Respektera tidtabeller?

Intressant läsning. När det var en kraftig vinter i Stockholmsområdet och vi hade problem med både bussar men även spårbunden trafik, så blev en ung man blev rosenrasande för att tåget gick i tid, "för det hade varit sent i två dagar, men nu var det j-la tåget i tid och då missade jag det! "

Som när vi körde ersättning för Roslagsbanan (tåg) och det startades upprop och Facebook-grupper bl.a för att bussarna ALLTID åkte för tidigt från Vallentuna mot Danderyd. Visade sig att ALLA bussar faktiskt åkte för sent för att körtiden var för tight.
 
Där jag tidigare tog bussen på morgonen så är det omöjligt att veta om bussarna är i tid eller inte. Det finns tidtabell men varken den eller de digitala skyltarna har något som helst att göra med när bussarna verkligen kommer, om de stannar eller om de får med alla som väntar. Bussarna går tätt, men eftersom det kan passera mer än en överfull buss så springer man för att hinna med alla som har stannat. (Bra sätt att börja dagen; sätta personbästa på 127 meter i högklackat ;)). I det läget så överlämnar jag ansvaret på föraren om den ska vänta eller inte. Är den försenad så hoppas jag att föraren inte väntar (även om jag är glad för det). Har de platser kvar så kan det vara så att de har "kommit ikapp" och är lite tidiga mot (den interna) tidtabellen.
@tornblommas erfarenhet har jag också, plötsligt försvinner bara bussen från listan. Det är ett gissel med de digitala skyltar som anger tidtabellstid och inte realtid. Hur ska man som resenär kunna skilja dem från realtidsinfo? Och veta att bussen som ska komma om 2 minuter enligt digital tavla är inställd? Extra förvillande var det under ett snöoväder när skyltarna glatt angav att en massa bussar skulle gå som vanligt, men ingen kom. Gick då in på SL.se och fick veta att alla var inställda :banghead:.
Realtidsskyltar är inte detsamma som hålltider som gäller för förarna, vilket ytterligare kan ställa till det för resenärerna. Frågade en gång varför föraren körde från en stor bytesterminal trots att bussen, enligt skylten, inte skulle gå förrän om två minuter. Fick då svaret att de skyltarna inte gällde honom. Snopet för dem som fick dörren stängd i ansiktet. Det förklarar också varför man ibland ser bakljusen på bussen trots att det på skylten i T-banan står att man har två minuter på sig.
Så det är inte så lätt för resenärer alltid att veta om de försinkar en sen buss eller inte. Eller när bussen ska gå egentligen.
 
Där jag tidigare tog bussen på morgonen så är det omöjligt att veta om bussarna är i tid eller inte. Det finns tidtabell men varken den eller de digitala skyltarna har något som helst att göra med när bussarna verkligen kommer, om de stannar eller om de får med alla som väntar. Bussarna går tätt, men eftersom det kan passera mer än en överfull buss så springer man för att hinna med alla som har stannat. (Bra sätt att börja dagen; sätta personbästa på 127 meter i högklackat ;)). I det läget så överlämnar jag ansvaret på föraren om den ska vänta eller inte. Är den försenad så hoppas jag att föraren inte väntar (även om jag är glad för det). Har de platser kvar så kan det vara så att de har "kommit ikapp" och är lite tidiga mot (den interna) tidtabellen.
@tornblommas erfarenhet har jag också, plötsligt försvinner bara bussen från listan. Det är ett gissel med de digitala skyltar som anger tidtabellstid och inte realtid. Hur ska man som resenär kunna skilja dem från realtidsinfo? Och veta att bussen som ska komma om 2 minuter enligt digital tavla är inställd? Extra förvillande var det under ett snöoväder när skyltarna glatt angav att en massa bussar skulle gå som vanligt, men ingen kom. Gick då in på SL.se och fick veta att alla var inställda :banghead:.
Realtidsskyltar är inte detsamma som hålltider som gäller för förarna, vilket ytterligare kan ställa till det för resenärerna. Frågade en gång varför föraren körde från en stor bytesterminal trots att bussen, enligt skylten, inte skulle gå förrän om två minuter. Fick då svaret att de skyltarna inte gällde honom. Snopet för dem som fick dörren stängd i ansiktet. Det förklarar också varför man ibland ser bakljusen på bussen trots att det på skylten i T-banan står att man har två minuter på sig.
Så det är inte så lätt för resenärer alltid att veta om de försinkar en sen buss eller inte. Eller när bussen ska gå egentligen.

Vet man inte så kan man ju skynda sig i alla fall? Samt inte försöka stoppa bussen i en korsning eller så för att man absolut ska med. Om bussen startar motorn så är den alla gånger på väg att åka, då skyndar man sig. Och blir man frånåkt så accepterar man det. Är man osäker kan man ringa kundtjänst, där ser dom om bussen åkte för tidigt eller i tid.
 
Vet man inte så kan man ju skynda sig i alla fall? Samt inte försöka stoppa bussen i en korsning eller så för att man absolut ska med. Om bussen startar motorn så är den alla gånger på väg att åka, då skyndar man sig. Och blir man frånåkt så accepterar man det. Är man osäker kan man ringa kundtjänst, där ser dom om bussen åkte för tidigt eller i tid.
Absolut. Därav mina försök till personbästa i högklackat ;). Ser jag en buss vid hållplats kan jag välja mellan att springa för att försöka komma med. Eller så hoppas jag på att jag kommer med nästa istället och tar det lugnt.
Men har inte varit med om att bussföraren slår av motorn vid hållplats? Eller så är det bara så att det är omöjligt att höra i det allmänna trafikbruset?
Kundtjänst orkar man inte ringa varje dag. Har haft täta kontakter med dem ändå, och det hjälper föga, mycket är upp till entreprenörerna att bestämma. F ö finns det inte alltid hålltider för alla hållplatser, och då kan det vara ännu svårare för resenärerna om det är långt mellan hållplatserna. Vissa linjer går på regularitet, och då finns det heller inga hållplatstider (men det är ändå bättre än tidtabell om det är tätt mellan bussarna).
 
Absolut. Därav mina försök till personbästa i högklackat ;). Ser jag en buss vid hållplats kan jag välja mellan att springa för att försöka komma med. Eller så hoppas jag på att jag kommer med nästa istället och tar det lugnt.
Men har inte varit med om att bussföraren slår av motorn vid hållplats? Eller så är det bara så att det är omöjligt att höra i det allmänna trafikbruset?
Kundtjänst orkar man inte ringa varje dag. Har haft täta kontakter med dem ändå, och det hjälper föga, mycket är upp till entreprenörerna att bestämma. F ö finns det inte alltid hålltider för alla hållplatser, och då kan det vara ännu svårare för resenärerna om det är långt mellan hållplatserna. Vissa linjer går på regularitet, och då finns det heller inga hållplatstider (men det är ändå bättre än tidtabell om det är tätt mellan bussarna).

Jag tänkte mest på första hållplats, där stänger jag nästan alltid av bussen.
 
Jag älskar för övrigt appen för VL Där kan man följa bussen irl vilket gör att man kan se om den redan från start är 6 min sen så behöver man inte stressa ut för att stå och vänta vid hundra vägen. :D
Det som inte fungerade när det var en olycka på vägen och vägen var avstängd var att de inte la ut meddelande att bussen inte kunde ta sig fram. Vägen var avstängd i tre timmar så det borde ha funnits tid. Jag hörde det på radion och kunde hinna på barnen så att de tog tåget och så fick jag hämta dem på ett annat ställe.
 
Stod och väntade på bussen en kväll, jag skulle avlösa. På skylten räknade det ner: 6-5-4-3-2-1-nu. Ingen buss kom. Sen upp på 6 igen. 5-4-3-6-7-borta-6-5-4-nu osv. Jag stod som ett frågetecken förstås. Efter 20 min ringde jag trafikledningen och frågade var den var? Då hade den fastnat i en stolpe och kom inte loss... så inte bara passagerare råkar ut för dålig information:p
 
Alltså stackars busschaufförer!
Slog in två hållplatser jag skulle åka mellan idag i Västtraffik-appen. Resan skulle ta 14 minuter. Antal hållplatser längs vägen?
18!!!!! :banghead: :banghead::banghead::banghead::banghead:
Det kan ju inte gå ihop om bussen så teleporterar sig mellan hållplatserna:confused::confused::confused:
 
Jag har funderat på att höra av mig till kundtjänsten och fråga om busstidtabellen är tänkt att stämma med något tåg eller om de kanske kan titta på det, under morgon och kväll går bussarna med 30 min mellan rum, mitt på dagen med en timme. Men jag åker ett tåg som många pendlare åker som även det bara går en gång i timmen men måste åka bussen så att jag får vänta på station 25 - 30 min eftersom nästa buss kommer in exakt samma tid som tåget ska avgå och jag räknar helt kallt med att det ska bli några minuter sent med bussen. Och på vägen hem gäller det omvända, tåget kommer in samma minut som bussen avgår, alltså helt omöjligt att hinna med bussen och jag får då vänta 30 min - en timme på nästa buss. Det blir helt enkelt nästan mer väntetid än vad det skulle ta mig att åka bil själv. Men samtidigt så vet jag ju att bussarna väntar in andra landsortsbussar för att andra människor ska kunna ta sig hem också, så det är inte så enkelt att lägga tidtabeller.
Intressant så är det nästan enbart i stadstrafiken jag ser bussar som väntar in passagerar som kommer springande, vilket gör mig överraskad, oftast går bussarna med 10 min mellanrum. :D

När det gäller att synas på busshållsplatsen så håller jag med om att reflexväst är det enda vettiga, alla vi som åker buss har även små ficklampor som vi kan vifta med om det är riktigt eländigt att se något. Vi har haft rätt tjock dimma periodvis och då är det svårt att se.

När jag åkte hem från Stockholm varje onsdagkväll så kom tåget in på stationen samtidigt som min buss hem åkte.

Mäkta irriterande eftersom stadsbussarna på kvällstid går med 30 minuters intervaller.

Taxibolag tjänade några kronor på mig dom vintrarna eftersom jag inte vågade eller klarade av att stå ute i minusgrader vid midnatt.
 
När jag fortfarande körde buss så hade vi två linjer som passerar en järnvägsövergång. Låg man rätt enligt tabell fastnade man _ALLTID_ vid övergången. Åt båda hållen. Och vid ett visst klockslag var bommarna nere upp till 7min pga täta tågavgångar.

Det ledde till att man fastnade igen på vägen tillbaka och så byggde förseningen på.

Efter ett par veckor lärde sig alla inkl passagerare att det gäller att snabba sig så man kunde stå på lite och hinna över. +45 sekunder och då började rödljusblinket när man precis passerat... :eek: (Morgontur med stammisar är bra :p ).
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 126
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 868
Senast: kamomillo
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 726
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 955
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp