Bukefalos 28 år!

restriktionerna väck!

Det spelar ingen roll varför man minskar smittan, lyckas man för bra så får det konsekvenser, det smittas fler nästa år i stället.. Se säsongsinfluensan. Är det en lindrig säsong ett år så blir det större risk för att influensan slår hårdare året därpå. Extra hårt slår influensan om det är en version som vi inte haft på länge.. Och lyckas man dra ner på smittspridningen av en viss förkylning/influensa så slår den hårdare nästa gång den kommer på besök. Det är mest en fråga om när inte om.

Vill du tro att vi inte talar om samma sak får du givetvis tro och anse det. Jag håller dock inte med.
Det är ingen fara för att lyckas ”för bra” med det jag pratar om…

Hur hårt säsongsinfluensa slår beror främst på två saker, hur länge sen det var ett liknande virus var allmänt spritt i befolkningen och hur bra vaccinationstillverkarna lyckats förutse vilken typ av virus som är aktuellt nästa säsong. Det är inte direkt relaterat till hur många som blev sjuka enbart föregående säsong. I år var det en kombination av både ett rätt annorlunda virus från de senaste åren och en rätt dålig träff när det gäller vaccinen.
 
Det är ingen fara för att lyckas ”för bra” med det jag pratar om…
Och det håller jag inte med om, alltså det har hittills inte varit någon fara men börjar folk bli för nojiga när det gäller att jobba med minsta lilla symptom så är det något att ta i beaktande.
 
Jag tolkar inte ens och har länkat.

Ja, perioden är dåtid , mitten av december till mitten av januari. Mycket historisk statistik, nästan all faktisk, handlar om passerad tid. Eftersom denna period innehåller väldigt mycket omikron och siffrorna är väldigt stabila från perioden innan, ser jag inga anledningar till att anta att det ser helt annorlunda ut. Men det får vi ju endast veta i framtiden.

Statistiken motsvarar risken för en vaccinerad medborgare resp en ovaccinerad medborgare att ha blivit inlagd på sjukhus pga covid-19 under angiven period. En på 1000 för ovaccinerade och en på 10000 för vaccinerade. För åldersgruppen 40-49.
Ja under den perioden, men den är knappast representativ för omikron. som började ta över först vid nyår och sjukhusinläggningarna kommer vanligen lite senare.

Jag har dessutom hela tiden haft alvarligare sjukdom som kräver IVA-vård i åtanken och då säger det ännu mindre. Där har antalet inlagda varit stabilt medan smittspridningen rakat i höjden. Det tyder på att det är en ännu mindre andel som blir riktigt alvarligt allvarligt sjuka.

Ser man sen till yngre åldersgrupper är det en försvinnande liten andel som läggs in på IVA.
 
Och det håller jag inte med om, alltså det har hittills inte varit någon fara men börjar folk bli för nojiga när det gäller att jobba med minsta lilla symptom så är det något att ta i beaktande.
Fast det har aldrig nämnts i tråden att "jobba med minsta lilla symptom" så fattar inte varför du alltid ska tolka in sådant som inte står. Det nämns att jobba förkylda/sjuka, vilket folk gjorde före pandemin.
 
Ja under den perioden, men den är knappast representativ för omikron. som började ta över först vid nyår och sjukhusinläggningarna kommer vanligen lite senare.

Jag har dessutom hela tiden haft alvarligare sjukdom som kräver IVA-vård i åtanken och då säger det ännu mindre. Där har antalet inlagda varit stabilt medan smittspridningen rakat i höjden. Det tyder på att det är en ännu mindre andel som blir riktigt alvarligt allvarligt sjuka.

Ser man sen till yngre åldersgrupper är det en försvinnande liten andel som läggs in på IVA.
Då är vi tillbaka till april 2020. Alla som är sjuka och äldre än 70+ stannar hemma?
 
Ja under den perioden, men den är knappast representativ för omikron. som började ta över först vid nyår och sjukhusinläggningarna kommer vanligen lite senare.

Jag har dessutom hela tiden haft alvarligare sjukdom som kräver IVA-vård i åtanken och då säger det ännu mindre. Där har antalet inlagda varit stabilt medan smittspridningen rakat i höjden. Det tyder på att det är en ännu mindre andel som blir riktigt alvarligt allvarligt sjuka.

Ser man sen till yngre åldersgrupper är det en försvinnande liten andel som läggs in på IVA.
Om man anser att allvarlig sjukdom endast utgörs av IVA -inläggningar har man nog inte så stor kunskap och erfarenhet av svensk sjukvård.

Blir man inlagd på sjukhus är man allvarligt sjuk. Annars får man ingen vårdplats.

Halva perioden är efter nyår. Nästa vecka kommer ny statistik.
 
Om man anser att allvarlig sjukdom endast utgörs av IVA -inläggningar har man nog inte så stor kunskap och erfarenhet av svensk sjukvård.

Blir man inlagd på sjukhus är man allvarligt sjuk. Annars får man ingen vårdplats.

Halva perioden är efter nyår. Nästa vecka kommer ny statistik.
Allvarligare sjukdom som kräver IVA är väl knappast allvarlig sjukdom som kräver sjukhusvård men inte IVA? Var skrev jag att det inte var allvarligt om man blev inlagd?

Ja halva perioden är efter nyår, men som sagt sagt kommer sjukhusinläggningar lite efter smittan. Så nej man kan inte extrapolera situationen runt nyår till att gälla situationen idag. Idag har vi omikronversionen som helt dominerande nu och den är lindrigare. Hade vi haft situationen runt nyår nu hade de inte kunnat släppa på restriktionerna.

Grafen här visar på andelen som läggs in med olika versioner av coviddiagnos jag antar att den svarta linjen kommer att kunna ändras med tanke på att den innehåller diagnosuppgift saknas men den verkar onekligen stiga på ett helt annat vis än kurvan med Covid som huvuddiagnos.

1644096017245.png
 
Om man anser att allvarlig sjukdom endast utgörs av IVA -inläggningar har man nog inte så stor kunskap och erfarenhet av svensk sjukvård.

Blir man inlagd på sjukhus är man allvarligt sjuk. Annars får man ingen vårdplats.

Halva perioden är efter nyår. Nästa vecka kommer ny statistik.
Kan inte ni starta en covid-19 statistik-tråd? I varje tråd som handlar om något om covid-19 hamnar ni i diskussion om statistiken och debatterar emot varandra om hur man ska läsa statistiken. Jag har min fasta övertygelse vem av er som har rätt och vem som har fel, men jag tycker att debatten ni för börjar bli tjatig eftersom det är samma tråd efter tråd, så kanske vore en egen tråd om det bättre?
 
Självklart kan man ändra på vad som helst förutom karensdagen. Faktum är att i dagsläget får man lägre lön om du är sjuk+ karensdagen.

Nu har jag inget att hänvisa till, men om jag minns rätt så sjönk sjukskrivningarna drastiskt när vi införde karensdag för att sen på sikt stiga och bli fler än de var innan. Jag vet inte varför men jag tror det är mer komplext, det handlar säkert både om individens inställning, om lojalitet och trivsel på arbetsplatsen, om förlorad arbetsinkomst, följderna om att jobba trots man är sjuk mm. Jag vet inte riktigt om det är möjligt att avgöra vad en karensdag, en halv eller ingen har för effekt egentligen när det gäller påverkan både för arbetsplats och individ. Hur värderar man att någon jobbar på trekvartsfart, någon blir utbränd kanske delvis för denne jobbade trots att den var sjuk exempelvis? Jag säger itne att du har fel med en halv karensdag, mer att det är svårt att veta.

I och med att det redan finns ett ekonomiskt incitament att jobba så tror jag att karensdagen i sig är en onödig påfrestning på de som har dålig ekonomi. Det är ganska dyrt att vara sjuk oavsett om man har en hel/halv eller ingen karensdag. Samtidigt så kanske det kostar en VD mycket mer att vara hemma, med eller utan karensdag, men ekonomin är så god att det inte spelar någon roll. Karensdagar slår otroligt mycket hårdare mot låginkomsttagare rent generellt.

Jag håller med dig i stort, både om att det är en komplex fråga och att det såklart slår hårdare mot en låginkomsttagare att tappa inkomst.

Jag står dock fast vid att jag tror att det har en rätt stor påverkan på ens beslut att stanna hemma eller gå till jobbet, huruvida man får full lön, 80% eller bara halv. Även om många drivs av plikt och lojalitet så finns det också andra som hellre stannar hemma om man inte förlorar för mycket pengar på det. Och min uppfattning är att om många skulle stanna hemma oftare även enstaka dagar vid trötthet t ex, så skulle många verksamheter få det svårt. Det är inte så bara att snabbt få tag i vikarier vid oplanerad korttidsfrånvaro.
 
Jag håller med dig i stort, både om att det är en komplex fråga och att det såklart slår hårdare mot en låginkomsttagare att tappa inkomst.

Jag står dock fast vid att jag tror att det har en rätt stor påverkan på ens beslut att stanna hemma eller gå till jobbet, huruvida man får full lön, 80% eller bara halv. Även om många drivs av plikt och lojalitet så finns det också andra som hellre stannar hemma om man inte förlorar för mycket pengar på det. Och min uppfattning är att om många skulle stanna hemma oftare även enstaka dagar vid trötthet t ex, så skulle många verksamheter få det svårt. Det är inte så bara att snabbt få tag i vikarier vid oplanerad korttidsfrånvaro.

Å andra sidan, skulle fler stanna för trötthet hade kanske sjukskrivningarna för utbrändhet minskat och det hade varit en vinst.
 
Å andra sidan, skulle fler stanna för trötthet hade kanske sjukskrivningarna för utbrändhet minskat och det hade varit en vinst.

Jag tänker att utbrändhet mer hör ihop med dem som jobbar på av plikt och lojalitet oavsett karensdag eller ej, snarare än dem som stannar hemma pga trötthet för att man sovit dåligt en natt eller hellre förlorar ett par hundralappar mot att man får en dag med familjen som är hemma den dagen?
 
Jag tänker att utbrändhet mer hör ihop med dem som jobbar på av plikt och lojalitet oavsett karensdag eller ej, snarare än dem som stannar hemma pga trötthet för att man sovit dåligt en natt eller hellre förlorar ett par hundralappar mot att man får en dag med familjen som är hemma den dagen?

Det är inte säkert. Om det varit mer accepterat att stanna hemma för trötthet hade färre känt sig tvingade att kämpa för hårt för länge.
 
Å andra sidan, skulle fler stanna för trötthet hade kanske sjukskrivningarna för utbrändhet minskat och det hade varit en vinst.
Förebyggande sjukskrivning är något inte alla arbetsgivare känner till, men som är något alla borde känna till. Man kan använda det, och ha en rehabiliteringsplan godkänd av FK, för att minska sjukskrivningsrisken på sikt.
 
Det är inte säkert. Om det varit mer accepterat att stanna hemma för trötthet hade färre känt sig tvingade att kämpa för hårt för länge.

Jag tycker inte att sänkning av tröskeln för endagarssjukskrivningar är rätt metod för att lösa problemet med att många har en ohållbar arbetssituation. @Enya tar t ex upp ett exempel på en bättre del av sjukskrivningsverktygslådan.
 
Jag tänker att utbrändhet mer hör ihop med dem som jobbar på av plikt och lojalitet oavsett karensdag eller ej, snarare än dem som stannar hemma pga trötthet för att man sovit dåligt en natt eller hellre förlorar ett par hundralappar mot att man får en dag med familjen som är hemma den dagen?
Du har säkert en poäng i att latmaskar hade sett sin chans i att vara hemma mer, men även människor som rent faktiskt inte borde jobba pga dålig nattsömn hade fått en chans att stanna hemma. Jag har stannat hemma när jag sovit dåligt mer än vanligt (jag har sömnproblem) flera nätter i streck, för jag vet att risken för migrän och epileptiska anfall ökar, och mitt jobb blir inte lika bra gjort av mig. Det har inte hänt ofta, borde kanske ha hänt oftare för jag pressar mig långt över min förmåga hela tiden. Men samma gälelr ju för mig- det är inte ok att stanna hemma för trötthet, man måste vara riktigt sjuk....
 
Jag tycker inte att sänkning av tröskeln för endagarssjukskrivningar är rätt metod för att lösa problemet med att många har en ohållbar arbetssituation. @Enya tar t ex upp ett exempel på en bättre del av sjukskrivningsverktygslådan.
Samtidigt har arbetsgivaren ett ansvar att ha rehabsamtal med den som har fler sjukdagar än ett visst antal (som jag inte minns nu) så om det utnyttjas väldigt lär det ju på något vis sättas stopp för ändå inom kort. Även om det är för trötthet, då får man ta itu med orsaken.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker inte att sänkning av tröskeln för endagarssjukskrivningar är rätt metod för att lösa problemet med att många har en ohållbar arbetssituation. @Enya tar t ex upp ett exempel på en bättre del av sjukskrivningsverktygslådan.

Det behöver inte vara arbetssituationen som är ohållbar. Det kan vara saker i övriga livet som kör ihop sig (sjukdom/död i familjen, problem med barns skolgång m.m.) och kräver mycket energi och gör att man behöver en liten andningspaus och stressa ner innan det går för långt. Jag vet att för min del kan 2-3 dagar att bara stänga ner göra underverk!
 
Jag håller med dig i stort, både om att det är en komplex fråga och att det såklart slår hårdare mot en låginkomsttagare att tappa inkomst.

Jag står dock fast vid att jag tror att det har en rätt stor påverkan på ens beslut att stanna hemma eller gå till jobbet, huruvida man får full lön, 80% eller bara halv. Även om många drivs av plikt och lojalitet så finns det också andra som hellre stannar hemma om man inte förlorar för mycket pengar på det. Och min uppfattning är att om många skulle stanna hemma oftare även enstaka dagar vid trötthet t ex, så skulle många verksamheter få det svårt. Det är inte så bara att snabbt få tag i vikarier vid oplanerad korttidsfrånvaro.
Och just det är också problemet. Jag ser två problem med karensdagen, dels sjuknärvaro och dels att folk kan tendera att stanna hemma längre än nödvändigt då de redan tagit smällen med karensen. Jag har praktiserat båda. Jag har satt i mig ipren och hankat mig fram på jobbet to/fre då helgen är nära (utom en gång då jag blev "hemskickad" - hostade våldsamt mest hela tiden) och stannat hemma den där extra dagen i synnerhet om det är en fredag. Jag gissar att jag inte är ensam.

I och med att en karensdag slår så olika beroende på om man har råd och att den faktiskt pressar en del att jobba fast de är sjuka av ekonomiska skäl och den enligt statistiken knappast entydigt bidrar till att folk har mindre sjukfrånvaro.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
24 116
Senast: Lillefrun
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 458
Senast: Bison
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 270
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 684
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp