Respektera tidtabeller?

Sjoberga har helt rätt i sin uträkning.
Jag kan tänka mig att det är faktiskt värre med tät trafik- så tät att när man ska till buss som går ex 12.00, så står den lätt försenade bussen som skulle ha avgått 11.55, men är där vid 11.57 vid busshållsplatsen. Passageraren ser buss, och springer. Den redan försenade bussen inväntar passageraren, och ytterligare 10 sekunder byggs på förseningen. Vid nästa hållplats händer samma sak, dvs, folk som är *tidiga* till bussen, inte sena, springer för att komma med.
"Stackning", vanligt fenomen när det är tätt mellan bussarna och leder bl a till ojämn belastning. Resultatet blir att bussarna kommer 3 och 3, där buss nr 1 är överfull och buss nr 2 tom. Går att råda bot på (med teknik, avsaknad av klock-tidtabell, utbildning och aktiv trafikledning), men kräver att förarna är tuffa och kör utan att invänta dem som kommer springande. Här handlar det dock om bussar som går med 1-5 minuters intervall.
 
Och jag blir irriterad när bussen går FÖRE tidtabell. Hönder nästan varje gång jag tar morgonbussen till jobbet. Min buss kommer in 6:40 och nästa skall gå 6:45 jag har två min att gå. 90% av gångerna möte jag av röda baklyktor. (Jo har kollat att klockan stämmer osv)
 
Sjoberga har helt rätt i sin uträkning.

För att en försening ska ackumuleras, behöver passagerare utmed linjen komma stegvis senare och senare till sin hållplats. Det är ändå hyfsat osannolikt att på varje hållplats så kommer passagerarna exakt bara lite senare än vad det står i tidtabellen. Dvs om passagerare n1 är 15 sekunder sen, så *måste* nästa passagerare bli 30 sekunder sen. Är de också bara 15 sekunder sen, så är förseningen kvar på 15 sekunder. Skulle passagerare nr 2 vara 3 minuter sen (vilken buss väntar så länge? Det blir ju minst 200 meter att jogga, hur vet man ens då att de ska med bussen?) så kan följande passagerare vara upp till 3 minuter sena utan att det byggs på. Alltså sena jämförelsevis med tidtabellen.

Jag kan tänka mig att det är faktiskt värre med tät trafik- så tät att när man ska till buss som går ex 12.00, så står den lätt försenade bussen som skulle ha avgått 11.55, men är där vid 11.57 vid busshållsplatsen. Passageraren ser buss, och springer. Den redan försenade bussen inväntar passageraren, och ytterligare 10 sekunder byggs på förseningen. Vid nästa hållplats händer samma sak, dvs, folk som är *tidiga* till bussen, inte sena, springer för att komma med.

Normalt så blir jag inte direkt uppretad av att bussen är sen, förutom när jag pendlade, och det var 25 minuter mellan bussankomst och tågavgång, och bussen har ändå lyckats komma för sent till tåget. Dels så hade man precis inför "inga kontanter på bussen" och alla fick knappa sin kortkod och det tog eeeeevigheter för varje passagerare utan busskort. Inte deras fel, bussen ska ta emot den betalningsmetod de säger att de kan ta emot. Men på vintern blev det i slutändan så att bussen inte kom fram i tid. Det är inte busschaufförens fel givetvis, utan planeringens. Till slut sa satte man in en extrabuss som hoppade över vissa hållplatser (med gymnasieungdomar) och for direkt till tåget.

Jag tycker inte att det är direkt konstigt att man blir irriterad att förbindelser mellan kollektivtrafik inte fungerar. Som passagerare som inte kan ta en tidigare buss (för att den endera går 2 timmar tidigare eller inte alls) som missar sin jobbpendlarförbindelse är det ju en rävsax, när det ser ut att fungera på pappret. Arbetsförmedlingen som anser att man kan pendla kors och tvärs med buss och tåg tittar bara på pappret, och det gör många arbetsgivare också. Då ska man som pendlare lyckas trolla med knäna så bussen går och kommer i tid...

Men man ge fan i att ta ut sin irritation på den som kör. Lämna klagomål till kundtjänsten istället.
 
Och jag blir irriterad när bussen går FÖRE tidtabell. Hönder nästan varje gång jag tar morgonbussen till jobbet. Min buss kommer in 6:40 och nästa skall gå 6:45 jag har två min att gå. 90% av gångerna möte jag av röda baklyktor. (Jo har kollat att klockan stämmer osv)

Och påtalat det för kundtjänsten?
 
Och jag blir irriterad när bussen går FÖRE tidtabell. Hönder nästan varje gång jag tar morgonbussen till jobbet. Min buss kommer in 6:40 och nästa skall gå 6:45 jag har två min att gå. 90% av gångerna möte jag av röda baklyktor. (Jo har kollat att klockan stämmer osv)

Det måste vara mäkta svårt att veta om bussen går 1 minut för tidigt eller 4 minuter för sent, och dessutom är konsekvensen av förseningen - ungefär exakt lika med noll - eftersom nästa buss snart dyker upp. Förstår faktiskt inte irritationen.

Här i Östgötatrafiken tror jag det står att alla tider är +/- 2 minuter (vissa hållplatser har +/- 5 minuter) och det är då att betrakta som perfekt tidtabellsuppfyllande.
 
Vad som verkligen irriterat mig i Bollnäs är när bussen inte stannar eftersom jag inte har en reflexväst på mig. Ok, när hållplatsen är ute i skogen, men när man står vid en stor väg, inte långt ifrån en lyktstolpe så borde bussen för fasiken stanna.
Du har inte körkort och bil va? :D Det är SVÅRT att se folk i mörker även där det finns gatubelysning, för det enda som den belysningen gör är att förvandla människor till skuggor. Är det då tex lite träd i närheten och människan står still, tja, det är jättejättesvårt att faktiskt se människan! Att bussarna stannar i stan är nog mer för att de förväntar sig att det står folk på varje hållplats.
 
Men man ge fan i att ta ut sin irritation på den som kör. Lämna klagomål till kundtjänsten istället.

Ja, givetvis så tar man inte ut irritation på den som kör. Vad ska den göra liksom?
Min erfarenhet av kundtjänst var dock att de var helt "goddag yxskaft". Typ " Jaaa, nu i vinter kan det vara lite förseningar ibland" :meh: Att det i slutändan innebär upp till två timmars daglig försening för kund, det är liksom... " Jaaa, nu i vinter kan det väl bli sådär"...
 
Du har inte körkort och bil va? :D Det är SVÅRT att se folk i mörker även där det finns gatubelysning, för det enda som den belysningen gör är att förvandla människor till skuggor. Är det då tex lite träd i närheten och människan står still, tja, det är jättejättesvårt att faktiskt se människan! Att bussarna stannar i stan är nog mer för att de förväntar sig att det står folk på varje hållplats.

Nää inget körkort i Sverige men körde mycket i Kenya, där kan vi verkligen prata om att det var svårt att se människor, inga trottoarer, ingen gatubelysning, tropisk *svart* natt och mörk hudfärg. För att inte tala om alla bilar som saknade fungerande billyktor :p

Men där jag stod var det inga träd och väl upplyst, som sagt i skogen kan jag förstå det, men inte vid en stor väg med gatubelysning ;)
 
Nää inget körkort i Sverige men körde mycket i Kenya, där kan vi verkligen prata om att det var svårt att se människor, inga trottoarer, ingen gatubelysning, tropisk *svart* natt och mörk hudfärg. För att inte tala om alla bilar som saknade fungerande billyktor :p

Men där jag stod var det inga träd och väl upplyst, som sagt i skogen kan jag förstå det, men inte vid en stor väg med gatubelysning ;)
Från 2:38 visar de i stadsmiljö, kika på det:
 
Nää inget körkort i Sverige men körde mycket i Kenya, där kan vi verkligen prata om att det var svårt att se människor, inga trottoarer, ingen gatubelysning, tropisk *svart* natt och mörk hudfärg. För att inte tala om alla bilar som saknade fungerande billyktor :p

Men där jag stod var det inga träd och väl upplyst, som sagt i skogen kan jag förstå det, men inte vid en stor väg med gatubelysning ;)

Från 2:38 visar de i stadsmiljö, kika på det:

Buss har dessutom innerbelysningen tänd. Hjälper inte.
 
Jag har funderat på att höra av mig till kundtjänsten och fråga om busstidtabellen är tänkt att stämma med något tåg eller om de kanske kan titta på det, under morgon och kväll går bussarna med 30 min mellan rum, mitt på dagen med en timme. Men jag åker ett tåg som många pendlare åker som även det bara går en gång i timmen men måste åka bussen så att jag får vänta på station 25 - 30 min eftersom nästa buss kommer in exakt samma tid som tåget ska avgå och jag räknar helt kallt med att det ska bli några minuter sent med bussen. Och på vägen hem gäller det omvända, tåget kommer in samma minut som bussen avgår, alltså helt omöjligt att hinna med bussen och jag får då vänta 30 min - en timme på nästa buss. Det blir helt enkelt nästan mer väntetid än vad det skulle ta mig att åka bil själv. Men samtidigt så vet jag ju att bussarna väntar in andra landsortsbussar för att andra människor ska kunna ta sig hem också, så det är inte så enkelt att lägga tidtabeller.
Intressant så är det nästan enbart i stadstrafiken jag ser bussar som väntar in passagerar som kommer springande, vilket gör mig överraskad, oftast går bussarna med 10 min mellanrum. :D

När det gäller att synas på busshållsplatsen så håller jag med om att reflexväst är det enda vettiga, alla vi som åker buss har även små ficklampor som vi kan vifta med om det är riktigt eländigt att se något. Vi har haft rätt tjock dimma periodvis och då är det svårt att se.
 
Och jag blir irriterad när bussen går FÖRE tidtabell. Hönder nästan varje gång jag tar morgonbussen till jobbet. Min buss kommer in 6:40 och nästa skall gå 6:45 jag har två min att gå. 90% av gångerna möte jag av röda baklyktor. (Jo har kollat att klockan stämmer osv)
Om det är 5-minuterstrafik så kan det väl lika gärna vara omloppet före som är för sent.
 
Sjoberga har helt rätt i sin uträkning.

För att en försening ska ackumuleras, behöver passagerare utmed linjen komma stegvis senare och senare till sin hållplats. Det är ändå hyfsat osannolikt att på varje hållplats så kommer passagerarna exakt bara lite senare än vad det står i tidtabellen. Dvs om passagerare n1 är 15 sekunder sen, så *måste* nästa passagerare bli 30 sekunder sen. Är de också bara 15 sekunder sen, så är förseningen kvar på 15 sekunder. Skulle passagerare nr 2 vara 3 minuter sen (vilken buss väntar så länge? Det blir ju minst 200 meter att jogga, hur vet man ens då att de ska med bussen?) så kan följande passagerare vara upp till 3 minuter sena utan att det byggs på. Alltså sena jämförelsevis med tidtabellen.

Jag kan tänka mig att det är faktiskt värre med tät trafik- så tät att när man ska till buss som går ex 12.00, så står den lätt försenade bussen som skulle ha avgått 11.55, men är där vid 11.57 vid busshållsplatsen. Passageraren ser buss, och springer. Den redan försenade bussen inväntar passageraren, och ytterligare 10 sekunder byggs på förseningen. Vid nästa hållplats händer samma sak, dvs, folk som är *tidiga* till bussen, inte sena, springer för att komma med.

Normalt så blir jag inte direkt uppretad av att bussen är sen, förutom när jag pendlade, och det var 25 minuter mellan bussankomst och tågavgång, och bussen har ändå lyckats komma för sent till tåget. Dels så hade man precis inför "inga kontanter på bussen" och alla fick knappa sin kortkod och det tog eeeeevigheter för varje passagerare utan busskort. Inte deras fel, bussen ska ta emot den betalningsmetod de säger att de kan ta emot. Men på vintern blev det i slutändan så att bussen inte kom fram i tid. Det är inte busschaufförens fel givetvis, utan planeringens. Till slut sa satte man in en extrabuss som hoppade över vissa hållplatser (med gymnasieungdomar) och for direkt till tåget.

Jag tycker inte att det är direkt konstigt att man blir irriterad att förbindelser mellan kollektivtrafik inte fungerar. Som passagerare som inte kan ta en tidigare buss (för att den endera går 2 timmar tidigare eller inte alls) som missar sin jobbpendlarförbindelse är det ju en rävsax, när det ser ut att fungera på pappret. Arbetsförmedlingen som anser att man kan pendla kors och tvärs med buss och tåg tittar bara på pappret, och det gör många arbetsgivare också. Då ska man som pendlare lyckas trolla med knäna så bussen går och kommer i tid...

Jag köper förseningsräkningen på ett sätt. Men det handlar inte bara om folk som är försenade till hållplats, utan folk som ska leta reda på korten, köpa SMS-biljett, lyfta på väskorna bak först och sen komma fram osv. Så absolut kan man bli senare och senare på varje hållplats. Det finns liksom inte bara en anledning till att bussen kommer sent.
Man kan ju aldrig räkna helt med att bussen är i tid eftersom mycket kan hända. Men jag blir också irriterad om man blir så sen att man missar anslutning. Just därför ser jag ju förstås till att aldrig vara den som är orsak/en av orsakerna till att bussen är sen. Och så gott det går se till att jag har åtminstone 5 min marginal vid övergångar.
Turtiderna dras in så mycket det bara går. Dels för att folk tjatar om att det tar för lång tid att åka buss och dels av ekonomiska skäl. För mig som förare är det hemskt att köra en för tight tur, jag blir jättestressad!
 
Jag håller med @sjoberga att generellt så stämmer det att förseningen inte bygger på om det är sällantrafik och glest mellan hållplatserna. Men (det finns alltid ett men :D) en försening genererar ofta i sig en försening. Dvs det som man kan tycka bara tar 15 sekunder extra i slutänden riskerar att bli 2-3 minuter. Speciellt om dessa 15 sekunder kommer i början av turen. Bussarna här i Fjärås har väldigt lite spilltid under turen. Ibland undrar jag om dom faktiskt har planerat för att bussen skall stanna och ta upp passagerare. Det går tex inte mycket snabbare att ta bilen in.

Däremot i stadstrafik med täta avgångar och många hållplatser där folk fyller på hela tiden så är risken stor att dessa 15 sekunder i slutet blir både 5 och 8 minuters försening.

Sen hörde jag för länge sen en intervju om tunnelbanan i Danmark (tror jag det var). Tanken var att tågen skulle gå så ofta att folk inte skulle springa efter dom :D
Med tanke på att det vanligaste är att alla skall med första vagnen även om det går tre exakt likadana precis bakom varandra så lär det bli svårt :cool:
 
Ser det största problemet som att tabellerna ofta är snålt tilltagna, vilket innebär stress för chaufförerna och ständiga förseningar...
Blir dock mer irriterad när bussen går FÖRE utsatt tid! Ställer till det rejält när man har kort om tid och försöker vara ute i god tid :mad: och bussen ändå hunnit före... Inte särskilt skoj när det handlar om bussar som inte passerar särskilt många gånger per dag:banghead:
 
Hon menar nog att hon ska byta till en annan ;)
Aha! Ja såg det nu.

@vinkelina
Upp till 29 sekunder för tidigt och upp till 3 minuter sen anses det att fordonet har gått i tid här nere. Sen spelar det ju också roll om det är en reglerhållplats eller inte. Men går bussen konstant för tidigt så är det viktigt att påpeka detta för den som kör trafiken.
 
Ser det största problemet som att tabellerna ofta är snålt tilltagna, vilket innebär stress för chaufförerna och ständiga förseningar...
Blir dock mer irriterad när bussen går FÖRE utsatt tid! Ställer till det rejält när man har kort om tid och försöker vara ute i god tid :mad: och bussen ändå hunnit före... Inte särskilt skoj när det handlar om bussar som inte passerar särskilt många gånger per dag:banghead:

Inom SL har man 1 min före och 2 min efter som normal tid på hållplatser längs linjen. Inte första såklart. Mer än så får dom inte vara. Kontakta kundtjänst så kan dom spåra turer och förare och påpeka. Idag finns så bra system att det går att kolla i efterhand.
 
"Stackning", vanligt fenomen när det är tätt mellan bussarna och leder bl a till ojämn belastning. Resultatet blir att bussarna kommer 3 och 3, där buss nr 1 är överfull och buss nr 2 tom. Går att råda bot på (med teknik, avsaknad av klock-tidtabell, utbildning och aktiv trafikledning), men kräver att förarna är tuffa och kör utan att invänta dem som kommer springande. Här handlar det dock om bussar som går med 1-5 minuters intervall.

Och om 2 bussar med samma linje står inne på hållplatsen då, så springer alla förbi den sista och ska med den som står först. Vilket gör att den antingen blockerar bussen bakom som också blir sen, eller blir omkörd lite senare och ändå inte kommer först :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 130
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 868
Senast: kamomillo
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 727
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 958
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp