Bukefalos 28 år!

Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

I mina ögon så är det en begränsning i allemansrätten som inte existerar att man kräver att någon ska kontakta en innan de utnyttjar allemansrätten och det av många skäl, här är huvudskälen.

1. Måste man fråga först så är det en markering att allemansrätte inte gäller, det är en allvarlig urholkning i den svenska traditionen att kunna vistas i naturen. Jag ser som sagt allemansrätten som en helhet och samma regler sak gälla oavsett om man vandrar en helg eller rider en långritt.

2. Det är praktiska bekymmer, utnyttjar man allemansrätten när man rider så är det i allmänhet inte hemmavid på sina invanda ridvägar (rider man ofta på en plats då är man i gränslandet för vad som täcks av allemansrätten) utan ute på en längre ritt. Det blir helt enkelt omständligt att fråga om lov i förväg, i synnerhet om man ändrar sina planer under vägen.

3 Det är ett detektivarbete att ta reda på vem som äger marken.

Vill man rida på ett sätt som inte täcks av allemansrätten så ska man fråga om lov.

Jag förstår hur du tänker (tror jag), men jag förstår inte varför samarbete och kommunikation skulle utgöra en begränsning av allemansrätten. Det blir ju lite som att det ena utesluter det andra, det finns ingen lag som säger att man måste vara hövlig (fråga om lov till exempel), men det gör man ju ändå (hoppas jag) och med ditt resonemang så inskränker man på allemansrätten om man är hövlig :confused:
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag förstår hur du tänker (tror jag), men jag förstår inte varför samarbete och kommunikation skulle utgöra en begränsning av allemansrätten. Det blir ju lite som att det ena utesluter det andra, det finns ingen lag som säger att man måste vara hövlig (fråga om lov till exempel), men det gör man ju ändå (hoppas jag) och med ditt resonemang så inskränker man på allemansrätten om man är hövlig :confused:

I övrigt så har jag väl aldrig sagt att man inte får fråga eller får samarbeta? Det är väl alltid bra att ha ett gott samarbete med sina grannar. Däremot är det tveksamt om det kan bli mycket till samarbete med en markägare 5 mil hemifrån vars enskilda väg man rider 100 m på, men stöter man på ägaren så är det väl bra att hälsa hövligt.
 
Sv: Ridning på annans åker???

En man avgör om denne våldtagit eller inte
En brukare avgör om denne vållat skada eller inte

Vid tvist avgör en domstol.

--------------------------------
Och just det är poängen, jag kan inte bara peka ut dig och säga att du våldtagit mig och så åker du i finkan trots att du inte ens har träffat mig och än mindre rört vid mig och du kan inte komma och kräva ersättning av mig för att jag förstört din åker genom ridning utan att jag varit i närheten av att förstöra, eller ens varit på platse. Är parterna oeniga så är det i förlängningen en domstol som avgör inte den som känner sig kränkt.

PS
Angående allemansrätten använder jag mig inte av dig som källa utan mer trovärdiga sådana, dessa talar om odlad mark inte åkermark. Att använda dig som källa när det gäller fakta vet jag av erfarenhet är mycket tvivelaktigt.
Rödmarkerad text hur du uppfattar sanningen

och detta är sanningen:
En kvinna avgör om hon känner att hon blir våldtagen eller ej!
En ägare avgör om han han anser att han blivit vållad skada och ska anmäla.

Rätten avgör i sin tur om de båda har rätt.


Du bör nog lära dig att för det första citera en text rätt.

Och du har rätt, du bör nog inte använda mina uppgifter som fakta som ska tala för din sak. För då skulle du tala mot dig själv.....:cool:
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag har redan svarat på dina frågor, läs igen, det blir bara en rundgång när man frågar samma sak gång på gång. Att du sedan inte gillar mina svar är en annan fråga. En sak ligger mig dock varmt om hjärtat och det är allemansrätten så jag ska upprepa en del svar.

Allemansrätten gäller när man vistas i naturen och inte färdas med motorfordon och liknade, den gäller på alla typer av mark. Man kan inte som allemansrätten ser ut idag isolera en företeelse, det finns ingen sådan detaljreglering, att man alltid ska fråga när man gör en viss typ av aktivitet utan den är generell. Jag talar hela tiden om områden och aktiviteter där allemansrätten gäller (visst man kan debattera vad som är tillåtet men det är en annan fråga då man inte alls får göra det som inte är tillåtet utan lov). I mina ögon så är det en begränsning i allemansrätten som inte existerar att man kräver att någon ska kontakta en innan de utnyttjar allemansrätten och det av många skäl, här är huvudskälen.

1. Måste man fråga först så är det en markering att allemansrätte inte gäller, det är en allvarlig urholkning i den svenska traditionen att kunna vistas i naturen. Jag ser som sagt allemansrätten som en helhet och samma regler sak gälla oavsett om man vandrar en helg eller rider en långritt.Allemansrätten gäller inte på tomt, plantering eller odlad mark, enklare än så kan man nog inte utrycka det.

2. Det är praktiska bekymmer, utnyttjar man allemansrätten när man rider så är det i allmänhet inte hemmavid på sina invanda ridvägar (rider man ofta på en plats då är man i gränslandet för vad som täcks av allemansrätten) utan ute på en längre ritt. Det blir helt enkelt omständligt att fråga om lov i förväg, i synnerhet om man ändrar sina planer under vägen.Okunskap eller att du inte frågat ger ingen frisedel för intrång eller egenmäktigt förfarande..


3 Det är ett detektivarbete att ta reda på vem som äger marken.Alltså rider du bara på vägar o hårda stigar, lyft på arslet och vrid på huvudet så ser du spåren ser ut bakom dig, kan man klart o tydligt se dem så förorsakar du skada...


Vill man rida på ett sätt som inte täcks av allemansrätten så ska man fråga om lov.

Men det sista är ju det jag hävdat hela tiden...Att rida på åkermark täcks inte av allemansrätten alltså ska du fråga om lov först:banana::rofl::rofl:
 
Sv: Ridning på annans åker???

Ska man rida där man inte får enligt allemansrätten så ska man givetvis fråga om lov, jag har då aldrig uttryckt något annat.

Den stora konflikten här som det ältats spaltmeter om är huruvida man får rida på en träda eller inte. Jag hävdar att det beror på omständigheterna och hur ofta man rider och andra hävdar att det spelar ingen roll, det finns absolut ingen gång man får sätta en hov där utan att fråga (om det så varit en träda i 10 år, det bara växer maskrosor, ägarens barn rider där dagligen, ridskolan har lov att passera, så måste man alltid fråga) .
 
Sv: Ridning på annans åker???

Ska man rida där man inte får enligt allemansrätten så ska man givetvis fråga om lov, jag har då aldrig uttryckt något annat.

Den stora konflikten här som det ältats spaltmeter om är huruvida man får rida på en träda eller inte. Jag hävdar att det beror på omständigheterna och hur ofta man rider och andra hävdar att det spelar ingen roll, det finns absolut ingen gång man får sätta en hov där utan att fråga (om det så varit en träda i 10 år, det bara växer maskrosor, ägarens barn rider där dagligen, ridskolan har lov att passera, så måste man alltid fråga) .

Eftersom du inte vet, kan inte veta utan att fråga vad brukar ämnar göra/har gjort på vad du anser som en träda så gäller inte allemansrätten där. DET var den stora frågan, Du har hela tiden hävdat att du var vad brukaren ämnar göra och jag har hela tiden frågat hur du vet. Och den frågan kvarstår. Hu vet du vad en annan människa ska göra utan att fråga henne?

En träda ligger inte i 10 år, då är marken för fäfot och övelämnad till förbuskning. En träda ligger max en odlingssäsong för ogräsbekämpningens skull.

Men idag med de miljöregler som gäller är det allt färre som lägger in långa trädor pg bla kväveläkage.
Många har ju tom fonggrödor på marken mellan höstskörd o vårsådd och då skulle du ju klafsa omkring i växande gröda.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Men det sista är ju det jag hävdat hela tiden...Att rida på åkermark täcks inte av allemansrätten alltså ska du fråga om lov först:banana::rofl::rofl:

Ja tvisten här gäller vad träda räknas som. Och inte en enda har kunnat visa något belägg att visa på som säger att man under inga omständigheter får rida på en träda eller att trädor i alla lägen oavsett vad räknas som odlad mark.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Eftersom du inte vet, kan inte veta utan att fråga vad brukar ämnar göra/har gjort på vad du anser som en träda så gäller inte allemansrätten där. DET var den stora frågan, Du har hela tiden hävdat att du var vad brukaren ämnar göra och jag har hela tiden frågat hur du vet. Och den frågan kvarstår. Hu vet du vad en annan människa ska göra utan att fråga henne?

En träda ligger inte i 10 år, då är marken för fäfot och övelämnad till förbuskning. En träda ligger max en odlingssäsong för ogräsbekämpningens skull.

Men idag med de miljöregler som gäller är det allt färre som lägger in långa trädor pg bla kväveläkage.
Många har ju tom fonggrödor på marken mellan höstskörd o vårsådd och då skulle du ju klafsa omkring i växande gröda.
Tja jag är ingen expert på trädor, men så mycket kan jag säga att jag fått marker utpekade som trädor som ligger närmre min definition än din och det av lantbrukare. Faktum är att jag hört det från flera håll om fleråriga trädor, kanske inte 10 år men väl 3-4-5. har alla dessa människor inklusive Wikipedia fel och du rätt?

Då kanske det inte finns någon konflikt alls utan att det inte finns någon enhetlig definition av trädor. På wikipedia finns en definition som markant skiljer sig från din t.ex.

"Träda eller träde innebär[1] att åkermark under en period får vila från produktion av grödor. Denna vila kan pågå i ett eller flera år. Trädan är en gammal företeelse och kom till för att marken inte skulle utarmas. Odling av säd år efter år medförde att marken blev helt utarmad så att den blev värdelös för odling. "
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Fast Wikipedia är väl kanske inte den allra bästa källan, där kan ju vem som helst lägga in uppgifter - till och med du och landsbygdsbo ;)
 
Sv: Ridning på annans åker???

Det var inte min enda källa direkt, bara den första jag hittade förutom mina muntliga källor då, wikipedia är för övrig mycket tillförlitlig när det gäller den här typen av normalt okontroversiell fakta såsom vad ett ord betyder. Och här ville jag bara visa på att landsbygdsbos tolkning inte är ett facit alla håller med om utan tvärt om.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Ja tvisten här gäller vad träda räknas som. Och inte en enda har kunnat visa något belägg att visa på som säger att man under inga omständigheter får rida på en träda eller att trädor i alla lägen oavsett vad räknas som odlad mark.

En träda kan bara existera på odlad mark eftersom förfarandet med träda ingår i växtodlingen.

Sedan kan du ha olika trädor.
Den bekvämaste är väl roundupträda då man låter ogräsbrodden komma upp och sprutar sedan ner den och gör en jorbearbetning efter det.

Den andra är en mekanisk träda då man harvar flrera gånger efter att låtit ogräser gro och grönska upp men innan det har byggt upp näringreserver. Genom att harva sönder dem så ger man nyttogrödan ett försprång. Detta är det gamla sättet.

För ännu längre sedan, före konstgödselns tid så lade man åkrar i träda för längre perioder. men då var inte jorden bar utan man sådde gärna in klöver för att arter är en sk kvävefångare. Och sedan lät man djuren beta där...för fä fot.....

Idag har man även möjlighet att direktså efter skörd.
En stubbåker kan därför vara nysådd fast det ser ut som man kört över stubben med en harv.

Därför gäller regeln att man inte får rida på åkermark utan lov.
Att det ska vara så svårt att fatta

Ja förutom för vissa som har tillgång till telepatiska förmågor:rofl::rofl::rofl:

Att låta en åkerlapp ligga obrukad i flera år kallas inte träda, möjligtvis att åkern ligger i fäfot dvs första steget till förbuskning och skog.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Det var inte min enda källa direkt, bara den första jag hittade förutom mina muntliga källor då, wikipedia är för övrig mycket tillförlitlig när det gäller den här typen av normalt okontroversiell fakta såsom vad ett ord betyder. Och här ville jag bara visa på att landsbygdsbos tolkning inte är ett facit alla håller med om utan tvärt om.

Du behöver väl inga källor, du har ju telepatiska kunskaper så .....:rofl:
 
Sv: Ridning på annans åker???

Ja du, du är inte en källa jag direkt litar på med tanke på så mycket fantasier och uppdiktade historier du kommer med. Jag håller mig till dem jag känner samt wikipedia som alla entydigt menar på att mark kan ligga i träda i flera år.

Nu är det dock utrett varför vi har olika syn på den punkten, du har en hårdare definition på träda än de jag stött på. Vi är ju ändå rörande överens om att man inte får förstöra för någon.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Ja du, du är inte en källa jag direkt litar på med tanke på så mycket fantasier och uppdiktade historier du kommer med. Jag håller mig till dem jag känner samt wikipedia som alla entydigt menar på att mark kan ligga i träda i flera år.

Nu är det dock utrett varför vi har olika syn på den punkten, du har en hårdare definition på träda än de jag stött på. Vi är ju ändå rörande överens om att man inte får förstöra för någon.

nä du håller dig till din beprövade telepati.

jag hämtar min info från jordbruksverket...
"-Det här gäller för träda
Många lantbrukare har hört av sig och frågat om regler för träda. Här kan du läsa vad som gäller.

De finns inga specifika stödvillkor som handlar om träda. Enda undantaget är ersättningen för mångfaldsträda. Läs mer om mångfaldsträda. Tidigare fanns det villkor för gårdsstödet som handlade om träda, men de villkoren finns inte kvar.

Däremot finns det regler för träda som alla lantbrukare i Sverige måste följa oavsett om de söker stöd eller inte.

Regler för träda – gäller även om du inte söker stöd
Det är helt frivilligt att ha träda. Om du väljer att ha träda gäller detta:
Du måste hålla trädan fri från sly, buskar och träd.
Du måste hålla dräneringen av trädan i så gott skick att inte åkermarken försumpas.
Under perioden 1 mars—30 juni får du inte putsa en åker som du har träda på. Det finns några undantag:
— Du får putsa en åker med träda närsomhelst under året om den riskerar att förstöra någon annan lantbrukares utsädesodling.
— Du får putsa åker med träda närsomhelst under året om du har ekologisk odling som är certifierad enligt EU:s eller KRAV:s regler. Undantaget gäller också om du har miljöersättning för certifierad ekologisk produktion eller kretsloppsinriktad produktion.
— Du får putsa en åker med träda under tiden 15—30 juni om trädan du ska så trädan med oljeväxter och den ligger i Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Jönköpings, Gotlands, Västra Götalands, Värmlands, Örebro, Västmanlands, Dalarnas, eller Gävleborgs län eller i Västerviks kommun i Kalmar län.
I Götaland måste alla lantbrukare med minst 5 hektar åkermark ha en viss andel höst- eller vinterbevuxen mark. Läs mer om höst- och vinterbevuxen mark.
Du får inte räkna in träda i spridningsarealen för gödsel. Läs mer om spridningsareal för gödsel.
Det finns inga begränsningar när det gäller skörd eller bete på träda.


:rofl:
 
Sv: Ridning på annans åker???

Vilket säger abolut nada om det vi diskuterat. Det stödjer inte på något sätt ditt påstående om att träda endast kan vara under ett år och huruvida allemansrätten ger tillträde eller inte nämns inte. En bra källa, men inte i detta sammanhng.
 
Sv: Ridning på annans åker???

"Träda eller träde innebär[1] att åkermark under en period får vila från produktion av grödor. Denna vila kan pågå i ett eller flera år. Trädan är en gammal företeelse och kom till för att marken inte skulle utarmas. Odling av säd år efter år medförde att marken blev helt utarmad så att den blev värdelös för odling. "

Tja, dina källor har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen hur trädor numera kan vara, gammaldags precis som ditt tänkande- varför dög inte den källan jag länkade till och mina beskrivningar om hur trädor kan se ut?
 
Sv: Ridning på annans åker???

Vilket säger abolut nada om det vi diskuterat.

Men det säger det att träda kan användas till så mkt mer än det du trodde-än vila- beta, foderskörd, dessutom ska en träda skötas med maskiner och brukaren kanske anser det förstör o blir merkostnad pga hästtramp o andra skador av häst- DU HAR PROBLEM ATT FÖRSTÅ FÖRSTÅR JAG.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Vilket säger abolut nada om det vi diskuterat. Det stödjer inte på något sätt ditt påstående om att träda endast kan vara under ett år och huruvida allemansrätten ger tillträde eller inte nämns inte. En bra källa, men inte i detta sammanhng.

dET VAR VAD EN TRÄDA VAR. sedan har du en ex en nyskördad åker med stupp på. Den kan vara en avslutning på en odlingsäsong men den kan även vara direktsådd, isådd med spannmål, grönfoder, vall, gröngödsling o kvävefälla.

Men allt det vet du ju, du har ju din telepati:rofl:
Så du ser skillnad på en träda och det jag beskrevefter den:rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 513
Senast: Jadzia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 177
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp