Bukefalos 28 år!

Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

och man ska inte ha bilbälte över heller så magen är rätt oskyddad.

Gravid i bilen

När man är gravid kan det vara obekvämt att ha bilbältet på sig, men det är viktigt att gravida kvinnor spänner fast sig annars riskeras både mammans och fostrets liv. Risken att en gravid kvinna skadas minskas med 90 procent och med 70 procent för fostret vid användning av bilbälte. I slutet av graviditet kan det vara farligt att sitta bakom ratten. Särskilt om det finns en krockkudde på förarsidan. Finns möjligheten är det bättre att vara passagerare.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Saken är väl den att man ska inte ha bälte över magen, utan det ska dras under magen istället. För att skydda fostret och låta höftbenen ta kraften från en eventuell smällen. Eller har jag förstått/lärt fel?
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Saken är väl den att man ska inte ha bälte över magen, utan det ska dras under magen istället. För att skydda fostret och låta höftbenen ta kraften från en eventuell smällen. Eller har jag förstått/lärt fel?

Så har jag också förstått det, men jag har också insett att många mammor avstår från bilbälte helt och hållet. Nåväl, om det är den första tolkningen som gäller, så fattar jag inte argumentet att magen skulle vara oskyddad. Den är lika skyddad som övriga kroppen - dvs, du slipper åka genom rutan vid krock.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Om man beräknar sannolikheter, i förhållande till antalet timmar du kör versus sitter på hästryggen.

Jag kör bil ca 6 timmar/veckan för att ta mig till och från jobbet. (Dvs ingen "onödig risk" skrev du förut)
Är i stallet ca 4 dagar/veckan, det är ytterligare 2 timmar i bilen.
Rida gör jag i ca 45 min-1 timme, alltså max 4 timmar.

Jag kör alltså bil dubbelt så mycket som jag rider.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag kör bil ca 6 timmar/veckan för att ta mig till och från jobbet. (Dvs ingen "onödig risk" skrev du förut)
Är i stallet ca 4 dagar/veckan, det är ytterligare 2 timmar i bilen.
Rida gör jag i ca 45 min-1 timme, alltså max 4 timmar.

Jag kör alltså bil dubbelt så mycket som jag rider.

Ja självklart, det gör de flesta. Men det är risken per timme som är större med ridning. Mycket mycket större! Nu är den här jämförelsen jag nämnde med motorcyklar, som allmänt anses vara ett betydligt riskabelt sätt att ta sig fram på än med bil. Jag menar inte att ryttare ska gå omkring och vara rädda för att åka av. Men jag tror att väldigt många underskattar den faktiska risken, för den är hög. Och många olyckor skulle kunna undvikas med kunskap om hästar och hantering. Därför, tror jag, är de som löper störst risk att råka illa ut just unga tjejer som inte har så lång erfarenhet.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

att en mc är osäkrare är ju ganska självklart, kroppar är mjuka och asfalten är hård. I en bil sitter man ändå någelunda skyddad så länge man inte trycker till bilen på dess oömma punkter.

Och störst risk i hästvärlden tror jag inte är unga oerfarna hästtjejer, de har oftast en väldig respekt för hästarna.

Det är senare när man klarat sig från olyckor och ska framstå som "cool förebild" som olyckorna händer.

Jag är uppvuxen på ridskola, jobbat extra där, hjälpt till med tillridning och utbildning och varit en förebild genom ungdomssektionen, efter det gått hästhållning på gymnasiet och jobbat som hästskötare. Nu har jag bara hästen som hobby.

Men jag märker en stor attityd skillnad de gånger jag besökt ridskolan nu, ca 5 år sen jag slutade vara där. Det longeras utan hjälm, gympaskor istället för ridskor osv, något "vi" aldrig gjorde på min tid där.

Sist jag var där och tävlade hade en ridskolehäst kolik, han longerades då av en stalltjej som är en förebild för många nybörjare, i grimma och longerlina, på utebanan där det blåste och en massa red fram. Utan hjälm och handskar. Nu var det bara tur att denna häst säkert hade för ont i magen för att bralla!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Och störst risk i hästvärlden tror jag inte är unga oerfarna hästtjejer, de har oftast en väldig respekt för hästarna.
Det är senare när man klarat sig från olyckor och ska framstå som "cool förebild" som olyckorna händer.

Det är försäkringsbolagens uppgifter, jag vet inte riktigt vilken ålder de räknar som ung dock.
Jag har "mognat" i min hantering av hästarna först efter 25 års ålder, då man har sett en hel del olyckor... :crazy:
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

De flesta bilar idag har antingen ratt eller airbag på passagerarsidan så riskfritt är det knappast. Självklart har man bilbälte men då man inte kan ha bältet som det är tänkt kan man skadas.

Sen generaliserar och moraliserar du så att jag knappt vet vad jag ska säga... Jag tror inte att den faktiska risken är hög, det beror på person. Jag har åkt av med dunder och brak ett antal gånger från min häst, aldrig så mycket som stukat ett finger. Men jag är också duktig på att lslappna av och landa rätt.

Detta trots att jag är under 25 :smirk:
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

har du någon källa på denna uppgiften från fsbolag?

jag har nämligen hört tvärtom. Att det är utanför ridskolorna bland oss vanliga som slarvar med säkerheten som skadorna sker.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Och resonemanget att man "måste" köra bil håller jag inte med om, det finns oftast andra alternativ.

Kanske i Sthlm ja ;) Till mig går bussen tre gånger om dagen (om jag har tur) och de passar knappast ihop med mina arbetsdagar (och till bussen har jag ändå en hel del kilometer).

Cykla 2 mil till Katrineholm eller 4,5 mil till Eskilstuna? ;)

/snurpe
(tidigare stockholmska men numera landsbo)
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Sen generaliserar och moraliserar du så att jag knappt vet vad jag ska säga... Jag tror inte att den faktiska risken är hög, det beror på person. Jag har åkt av med dunder och brak ett antal gånger från min häst, aldrig så mycket som stukat ett finger. Men jag är också duktig på att lslappna av och landa rätt.

Jag moraliserar inte, jag är helt för att människor ska få göra som de vill - så länge de inte i onödan skadar någon annan, för den rätten har man inte! Ofödda eller födda barn - strunt samma. Om du kallar det att moralisera så gör jag gärna det.

Sedan talar du återigen mot fakta. "Jag tror inte att den faktiska risken är hög" - nehej? Så statistiken ger inte ens en fingervisning?
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

har du någon källa på denna uppgiften från fsbolag?

jag har nämligen hört tvärtom. Att det är utanför ridskolorna bland oss vanliga som slarvar med säkerheten som skadorna sker.

I vilken regi olyckorna inträffar förtäljer inte If:s information. De flesta sker dock vid uteritt bland just yngre människor med bara några års erfarenhet.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

De flesta bilar idag har antingen ratt eller airbag på passagerarsidan så riskfritt är det knappast. Självklart har man bilbälte men då man inte kan ha bältet som det är tänkt kan man skadas.

Då är det bara att åka i baksätet, om man nu är orolig för det. Eller ta bussen!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag har åkt av med dunder och brak ett antal gånger från min häst, aldrig så mycket som stukat ett finger. Men jag är också duktig på att lslappna av och landa rätt.

Jaha? Jag lovar, landar du på en sten är det skit samma om du slappnar av! Det troligaste är att du har haft turen på din sida, vilket jag också har haft i 99 % av alla avsittningar. Och de flesta andra också.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Saken är väl den att man ska inte ha bälte över magen, utan det ska dras under magen istället.

Precis så.
Jag körde bil hela mina graviditeter.
Och bedömer riskerna i min bilkörning som mycket liten.
Jag kör oerhört mycket och har aldrig krockat.

En gång blev jag påkörd.
Men det blev bara litet plåtskador.
Efter den gången så lyckes jag även undvika att bli påkörd.
Det var inte mitt fel - men jag hade kunnat undvika det ändå med bättre uppmärksamhet.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag tror vi tycker ungefär samma sak. Jag skulle i vilket fal som helst inte haft någon framgång om jag verkat för ett förbud.:smirk:

Det är mycket som är farligt i livet och att linda in en kvinna i bomull i 9 månader går ju inte.

Den största ändringen jag gjorde var att jag såg till att köra den osäkraste bilen.

Min man har kört den äldsta och minsta bilen hela tiden...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 314
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 971
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp