Bukefalos 28 år!

Ridning på annans åker???

Maléne

Trådstartare
Vet inte om jag lägger denna rätt och vill ha snabbt svar, därför jag skapar ny tråd.

Är det okej att rida på andras åkrar enligt allemansrätten?

Det är några tjejer som rider på mina åkrar (ser dom hemmifrån) det är åkrar som inte används just nu (måste plöjas och så in nytt) men tycker ändå inte att man använder dom som "naturlig ridbana" utan att fråga. Har jag rätten på min sida att säga till dom eller har dom rätt att nyttja marken enligt allemansrätten, då dom ligger i träda?
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag tror det är såhär: de har rätt att rida där men inte regelbundet och de ska ersätta dig för skador (ex vis upptrampade spår).
 
Sv: Ridning på annans åker???

http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Ridning/

Utdrag:

Det finns en hel del du som ryttare kan göra för att minska risken för markskador och konflikter. I första hand måste du undvika plantering (gräsmattor, plantskolor, parkplanteringar och liknande) och åkermark. I dessa områden är det förbjudet att rida.

Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida. Skaderisken är för stor. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.

Så visst har du all rätt i världen att förbjuda de att rida på dina åkrar om du inte vill ha dem där.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Det är lite tveksamt, grunden är att man inte får förstöra, vet tjejerna att marken ligger i träda och de inte förstör så följer de allemansrättens anda. Visst man får inte rida på åkermark, men det beror på att man odlar där och förstör.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Man får rida längs kanten så att hästarna inte trampar sönder, men rida runt på annans mark får man inte göra hur som helst. Du har din fulla rätt att säga till dem att inte rida där om du inte vill ha dem där.

Allemansrätten handlar ju mest om att få ströva i naturen, plocka bär, fiska där det inte är kort-krav, tälta osv. Du får inte bryta av en pinne på väande träd, och du får inte rida på andras åkrar utan lov.

Från ovan postad länk:
Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken. Du får därför inte rida på områden där det är risk att skada marken.

Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida. Skaderisken är för stor. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Och vilken skada gör man när man rider på en åker som ligger i träda?

Det finns säkert skäl att åberopa att de inte får rida på åkern men inte att man skadar en åker i träda.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Saken är väl att det är VÄLDIGT svårt att veta om det är träda eller vall. Och om det är bidragsträda (och alltså inte ska ridas på, särskilt inte regelbundet).

Väldigt respektlöst av ryttarna, och självklart ska ts påtala detta.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jo, se mitt tidigare inlägg där jag tar upp frågan om tjejerna känner till att åkern ligger i träda (annars är det svårt att veta som sagt) och jag reserverar mig för att det kan finnas andra skäl för att inte rida där i båda mina inlägg. Man kan däremot inte hävda att man skadar någon gröda på en träda som ändå ska plöjas upp.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Rent spontant skulle jag vilja säga att utan att ha tillåtelse av markägaren är det omöjligt att veta - mer än i efterhand när allt är upplöjt -huruvida markägare hade rätt att förbjuda ridning på marken. Och i efterhand kan det kanske kvitta.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Man behöver inte ha kunskap att se att en åker ligger i träda för att veta, det räcker att någon som vet upplyser en. Personligen kan jag vissa gånger avgöra status bara genom att titta, en bonde kan troligen göra det med stor säkerhet många gånger om man inte fått upplysningen på annat vis.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

... men du får inte rida på en träda heller, om det är en bidragsträda - och det lär ju ingen veta mer än den som i så fall har bidraget för den.

Summan av kardemumman: rid inte på andras mark utan att kontrollera att det är OK.

Om jag frågar Sture om jag får rida på hans "äng" och han säger att det är en odlad vall i bruk är det ju inte mycket jag kan göra. Han behöver ju inte hugga den förrän det är dax att vårda trädan, och då ska han ju ändå ta bort det han hugger - vad vet jag om skillnaden?
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jo man får rida på annans mark om man inte skadar, men knappast använda den som ridbana regelbundet, det gäller för övrigt i skogen också. Ingen blir av med sitt bidrag för att några tjejer rider där en eftermiddag, men det kan mycket väl hända om de rider där mer frekvent.
 
Sv: Ridning på annans åker???

kl.

Sen finns ju också risken för spridning av flyghavre genom hästspillning och jag vet att det är allmänt väldigt petigt med flyghavre. Kanske är även vanlig havre ett problem för det kan nog vara svårt att se vad som är vad om man inte synar i detalj.

Så om inte av annan anledning borde detta göra att det inte är tillåtet att rida på åkermark utan lov.
 
Sv: Ridning på annans åker???

De får nog rida där, men enbart om de inte skadar marken. Om jag vill rida på någons åker så frågar jag först annars rider jag enbart längs kanten på åkern.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Absolut tycker jag att du ska prata med dom. Behöver ju inte bli ett otrevligt samtal utan mest att du påminner om att det är bra om dom hör av sig innan dom gör nåt så du kan tala om när det är olämpligt. Personligen störs jag inte när folk rider i kanten på mina åkrar men skulle dom börja jobba dressyr där skulle jag reagera då det är lite vattensjukt bitvis så här års och svålen trampas sönder. Jag brukar markerna och vill ha dom oskadade ;)
 
Sv: Ridning på annans åker???

De får nog rida där, men enbart om de inte skadar marken. Om jag vill rida på någons åker så frågar jag först annars rider jag enbart längs kanten på åkern.


Jag accepterar INTE ridning vid våra åkerkanter utan lov-har fått hjälp av kommunen att få bort detta otyg en gång i tiden hos oss , och de, kommunen, menade på att det inte ingick i någon allemansrätt-hur kan det göra det?
 
Sv: Ridning på annans åker???

... men du får inte rida på en träda heller, om det är en bidragsträda - och det lär ju ingen veta mer än den som i så fall har bidraget för den.

Det är borttaget (om det nu inte är 5-årsavtal, utvald miljö och då ska man verkligen inte rida där), MARKÄGAREN får använda sin träda till vad den vill, även ridning som trampar upp-men ingen person utanför ägandeskapet kan själv bestämma om man får rida eller inte.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Man behöver inte ha kunskap att se att en åker ligger i träda för att veta, det räcker att någon som vet upplyser en. Personligen kan jag vissa gånger avgöra status bara genom att titta, en bonde kan troligen göra det med stor säkerhet många gånger om man inte fått upplysningen på annat vis.

Du får inte rida på en träda utan markägarens tillåtelse oavsett vad du anser dig se eller vad någon granne tror sig veta för du har ingen suck vad trädan senare ska användas till,kanske bete, kanske foder och markägaren bestämmer om det ska finnas spår eller inte där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 513
Senast: Jadzia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 137
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp