Bukefalos 28 år!

Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

Jag tycker att hästfolk ska sluta att ta för sig hela tiden för som sagt snart vinner bönderna och markägarna.

Eller så förlorar de, eller har du en spåkula?

Angående tjejerna som rider så har de ju fått rida där innan, de kanske helt enkelt tror att de får vara där. Det skadar inte att vara tydlig i kommunikationen.

Det stora problemet är inte de som som i ditt fall följer en gammal överenskommelse och troligen tro att det är okej. Det är ju bara att säga till dem. Fortsätter de då vet du att de inte respekterar dina önskemål. Långt större problem är folk som rider där de vet det är olämpligt och förstör grödor eller skadar marken och helt utan att egentligen bry sig om.
 
Sv: Ridning på annans åker???

näh men det känns nog som det blir så om inte hästfolket skärper sig, även "vanligt" folk stör sig på många ryttare som lämnar "spår" efter sig på alla vägar.

Tidigare överenskommelse vet jag inte om jag kan hålla med om, då jag brukade säga när det var ok och inte och på våren var det inte okej utan det var oftast på vintern när snön låg som skydd, ibland på hösten efter skörd men inte på våren.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Se tidigare svar om träda, det är tjatigt att upprepa samma sak gång på gång.

Nej man behöver inte alltid fråga om man vill rid/promenera/cykla/jogga på annans mark, det beror på sitautionen. Gör man det mer frekvent är det lämpligt, i synnerhet om man har en verksamhet men det finns inte ett ljud om det i lagen och vad jag vet inte någon dom mot en privat person som är vägledande.

Så här står det på lrf's sida om ridning/allemansrätten och åkermark/träda osv.

'Allemansrätten ger både människor och hästar rätt att vistas på din mark. Men de måste visa hänsyn och får inte rida/köra för nära tomt eller bebodda hus. Ryttare måste alltid be dig om lov innan de ger sig ut på åkermark, ängar eller hagar. Som markägare/brukare ska du aldrig behöva lida ekonomisk förlust av skador som andra orsakat. I sådant fall har du möjlighet att begära skadestånd från den som orsakat skadan eller varit ansvarig för att skadan uppkommit'

http://www.lrf.se/PageFiles/30119/Allemansratt_till_hast.pdf
 
Sv: Ridning på annans åker???

Nu är LRF inte direkt opartiskt och har inte tolkningsföreträde, det en förening/förbund skriver på sin hemsida är deras åsikter och inte nödvändigtvis fakta. Här är en mer officiell beskrivning av allemansrätten och ridning http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-8533-9.pdf, det finns likheter men den är långt ifrån identisk.

Det känns som om LRF gör en lite hårdare tolkning av vad som är tillåtet eller inte än vad myndigheterna gör vilket är naturligt då de är en intresseförening. En del inom LRF arbetar för att starkt begränsa allemansrätten.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Se tidigare svar om träda, det är tjatigt att upprepa samma sak gång på gång.

Nej man behöver inte alltid fråga om man vill rid/promenera/cykla/jogga på annans mark, det beror på sitautionen. Gör man det mer frekvent är det lämpligt, i synnerhet om man har en verksamhet men det finns inte ett ljud om det i lagen och vad jag vet inte någon dom mot en privat person som är vägledande.

"Sen står det ju faktiskt "Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida."."

Var står detta? Inte i lagen i varje fall.

Jag svarade med citat på ditt inlägg - jag hade inte läst resten av tråden än. Fortfarande läste jag på naturvårdsverkets sida som länkades och diskuterades i början.

Jag menar inte att man MÅSTE fråga - men man gör det av hänsyn och ren jäkla artighet.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Allt blir så mycket lättare om folk sätter in sig i diskussionen innan de svarar, man kan inte skriva hela sin åsikt i varje inlägg för att det kanske tillkommer nya debattörer som inte vet vad man skrivit tidigare.

Jag ber givetvis om ursäkt för att jag tog dig på ditt ord och inte utnyttjade min kristallkula för att se att du egentligen menade att det är artigt när du skriver att man måste ;). Det kan faktiskt vara ett stort problem att fråga alla om man får rida på deras mark, man kommer rätt långt under en ridtur och kan passera många personers ägor, det kan bli ett himla sjå att leta rätt på alla om man är en aktiv ryttare och rider långt. Givetvis är det artigt och lämpligt om man rider ofta på en plats men passerar man endast då och då så det inte värt detektivarbetet. Håller man sig till att rida där man får (enligt allemansrätten) och inte förstör så ser jag inga problem.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Som distansryttare har jag rätt långa ridturer. Rider på grusvägar, stigar och skogsvägar, och ibland får man ge sig ut i terrängen.
Men jag skulle då aldrig börja rida på nåns fält, utan att ha frågat innan.

Ett tips, är man lite allmänt trevlig, och småpratar med folk, så får man ofta rida lite överallt.
Folk har till och med sagt att jag får rida, men inte dom från ett annat stall...
 
Sv: Ridning på annans åker???

Folk har till och med sagt att jag får rida, men inte dom från ett annat stall...

Det har jag också varit med om flera gånger, att det är ok för mig att rida på vissa platser men inte för andra. Det KAN ju bero på att jag alltid är artig när jag är ute och rider ( stannar tex gärna och låter folks barn klappa etc), och att jag verkligen försöker vara försiktig så att inget blir förstört, plus att om det nån gång har hänt att man av olycka råkat dra en repa ut i nåns åker ( tex om hästen blivit lite skrämd av något och hoppat ut i fältet) så har jag letar rätt på lantbrukaren ifråga, förklarat vad som hänt och erbjudit mig att betala ersättning för det som hästen trampat ner. ( Och då har aldrig någon velat ha nån ersättning, men uttalat sig positivt att jag är så ärlig och att de gillar att man vill göra rätt för sig.)

( En gång råkade vår ena häst som då var unghäst sätta näsan i en eltråd och hoppade rakt mot och drog ner staket där det gick får. Då såg vi till att hålla fåren inne, hämtade en ny stolpe och slog ner, lagade staketet provisoriskt och lämnade en lapp på dörren på gården om vad som hänt.. vi kunde inte laga 100% igt pga av att vi inte kom åt att slå av deras elaggregat, men som sagt fåren kunde i alla fall inte rymma...)

Sånt kommer markägarna ihåg, vilket brukar innebära att man lättare får tillstånd för att rida. Har tom hänt ibland att närbelägna lantbrukare stannat till med traktorn om de sett mig ute och pekat ut vissa fält och sagt du kan rida där efter vi skördat för vi ska inte så in nytt förrän "då och då"...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Nej inte rider jag ut på fält (har hänt någon enstaka gång när jag varit vilse, men då har det varit i kanten), men väl på skogsvägar och stigar som du skriver, det kan bli ett hårt jobb att fråga alla om lov. Prata med folk som man stöter på det gör man givetvis, men det är inte alltid samma sak direkt.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag skulle resonera så som andra redan tagit upp här. Åkermark är åkermark oavsett om den ligger i träda eller ej. Åkermark är det inte tillåtet att rida på utan lov. Utöver upptrampning, som kanske inte är hela världen om man tänkt sig plöja åkern sedan, så finns det ju risk att hästarna tappar en sko eller två. Dessa skor kan innebära en rejäl kostnad för reparationer av jordbruksmaskiner senare och det är något som många ryttare säkert inte tänker på. Personligen vet jag att jag får rida på stubbåkrarna hos oss på hösten, men frågar alltid om lov i alla fall. Det kan vara direktsått, och även om det brukar synas på åkrarna runt oss så kan man aldrig vara helt säker. Vi är också noga med att kolla så att alla skor sitter på när vi går av åkern, annars blir det till att ägna ett antal timmar för att söka rätt på skor som flugit av. Detta gör vi just för att vi ska ha fortsatt förtroende från bondens sida att använda stubbåkrarna och vallarna efter skörd :)
 
Sv: Ridning på annans åker???

Det kan faktiskt vara ett stort problem att fråga alla om man får rida på deras mark, man kommer rätt långt under en ridtur och kan passera många personers ägor, det kan bli ett himla sjå att leta rätt på alla om man är en aktiv ryttare och rider långt. Givetvis är det artigt och lämpligt om man rider ofta på en plats men passerar man endast då och då så det inte värt detektivarbetet. Håller man sig till att rida där man får (enligt allemansrätten) och inte förstör så ser jag inga problem.

Fast du kan inte resonera som så när det gäller åkermark-att du får rida om du inte förstör- det du anser är inte förstör behöver inte vara det för markägaren därför ska denne alltid tillfrågas.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Nej inte rider jag ut på fält (har hänt någon enstaka gång när jag varit vilse, men då har det varit i kanten), men väl på skogsvägar och stigar som du skriver, det kan bli ett hårt jobb att fråga alla om lov. Prata med folk som man stöter på det gör man givetvis, men det är inte alltid samma sak direkt.

Hur gör man när man rider "i kanten"?

Vi har ingen kant som man kan rida på, ingen annan jag känner heller, det är odlat -plöjt-vall-bidragsberättigat-till nära stenmuren-diket-annan åker, så hur gör man för att inte hästen ska trampa på åkern?
 
Sv: Ridning på annans åker???

Fast du kan inte resonera som så när det gäller åkermark-att du får rida om du inte förstör- det du anser är inte förstör behöver inte vara det för markägaren därför ska denne alltid tillfrågas.

Har du läst vad jag skrivit tidigare? Jag tog exempelvis upp svårigheten att avgöra om det är en träda i ett av de första inläggen jag skrev och jag har aldrig propagerat för att rida på trädor och definitivt inte på odlad mark. I TS fall så är det verkligen en träda de rider på, och den ska dessutom plöjas upp så i det fallet är det svårt att hävda att man skadar marken det finns andra trädor där det är lika uppenbart att det inte förstör, flertalet vet man dock inte och då ska man undvika det.

När det gäller att avgöra vad som förstör och inte förstör är det alltid en bedömningsfråga. Det är helt klart att begränsa allemansrätten att man alltid ska fråga om lov, det innebär i princip att allemansrätten inte existerar utan att markägarna ska ha full rätt att neka folk tillträde.

Följer man de allmänna bestämmelserna om att inte störa och/eller förstöra och rider icke frekvent i ett område och dessutom är privatperson så gäller allemansrätten, och det utan att fråga. Och ja man risker att förstöra om man rider på odlad mark/vall/skogsplanteringar/när det är lerigt etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på annans åker???

Hur gör man när man rider "i kanten"?

Vi har ingen kant som man kan rida på, ingen annan jag känner heller, det är odlat -plöjt-vall-bidragsberättigat-till nära stenmuren-diket-annan åker, så hur gör man för att inte hästen ska trampa på åkern?

Precis som det låter, man rider i kanten. Bara för att du inte har någon lämplig kant på dina marker finns det dom som har...jag t.ex. Det är en kant på åkern som man inte riktigt kommer åt med maskinerna. Kan vara allt från några dm upp till 1 meter på vissa ställen.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Precis som det låter, man rider i kanten. Bara för att du inte har någon lämplig kant på dina marker finns det dom som har...jag t.ex. Det är en kant på åkern som man inte riktigt kommer åt med maskinerna. Kan vara allt från några dm upp till 1 meter på vissa ställen.

Tänk att det jag sett av ryttare som ridit i kanten så har de inte ridit utanför åkern utan faktiskt precis i utkanten-summa summarum-trampskador i sådd eller vall- dessutom blir det samma som för träda, är det 1 meter och då självfallet mark man inte äger eller inte frågat om så vet man inte som ryttare vad marken är tänkt till och ska då självklart inte vara i kanten heller utan att fråga.

Det finns inte en enda åker häromkring där det finns utrymme att rida i någon kant- kan maskinerna inte komma åt så är det alldeles för otillgängligt för häst att ta sig fram, stenigt eller grenigt ex,även om det funnits lov.
 
Sv: Ridning på annans åker???

När det gäller att avgöra vad som förstör och inte förstör är det alltid en bedömningsfråga. Det är helt klart att begränsa allemansrätten att man alltid ska fråga om lov, det innebär i princip att allemansrätten inte existerar utan att markägarna ska ha full rätt att neka folk tillträde.

Alltid fråga om lov vad gäller åker, ja- där kan enskild inte avgöra om det förstör eller inte -har aldrig påstått att alla , oavsett hur de tar sig fram ska be om lov att röa sig annanstans, vad har det med saken att göra?
 
Sv: Ridning på annans åker???

Håller med, aldrig rida på åkermark utan att fråga om lov. Jag hade blivit skogstokig om folk ridit på våra åkrar utan att fråga, träda eller inte.

kl

Klart att allemansrätten existerar, men för den sakens skull kan man ju inte klampa omkring överallt. Lika lite som man rantar runt i andras trädgårdar gör man ju det på åkermark.

Skulle aldrig få för mig att rida i kanten på åkrar eller på annans träda utan att fråga. Frågar man så är det oftast OK. Det är ju lite skillnad på att rida på stigar i skogen än det är på åkermark. Man frågar även innan man rider på stubbåkrar, kan vara direktsådd och det är inte alltid lätt att se.

Vi ryttare är inte jättepopulära överallt och att då envist hävda allemansrätten istället för att ta ett snack med bonden förstör för alla ryttare.

Jag har t ex gräs på en del av en åker där jag rider, vi klipper det med betesputsare. Enligt allemansrätten skulle då andra få rida där? Glöm det, det gör de bara en gång:devil:
 
Sv: Ridning på annans åker???

*kl*

Jag struntar blankt vad man får eller inte får. Jag tycker att om markägaren inte vill att man rider på dennes marker så ska man inte göra det! I mitt förra stall så valde markägaren att göra djupa diken mellan åkrarna för att han var så trött på folk som red sönder åkrarna. Detta resulterade i att jag hade 1 längre promenad jag kunde gå med hunden. Andra ridvägar fanns det en del också men då fick man gå långa sträckor på 70-vägar där ingen körde under 90...
 
Sv: Ridning på annans åker???

Alltid fråga om lov vad gäller åker, ja- där kan enskild inte avgöra om det förstör eller inte -har aldrig påstått att alla , oavsett hur de tar sig fram ska be om lov att röa sig annanstans, vad har det med saken att göra?

Jag har inte påstått att du påstått det heller, jag konstaterar bara att man kan förstöra överallt och att det inte sällan är oenighet om vad som är att förstöra. Det blev ett himla väsen om att jag ansåg att det knappast förstördes något när man rider på en träda som ska plöjas upp (och där tjejerna troligen trodde att de fick då de fått förut). I TS fall låter det mest som en konflikt med gamla hyresgäster och inte en frågan om att följa eller inte följa allemansrätten.

Jag hävdar fortfarande att ledstjärnan i var man får rida eller inte rida ligger i "att inte störa eller förstöra" och att man självklart inte rider så man förstör något, att frekvent ridning i synnerhet när det är ett företag inblandat bör ske i samförstånd med markägaren. På dina svar låter det som jag förespråkar ridning lite överallt och i synnerhet där marken ligger i träda när jag i själva verket påtalat svårigheten att avgöra om det är en träda redan i ett av mina första inlägg.

Lika lite som jag anser att man får rida över allt så anser jag att markägaren har oinskränkt bestämmanderätt. Det vore olyckligt om markägare bara kan utestänga folk hur som helst, har man privilegiet att äga mark så har man också skyldighet att följa lagstiftningen. Angående att rida på träda (som per definition inte ska användas som till skörd/bete etc innevarande år, i så fall är det ingen träda) måste vi förmodligen vänta på en prejudicerande dom huruvida det är okej att passera på den eller inte och allemansrätten ger inget klart besked. Varken du eller jag har facit och troligen beror det som jag skrivit tidigare på omständigheterna om det är okej eller inte.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag tror säkert att det är som du säger att man enligt allemansrätten får rida på mark som ligger i träda, men varför göra sig ovän med markägare om man nu ser att det är en åkermark? Det är ju inte så att det rör sig om flera mil med skog som man oftast inte har någon aning vem som äger. Pratar man med markägaren så gör man ju det i samförstånd och då kan man få andra fördelar framöver. Att i ett läge där markägaren inte vill börja hävda att man har rätt till det enligt allemansrätten skapar ju bara osämja och gör att markägaren kanske börjar sätta käppar i hjulet för ryttare.

Hade någon bonde inte tyckt om att jag red på dennes träda hade jag faktiskt inte brytt mig om att hävda min rätt utan jag hade ridit någon annanstans. Men faktiskt tror jag att de flesta bönder tycker att det är OK.

Blir det så att alla bönder börjar strula och att man inte får rida någonstans kan man göra som vi gjorde i vår kommun: ordna ett möte mellan ryttare och markägare för att klargöra vad som gäller och diskutera och förhoppningsvis komma fram till en lösning som passar alla. Vissa bönder kan man till och med få att lämna en remsa i kanten på vissa åkrar mot en liten peng så att man kan få rida där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 562
Senast: Jadzia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 823
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 475
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 534
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp