Rida till ridhus

Om man kan värma upp och lägga ner hästen på dit och hemvägen (=bra väg att trava och galoppera på) så skulle jag säga max 5 km. Dålig skrittväg max 3 km.
7 km är för tidskrävande.
 
Jag red 10km tur och retur till mina träningar året om när jag var yngre och mina hästar var i prima kondition och blev ordentligt avskrittade och uppvärmda innan träningen.
På vintern hade jag ett tjockt ylletäcke med mig.

Testa och se hur dina mår av det.

Jag hade arab- och fullblodskorsningar samt rena fullblod som funkade prima med det, men tjockis russet trivdes inte med det.
 
Jag har 2 km till närmsta ridhus, och det är absolut max vad jag kan tänka mig att rida. Är det lite ruggigt väder tar jag transporten dit.
Om jag skulle vara tvungen att rida 7 km enkel väg skulle vitsen vara helt borta för mig, och jag har inte så mycket tid att lägga på "resväg". 14 km tar nästan en timme för oss om vi skrittar mest, med lite trav här och var.
 
jag tycker 30 min enkel vag.

men om hasten har bra kondis tror jag inte det ar nagra problem. det lar du marka pa hasten efter forsta gangen
 
Om det bara är skritt vänlig väg så inte mycket mer än 15 min och gångarterna kan blandas så inte mycket mer än 25 min.

Har lite mer än 1km till ridhus idag som jag inte varit i dom sista 7 åren då ridhästen inte tycker om underlaget där.
 
Jag red strax över milen till mina träningar för några år sen. Inga problem för vare sig mig eller ponnyn. Red i alla gångarter både dit och hem.
Hästen i fråga var då 16 år och i helt okej form. Ridlektionen ca en timme lång
 
Jag tycker 20-25 min avstånd är max. Har du ingen möjlighet att köpa eller låna en dragbil? Evt. samåka med någon? 7 km är ju en perfekt köravstånd....
 
Jag skulle aldrig orka. Nu har jag 15 min skrittväg (10 minuter tills man kommer till gården där ridhuset är, 5 att gå ner till ridhuset :p) och jag tycker det är lite för långt för att köpa ridhuskort. Men då är det för samma anledning som en annan sa, jag rider ju bara i ridhuset om det är dåligt väder, om hästen har en dålig dag osv, annars kan jag rida ute.
 
Red ofta till både träning tävling och annat förr. Runt 1 timme ta sig dit,1 timme hem.
Fungerade utmärkt. Hästarna hade aldrig några problem med det (däremot ryttarna)
 
Jag har en paddock på kanske tio minuters skrittavstånd, men den underhålls inte just nu (stället ligger ute till försäljning och det står inga hästar i stallet för närvarande), och underlaget är ju därefter. Den ligger bara ett par minuter bort från där hästarna går på sommarbete, och på sommaren är den helt okej, det är under den blötare perioden den blir mer olämplig. Plus att det, så klart, är ett stort osäkerhetsmoment att stället kommer byta ägare.

Har sen en större privat anläggning med fint ridhus och upplyst paddock kanske 20-30 minuters skrittväg bort. Just nu kan jag lägga upp mina tider lite som jag själv vill, och då funkar det bra att rida dit i dagsljus, plus att det inte är några träningar dagtid. Kvällstid är det dock värre, eftersom det är träningar i ridhuset flera kvällar/vecka, och då används paddocken dels för att värma upp för de som ska träna, dels för de som har sina hästar där och inte är med på träningen. Hade jag varit tvungen att rida kvällstid måndag-fredag hade jag nästan behövt ha åtminstone paddock på gården, alternativt bara några minuter bort på icke trafikerade vägar. Men så här funkar det avståndet, absolut. Slipper både skritta fram och skritta av på banan, utan får det automatiskt på vägen.

Har täcke på hästen vintertid när vi går dit och därifrån. Det är väl i så fall värre med mig, men inne i ridhuset kan man ju hänga av sig jackan om man blir för varm medan man rider där, och sen ta på sig den igen när man ska tillbaka.
 
Jag stod med 20 min skrittväg till ridhus för många år sen . Asfalterad bilväg så gick bara att skritta.
Det var perfekt fram och avskritt när man hade gott om
Tid, men fy sjutton på vardagskvällar - man kom hem mitt i natten typ :cool:

Slutade med att vi oftast red i ett sommarstuge/fritidshusområde mitt emot stallet med gatlyktor och grusvägar på vardagarna och red till ridhuset på helgerna :cool:

Senaste 8 åren har jag haft ridhus på gårdsplan och skulle aldrig orka vara utan det.
 
Min gräns går vid en 20 minuter. Jag har två ridhus på ca 3 km avstånd och jag tycker det är för långt att rida dit p g a den tid det tar.
 
Jag hade gjort det, iaf en gång i veckan vintertid, lätt att jag hade! Jag har ca 20 min skriftlig till ridhuset nu, rider dit på träning och kommer skritta dit i vinter för att få rida på stabilt underlag ibland på helgerna. Men på min veckolektion så kör jag dit, mest för att jag är så mörkrädd faktiskt. Med gamla hästen gick jag men han var svårlastad själv och det gick faktiskt snabbare att gå till fots med honom hem i mörkret än masa med att få medhjälpare vid på och av lastning 21.30 en torsdagskväll...
 
Vi har ca 5 km enkelväg till ridhus. Skulle inte rida dit utan kör transport.

1 km enkelväg kanske jag skulle kunna tänka mig att rida
 
Hur långt kan ni tänka er att rida för att få tillgång till ridhus? Och ni som rider till ridhus, hur långt har ni till ridhuset? Alternativt paddock.

Jag har fått möjlighet att träna i ridhus el ordentligt paddock i vinter. Jag har annars bara grusvägar att rida på, och under den isiga perioden ingenstans alls att rida.
Detta ridhus skulle jag isf få rida till, då dragbil saknas. Det jag tvekar på är att till ridhuset är det ca 7 km,grusväg och skogsväg.

Så isf blir det 14 km ToR + själva träningen (lättare dressyr,löshopp el lösgalopp).
Är detta genomförbart enligt er och skulle ni kunna rida samma sträcka till ett ridhus? :)
Alldeles för långt enligt mig. Är det skrittväg så max för mig är 3 km, tog ca 30min för min häst att skritta. Det är långt bara det när det är snöstormar och regnar och är skitväder.
 
Hur långt kan ni tänka er att rida för att få tillgång till ridhus?

Inte långt alls. De dagarna jag vill rida inne vill jag inte rida ute :D Då kan jag lika gärna rida hela passet ute eftersom alla grejer (reflexer, täcke, regnkläder osv) ändå måste på. Jag har 2-3 km till ridhus, landsväg utan belysning eller vägren. Jag vill knappt rida där sommartid i solsken...
 
Är det för dåligt vinterväder för att träna ute är det för dåligt väder för att rida långt till ett ridhus.
Max 15 min skritt för mig. Att ha en väg man måste använda andra gångarter på går inte att räkna med i mitt tycke.
 
Tack för alla svar!

Verkar vara blandad kompott här. Jag kan tilllägga nu i efterhand att all "vardagsträning" kommer skötas på hemmaplan. Jag har en ridvolt/minipaddock och grusvägarna. Så rider jag till ridhuset är det isf för dressyrträning/löshoppning för tränare.
Någon frågade om dragbilen. Bilen finns men är inte körbar just nu, kopplingen måste bytas. Även transporten finns att låna på rimligt avstånd. Men tyvärr är hästen min svårlastad och osäker sen vi blev stående på en 90väg med kokande bil. Det blev nog lite för mkt för min känsliga pålle i transporten.

Jag ska provrida när älgjakten har lugnat sig. Hästen tycker det är roligt att komma ut på långturer så förhoppningsvis går det bra :)
 
Hur långt kan ni tänka er att rida för att få tillgång till ridhus? Och ni som rider till ridhus, hur långt har ni till ridhuset? Alternativt paddock.

Jag har fått möjlighet att träna i ridhus el ordentligt paddock i vinter. Jag har annars bara grusvägar att rida på, och under den isiga perioden ingenstans alls att rida.
Detta ridhus skulle jag isf få rida till, då dragbil saknas. Det jag tvekar på är att till ridhuset är det ca 7 km,grusväg och skogsväg.

Så isf blir det 14 km ToR + själva träningen (lättare dressyr,löshopp el lösgalopp).
Är detta genomförbart enligt er och skulle ni kunna rida samma sträcka till ett ridhus? :)

Om det är ok ridväg dit kunde det nog vara ok, men det är såpass långt att jag nog skulle se hela ridturen som träningen, ungefär som att rida till en galoppbacke. Typ rida dit, jobba 20 min, rida hem.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 982
Senast: mily
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 683
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 921
Senast: MiaMia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 525
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp