Bukefalos 28 år!

Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men såna hotell innebär ju andra barn där = lekkamrater ;) så det är nog inte själva klubben som är viktig.

Tyvärr så verkar det mest vara Hurghada och Marsa Alam som är aktuellt för såna resor...
Om du ska åka till Marsa Alam och har snorkling som en viktig komponent - se till att ta ett hotell som ligger lite skyddat. Typ inne i Coraya Bay eller i själva Port Ghalib. Hotellen som ligger utanpå reven är mycket vindutsatta och med lite otur kan man få svart flagg hela veckan.

Annars är våren i Röda havet superb!
 
Inte museum - men Rundetårn är fint, ligger på Köbmagergade lite norr om ströget, intill Trinitatis kirke. Tips på trevliga lunchställen: Torvehallerne (typ saluhall) vid Israels plads och Kulturhuset på Islands brygge.
Har du hela dagen på dig så kan jag rekommendera Louisiana. Ta tåger till Humlebäck (35 min) och gå en bit (10 min) från stationen. Mysigt även på vintern när det är ruggigt ute.
Tack :bow: Rundetårn verkar ju superkul, nu under vintern kan man visst gå upp i observatoriet uppepå och titta på stjärnor :idea:
 
Skottland över 5 dygn funderar vi på nästa år.
Inte mycket tid, men vad ska man satsa på under den tiden? Funderar på hyrbil att åka runt med. Vi vill bo på ett och samma ställe hela vistelsen, bättre välja en större stad då? Edinburgh? Hur enkelt är det att ta sig därifrån och vidare med bil?

Tanken är att vi ska besöka landsbygd också för att se på nån besättning med nötkreatur bland annat. Vi tycker båda om museer, natur, sevärdheter (typ slott. ruiner, borgar) osv. Kanske även lite shopping ;)
Edinburgh är ju huvudstaden, och har således mycket museum och historiska sevärdheter men är också väldigt turistigt och lite onödigt dyrt. Glasgow är större, billigare, har mycket bättre shopping och enligt mig en bättre mat, dryck & kulturscen. Glasgow är även lättare att köra i, och landsbygden är mer tillgänglig skulle jag säga. De två städerna ligger dock bara en 40 minuters tågresa ifrån varandra, så man kan enkelt bo i den ena och besöka den andra över en dag.

Hade jag varit ni hade jag bosatt mig i Glasgow (West End eller centrum) och sedan gjort dagsutflykter därifrån till Edinburgh (med tåg), Stirling (tåg eller bil), Loch Lomond (bil) och längs med Ayrshire-kusten till typ Troon och Inveraray (bil). Det finns även massor av vackra vandringsleder uppför mindre berg (bland annat den på min avatar :D) av varierande svårighetsgrad inom en timmes köravstånd från Glasgows centrum.
 
Är det någon som har koll på Ungern och Bulgarien? Nästa år ska jag försöka kombinera stort sparande med att ändå åka iväg någonstans i sommar ca 3 veckor. Jag funderar därför på Ungern eller Bulgarien. Vart åka? Vad göra? Vad tänka på? I Budapest har jag varit en weekend, men annars ingen erfarenhet alls.
 
Team - ridresa vad har ni for tankar pa det?

Jag har varit och ridit falttavlan pa irland de senaste tva aren, och trots att det ar SUPERKUL sa funderar jag pa om jag ska aka nagon annanstans och testa nagot nytt.
Funderingar ligger val pa island, cowboy aventyr i US eller dressyr i portugal.

Nagon som har tankar eller egna erfarenheter o dela med sig av?

Älskar ridresor! Har varit i Spanien och ridit sju gånger de senaste tre åren (två olika ställen) och har numera svårt att tänka mig en "vanlig" semester. Har kommit fram till att långritt med byte av boende varje natt är min grej, jag behöver bara hästar, natur, sol och god mat/gott vin för att ha en perfekt semester + är ganska rastlös. Tänker åka igen i mars/april!
 
Älskar ridresor! Har varit i Spanien och ridit sju gånger de senaste tre åren (två olika ställen) och har numera svårt att tänka mig en "vanlig" semester. Har kommit fram till att långritt med byte av boende varje natt är min grej, jag behöver bara hästar, natur, sol och god mat/gott vin för att ha en perfekt semester + är ganska rastlös. Tänker åka igen i mars/april!
Långritt med byte av boende blir nog min nästa resa, det verkar så suveränt fint! Drömmen är att göra en sån resa nånstans i Sydamerika :).

Var i Spanien är det du varit och ridit?
 
Team - ridresa vad har ni for tankar pa det?

Jag har varit och ridit falttavlan pa irland de senaste tva aren, och trots att det ar SUPERKUL sa funderar jag pa om jag ska aka nagon annanstans och testa nagot nytt.
Funderingar ligger val pa island, cowboy aventyr i US eller dressyr i portugal.

Nagon som har tankar eller egna erfarenheter o dela med sig av?


Kirgizistan har jag varit och ridit i. Oerhört mäktigt, vi hann turista i Bishkek också, och red på tur i bergen i 8 dagar med guide. Boende i tält, med de kläder och den mat som hästarna kunde bära med sig, så rätt ovant för en vekling till storstadsbo. Toalett bakom närmaste buske, vatten ur närmaste bäck. Ena stunden sol och 20 grader, sedan plötsligt ösregn som övergår i hagel, och så sol igen efter någon timme. Men en underbar upplevelse, bedövande vackert och jättespännande med all nomadkultur och historier om den store Manas, om kopplingen till Sidenvägen och Djingis Khan, och såklart Sovjeteran. Enormt starka tuffa hästar som fixade att klättra upp- och nedför branter i timmavis.
 
Mina nästa två resor blir nog till Bristol och Andorra. I Bristol ska vi bara promenera runt och njuta av staden och i Andorra blir det spa uppe i bergen. Och så vill jag gärna åka till Göteborg igen, jag är född där men har inte varit där på många år nu.
 
Långritt med byte av boende blir nog min nästa resa, det verkar så suveränt fint! Drömmen är att göra en sån resa nånstans i Sydamerika :).

Var i Spanien är det du varit och ridit?

Utanför Malaga och i Katalonien! Katalonien är helt klart min favorit :) Mer utmanande, finare natur och bättre guider. Har också funderat på att åka till Sydamerika men är rädd att jag kommer tycka att tempot är för lågt, har hört att det är långsammare eftersom man har packhästar på de flesta ritterna där.
 
@ErikaO Vad trevligt! Jag har också kikat lite smått på resorna till Katalonien :).

Ja, tempot får mig att tveka också faktiskt. Då verkar ridsafariresorna till exempelvis Sydafrika och Botswana bättre, de verkar hålla schysstare tempo.
 
Är det någon som har koll på Ungern och Bulgarien? Nästa år ska jag försöka kombinera stort sparande med att ändå åka iväg någonstans i sommar ca 3 veckor. Jag funderar därför på Ungern eller Bulgarien. Vart åka? Vad göra? Vad tänka på? I Budapest har jag varit en weekend, men annars ingen erfarenhet alls.
Vad är du ute efter? Jag har varit några vändor i Bulgarien, fast ena var skidresa, de två andra till mina föräldrars hus i Balchik, vilket jag personligen tycker är ett väldigt mysigt ställe om man mest bara ska ”vara”. Finns dock garanterat andra ställen för att se mer, mem det kan jag inget om. ;) Det som kan vara problem är väl det skrivna språket och att uttala eventuella busshållplatser på rätt sätt så busschauffören förstår (men det löser sig alltid på nåt sätt :D).
 
@ErikaO Vad trevligt! Jag har också kikat lite smått på resorna till Katalonien :).

Ja, tempot får mig att tveka också faktiskt. Då verkar ridsafariresorna till exempelvis Sydafrika och Botswana bättre, de verkar hålla schysstare tempo.
Pm:a om du vill ha tips på arrangör ;) En av anledningarna till att jag har åkt tillbaka till samma ställe flera gånger är att jag vet vad jag får. Dvs välskötta och pigga hästar, spännande ritter och åtminstone hyfsad nivå på övriga ryttare! Det stora problemet är att jag aldrig vill åka hem...
Har blivit tipsad om Namibia av två "veteraner" när det gäller ridresor men har också hört att Sydafrika och Botswana ska vara bra! Tror det handlar mycket om vilken arrangör man väljer också.
 
Vi har äntligen bokat bröllopsresa, det var tänkt till februari hela tiden men nu är det som sagt bokat. Zanzibar here we come! :D 10 nätter i slutet på februari på vad som verkar vara ett fint hotell precis på stranden. Ser fram emot att insupa ölivets lugn, snorkla och dö av värmeslag. :D Om någon varit där tar jag gärna tips på sevärdheter!
Grattis!:love: Zanzibar är en superfin ö. Jag har varit där 4 ggr, och fler lär det bli. Var på ön ska ni bo? Charter eller har ni sytt ihop resan själva? Jag skulle vilja tipsa om att börja/sluta resan 1-2 nätter i Stone Town. Boka Tembo Hotel om ni vill ha fint och snyggt. Lite dyrare, men lätt värt. Om ni bor på östra sidan så finns en mysig regnskog med colobusapor som man kan komma riktigt nära. Så fina! Jozani Forest heter parken, om jag inte minns helt fel. Ååh, så avis på er som ska dit!!
 
Grattis!:love: Zanzibar är en superfin ö. Jag har varit där 4 ggr, och fler lär det bli. Var på ön ska ni bo? Charter eller har ni sytt ihop resan själva? Jag skulle vilja tipsa om att börja/sluta resan 1-2 nätter i Stone Town. Boka Tembo Hotel om ni vill ha fint och snyggt. Lite dyrare, men lätt värt. Om ni bor på östra sidan så finns en mysig regnskog med colobusapor som man kan komma riktigt nära. Så fina! Jozani Forest heter parken, om jag inte minns helt fel. Ååh, så avis på er som ska dit!!
Åh vad roligt! :) Vi har bokat själva. Ska bo på östkusten hela tiden, en bit mot norr. Vi kommer nog ha hyrbil större delen av tiden och åka runt mycket, men kravet var hotell nära stranden så man alltid bara kan knalla ner dit och inte måste åka till stranden. :) Ja den skogen är ett definitivt måste, verkar jättefint, liksom att besöka Stone town. Ska bli riktigt roligt! Du har inga bra tips på bra båtturer eller liknande? Hade supertur på Mauritius och valde helt rätt båt för att, ensam, simma bland vilda delfiner och snorkla. Hade varit superbt med en till liknande upplevelse.
 
Åh vad roligt! :) Vi har bokat själva. Ska bo på östkusten hela tiden, en bit mot norr. Vi kommer nog ha hyrbil större delen av tiden och åka runt mycket, men kravet var hotell nära stranden så man alltid bara kan knalla ner dit och inte måste åka till stranden. :) Ja den skogen är ett definitivt måste, verkar jättefint, liksom att besöka Stone town. Ska bli riktigt roligt! Du har inga bra tips på bra båtturer eller liknande? Hade supertur på Mauritius och valde helt rätt båt för att, ensam, simma bland vilda delfiner och snorkla. Hade varit superbt med en till liknande upplevelse.
Vi har faktiskt inte varit på båttur när vi varit där. Mest för att jag är lite rädd för fiskar:D Jag tror man får känna sig för. Fråga på hotellet och de som har små båtar på stranden. Uppe i Nungwi (norra spetsen) är det fantastiskt vackert. Kanske finns där. Från Stone Town kan man även haffa en fiskebåt och deala om att köra ut till Prison Island. Första gången jag var där gick jättesköldpaddorna fritt på ön, och sist jag var där var det tyvärr mycket mer turistigt. Men fortfarande väl värt ett besök för att se djuren och ön dit de skickade folk som var sjuka i spetälska. På vägen ut till den ön har mitt sällskap snorklat nån gång, men själv satt jag tryggt kvar i båten:D. Åh, jag längtar tillbaka till hotellet där vi bodde sist... Får ni en natt över så bo på Seaview Boutique Hotel. Vi var där under lågsäsong och hade stället i princip för oss själva. Underbart med två vilda 8-åringar i sällskapet. Och ägaren var supertrevlig!
 
Åh vad roligt! :) Vi har bokat själva. Ska bo på östkusten hela tiden, en bit mot norr. Vi kommer nog ha hyrbil större delen av tiden och åka runt mycket, men kravet var hotell nära stranden så man alltid bara kan knalla ner dit och inte måste åka till stranden. :) Ja den skogen är ett definitivt måste, verkar jättefint, liksom att besöka Stone town. Ska bli riktigt roligt! Du har inga bra tips på bra båtturer eller liknande? Hade supertur på Mauritius och valde helt rätt båt för att, ensam, simma bland vilda delfiner och snorkla. Hade varit superbt med en till liknande upplevelse.
Vi har faktiskt inte varit på båttur när vi varit där. Mest för att jag är lite rädd för fiskar:D Jag tror man får känna sig för. Fråga på hotellet och de som har små båtar på stranden. Uppe i Nungwi (norra spetsen) är det fantastiskt vackert. Kanske finns där. Från Stone Town kan man även haffa en fiskebåt och deala om att köra ut till Prison Island. Första gången jag var där gick jättesköldpaddorna fritt på ön, och sist jag var där var det tyvärr mycket mer turistigt. Men fortfarande väl värt ett besök för att se djuren och ön dit de skickade folk som var sjuka i spetälska. På vägen ut till den ön har mitt sällskap snorklat nån gång, men själv satt jag tryggt kvar i båten:D. Åh, jag längtar tillbaka till hotellet där vi bodde sist... Får ni en natt över så bo på Seaview Boutique Hotel. Vi var där under lågsäsong och hade stället i princip för oss själva. Underbart med två vilda 8-åringar i sällskapet. Och ägaren var supertrevlig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 310
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 452
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 481
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 964
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp