Bukefalos 28 år!

Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

Du slipper ju älta om du bara ids ge ett enda exempel för det finns inget innan i tråden från dig som håller...vad gäller ditt -ältande- vad gäller domar- jag tog kommunen till hjälp när jag ringde stallägaren och förklarade att ridning i åkerkanten samt genom vår beteshage INTE hörde till allemansrätten , var tvungen då hon var lika ihärdig i sin rätt och menade sig säkert veta fast hon inte pratat med oss-ja som du ihärdigt menar här att man kan veta utan att fråga brukaren- och kommunen stod fullt på min sida så där åkte hon på moppo.

Tror du verkligen att man betalar privat rättegång om man kan lösa det genom att säga till, få hjälp av en myndighet, stängsla eller plöja osv.....suck...
 
Sv: Ridning på annans åker???

Så ja vi gissar, tror, försöker tolka material som finns och antar allihop i de allra flesta fall, även du.

Ja förutom landsbygdsbo som tar bössan och jagar bort folk.

Nej, det är ni som tror er ha lov utan att fråga som är de som gissar och antar.

Vi har en skjutbana till jägarna på vår mark- jag tror inte de åker runt o kollar om ryttare är i närheten innan de skjuter-faktiskt.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Vi har olika åsikter och erfarenheter, du kan inte acceptera det.. det är ditt problem och inte mitt. Kom med nya vinklar på ämnet, så kanske jag vill vara med igen, annars får det vara.

Du läser dessutom mina inlägg som fan läser bibeln. Skriver jag att man inte måste fråga i alla lägen tolkar du det som om jag menar att man aldrig ska fråga och ingen förklaring i världen kan få dig att inse att man inte menar att man får rida hur som helst var som helst utan att fråga. Skriver jag att det inte är totalförbjudet i alla lägen utan att det kan finnas omständigheter som gör det tillåtet så tolkar du det som jag uppmanar folk till att rida där helt utan restriktioner. Säger jag att det är svårt att avgöra om man får rida på en plats, men att det ibland går, så tolkar du det som jag menar att det är enkelt och upplyser mig om svårigheterna jag redan räknat upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Nej, det är ni som tror er ha lov utan att fråga som är de som gissar och antar.

Vi har en skjutbana till jägarna på vår mark- jag tror inte de åker runt o kollar om ryttare är i närheten innan de skjuter-faktiskt.
du har rätt.
Jag utrycker mig medvetet provokativt. Men om man skärskådar det jag hävdar så kommer man att finna att jag som oftast har rätt.

Som jägare är jag skyldig att hålla koll på skjutsektorerna för att undvika att folk, fä och matreriel blis skadat av kulor o rikoschetter. Men jag är INTE skyldig att kolla vad som händer bakom ryggen på mig eller ta hänsyn till det.

Det är istället ryttaren som är skyldig att hålla uppsikt och att kontrollera sitt ekipage så att varken han/hon själv eller hästen eller andra kommer till skada. Undantaget är biltrafiken, den är skyldig att visa hänsyn mot hästakrakarna
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Vi har olika åsikter och erfarenheter, du kan inte acceptera det.. det är ditt problem och inte mitt. Kom med nya vinklar på ämnet, så kanske jag vill vara med igen, annars får det vara.

Du läser dessutom mina inlägg som fan läser bibeln. Skriver jag att man inte måste fråga i alla lägen tolkar du det som om jag menar att man aldrig ska fråga och ingen förklaring i världen kan få dig att inse att man inte menar att man får rida hur som helst var som helst utan att fråga. Skriver jag att det inte är totalförbjudet i alla lägen utan att det kan finnas omständigheter som gör det tillåtet så tolkar du det som jag uppmanar folk till att rida där helt utan restriktioner. Säger jag att det är svårt att avgöra om man får rida på en plats, men att det ibland går, så tolkar du det som jag menar att det är enkelt och upplyser mig om svårigheterna jag redan räknat upp.

Nu börjar vi närma oss. du börjar öppna dig inför det faktumet att allemansrätten INTE gäller på odlad mark.

Och att du därmed inte har rätt att rida på den utan lov.

Men hur du knäcker nöten med att veta vad brukaren ämnar bruka sin åker till utan att fråga honom det är fortfarande ett stort mysterium.

Svaret återfinns möjligtvis in din vilda fantasi:rofl:
 
Sv: Ridning på annans åker???

Bra att du lyckades läsa detta inlägget, min åsikt har varit den samma genomgående, gå nu tillbaks och läs det jag skrivit tidigare också.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Du läser dessutom mina inlägg som fan läser bibeln. Skriver jag att man inte måste fråga i alla lägen tolkar du det som om jag menar att man aldrig ska fråga och ingen förklaring i världen kan få dig att inse att man inte menar att man får rida hur som helst var som helst utan att fråga. Skriver jag att det inte är totalförbjudet i alla lägen utan att det kan finnas omständigheter som gör det tillåtet så tolkar du det som jag uppmanar folk till att rida där helt utan restriktioner. Säger jag att det är svårt att avgöra om man får rida på en plats, men att det ibland går, så tolkar du det som jag menar att det är enkelt och upplyser mig om svårigheterna jag redan räknat upp.


Då du skriver hela tiden att man ska läsa det du skrivit innan(och det har du gjort sedan sida 2) så har vi detta från dig:

Och du, mark ligger inte i träda om man brukar den, eller menar du verkligen att man kan förbereda marken för bete/skörd ha den som betesmark/så den och påstå att den ligger i träda? När det gäller träda så är det per definition mark som vilar. Nej du är allt du som är ute och cyklar.

Givetvis kan markägaren hävda att det förstör, han kan hävda att man förstör om man betraktar marken på avstånd i kikare, men om det förstör beror ju på om det verkligen förstör eller inte eller hur? Faktum är att man kan påstå vad som helst helt utan att det finsn något som helst belägg.

Jag har diskuterat RIDNIG på åker här träda och aldrig menat att någon markägare har rätt att påstå att någon förstör om någon tittar med kikare på samma träda.:eek:

Och vill påminna om att din trodda kunskap om träda inte finns, den är felaktig och det är du som är ute och cyklar-har du inte förstått det än?
 
Sv: Ridning på annans åker???

För den som inte ens förstår vad en träda innebär och vilken funktion den har i växtodlingscykeln är det inte lätt att förklara.

För den som helt snöat in på rätten att rida(den obefintliga) på uppodlad mark är det ännu svårare.

Pressar du på ytterligare får du nog samma svar som Mangs nere i skåne ger rätten....en talande tystnad.

FÖ håller jag med om allt du säger.....i den här frågan ;o)
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag har diskuterat RIDNIG på åker här träda och aldrig menat att någon markägare har rätt att påstå att någon förstör om någon tittar med kikare på samma träda.:eek:

Du har skrivit något i stil med att det är markägaren som avgör om det är en skada. Den som är enväldig utnyttjar ibland situationen och hittar skador där det inte finns. Mitt exempel var för att belysa orimligheten att markägaren (eller egentligen någon enskild person alls) är enväldig när det gäller att göra avgöranden såsom störning eller skada, då bedömningen riskerar att bli väldigt godtycklig.

Som parallell så hyrde en förening jag var medlem i en lokal, vi fick av en granne stora klagomål. Vid ett tillfälle så kom de och inspekterade för att vi förde sådant liv. De hittade 15 personer som sjöng julsånger (mitt på eftermiddagen) a cappella och ett annat tillfälle när han klagade var det ingen i lokalen och ett tredje så var vi 4 personer som satt och fikade.

Hade denna person fått avgöra när vi störde så hade vi inte ens fått leva då vi kunde störa honom på flera km avstånd.
 
Sv: Ridning på annans åker???

En kvinna avgör om hon känner att hon blir våldtagen eller ej!
En ägare avgör om han han anser att han blivit vållad skada och ska anmäla.

Rätten avgör i sin tur om de båda har rätt.

Men vad som är ännu viktigare.
Du har inte rätt att rida på åkermark utan lov av ägaren/brukaren eftersom inte allemansrätten gäller där.
Inse det enkla faktum så slipper du skåda i naveln eller kristallkulan efter svar.

Att du sedan anser det hela orimligt har ingen större betydelse.
 
Sv: Ridning på annans åker???

En man avgör om denne våldtagit eller inte
En brukare avgör om denne vållat skada eller inte

Vid tvist avgör en domstol.
--------------------------------
Och just det är poängen, jag kan inte bara peka ut dig och säga att du våldtagit mig och så åker du i finkan trots att du inte ens har träffat mig och än mindre rört vid mig och du kan inte komma och kräva ersättning av mig för att jag förstört din åker genom ridning utan att jag varit i närheten av att förstöra, eller ens varit på platse. Är parterna oeniga så är det i förlängningen en domstol som avgör inte den som känner sig kränkt.

PS
Angående allemansrätten använder jag mig inte av dig som källa utan mer trovärdiga sådana, dessa talar om odlad mark inte åkermark. Att använda dig som källa när det gäller fakta vet jag av erfarenhet är mycket tvivelaktigt.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Du har skrivit något i stil med att det är markägaren som avgör om det är en skada. Den som är enväldig utnyttjar ibland situationen och hittar skador där det inte finns. Mitt exempel var för att belysa orimligheten att markägaren (eller egentligen någon enskild person alls) är enväldig när det gäller att göra avgöranden såsom störning eller skada, då bedömningen riskerar att bli väldigt godtycklig.

Det tycker du som ryttare ja och som kan vara den som rider där utan lov för du inte ser den skada en brukare anser sig få ex en högre kostnad för ex som ringvälta efter spår?, inser du inte att all ridning på åker kan klassas som skada om markägaren /brukaren menar det är så?

Eller har hästar du känner till vingar??

Vill man inte ha packskada på sin träda för man kan tänkas ta foder då är packskada-om än liten- en skada som drabbar brukaren o man får inte lov att göra detta utan lov.
Och så vidare vad gäller trampskador,tappskor, hästskit... fattar du inte att alla hästar lämnar spår efter sig på något sätt över en åker och det är brukaren som avgör olägenheten- som det står- även ringa kostnad , som här för återställande, gör att brukaren har rätten att avgöra på sin sida.

Och fortfarande förstår jag inte din ihärdighet i att kategoriskt välja att inte skriva" man ska alltid fråga".
 
Sv: Ridning på annans åker???

PS
Angående allemansrätten använder jag mig inte av dig som källa utan mer trovärdiga sådana, dessa talar om odlad mark inte åkermark. Att använda dig som källa när det gäller fakta vet jag av erfarenhet är mycket tvivelaktigt.

Åkermark med stödrätter räknas som odlad mark vad den än används till- om du nu då ska välja ut åkermark utan stödrätter för att mena den kan kanske anses som inte odlad så måste du ändå...jo, vadå...fråga för att få reda på hur det är.
 
Sv: Ridning på annans åker???

En man avgör om denne våldtagit eller inte
En brukare avgör om denne vållat skada eller inte

Vid tvist avgör en domstol.
--------------------------------

Jag försöker förstå vad du skriver och jag får inte ihop det :confused:

Det måste väl vara den som anser sig ha blivit drabbad som har bevisbördan och den som anses ha vållat skada får sedan bevisa att det inte skett - eller?

Det kan väl rimligtvis inte vara tvärtom.

Dessutom har landsbygdsbo skrivit att "ägaren.....anser", i din formulering har brukaren redan bestämt hur det ligger till ("en brukare avgör"), ett misstag från din sida hoppas jag. Jag tänker inte ens gå in på hur dumt det blir i våldtäktseexemplet...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Tack till dig och landsbygdsbo som förklarar bra... så slipper jag stånga mig blodig :bow:.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag har redan svarat på dina frågor, läs igen, det blir bara en rundgång när man frågar samma sak gång på gång. Att du sedan inte gillar mina svar är en annan fråga. En sak ligger mig dock varmt om hjärtat och det är allemansrätten så jag ska upprepa en del svar.

Allemansrätten gäller när man vistas i naturen och inte färdas med motorfordon och liknade, den gäller på alla typer av mark. Man kan inte som allemansrätten ser ut idag isolera en företeelse, det finns ingen sådan detaljreglering, att man alltid ska fråga när man gör en viss typ av aktivitet utan den är generell. Jag talar hela tiden om områden och aktiviteter där allemansrätten gäller (visst man kan debattera vad som är tillåtet men det är en annan fråga då man inte alls får göra det som inte är tillåtet utan lov). I mina ögon så är det en begränsning i allemansrätten som inte existerar att man kräver att någon ska kontakta en innan de utnyttjar allemansrätten och det av många skäl, här är huvudskälen.

1. Måste man fråga först så är det en markering att allemansrätte inte gäller, det är en allvarlig urholkning i den svenska traditionen att kunna vistas i naturen. Jag ser som sagt allemansrätten som en helhet och samma regler sak gälla oavsett om man vandrar en helg eller rider en långritt.

2. Det är praktiska bekymmer, utnyttjar man allemansrätten när man rider så är det i allmänhet inte hemmavid på sina invanda ridvägar (rider man ofta på en plats då är man i gränslandet för vad som täcks av allemansrätten) utan ute på en längre ritt. Det blir helt enkelt omständligt att fråga om lov i förväg, i synnerhet om man ändrar sina planer under vägen.

3 Det är ett detektivarbete att ta reda på vem som äger marken.

Vill man rida på ett sätt som inte täcks av allemansrätten så ska man fråga om lov.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag försöker förstå vad du skriver och jag får inte ihop det :confused:

Det måste väl vara den som anser sig ha blivit drabbad som har bevisbördan och den som anses ha vållat skada får sedan bevisa att det inte skett - eller?

Det kan väl rimligtvis inte vara tvärtom.

Dessutom har landsbygdsbo skrivit att "ägaren.....anser", i din formulering har brukaren redan bestämt hur det ligger till ("en brukare avgör"), ett misstag från din sida hoppas jag. Jag tänker inte ens gå in på hur dumt det blir i våldtäktseexemplet...

Jag talade aldrig om vem som har bevisbördan, men visst har du rätt där, utan mer personligt. Om jag upplever mig (anser mig/har avgjort att jag blivit /känner mig) våldtagen så har jag blivit det i mina ögon även om rätten säger något annat, likaså om jag utfört/inte utfört handlingen.
 
Sv: Ridning på annans åker???

2. Det är praktiska bekymmer, utnyttjar man allemansrätten när man rider så är det i allmänhet inte hemmavid på sina invanda ridvägar (rider man ofta på en plats då är man i gränslandet för vad som täcks av allemansrätten) utan ute på en längre ritt. Det blir helt enkelt omständligt att fråga om lov i förväg, i synnerhet om man ändrar sina planer under vägen.

3 Det är ett detektivarbete att ta reda på vem som äger marken.

Vill man rida på ett sätt som inte täcks av allemansrätten så ska man fråga om lov.

Du förstår fortfarnade inte utan upprepar allemansrätten alla menade rättigheter som ett mantra- läste du inte ex mitt förra inlägg??där jag skriver att åkermark som innehar gårdsstöd räknas som odlad?, då den ska skötas och anser då brukaren att skötseln blir fördyrad eller att rina ekonomisk skada uppstår av ex tramp eller pack-vilket det alltid kan anses göra med ridning då har man inte rätt att rida där om brukaren säger nej av någon anledning som ex ovan.

Och omständigt att ändra sina planer för att det är en åker ivägen-vilket lävla dravel rent ut sagt- de som rider sina långturer får väl för jösse namn planera sin ridning utanför åkermark.

Och ditt sista, detektivarbete att ta reda på vem som ger marken:grin, inte bara anse sig ha rätt - lat också.
 
Sv: Ridning på annans åker???

kl

Idag ändrar vi i vår sam-ansökan, två skiften som vi anmält som vall blir träda istället. Det är ca 25 ha. Plöjdes i höstas och vi har inte kunnat så (blir renbestånd vall), och eftersom sista såningsdatum är 15 juni så vågar vi inte annat.

Jag lovar dig Lobelia, att om nån kommer och rider över de markerna så ska jag personligen strypa vederbörande jävligt långsamt. Men det är träda!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 513
Senast: Jadzia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 125
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp