Bukefalos 28 år!

Respektera tidtabeller?

För bussen kommer vara 15 sekunder sen redan efter första hållplatsen med en enda försenad passagerare.
Om bussen skall vänta 15 sekunder på varje passagerare.
Inte om alla är 15 sekunder sena till bussen.
Du förväntade dig att bussen skulle vänta.
Det finns de som sitter och tittar i fönstret efter bussen och sedan förväntar sig att den skall vänta medan de tar sig ut ur huset.
På en extrem sällanlinje.
 
Om bussen skall vänta 15 sekunder på varje passagerare.
Inte om alla är 15 sekunder sena till bussen.
Du förväntade dig att bussen skulle vänta.
Det finns de som sitter och tittar i fönstret efter bussen och sedan förväntar sig att den skall vänta medan de tar sig ut ur huset.
På en extrem sällanlinje.

Då pratar vi om olika förutsättningar. Jag tycker det verkar mycket knepigt att förvänta sig att bussen ska vänta om man är på hållplatsen 2-15 minuter efter avgångstid. Däremot om man är där 15 sekunder efter avgångstid är det en mer rimlig förväntan.
 
Om du skall vänta 15 sekunder på alla som kommer springande.
Det blir en hel del.

Fast då är ju de facto minst en passagerare 12,5 minut försenade mot tidtabell, så då stämmer mitt räkneexempel ändå (den passagerare som är mest försenad bestämmer den totala förseningen helt oavsett antalet som varit försenade totalt) och det spelar ingen roll om det är 1 eller 50 passagerare. QED.

Alltså matematiken stämmer perfekt, är det enda jag menar. Sannolikheten att bussföraren stått på hållplats 5 och väntat 12,5 minut bör dock vara lägre än om deltat mellan hållplats 4 och hållplats 5 är 15 sekunder...
 
Jag skrev vänta 15 sekunder på varje passagerare, inte att varje passagerare var 15 sekunder sen mot tidtabellen.
Olika!

Jo, fast matematiken stämmer perfekt ändå. Det är den passagerare som är mest försenad mot tidtabell som bestämmer den totala förseningen, helt oavsett hur många det är som varit försenade totalt.

Sen tror jag trots, bristande chaufförserfarenhet, att det måste vara extremt ovanligt att sådär 40 passagerare på en sällanlinje förväntar sig att bussen ska vänta in dem när de är minst 4 minuter försenade till hållplatsen. De första tio är ju högst 2,5 minut försenade och resten betydligt mer.
 
Jag tycker inte det går att skylla chaufförerna för ev förseningar, däremot känns det ibland som tidtabellerna skapats av en tidsoptimist och utifrån att ingen ska hoppa av eller på. Bättre med realistiska tidtabeller.
När jag åker från jobbet står det enligt tabellen att bussen ska vara vid vår hållplats 16.10, som knappt är möjligt ens på sommaren när bussen är nästintill tom. En vanlig dag är bussen vid vår hållplats 5-10 minuter efter tidtabellen, så varför inte justera tiderna? Förstår att det måste vara stressigt för chauffören som inte kan göra mer än att köra så gott det går.
 
Det är den passagerare som är mest försenad mot tidtabell som bestämmer den totala förseningen, helt oavsett hur många det är som varit försenade totalt.
Nej om bussen hade varit i tid till de andra sena passagerarna så hade de inte kommit med alls och därmed inte kunnat försena bussen ytterligare.
Sen tror jag trots, bristande chaufförserfarenhet, att det måste vara extremt ovanligt att sådär 40 passagerare på en sällanlinje förväntar sig att bussen ska vänta in dem när de är minst 4 minuter försenade till hållplatsen. De första tio är ju högst 2,5 minut försenade och resten betydligt mer.
Gymnasieungdomar på skolbussen i landsbygdstrafik.
Stackars de som arbetspendlar och tror att de skall hinna med tåget bara för att det står så i tidtabellen.

(De SMSar till varandra om när bussen kommer och sedan så kommer de i alla fall springande så att man får vänta på dem.)
 
Hur kommer det sig att så många inte respekterar kollektivtrafikens tidtabeller?
Man gnäller på att bussen aaaalltid är sen, medan man samtidigt kräver att den ska vänta om man själv är sen, inte hittat kortet eller kompisen kommer springande.
Varför?

Folk verkar tro att kollektivtrafiken är magisk på något sätt. Med bil så åker folk lite tidigare än vad som borde behövas, ifall det är kö eller annat så att resan kan ta 5 minuter extra utan att man blir sen eftersom det är sånt som kan hända.
Men när folk åker buss så tar man en buss som ska vara framme precis i tid och om bussen då blir 5 minuter sen så är det skandal, och hur svårt ska det vara att vara i tid egentligen?

Sen finns det ju busschaufförer som inte väntar in tidtabellen om de är tidiga. Det är inte roligt att vara på väg till hållplatsen 5 minuter innan avgång, och se i Västtrafikappen att bussen redan gått.
 
Man skulle kunna förledas att tro att ditt första inlägg gav en motivation för en chaufför att aldrig vänta på någon som är 15 sekunder försenad mot tidtabell, för att det kan resultera i en väldigt lång försening om 50 passagerare är försenade. Det är det jag menar är det felaktiga.

Att däremot vänta in någon som är mer än 10 minuter försenad mot tidtabell, ja, då blir förseningen mer än 10 minuter. Oberoende av om det var någon försening tidigare.

Så en chaufför kan helt lugnt ta med sig någon som är 15 sekunder för sen till hållplatsen och vara trygg med att det inte finns någon lag som riskerar att ackumulera förseningen.

Så jag förstår vad du menar - men tycker exemplet är missvisande eftersom man förleds att tro att det är farligt att börja kedjan som inte är en kedja. Det är i själva verket det aktiva och enskilda beslutet att vänta på den som är allra mest försenad, som bestämmer förseningen. Och 15 sekunder är ganska OK att hamna efter totalt på 3 mil.
 
En annan sak jag kom på nu, är att folk måste lära sig att håller man inte tiden så väntar de inte heller.
Om folk lär sig "jag måste var på busshållplatsen innan den tiden bussen går, annars missar jag den" än som det är idag "oj jag är lite sen, men busschauffören väntar".

Vi skulle kunna säga så här, är det någon som sett ett tåg vänta för att någon är sen när det ska avgå? Väldigt få gånger har jag sett det, jag tror generellt är nog bussar lite för snälla många gånger och då tror folk att det är okej att fortsätta göra så.

Spånar lite.
 
Skriver lite kring fler inlägg.
Det som verkligen inte tas med i beräkningen av busstider är betalning av biljett, påladdning av kort mm.
Kliver det på 14 passagerare och 3 st ska ladda kort och det tar ca 1 minut per passagerare så..
När det funkar dvs. Där jag bodde förut var det alltid dålig mottagning för kortläsaren så det tog evig tid.
Och sen om man åker en buss där det är knapp 5 minuter byte till tåg . Jag åker alltid den tidigare bussen då även om det innebär att jag får vänta nån timme i stan.
Jag är alltid i god tid på busshållplatsen och är det dåligt väglag så tar jag en tidigare buss oftast.
Har aldrig varit sen till jobbet pga buss, däremot de som bodde i stan nära jobbet var sena pga både det ena och det andra
 
I Stockholm händer det att jag springer, vilket är riktigt idiotiskt när tunnelbanan går med 3 minuters mellanrum och bussarna 5 min. Men jag blir inte sur om bussen åker utan det är helt naturligt. När de väntar blir det ett stort leende och varmt tack.

Här i Bollnäs kommer jag alltid tio minuter minst för tidigt eftersom det står att det kan skilja på 5 minuter - sen gäller det naturligtvis att din klocka/mobil är syncad med lokaltrafiken :D därför man egentligen alltid ska ha klockan några minuter för tidigt.

Vad som verkligen irriterat mig i Bollnäs är när bussen inte stannar eftersom jag inte har en reflexväst på mig. Ok, när hållplatsen är ute i skogen, men när man står vid en stor väg, inte långt ifrån en lyktstolpe så borde bussen för fasiken stanna.

När jag skulle åka hem till Stockholm över jul så stannade inte bussen och jag ringde och skrek :o på kundtjänst vilket jag aldrig gör. Som tur var var jag ute i så god tid att jag hade en buss till jag kunde ta 25 min senare men det var förjävligt kallt och min stackars katt frös förskräckligt så jag fick ta av mig min jacka och lägga över buren och inte ställa ner den på marken. Vägen är tungt trafikerad så jag ville inte direkt hoppa ut i vägen och vifta med armarna. Kundtjänst lovade att jag skulle få en taxi til Söderhamn om något gick fel.

Nu viftade jag med armarna som en galning och bussen stannade, och när jag stelfrusen och sur gick på frågade jag varför inte bussarna stannar och då fick jag höra att jag måste ha på mig en reflexväst, vilket det inte står något om på deras hemsida! :cautious:

Om du inte syns är det svårt att stanna.

Och nej, det räcker sällan med gatubelysningen.
 
Sjoberga har helt rätt i sin uträkning.

För att en försening ska ackumuleras, behöver passagerare utmed linjen komma stegvis senare och senare till sin hållplats. Det är ändå hyfsat osannolikt att på varje hållplats så kommer passagerarna exakt bara lite senare än vad det står i tidtabellen. Dvs om passagerare n1 är 15 sekunder sen, så *måste* nästa passagerare bli 30 sekunder sen. Är de också bara 15 sekunder sen, så är förseningen kvar på 15 sekunder. Skulle passagerare nr 2 vara 3 minuter sen (vilken buss väntar så länge? Det blir ju minst 200 meter att jogga, hur vet man ens då att de ska med bussen?) så kan följande passagerare vara upp till 3 minuter sena utan att det byggs på. Alltså sena jämförelsevis med tidtabellen.

Jag kan tänka mig att det är faktiskt värre med tät trafik- så tät att när man ska till buss som går ex 12.00, så står den lätt försenade bussen som skulle ha avgått 11.55, men är där vid 11.57 vid busshållsplatsen. Passageraren ser buss, och springer. Den redan försenade bussen inväntar passageraren, och ytterligare 10 sekunder byggs på förseningen. Vid nästa hållplats händer samma sak, dvs, folk som är *tidiga* till bussen, inte sena, springer för att komma med.

Normalt så blir jag inte direkt uppretad av att bussen är sen, förutom när jag pendlade, och det var 25 minuter mellan bussankomst och tågavgång, och bussen har ändå lyckats komma för sent till tåget. Dels så hade man precis inför "inga kontanter på bussen" och alla fick knappa sin kortkod och det tog eeeeevigheter för varje passagerare utan busskort. Inte deras fel, bussen ska ta emot den betalningsmetod de säger att de kan ta emot. Men på vintern blev det i slutändan så att bussen inte kom fram i tid. Det är inte busschaufförens fel givetvis, utan planeringens. Till slut sa satte man in en extrabuss som hoppade över vissa hållplatser (med gymnasieungdomar) och for direkt till tåget.

Jag tycker inte att det är direkt konstigt att man blir irriterad att förbindelser mellan kollektivtrafik inte fungerar. Som passagerare som inte kan ta en tidigare buss (för att den endera går 2 timmar tidigare eller inte alls) som missar sin jobbpendlarförbindelse är det ju en rävsax, när det ser ut att fungera på pappret. Arbetsförmedlingen som anser att man kan pendla kors och tvärs med buss och tåg tittar bara på pappret, och det gör många arbetsgivare också. Då ska man som pendlare lyckas trolla med knäna så bussen går och kommer i tid...
 
Häromveckan var det en som höll upp dörrarna på tunnelbanan på T-centralen för några damer som kom med resväskor. De var sååå tacksamma. Jag tänkte att de skulle med ett tåg/buss med gles tidtabell. Självklart krånglade sedan dörrstängningen så det tog ngn minut extra för tåget att komma iväg. De gick av vid Stadion! :banghead: Dvs det hade sannolikt inte gjort något om de fått vänta 5-10 minuter på nästa tunnelbana.
Jag hoppas att inte alltför många missade sina tåg/bussar mot Roslagen (som kan gå glest på kvällen) på grund av detta. De som sitter på tunnelbanan kan ju ha blivit försenade i ett annat byte och redan vara sena.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 595
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 053
Senast: kamomillo
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 970
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 566
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp