Bukefalos 28 år!

Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

25% av vaddå? Och vilken typ av skador? För några år sen var ridning enligt riksidrottsförbundet den tredje största sporten för kvinnor efter gymnastik och fotboll, hur ska man se på relation till antalet utövade timmar tex? Fast det vore intressant att se mängd skador i olika sporter och vilka skador. Finns det något sammanställt eller var fick du siffran ifrån?

En faktaruta som en kollega har gjort. jag ska se om jag hittar hela underlaget. Det var inte närmare preciserat i artikeln som annat än idrottsskador.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

25% av vaddå? Och vilken typ av skador? För några år sen var ridning enligt riksidrottsförbundet den tredje största sporten för kvinnor efter gymnastik och fotboll, hur ska man se på relation till antalet utövade timmar tex? Fast det vore intressant att se mängd skador i olika sporter och vilka skador. Finns det något sammanställt eller var fick du siffran ifrån?

Jag läste en artikel i Göteborgs-Posten för några veckor sedan, där man slog fast att den farligaste sporten i Sverige (räknat i antal skador som krävde läkarvård) var fotboll, och att den näst farligaste var ridning. Men jag vet inte om detta var i absoluta tal eller räknat i förhållande till antalet utövare...
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag blev så förvånad över frågan att jag först inte hörde vad hon sa. Sen sa hon nåt om att "ja, det skumpar ju så mycket när man rider, det kan ju inte vara bra för barnet."

"Ja, när du rider kanske" (tänkte jag)

"Nej, det stämmer inte" (sa jag)

Och sen sa jag att ridningen inte var förhandlingsbar och satte punkt.

Skumpar?! :rofl: :rofl: :rofl: Ja jag säger då det. Lite och fragmentarisk kunskap är aldrig bra, så mycket är helt klart.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

En faktaruta som en kollega har gjort. jag ska se om jag hittar hela underlaget. Det var inte närmare preciserat i artikeln som annat än idrottsskador.

Vad jag hörde (kan ha varit på akuten när jag brutit ett finger vid, ehum, hästhantering) eller möjligen kan ha läst på någon hemsida (typ Agria) var att majoriteten av skador tillsammans med hästar sker när man är på marken och drabbar just fingrar. Apropå risker för foster då. Men jag har som sagt ingen källa.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Vad jag hörde (kan ha varit på akuten när jag brutit ett finger vid, ehum, hästhantering) eller möjligen kan ha läst på någon hemsida (typ Agria) var att majoriteten av skador tillsammans med hästar sker när man är på marken och drabbar just fingrar. Apropå risker för foster då. Men jag har som sagt ingen källa.

Jag vet inte vad försäkringsbolagen definierar som ridning, men detta hittade jag på If:s hemsida. Jag uppfattar det i a f som att ridning är den farligaste sporten både i procentuella och absoluta tal:

Dåligt skydd för många i farligaste sporten

Ridning är tillsammans med fotboll Sveriges största ungdomsidrott och den i särklass största kvinnosporten. Samtidigt är det den farligaste. Trots detta har en stor del av de aktiva inte ett fullgott försäkringsskydd om en allvarlig olycka skulle inträffa.
Totalt rider cirka 500 000 svenskar. Ridning är idrotten med flest allvarliga skador och flest dödsfall. Årligen skadas cirka 13 000 svenska ryttare i häst- och ridolyckor. Över tusen personer får skallskador varje år och i genomsnitt dör fyra personer. Ridolyckor drabbar mest unga flickor vid utomhusritt. De olycksdrabbade har ofta bara några års ridvana, men även många ryttare på hög nivå skadas svårt eller förolyckas.

- De flesta hästägare är noga med att försäkra hästen, men personskyddet glöms bort. En stor del av ryttarna, både på motions- och elitnivå, har ett otillräckligt försäkringsskydd, säger Markus Norling, ansvarig för personförsäkringar på If.

Barn kan drabbas särskilt hårt eftersom de inte har de försäkringar som vuxna ofta har via sin arbetsgivare, samtidigt som kommunala skolförsäkringar inte alltid täcker barnens fritid. Om man är ung och får skador som ger men för livet och som gör att man kanske bara delvis eller inte över huvud taget kan komma ut i arbetslivet, kan detta få stora ekonomiska konsekvenser. Men även för vuxna kan en allvarlig olycka slå hårt mot privatekonomin.

- För den som är aktiv inom ridsport blir det särskilt viktigt att ha en egen barn- eller olycksfallsförsäkring. Detta är något som få aktiva är medvetna om, säger Markus Norling.

- För att minska riskerna med sporten tycker vi att man bör införa obligatorisk hjälm för alla ryttare upp till 18 år, på samma sätt som det är lag på cykelhjälm upp till 15 år och krav på bilbälte när man åker bil. Många slarvar med hjälm när de rider. Ett lagstadgat hjälmkrav skulle grundlägga en vana hos unga att alltid bära hjälm vid all ridning. Det skulle också vara en markering av allvaret och riskerna med ridning utan hjälm, säger Markus Norling.
Ridning är en spännande sport och en bra och utvecklande fritidsaktivitet. Men det är av största vikt att alla ryttare är medvetna om riskerna med sporten och ser till att ha ett komplett försäkringsskydd om olyckan skulle vara framme.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Apropå skador man får när man är på marken och hanterar hästen kontra när man rider, så har jag läst nånstans (minns inte var) att ca 2/3 av skadorna uppstår vid ridning och 1/3 uppstår vid hantering från marken. Jag vill minnas att skador på händer/armar/handleder var vanligast, följt av skallskador.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Apropå skador man får när man är på marken och hanterar hästen kontra när man rider, så har jag läst nånstans (minns inte var) att ca 2/3 av skadorna uppstår vid ridning och 1/3 uppstår vid hantering från marken. Jag vill minnas att skador på händer/armar/handleder var vanligast, följt av skallskador.

Det låter fullt rimligt. Hästen rycker och drar iväg och armar och fingrar åker ur led... Ja, vem har inte varit med om det?
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

....fast egentligen så är väl alla överens om att det finns risker med ridning. Om det sedan är den farligaste eller näst farligaste sporten spelar kanske inte SÅ stor roll. Och vad gäller ridning vid graviditet är det väl egentligen två saker som är viktigt: 1) Hur "skyddat" fostret ligger i livmodern, och hur stor risk det är att det skulle skadas vid ett eventuellt fall, och 2) Hur stor den enskilda kvinnans risk att ramla av är.

Vad gäller punkt 1, så verkar de flesta med medicinsk kunskap vara eniga om att själva fostret är mycket skyddat, MEN att en kraftig smäll kan orsaka att moderkakan lossnar, vilket är livsfarligt för både kvinna och foster.

Och vad gäller punkt 2, så är jag säker på att den risken varierar oerhört mycket beroende på vem det är som rider, vilken häst hon sitter på, och hur ridningen utövas. Jag är också säker på att den som är bäst på att bedöma den risken är kvinnan själv!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Det låter fullt rimligt. Hästen rycker och drar iväg och armar och fingrar åker ur led... Ja, vem har inte varit med om det?

Det där med händer/armar/handleder gällde även, vad jag förstod, ridrelaterade skador. Man tar emot sig med händerna, alternativt håller kvar i tygeln när man åker av....
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Det är mycket med 13000 per år. Om vi räknar med att 250.000 har egen häst och är hos den 7/veckan och 250.000 är ridskoleryttare som rider 1/veckan innebär det, om jag räknat rätt 104 miljoner tillfällen tillsammans med en häst. Det innebär en risk på 0,125% att råka ut för en skada per år enligt If:s siffror.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Och vad gäller punkt 2, så är jag säker på att den risken varierar oerhört mycket beroende på vem det är som rider, vilken häst hon sitter på, och hur ridningen utövas. Jag är också säker på att den som är bäst på att bedöma den risken är kvinnan själv!

Ja, i den mån den kan bedömas. Det är ju det som är grejen med djur - de är inte alltid förutsägbara. Sedan är ridning förbannat kul och jag tror att många lever "in denial" när det gäller den svarta sidan av intresset. De allra flesta åker bil med bilbälte, men hur många dressyrryttare struntar inte i hjälmen, trots att de rider hingstar?
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Det där med händer/armar/handleder gällde även, vad jag förstod, ridrelaterade skador. Man tar emot sig med händerna, alternativt håller kvar i tygeln när man åker av....

... eller landar på nyckelbenet, som jag gjorde... :crazy:
Mest otur har man ju om man landar på nacken eller ryggen. Har en tjej på jobbet som är rullstolsbunden efter en ridolycka. Sånt vill man helst slippa.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Ja, i den mån den kan bedömas. Det är ju det som är grejen med djur - de är inte alltid förutsägbara. Sedan är ridning förbannat kul och jag tror att många lever "in denial" när det gäller den svarta sidan av intresset. De allra flesta åker bil med bilbälte, men hur många dressyrryttare struntar inte i hjälmen, trots att de rider hingstar?

Att risken kan bedömas är inte samma sak som att den är noll - det är den givetvis aldrig! Däremot kan man ju bedöma att den är acceptabelt liten!

Jag kan inte svara för alla dressyrryttare som rider utan hjälm, men kan meddela att jag själv sedan jag började rida på ridskola för 28 år sedan aldrig ridit utan hjälm - oavsett om jag varit gravid eller ej. Jag är nämligen rätt rädd om MIG SJÄLV också!!!!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag kan inte svara för alla dressyrryttare som rider utan hjälm, men kan meddela att jag själv sedan jag började rida på ridskola för 28 år sedan aldrig ridit utan hjälm - oavsett om jag varit gravid eller ej. Jag är nämligen rätt rädd om MIG SJÄLV också!!!!

Det är jag också! :)
Men förvånansvärt många är inte det. Och det gör att man undrar om de förstår vad som händer om man slår i huvudet.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Det är jag också! :)
Men förvånansvärt många är inte det. Och det gör att man undrar om de förstår vad som händer om man slår i huvudet.

Det allra mest häpnadsväckande jag sett i den vägen är en tjej hemmavid som skrittade längs en landsväg (70-väg, medelmycket trafikerad, förhållandevis mycket lastbilar) med hjälmen UNDER ARMEN!!!! Hon skulle till ridklubben i närheten och träna, och där måste man ha hjälm när man rider..... Min då treåriga dotter, som satt i vagn (vi var ute med hunden) säger med hög röst när vi möter henne: "Mamma, man skall ha hjälm när man rider!" Snacka om välplacerad kommentar!!!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Min då treåriga dotter, som satt i vagn (vi var ute med hunden) säger med hög röst när vi möter henne: "Mamma, man skall ha hjälm när man rider!" Snacka om välplacerad kommentar!!!

En treåring som har högre IQ än en vuxen! :D
Helt otroligt, varför gör man så?
Min tränare (dressyr) red också utan hjälm tidvis tills han föll av hästen så att hjälmen nära nog gick i två delar. Sedan dess har den suttit på... :angel:
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag håller med dig :)

Jag är varken gravid eller har barn men jag har funderat över samma sak själv då jag har ett egensinnigt sto.

Jag skulle nog forts'tta rida en bit in i graviditeten trots att jag åkt av otaliga gånger. Det var dock ett par år sen, sen lärde jag mig läsa min häst och lösa situationer utan avsittning.

Det finns massor av farliga saker i vår värld, senast förra veckan läste jag att vi nollåttor dör i förtid pga föroreningar, är inte alla nollåttor då egotrippade som uppfostrar sina barn här?

Och resonemanget att man "måste" köra bil håller jag inte med om, det finns oftast andra alternativ.

Ang ridning efter graviditeten tror jag definitivt du kommer lyckas hålla igång henne :) Allt beror på vilken person man är och hur pass mycket man orkar ha i elden.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Hejsan,jag red framtill 8månaden men jag var tvärsäker på min häst o litade på honom till 100%. Sen behöver man ju inte galoppera eller hoppträna utan rida efter hur man känner sig för dagen o skaffa medryttare som tar den andra biten. Är man osäker så kan man alltid prata med barnmorskan!! Låt inte häst eller sånt hindra dig fr att skaffa barn.Det löser sig kan jag lova dig.Kram :banana:
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Och vissa människor kör för fort trots den ökade risken för dödlighet och vissa går mot rött. Eller röker och dricker.

Folk gör dumma saker och livet är farligt, man kan dö ;)
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Och vissa människor kör för fort trots den ökade risken för dödlighet och vissa går mot rött. Eller röker och dricker.

Folk gör dumma saker och livet är farligt, man kan dö ;)

Yep. Bara jag slipper betala för dem innan de dör! :idea:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 687
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 339
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp