Respektera tidtabeller?

När bussarna går oftare är det väl bara att vänta till nästa, men här kan nästa buss gå tre timmar senare. Så om jag håller på att missa den skulle jag springa och bli rätt less om chauffören såg mig och inte väntade. Det händer iofs sällan, är oftast på plats i tid (särskilt eftersom det ibland har kommit en taxi istället för en buss och denna väntar inte in rätt avgångstid utan kör några minuter tidigare) med busskortet i handen.
 
När bussarna går oftare är det väl bara att vänta till nästa, men här kan nästa buss gå tre timmar senare. Så om jag håller på att missa den skulle jag springa och bli rätt less om chauffören såg mig och inte väntade. Det händer iofs sällan, är oftast på plats i tid (särskilt eftersom det ibland har kommit en taxi istället för en buss och denna väntar inte in rätt avgångstid utan kör några minuter tidigare) med busskortet i handen.

Problemet är ju som sagt inte att en gör det. På en längre tur med mycket folk kan det vara många som vill att den ska vänta, och det påverkar tiden negativt.
 
Problemet är ju som sagt inte att en gör det. På en längre tur med mycket folk kan det vara många som vill att den ska vänta, och det påverkar tiden negativt.

Fast alltså, om det t.ex. på hållplatsen efter står en som har cykel med sig så tar det längre tid än att vänta 20 s på mig. Och det finns ju med i beräkningen, även om det oftast inte står nån alls på hållplatsen efter. Och jo, det är oftast max en som är sen. Oftast är det kanske 5 personer som åker på hela sträckan. Som sagt, när jag bodde där bussarna gick oftare var det en annan sak.
 
Fast alltså, om det t.ex. på hållplatsen efter står en som har cykel med sig så tar det längre tid än att vänta 20 s på mig. Och det finns ju med i beräkningen, även om det oftast inte står nån alls på hållplatsen efter. Och jo, det är oftast max en som är sen. Oftast är det kanske 5 personer som åker på hela sträckan. Som sagt, när jag bodde där bussarna gick oftare var det en annan sak.

Nu finns det ju fler bussar än den du åker med dock. Alla har inte samma förhållanden.
 
Ok. Inte så mycket med respekterande av tidtabell att göra då?

Jo, det har det väl? Den enda gången jag varit sen till en buss här kom jag springande, chauffören väntade och jag flåsade "tack!" när jag kom på. Fick dock en redig uppläxning för att jag inte var i tid så den chauffören tyckte nog inte att jag respekterade tidtabellen (fast jag sprang ju inte mitt i vägen och hindrade bussen från att åka). Men jag vet ju att "skadan" av att vänta en halv minut på mig vanligtvis inte är så stor här, normalt sett kommer bussen ändå vara i tid till nästa by.
 
Jag tolkar det som att @vinkelina har ett bussbyte med fem minuter mellan bussarna. Dvvs buss 1 kommer in 6.40 och buss 2 ska gå 6.45, men buss 2 går för tidigt.

Precis, skall byta buss. Är en "startplats" för den jag skall byta dvs den börjar rutten där. Går inte heller så många bussar. Går två bussar i timmen förbi mig.. Dock går de med 10 min mellan varandra. Missar du får man ofta vänta en timme på nästa (brukar hinna lämna busshållplatsen innan följande kommer så missarna den)
 
Jo, det har det väl? Den enda gången jag varit sen till en buss här kom jag springande, chauffören väntade och jag flåsade "tack!" när jag kom på. Fick dock en redig uppläxning för att jag inte var i tid så den chauffören tyckte nog inte att jag respekterade tidtabellen (fast jag sprang ju inte mitt i vägen och hindrade bussen från att åka). Men jag vet ju att "skadan" av att vänta en halv minut på mig vanligtvis inte är så stor här, normalt sett kommer bussen ändå vara i tid till nästa by.

Har man tid till att plocka upp människor som inte kan passa tiden så är det ju inga problem tidtabellsmässigt. Här är det dock mycket gnäll på att bussarna är sena och gnäller man på det så kan man ju inte kräva att bussen ska vänta.
 
Ja, givetvis så tar man inte ut irritation på den som kör. Vad ska den göra liksom?
Min erfarenhet av kundtjänst var dock att de var helt "goddag yxskaft". Typ " Jaaa, nu i vinter kan det vara lite förseningar ibland" :meh: Att det i slutändan innebär upp till två timmars daglig försening för kund, det är liksom... " Jaaa, nu i vinter kan det väl bli sådär"...
Wuuut, kom lappmöglet nu igen? :eek: :D
 
Jag bodde förut vid en busshållplats som var nummer tre på en rutt med ca 300 meter mellan busshållplatserna, totalt sex hållplatser innan bussen skulle stå stilla i tio min. Många gånger som jag fick springa eftersom bussen var på plats minuter innan den skulle gå från starthållplatsen, sen fick jag en utskällning för att jag "inte höll koll på tiderna". :meh:

Jag försöker alltid vara ute i god tid och ha kortet framme, men ibland blir man försenad ändå och i det läget springer jag. Om det finns en chans att hinna med bussen ändå försöker jag självklart. Men jag klagar aldrig på busschauffören när bussen är sen.
 
Jag kan ju bara tala för mig själv men jag reagerar inte ens över att bussarna är sena, de är ju alltid sena så det känns mest som normaltillståndet. Kanske därför jag blir mer irriterad när de går för tidigt. Har jag ett viktigt möte, ska med ett tåg eller liknande chansar jag inte utan tar bussen som går 10 minuter tidigare. Detta förutsätter såklart att man bor så att det går bussar var tionde minut, pendlar man och måste hinna till tåget och bussarna bara går en gång i timmen så kan ju förseningar vara ett mer konkret problem.
 
Personligen tar jag aldrig bussen om jag har en tid att passa inom stan. När jag ska åka buss brukar ställa mig vid busshållplatsen och hoppas på det bästa. Relativt ofta försvinner hela bussturer spårlöst. Tex står det att bussen kommer om 3 minuter. Efter två minuter försvinner den poff borta från tavlan för att sedan dyka upp som "kommer om 18 minuter". Detta sker regelbundet. Har aldrig lyckats klura ut vart bussarna tar vägen.

Dock fattar jag att det knappast är busschaufförerna som pga elakhet trollar bort dom ;) så klaga på busschauffören över såna saker pallar jag inte.
 
Intressant läsning. När det var en kraftig vinter i Stockholmsområdet och vi hade problem med både bussar men även spårbunden trafik, så blev en ung man blev rosenrasande för att tåget gick i tid, "för det hade varit sent i två dagar, men nu var det j-la tåget i tid och då missade jag det! "
 
Jag har funderat på att höra av mig till kundtjänsten och fråga om busstidtabellen är tänkt att stämma med något tåg eller om de kanske kan titta på det, under morgon och kväll går bussarna med 30 min mellan rum, mitt på dagen med en timme. Men jag åker ett tåg som många pendlare åker som även det bara går en gång i timmen men måste åka bussen så att jag får vänta på station 25 - 30 min eftersom nästa buss kommer in exakt samma tid som tåget ska avgå och jag räknar helt kallt med att det ska bli några minuter sent med bussen. Och på vägen hem gäller det omvända, tåget kommer in samma minut som bussen avgår, alltså helt omöjligt att hinna med bussen och jag får då vänta 30 min - en timme på nästa buss. Det blir helt enkelt nästan mer väntetid än vad det skulle ta mig att åka bil själv. Men samtidigt så vet jag ju att bussarna väntar in andra landsortsbussar för att andra människor ska kunna ta sig hem också, så det är inte så enkelt att lägga tidtabeller.
Intressant så är det nästan enbart i stadstrafiken jag ser bussar som väntar in passagerar som kommer springande, vilket gör mig överraskad, oftast går bussarna med 10 min mellanrum. :D

När det gäller att synas på busshållsplatsen så håller jag med om att reflexväst är det enda vettiga, alla vi som åker buss har även små ficklampor som vi kan vifta med om det är riktigt eländigt att se något. Vi har haft rätt tjock dimma periodvis och då är det svårt att se.
Totalt OT
Grattis på födelsedagen!
ina_dance5.gif
 
Har man tid till att plocka upp människor som inte kan passa tiden så är det ju inga problem tidtabellsmässigt. Här är det dock mycket gnäll på att bussarna är sena och gnäller man på det så kan man ju inte kräva att bussen ska vänta.
Kan berätta om en händelse här som verkligen försenade bussen!
Var på väg till jobbet (med bil) när jag kommer ifatt bussen som står mitt i vägen, och busschauffören kommer fram och undrar om jag kan hjälpa honom.... Han hade missat två resenärer som stod vid förra hållplatsen och var förtvivlad! Jodå, åkte och hämtade upp dem och han blev lite mer lättad när det visade sig att de hade stått lite skymda + att hållplatsskylten hade rasat.... Tror han var rätt ny och rädd för klagomål, undrar bara hur många som klagade på förseningen sen?:crazy: Var ca 20 minuter efter i tabellen :o
 
Hur kommer det sig att så många inte respekterar kollektivtrafikens tidtabeller?
Man gnäller på att bussen aaaalltid är sen, medan man samtidigt kräver att den ska vänta om man själv är sen, inte hittat kortet eller kompisen kommer springande.
Varför?
Jag tycker det speglar den allmänna attityden i samhället - det är jag jag och åter jag och alla andra ska se till att jag får som jag vill.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 125
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 868
Senast: kamomillo
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 726
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 949
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp