Retrievertråden

I helgen ska jag visst träna båda hundarna för en tränare jag aldrig tränat för, men som ska vara väldigt duktig och noggrann. Väldigt roligt men hjälp, vi är ju knappt igång efter vintern! :nailbiting:

Spännande! :D Är det någon man känner till?
 
Lovade en träningskompis att jag skulle be om tips och råd här.

Utställningsavlad labbetik på tre år. Tidigare ganska mycket apporteringstränad men har haft lång vintervila pga olika omständigheter.
Har problem med osäkerhet på linjetag. Vill inte lämna matte. Går ut utan driv i ca 10m och stannar sedan och går tillbaka.
Överlag vääääääldigt mattekär, kort navelsträng liksom ;).

Hur hade ni tränat?
 
Lovade en träningskompis att jag skulle be om tips och råd här.

Utställningsavlad labbetik på tre år. Tidigare ganska mycket apporteringstränad men har haft lång vintervila pga olika omständigheter.
Har problem med osäkerhet på linjetag. Vill inte lämna matte. Går ut utan driv i ca 10m och stannar sedan och går tillbaka.
Överlag vääääääldigt mattekär, kort navelsträng liksom ;).

Hur hade ni tränat?

Jag hade börjat om helt :)
Antingen med "fyrkanten" eller med något av de andra sätten.

T ex fyrkanten:

linjetag2.jpg

Steg 1:
Ta med hund och 4 dummies, börja vid punkt A. Låt hunden se när du lägger/kastar en dummie, den får gärna stå upp så det blir extra tydligt i början. Gå en rak linje till punkt B och gör samma sak, vidare till C, sedan till D och till slut tillbaka till A.
Hunden har nu både minnet, lite synretning samt erat spår som stöd. Skicka hunden från A till B, och sedan från A till D. Efter detta är det dags för förflyttning till någon av de tomma platserna, dvs antingen B eller D, för att därifrån skicka till A och C. Lagom avstånd är typ 30-40m kanske.
Detta steget ska inte upprepas för mycket, när hunden går med bra tryck ut till de synliga dummiesarna kan man göra samma procedur men lägga dem ner. När hunden går med bra fart ut även till dessa så är det dags för steg 2.

Steg 2:
Här underlättar det med en medhjälpare :) Fösta gången kan man använda samma plats som för steg 1, när hunden har gjort det ett par gånger varierar man med olika platser.
Proceduren är densamma som i steg 1, men utan att hunden ska se när dummiesarna läggs ut. Gå hela fyrkanten med hunden, medhjälparen går bakom och lägger ut dummiesarna i hörnen. Hunden har dels spåret att gå på, men även minnet (när ni använder en gammal fyrkant) och kan den ana dummiesarna har den ett litet stöd i det också.
När hunden går med full fart ut till alla hörn, på olika platser och med olika avstånd kan man gå vidare till steg tre.

Steg 3:
Ta med hunden ut i fyrkanten, och gör den som i steg 1 - tydliga dummiesar som hunden ser.
I stället för att från punkt D gå tillbaka till punkt A, går du i stället in till mitten, X, och skickar därifrån. Hunden har stöd av synen och minnet, men inget spår att gå på. Den här fyrkanten bör vara ganska stor, kanske 100x100m. Eftersom du skickar från mitten blir det ju bara halva sträckan.
När hunden går tvärsäkert på dessa i olika miljöer och på olika avstånd, är det dags för steg 4.

Steg 4:
Lämna hunden i bilen, och gå ut fyrkanten. Hämta hunden, gå till mitten, skicka till hörnen :) I början på en gammal plats, senare på nya områden.


För mig känns fyrkanten som ett bra upplägg, så jag har valt att köra på det. Vi är på steg två fortfarande, men spände bågen och testade steg 3 på träningen för B för en vecka sedan, och han gick fint :up: Eftersom det är säkerhet jag vill bygga så är det nöta i olika miljöer i steg 2 som gäller för oss tills vidare.
 
Jag hade börjat om helt :)
Antingen med "fyrkanten" eller med något av de andra sätten.

T ex fyrkanten:

Visa bifogad fil 13941
Steg 1:
Ta med hund och 4 dummies, börja vid punkt A. Låt hunden se när du lägger/kastar en dummie, den får gärna stå upp så det blir extra tydligt i början. Gå en rak linje till punkt B och gör samma sak, vidare till C, sedan till D och till slut tillbaka till A.
Hunden har nu både minnet, lite synretning samt erat spår som stöd. Skicka hunden från A till B, och sedan från A till D. Efter detta är det dags för förflyttning till någon av de tomma platserna, dvs antingen B eller D, för att därifrån skicka till A och C. Lagom avstånd är typ 30-40m kanske.
Detta steget ska inte upprepas för mycket, när hunden går med bra tryck ut till de synliga dummiesarna kan man göra samma procedur men lägga dem ner. När hunden går med bra fart ut även till dessa så är det dags för steg 2.

Steg 2:
Här underlättar det med en medhjälpare :) Fösta gången kan man använda samma plats som för steg 1, när hunden har gjort det ett par gånger varierar man med olika platser.
Proceduren är densamma som i steg 1, men utan att hunden ska se när dummiesarna läggs ut. Gå hela fyrkanten med hunden, medhjälparen går bakom och lägger ut dummiesarna i hörnen. Hunden har dels spåret att gå på, men även minnet (när ni använder en gammal fyrkant) och kan den ana dummiesarna har den ett litet stöd i det också.
När hunden går med full fart ut till alla hörn, på olika platser och med olika avstånd kan man gå vidare till steg tre.

Steg 3:
Ta med hunden ut i fyrkanten, och gör den som i steg 1 - tydliga dummiesar som hunden ser.
I stället för att från punkt D gå tillbaka till punkt A, går du i stället in till mitten, X, och skickar därifrån. Hunden har stöd av synen och minnet, men inget spår att gå på. Den här fyrkanten bör vara ganska stor, kanske 100x100m. Eftersom du skickar från mitten blir det ju bara halva sträckan.
När hunden går tvärsäkert på dessa i olika miljöer och på olika avstånd, är det dags för steg 4.

Steg 4:
Lämna hunden i bilen, och gå ut fyrkanten. Hämta hunden, gå till mitten, skicka till hörnen :) I början på en gammal plats, senare på nya områden.


För mig känns fyrkanten som ett bra upplägg, så jag har valt att köra på det. Vi är på steg två fortfarande, men spände bågen och testade steg 3 på träningen för B för en vecka sedan, och han gick fint :up: Eftersom det är säkerhet jag vill bygga så är det nöta i olika miljöer i steg 2 som gäller för oss tills vidare.

Tack för informativt och pedagogiskt inlägg!
Vi aktiveringsleker ju mest med vår, men kul att kunna göra ett vettigt upplägg!
 
Vi har varit på stranden och lattjat - men passade även på att träna lite dirigering, dvs jag var för lat för att gå och hämta skräpet efter fikan så Svansson fick den uppgiften. Inga problem sa han och jag slapp gå typ 100 meter i onödan (plus att han fick lite träning, win-sin liksom :D). Vardagslivet blir så mycket enklare med en apportör :angel:
 

Bifogade filer

  • 7E8E3028-8451-4AB2-8680-22E0AB0920A7.jpeg
    7E8E3028-8451-4AB2-8680-22E0AB0920A7.jpeg
    88,8 KB · Visningar: 28
@AraSlei

Tack! Vi har kört fyrkanten tidigare, men inte alla så strukturerat.
Tar med mig detta till nästa träningsträff.
Vad tror du om att använda kallvilt för att öka motivationen? Labben är inte alls lika galen i dummies som min.
 
Vi har varit på stranden och lattjat - men passade även på att träna lite dirigering, dvs jag var för lat för att gå och hämta skräpet efter fikan så Svansson fick den uppgiften. Inga problem sa han och jag slapp gå typ 100 meter i onödan (plus att han fick lite träning, win-sin liksom :D). Vardagslivet blir så mycket enklare med en apportör :angel:
Detta har jag predikat för mina läkare! :D Alla som har opererat ryggen borde få en egen retrieverhjälpreda. :D:D
 
@AraSlei

Tack! Vi har kört fyrkanten tidigare, men inte alla så strukturerat.
Tar med mig detta till nästa träningsträff.
Vad tror du om att använda kallvilt för att öka motivationen? Labben är inte alls lika galen i dummies som min.

Det är oftast därför man misslyckas med fyrkanten, för att man går för fort fram. Been there, got the t-shirt :laugh:
Kallvilt funkar lika bra! Är hunden mer het på fågel är det ju perfekt att använda för att öka suget :)
 
Hej! Tänkte presentera mig och Darwin :D Jag är en sådan som mest läser det som skrivs, men vem vet, en apporteringstråd kanske får mig att skriva lite mer än vanligt :)

Darwin är nästan 13 månader gammal och vi tränar främst apportering och viltspår, men lydnad är ju också något som vi tränar mest för att det ska fungera i vardagen och i den andra träningen. Vi är också öppna för andra sporter och prövar på allt från agility till rallylydnad, men det blir mer sporadiskt. Darwin är min första hund och jag kunde ingenting innan han kom till mig för ett knappt år sedan. Därav är jag inte särskilt kunnig inom apporteringen men lär mig på vägen, kanske ställer jag lite dumma frågor nu och då :D

Här kommer en bild på en apporterande Darwin, tagen i vintras :) Har ofta funderat på hur korrekt de måste bära dummien? "Duger" det som på bilden eller ska det vara mer "balanserat" i mitten på dummien? Hur lär man isåfall in det? Någon som har tips? :)
IMG_8140.jpg
 
Ikväll ska vi ses ett par stycken och köra b-provsträning :bump: Jag har inte vågat anmäla till något b-prov än, så det blir väl en liten fingervisning om vi är redo för start eller inte under kvällens träning :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
53 54 55
Svar
1 099
· Visningar
69 933
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 629
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 225
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp