Bukefalos 28 år!

Rida på kor?

Sv: Rida på kor?

barbacka eller en mjuk sadel med massa dynor kanske..
 
Sv: Rida på kor?

ja... de älskar å bli promenerade(ledda alltså), springer fram så fort de ser en grimma:)
 
Sv: Rida på kor?

ANG KOR!!

Kor är inte gjorda för att ridas på!
Hm ja skulle skälla ut mina barn om dom skulle få för sig nått sådant (om ja hade) jag tycker att det är rena plågeriet för en ko, deras ben och kropp är inte gjorda för det,:mad: :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Rida på kor?

inte för att jag e nån koryttare men det är väl från början inte hästar heller(jag menar gjorda för ridning:)inteför att rida kor)? det viktiga är väl om de har muskler och bra ben? att hoppa upp på en 100% otränad häst är väl minst lika dumt?
 
Sv: Rida på kor?

tja... men kossor (aja mest stutar)fick ju arbeta en hel del förut också:) söta e de i anna fall:love:
 
Sv: Rida på kor?

Haha, vi har en inriden ko på Bollerup :p tydligen en tjej som red in den som projektarbete för många år sedan. Det går fortfarande att sitta på den iaf, den är jättesnäll :rofl:

Men jag har hört att det finns typ speciella sadlar och för kor och även älgar?? Rätta mig om jag har fel :D
 
Sv: Rida på kor?

TCJ skrev:
Vansinne !
Kor är inte avlade för ridning, jag klassar det som djurplågeri.
Flickorna som red kossorna som det var mycket repotage om SPARKADE hårt i sidorna för att de stackars korna skulle gå framåt.
Sadlarna är ju inte gjorda för en korygg.
Jag tycker ungarna ska ha en rejäl utskällning

Jag läste om det där, och de hade inte sadel, de hade en filt med en täckesgjord runt!
Och sedan hade de inte ett vanligt träns, utan någon sorts grimma med tyglar i :rofl:

+ att de hade fått veterinärens tillstånd!
 
Sv: Rida på kor?

Doneloge skrev:
Jag och några kompisar ska försöka träna och eventuellt rida kor som projektarbete i trean. Tycker det låter jätte roligt att se om det funkar :)!


på min skola va de nåra som hadedet me som protjekt när de skulle visa upp det så red de runt på kossan.

nej kor är INTE likadana i ryggen och jag skulle absolut inte rekomendra att sitta barbacka på dom:angel: tycker man den spinkigaste vassaste manke är jobbig då vet man inget om att ha ont i rumpan om man inter ridit en ko.(tro mig jag jobbar med kor)

de har en otroligt uppstående vass ryggrad och manken ska man ju inte tala om skulle det finnas en sadel för dom skulle den få vara väääldigt hög i framvalvet för manken.

hästar är som sagt inte byggda för ridning heller jag har lärt mig att kort har annorlunda haser så de har ingentligen lättare för samling och för att sätta under sig.

kors framben sitter fast i bpogarna med ben hästars framben sitter bara fast i bogen med senor och muskler visste ni det;)

därför är kor inte lika smidiga.

tills jag tittade i en ko mun så trodde jag inte kor hade laner som hästar man det har de så ett bett i en ko mun borde gå men försök få den kossan att inte lägga tunga över bettet haha de t.o.m betar med tungorna(har ingte tänder i överkäken) så de är otroligt otroligt smidiga i tungan....så ett bett är nog att glömma.

alltså de går säklert o rida på kor med en bomlös eller nåt men då måste de va rätt feta för det för inte ens en bomlös skulle ligga bra på deras spetsiga rygg...jag har aldrig sett en mjuk kossa utan ben som sticker upp överallt de är helt enkelt byggda så...hästar är byggda med mer runda former.

ja har sjävl funderat på att ha en ko som sällskap till min häst som älskar kor sen i framtiden så kan man kanske pyssa lite med den o skritta runt på den om de skulle funka men men det är framtiden det....

har åkte vagn efter en oxe(kastrerad tjur) o ja tror knappast nån rider runt på en okasterad ingen bra ide haha..

måste bara säja att ja suttit på en ko som låg ner hihhi värsta snälla o då va den ju mjuk men ska den ligga ner hela tiden så kommer man ju ingenstans.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida på kor?

kors framben sitter fast i bpogarna med ben hästars framben sitter bara fast i bogen med senor och muskler visste ni det
Nej det vet jag verkligen inte:angel: . Varken kor eller hästar har något nyckelben el liknande.
Bägge är ur den synpunkten lika skapta: Överarmsbenet ledar mot bogbladet som sitter mot bröstkorgen med senor o muskler.
PL
 
Sv: Rida på kor?

:love: men sota e de bagge tva!!! finns inga a a o har...:rofl: glad pask allihopa!!!
 
Sv: Rida på kor?

histkoa2.gif
 
Sv: Rida på kor?

Såg en annons för ett bra tag sen med en inriden ko! :p Vart lite sugen måste jag säga :p
 
Sv: Rida på kor?

cow_riding2.jpg
cow_riding1.jpg

Googlade litta! Kolla in hornen. Dom vill man inte ha i magen om kon bockar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 112
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 949
Senast: Sassy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 626
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp