Bukefalos 28 år!

Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

Och i det här fallet skulle åkern plöjas upp... Vad grannarna vet beror väl på vad man talar om för dem.

Grundregeln är att man enligt allemansrätten får vistas i naturen och passera om man inte förstör. En träda som ska plöjas upp senare förstör man inte om man rider på. Oavsett vilket så får man knappast anlägga en ridbana på annans mark så att rida omkring där regelbundet är knappast okej. Många ryttare hänvisar till allemansrätten och tror att de får göra nästan vad de vill samtidigt hänvisar många markägare till sin äganderätt och tror sig kunna förbjuda all vistelse på deras mark. Sanningen ligger någonstans mitt emellan.
 
Sv: Ridning på annans åker???

samtidigt hänvisar många markägare till sin äganderätt och tror sig kunna förbjuda all vistelse på deras mark. Sanningen ligger någonstans mitt emellan.

Fast så är det INTE, man får ALDRIG rida på åkermark utan tillåtelse, oavsett om det är träda eller inte! Snälla, gör inte detta till en sanning bland hästägare...
 
Sv: Ridning på annans åker???

Allemansrätten och ridning är inte självklart ihop. Inte ens för sig, faktiskt.

GRUNDREGELN är att man får ta sig fram till fots enligt vad allemansrätten säger, men ridning är inte självklart inom allemansrätten, något många kommuner går ut och informerar om.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Allemansrätten och ridning är inte självklart ihop. Inte ens för sig, faktiskt.

GRUNDREGELN är att man får ta sig fram till fots enligt vad allemansrätten säger, men ridning är inte självklart inom allemansrätten, något många kommuner går ut och informerar om.

Allemansrätten gör inga undantag för ridning, däremot är ridning störande isig. Det handlar om att vistas i naturen inte huruvida man går, cyklar, joggar, paddlar kanot eller rider.

Anledningen att det ibland inte går ihop är inte ridningen i sig utan att ridning ibland medför stort slitage samt att det ofta sker i organiserad form.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Fast så är det INTE, man får ALDRIG rida på åkermark utan tillåtelse, oavsett om det är träda eller inte! Snälla, gör inte detta till en sanning bland hästägare...

Nu har jag inte direkt förespråkat att man får rida på en träda, du bör nog läsa alla mina inlägg igen om du tror det. Det finns vissa svårigheter med att rida på sådana områden, framförallt för att det kan vara knepigt att avgör som det är just en träda och att man knappast har rätt att göra om någon annans mark till en ridbana.

Allemansrätten är inte preciserad i lagtexten utan det står "Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den" (kap 7, 1 §) miljöbalken. man kan sammanfatta allemansrätten med att man får inte störa eller förstöra. Tvärt emot vad du antyder så finns det inga explicita bestämmelser om var man får vistas eller inte vistas men det är många som uttryckt allemansrätten i ord. Jag är övertygas om att det ibland nämns åkrar och ibland odlad mark, andemeningen är dock klar, man får passera annans mark om man inte förstör.

Sanningen är den att för att få ett utslag om man får rida på en viss träda enligt allemansrätten så måste man låta rättsväsendets kvarnar mala. Mig veterligt finns det ingen praxis alls näst det gäller ridning på nämnd typ av mark.

Jag skulle snarare vädja till dig att inte uttala dig så bestämt om vad man får göra och inte göra (förutom att man inte får förstöra) det beror så mycket på omständigheterna. Den som exempelvis är på långritt och en enstaka gång passerar ett visst område har betydligt större frihet när de gäller var de får rida än de som rider i samma område dagligen som i sin tur har betydligt mer frihet än den som anordnar turridning.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Det är väldigt viktigt att klargöra skillnaden mellan åkermark och annan mark dock.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Snarare är det viktigt att klargöra skillnaden mellan odlad mark och annan mark. Odlad mark är tabu då man verkligen förstör om man rider där oavsett omständigheterna.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Vet inte om jag lägger denna rätt och vill ha snabbt svar, därför jag skapar ny tråd.

Är det okej att rida på andras åkrar enligt allemansrätten?

Det är några tjejer som rider på mina åkrar (ser dom hemmifrån) det är åkrar som inte används just nu (måste plöjas och så in nytt) men tycker ändå inte att man använder dom som "naturlig ridbana" utan att fråga. Har jag rätten på min sida att säga till dom eller har dom rätt att nyttja marken enligt allemansrätten, då dom ligger i träda?

Tror dom får rida där sålänge du inte har odlat på åker som kommer till skada. Men oavsätt som ryttare tycker inte jag man borde använda din åker som "ridbana" , vet ej om det finns regler för just detta!!??
 
Sv: Ridning på annans åker???

kl

Oavsett om man skulle få eller inte, lagligt..så inte rider man väl på någons åkermark före man har frågat? :mad:

Tycker det hör till vanligt folkvett att man inte gör så..Hästhovar kan lämna fina avtryck i marken och dessutom reta
gallfeber på markägare och även kostnaderna för eventuella markskador!

Vi ska vara tacksamma för att vi faktiskt får rida på så många ställen, efter vägar, på vissa ställen i skogar etc.
Tänk den dagen vi enbart kommer att få rida på egen inhägnad mark?..För det vill många att vi helst gör och i många andra länder rider man inte annat än på egen mark/ridbana/ridhus, hur bra mår hästarna av det? Tycker man ska värna om allemansrätten eller den unika möjligheten till uteritter vi svenska ryttare har.
Så chansa inte utan fråga hellre en gång för mycket om det är okej att rida/passera med häst på någons mark!

De gånger jag frågat bönder om deras åkrar, tex på vårt förra bete har de blivit jätteglada över att jag frågat och sagt givetvis, såvida jag inte red runt runt på en volt tex för att det kan skada marken, utan helst i kanterna på åkrarna och typ endast för att passera åkern, möjligtvis rida runt åkern men då i kanterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Och vilken skada gör man när man rider på en åker som ligger i träda?

Det finns säkert skäl att åberopa att de inte får rida på åkern men inte att man skadar en åker i träda.

Till att börja med... om den ligger i träda går ju inte att se bara så där - jag kan då inte avgöra om en åker ligger i träda eller om det är planerat att den ska tas i bruk under året... Vill jag rida på någon annans mark så frågar jag först, svårare än så är det inte.

Sen står det ju faktiskt "Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida.". Solklart.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Och i det här fallet skulle åkern plöjas upp... Vad grannarna vet beror väl på vad man talar om för dem.

Men de som rider vet inget om detta eftersom de inte har frågat markägaren, så om den ska plöjas eller inte saknar betydelse-fortfarande så får man inte rida på träda eller stubb heller för den delen utan att fråga och få markägarens ja.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Till att börja med... om den ligger i träda går ju inte att se bara så där - jag kan då inte avgöra om en åker ligger i träda eller om det är planerat att den ska tas i bruk under året... Vill jag rida på någon annans mark så frågar jag först, svårare än så är det inte.

Nej det går inte att se såklart om trädan ska användas senare under året, trädesregler idag är väldigt vida och inte som för några år sedan.

Är det som vi har ekologiskt så ser sannerligen en träda ibland ut som en vall.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Till att börja med... om den ligger i träda går ju inte att se bara så där - jag kan då inte avgöra om en åker ligger i träda eller om det är planerat att den ska tas i bruk under året... Vill jag rida på någon annans mark så frågar jag först, svårare än så är det inte.

Sen står det ju faktiskt "Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida.". Solklart.

Se tidigare svar om träda, det är tjatigt att upprepa samma sak gång på gång.

Nej man behöver inte alltid fråga om man vill rid/promenera/cykla/jogga på annans mark, det beror på sitautionen. Gör man det mer frekvent är det lämpligt, i synnerhet om man har en verksamhet men det finns inte ett ljud om det i lagen och vad jag vet inte någon dom mot en privat person som är vägledande.

"Sen står det ju faktiskt "Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida."."

Var står detta? Inte i lagen i varje fall.
 
Sv: Ridning på annans åker???

tack för svar. Tjejerna har tidigare stått i mitt stall och då sa jag ju under vilka perioder det var okej att rida där men det var för jag inte har någon ridbana och jag vill inte att utomstående gör det. Det är inte i kanten jag menar, då det är helt okej, detta rör sig om galopp och hoppning över nedtagna träd och dikena, det är blött i marken så det blir ju djupa spår.
Jag är själv utav den sorten som frågar om det är okej med markägarna om jag rider i deras skog så därför förstår jag inte hur folk tänker när dom rider på andras mark utan att fråga :confused:
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag brukar upplysa om att det kan bli VÄLDIGT dyrt att rida (där de olovligt rider).

Ex-sambon fick en vall sönderriden (med massor av hästhögar) - svaret från de återkommande ryttarna: "vadå, varför skulle vi inte få rida på den här ängen?" (insådd vall som försöjer många hästägare med foder)

Grannen fick sitt ärtfält sönderridet, två ryttare som insåg att de tjuvred olovandes, men det var ju så bra att rida där, de hade ingen egen ridbana (eget stall) och de valde en plats som inte syntes från något boningshus. När bonden sedan kom var det stora volt- och fyrkantsspår uppridna på flera olika ställen på fältet.

Då blir man ju jätteglad - och vilken otrolig reklam för hästmänniskor och deras hjärnverksamhet!!
 
Sv: Ridning på annans åker???

Ryttare/hästägare och för all del alla andra som vistas i skog & mark, ängar osv måste bli bättre på att ta reda på vad som gäller!! Blir galet less när jag läser om sådan oförskämdhet som du beskriver. Det hör väl för övrigt till folkvett att FRÅGA om inte annat?!

Är själv mark och skogsägare och blir så :mad::devil: på folk som tror dom "äger allting". och har rätt att nyttja allting, ALLTID.

Ursäkta, det gav knappast dig svar på din fråga :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Det är alltid bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite om var man kan rida. Många lantbrukare blir glada om man frågar och då kanske de faktiskt har nåt fält som ska plöjas upp inom kort och som det inte gör något om att man rider lite på det. Och det är mycket roligare att rida om det inte kommer ut arga människor och skäller...

Men det är vad jag tycker.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag förstår inte heller hur folk tänker eller om dom tänker överhuvudtaget. Jag tänker ju som så att tjejerna inte längre hör till ditt stall och då har dom ingen rätt att nyttja det dom tidigare fått nyttja. Kanske dom behöver en liten påminnelse om det ;) .
 
Sv: Ridning på annans åker???

Precis de som rider där vet inte att det ska plöjas upp och det kan lika gärna bli att det betas istället?
Jag rider inte på andras åkerkanter heller för den delen, men här behövs det då skogsvägen som går jämter inte går att använda då skogen växt ut över den.

Jag tycker att hästfolk ska sluta att ta för sig hela tiden för som sagt snart vinner bönderna och markägarna.
 
Sv: Ridning på annans åker???

precis det jag tycker med och får påminna dom om, men tänkte bara kolla så jag har "rätten" på min sida så att säga :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 562
Senast: Jadzia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 823
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 475
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 534
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp