Respektera tidtabeller?

MissFideli

Trådstartare
Hur kommer det sig att så många inte respekterar kollektivtrafikens tidtabeller?
Man gnäller på att bussen aaaalltid är sen, medan man samtidigt kräver att den ska vänta om man själv är sen, inte hittat kortet eller kompisen kommer springande.
Varför?
 
Hur kommer det sig att så många inte respekterar kollektivtrafikens tidtabeller?
Man gnäller på att bussen aaaalltid är sen, medan man samtidigt kräver att den ska vänta om man själv är sen, inte hittat kortet eller kompisen kommer springande.
Varför?
Är inte det mest ett storstadsfenomen där bussar går så ofta att man inte behöver hålla reda på vilken tid bussen går?
 
Det där har jag också undrat lite över. Varför ska chaffisarna ta så mycket skit?

Jag har vid något tillfälle när bussen var sen pga trafik/snö/vad det nu var sagt något i stil med "tuff dag?" med ett leende efter att personen fått höra suckar. Min tanke var att visa någon slags medkänsla. Jag märkte att han inte visste riktigt om han skulle behöva försvara sig eller inte men insåg ganska snart att det inte var kritik. Måste vara tufft att få så mycket skit för saker man inte kan göra så mycket åt.
 
Jag tippar på att folk helt enkelt inte tänker på att många små extrastopp här och där är vad som gör att bussarna blir försenade. Alternativt så tänker de "Vadå, det är bara att gasa på lite extra på den där raksträckan så har vi kommit ikapp tidtabellen igen!".
 
En annan sak jag såg, var när de från länstrafiken är ute och kör med personbil sträckorna som bussen ska gå för att kolla tiden.
De stannade inte på hållplatser och personbilar startar mycket snabbare/lättare än bussar också, speciellt vid omkörningar. Inte konstigt om tidtabellerna inte funkar om de sätts med hjälp av en personbil, vet inte om det är så i övriga landet, men sett det häromkring.
 
Hur kommer det sig att så många inte respekterar kollektivtrafikens tidtabeller?
Man gnäller på att bussen aaaalltid är sen, medan man samtidigt kräver att den ska vänta om man själv är sen, inte hittat kortet eller kompisen kommer springande.
Varför?

Because I'm center of the universe, såklart :D Skämt åsido, jag håller helt med dig. Jag brukar inte gnälla om det är några minuter sent, sånt händer, det är inte hela världen. Jag inser ju att inte chaufförerna medvetet sitter och kör för att komma försent. Det hade varit ytterst märkligt. Det ställer ju till en del problem däremot när man har byten som ska stämma.

Förr pendlade jag mycket med tåg och hade då två byten. En tidig morgon var första tåget sent vilket ju såklart sabbar hela planeringen för mig. Sms:ade kompisarna att jag kanske skulle missa början av föreläsningen. Tåget kommer, konduktören frågar vilka som har byten, jag meddelar att jag ska byta på nästa station (där många byter). Får meddelande om att tåget kommer invänta. Puh! Tur! Men när dörrarna öppnas och jag springer över perrongen till nästa tåg inser jag att det bara är jag som ska med det tåget :o Som jag skämdes.
 
Hur kommer det sig att så många inte respekterar kollektivtrafikens tidtabeller?
Man gnäller på att bussen aaaalltid är sen, medan man samtidigt kräver att den ska vänta om man själv är sen, inte hittat kortet eller kompisen kommer springande.
Varför?

Det bästa jag någonsin hört i bussväg var en resenär som klagade över ishalkan, hen vågade sig inte ut med bilen och tog därför bussen för att slippa köra själv, frågar i nästa andetag varför bussen är sen :rofl::banghead:

Mitt svar på din fråga får helt enkelt bli att folk inte alltid använder det de har mellan öronen. Alt. på riktigt tror att kollektivtrafiken rattas av robotar med autopilot. Alt. en kombination. Eller så är de bara självcentrerade egoister
 
Det bästa jag någonsin hört i bussväg var en resenär som klagade över ishalkan, hen vågade sig inte ut med bilen och tog därför bussen för att slippa köra själv, frågar i nästa andetag varför bussen är sen :rofl::banghead:

Mitt svar på din fråga får helt enkelt bli att folk inte alltid använder det de har mellan öronen. Alt. på riktigt tror att kollektivtrafiken rattas av robotar med autopilot. Alt. en kombination. Eller så är de bara självcentrerade egoister

Jag har varit med om precis det! En passagerare som nästan halkade in i bussen och klagade för att jag var 2 min sen. Efter att jag på underkylt väglag åkt på bredden genom en korsning och var tvungen att stanna och hämta andan.
 
Vi har en anslutning där jag jobbar. Bussen från stan har anslutning till en buss som trafikerar en ö. Ö-bussen ska i möjligaste mån vänta in bussen från stan, men eftersom den dessutom i andra änden ska passa bussen till stan, så finns det ju gränser. Och trots att bussen från stan kanske är 5 min sen och ö-bussen väntat 5 min över avgångstid, så kommer folk släntrandes?
 
Och trots att bussen från stan kanske är 5 min sen och ö-bussen väntat 5 min över avgångstid, så kommer folk släntrandes?
Eller det som jag tycker är värst, man är sen och hoppas att ändå hinna med anslutningen och då så skall någon stå och käfta om att man är sen så att man inte kommer iväg.
Logik? Någon?
 
Inte helt. Så är det när bussen går med 30-mintrafik också.

30-minuterstrafik är ju ett storstadsfenomen. Här går bussen var 3:e-4:e timme, under de perioder den går alls... Då ser man till att vara i god tid, annars är dagen körd.

Och skulle jag ändå vara sen och chauffören ser och förstår att jag vill med - så förväntar jag mig att denne väntar in mig, även om det innebär 15 sekunders försening.

I stan när bussarna går var 10:e minut, har jag ingen sådan förväntan alls.
 
Om man skall vänta 15 sekunder på 50 passagerare så blir det 12,5 minuter och tåget som man skulle hinna med har gått.

På den här linjen finns max 10 passagerare, ofta är det bara 2-3. Längs hela linjen. Därav de få avgångarna också. (Lite moment 22 blir det dock, färre avgångar, färre som kan ta bussen). Om då 10% av passagarerna är lite sena så blev det max 15 sekunder.

Det är därför jag förväntar mig väntandet på den typen av linjer och absolut inte på de andra 98% av linjerna.
 
30-minuterstrafik är ju ett storstadsfenomen. Här går bussen var 3:e-4:e timme, under de perioder den går alls...

Jag bor långt ifrån någon storstad (västra Blekinge) och här har vi 30-minuterstrafik ut till de mindre orterna. Många kommer springande med andan i halsen, vissa chaufförer är snälla och väntar medan andra gasar iväg. Bussarna är i regel fulla under pendlartider, annars är det rätt få passagerare. Något storstadsfenomen verkar det i alla fall inte vara.

När jag bodde utanför Lund var chaufförerna på regionsbussarna rätt skoningslösa för att kunna hålla tidtabellen, till min tidspessimistiska förtjusning :devil:. Då gick de med allt från 5 till 60-minuterstrafik beroende på tid på dygnet, på samma linje.
 
Om man skall vänta 15 sekunder på 50 passagerare så blir det 12,5 minuter och tåget som man skulle hinna med har gått.

Det är osannolikt att en sådan försening uppstår även om 50 passagerare är försenade på en linje med sällan-avgångar (med täta avgångar blir det mer ett kontinuum av dem som egentligen skulle åkt nästa buss osv). Fördelningen av förseningarna bör vara ganska oberoende av varandra. Om alla dessa 50 passagerare är 15 sekunder försenade så blir den maximala förseningen för hela bussen till ändhållplats faktiskt 15 sekunder. För bussen kommer vara 15 sekunder sen redan efter första hållplatsen med en enda försenad passagerare.

Bara som matematisk observation.
 
Det är osannolikt att en sådan försening uppstår även om 50 passagerare är försenade på en linje med sällan-avgångar (med täta avgångar blir det mer ett kontinuum av dem som egentligen skulle åkt nästa buss osv). Fördelningen av förseningarna bör vara ganska oberoende av varandra. Om alla dessa 50 passagerare är 15 sekunder försenade så blir den maximala förseningen för hela bussen till ändhållplats faktiskt 15 sekunder. För bussen kommer vara 15 sekunder sen redan efter första hållplatsen med en enda försenad passagerare.

Bara som matematisk observation.

Nu förstår jag inte hur du räknar.
 
I Stockholm händer det att jag springer, vilket är riktigt idiotiskt när tunnelbanan går med 3 minuters mellanrum och bussarna 5 min. Men jag blir inte sur om bussen åker utan det är helt naturligt. När de väntar blir det ett stort leende och varmt tack.

Här i Bollnäs kommer jag alltid tio minuter minst för tidigt eftersom det står att det kan skilja på 5 minuter - sen gäller det naturligtvis att din klocka/mobil är syncad med lokaltrafiken :D därför man egentligen alltid ska ha klockan några minuter för tidigt.

Vad som verkligen irriterat mig i Bollnäs är när bussen inte stannar eftersom jag inte har en reflexväst på mig. Ok, när hållplatsen är ute i skogen, men när man står vid en stor väg, inte långt ifrån en lyktstolpe så borde bussen för fasiken stanna.

När jag skulle åka hem till Stockholm över jul så stannade inte bussen och jag ringde och skrek :o på kundtjänst vilket jag aldrig gör. Som tur var var jag ute i så god tid att jag hade en buss till jag kunde ta 25 min senare men det var förjävligt kallt och min stackars katt frös förskräckligt så jag fick ta av mig min jacka och lägga över buren och inte ställa ner den på marken. Vägen är tungt trafikerad så jag ville inte direkt hoppa ut i vägen och vifta med armarna. Kundtjänst lovade att jag skulle få en taxi til Söderhamn om något gick fel.

Nu viftade jag med armarna som en galning och bussen stannade, och när jag stelfrusen och sur gick på frågade jag varför inte bussarna stannar och då fick jag höra att jag måste ha på mig en reflexväst, vilket det inte står något om på deras hemsida! :cautious:
 
Nu förstår jag inte hur du räknar.

Hållplats 1, avgångstid 14.00.00, en försenad passagerare är 15 sekunder sen och bussen avgår 14.00.15. 15 sekunder senare än angivet.

Hållplats 5, avgångstid 14.15.00, men bussen kommer ju in först 14.15.15 pga den första förseningen så passageraren som är försenad 15 sekunder här finns ju redan på plats när bussen anländer.

Osv. Så länge alla dessa 50 bara är 15 sekunder försenade mot angiven tidtabell så blir den totala förseningen 15 sekunder. Den totala förseningen bestäms alltså av den enskilda passagerare som är MEST försenad.

(I praktiken innebär nog 15 sekunders försening sådär 30-60 sekunders försening av rent praktiska skäl - men poängen är att förseningarna på en sådan linje INTE ackumuleras till en stor försening.)
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 126
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 868
Senast: kamomillo
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 726
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 951
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp