Bukefalos 28 år!

Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Du ska naturligtvis lysna på din sambo men det är bara du som kan känna hur du mår o känner dig. Min dåvarande som är far till mina barn var med o kollade när han kunde annars finns mobilerna o så red jag i paddocken o inte ut i skogen så mkt på slutet. Men framtill 6månaden så red jag som alltid. Om man bara har en bra graviditet o inga foglossningar mm förstås!! Känn efter,du vet bäst./ silvette
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Det finns massor av farliga saker i vår värld, senast förra veckan läste jag att vi nollåttor dör i förtid pga föroreningar, är inte alla nollåttor då egotrippade som uppfostrar sina barn här?

Ja, men har man den åsikten behöver man ju inte se sig om när man går över gatan heller. Eller ha någon form av konstruktiv diskussion kring risktagande.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

*knapplån*

Nu ger jag mig in i det här också, och ber på förhand om ursäkt för eventuella brott mot buke-regler då jag inte varit aktiv här på mååånga år, utan bara till och från läst diskussionerna.

För min del skulle det vara otänkbart att lägga ridningen på hyllan efter ett positivt test. Nu har jag visserligen hästeriet som yrke så mina förutsättningar är kanske lite annorlunda mot hobbyryttarens.
Själv försökte jag leva så mycket "som vanligt" som jag kunde hela graviditeten. Jag var till och med på krogen någon gång i åttonde månaden (nykter givetvis!!) Men helst höll jag mig ifrån krogen, tyckte inte det såg särskilt bra ut även om glaset innehöll vatten... Var jag med kompisar som skulle ut på krogen senare så brukade jag åka hem när dom skulle ut.

För att komma till ridningen så red jag helt som vanligt, alla sorters hästar, till femte månaden. Då sa jag ifrån att ta emot hästar på in- eller tillridning. I fjärde månaden ramlade jag av tre gånger, alla gånger på min mycket ystra och bralliga unghäst, alla gånger på tävling. Första gången landade jag på fötter. Andra gången blev jag översprungen och låg och sprattlade under hans hovar (ni upprörda behöver inte ta allt såå ordagrant ;) ) och tredje gången stegrade hästen över när han blev skrämd och jag skadade handleden ganska rejält.
Jag red sista tävlingen i femte månaden och överlät breeders till annan ryttare, sedan var tävlingssäsongen slut för min del.
I mitten av sjätte månaden tyckte både jag och sambon att det var dags att sluta med ostyriga unghästar (eller just en alldeles särskild vilde ;) ) och jag red i fortsättningen endast en äldre tävlingshäst som ALDRIG gjort ett bocksprång. Denna red jag aktivt till åttonde månaden ungefär, innan den andra ryttaren fick ta över huvudansvaret. Även i sista månaden kunde jag sitta upp korta stunder och hjälpa till med trimningen.
Att jag slutade rida berodde just på att jag fick ont, till en början var det ungefär varannan gång jag red, så då fortsatte jag. Men när jag fick ont efter tio minuters skritt så tyckte jag att det var dags att lägga av.

Som sagt så tror jag att man bäst själv känner och bedömer hur mycket man kan rida. Att säga till andra att glömma tävlingskarriären våren efter att man fått barn tycker jag är skitsnack. Själv var jag tillbaka på tävlingsbanan då mitt barn var 3 ½ vecka. Första veckan efter förlossningen kändes det som att jag inte skulle kunna rida på flera månader, men sedan gick det fortt när allt började gå till sig i kroppen och jag kände ingenting konstigt med att sitta i sadeln igen.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Kanske ska tillägga att jag nog hade en ovanligt bra graviditet utan några sorters krämpor. Enkel och snabb förslossning, och ett fullt friskt barn. Jag jobbade även på som vanligt med mockning, fodring mm. Endast sista veckan (när jag gått över tiden) fick jag "stallförbud" av barnmorskan som tyckte jag tog i lite väl hårt och stressade för mycket. I övrigt tyckte hon bara att det var bra att jag höll igång under graviditeten.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Yep. Bara jag slipper betala för dem innan de dör! :idea:

Fin inställning, antar att du levt inlindad i bomull hela livet eftersom du har så torrt på föttena att du kan döma alla andra så hårt.

Självklart ska man tänka på säkerheten, oavsett graviditet eller ej men att gå så hårt åt pmm och hennes häst som du gjort i denna tråden är oförskämt.

Och jag hade hellre haft pmm som mamma än dig eftersom dina barn då tydligen lever inlindade i bomull och får varken rida, åka bil, äta socker, gå över gatan osv osv. Förresten, vet du hur många barn som skadar sig när de åker skidor ? ta bort det med.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Bara gamla källor i minnet, som uppenbarligen inte gäller längre. Gick till SCB och fick fram det du sa. Båda gynnas, men kvinnan inte lika märkbart.

Förväntade medellivslängden för 65-åringar 2003 var 79,3 för ogifta män och 83,6 för gifta män. Ogifta kvinnor hade också 83,6 medan gifta kvinnor borde nå 87,0.

Ska se om jag kan gräva fram mina gamla källor. Det är möjligt att de inte var svenska.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Fin inställning, antar att du levt inlindad i bomull hela livet eftersom du har så torrt på föttena att du kan döma alla andra så hårt.

Jag är inte den enda som har diskuterat saken med pmm, och jag har även klart och tydigt skrivit att vad hon än gör är det i slutändan hennes beslut. Eller hur? Det är trots allt ett debattforum - så då måste man tåla att få mothugg!

Vem har sagt att jag hade lindat in mina barn i bomull? Bara för att jag inte skulle ha ridit gravid på ett fullblod som ägaren själv bedömer som osäker?

Men saken är att är man gravid har man faktiskt inte bara sina egna behov att se till. Man bör aldrig låta sin egen egoism gå ut över någon annan, som inte kan välja eller försvara sig. Den här diskussionen handlar ju inte om vad som är bäst för barnet, utan vad som är bäst för mamman. Där får man väl göra en klok avvägning, tycker i alla fall jag. Det håller du ju för övrigt med om, så då är vi faktiskt överens!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Ja man får debattera men att kalla hennes häst galen och knäpp är nåt helt annat.

Du fullkomligen rackar ned på henne utan att läsa vad hon skriver.
Jag har läst samma inlägg, jag tycker inte hon beskriver hästen som osäker och dessutom verkar hon fullt medveten om vad hon gör.

Och nej, jag anser inte ridning så farligt. Bilkörning är faktiskt farligare.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Du fullkomligen rackar ned på henne utan att läsa vad hon skriver.
Jag har läst samma inlägg, jag tycker inte hon beskriver hästen som osäker och dessutom verkar hon fullt medveten om vad hon gör.

Inte galen. Men heller inte pålitlig. Det är som sagt var ganska ovanligt att hästar går runt.

Bilkörning är betydligt säkrare än ridning - om man läser statistiken.

Medveten eller ej - det är hennes beslut.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Fin inställning, antar att du levt inlindad i bomull hela livet eftersom du har så torrt på föttena att du kan döma alla andra så hårt.

Varför tror du att det är så hög skatt på rökning och sprit? Jo, för att användarna själva ska beskosta de skador som det orsakar samhället. Det är ingen radikal åsikt alls.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag håller med dig :)

Jag är varken gravid eller har barn men jag har funderat över samma sak själv då jag har ett egensinnigt sto.

Jag skulle nog forts'tta rida en bit in i graviditeten trots att jag åkt av otaliga gånger. Det var dock ett par år sen, sen lärde jag mig läsa min häst och lösa situationer utan avsittning.

Det finns massor av farliga saker i vår värld, senast förra veckan läste jag att vi nollåttor dör i förtid pga föroreningar, är inte alla nollåttor då egotrippade som uppfostrar sina barn här?

Och resonemanget att man "måste" köra bil håller jag inte med om, det finns oftast andra alternativ.

Ang ridning efter graviditeten tror jag definitivt du kommer lyckas hålla igång henne :) Allt beror på vilken person man är och hur pass mycket man orkar ha i elden.

:bow: :bow:

Alla har vi olika sätt att leva och bedömma risker, men det gör man själv, inget en kollega, en elitryttare osv kan avgöra vad man själv ska göra.

Jag lever mitt liv i full rulle och även min sambo och vi älskar det.

Jag skulle aldrig klara av att bara sitta hemma och vänta på att föda, jag måste aktiveras-aktiveras-aktiveras för att må bra.

Jag klättrar på väggarna nu när jag bara jobbar 50% och som tur är sjukskrivningen slut snart så jag kan börja jobba heltid igen.

Hästen går otroligt bra och det är inte värt att sluta nu, jag kommer faktiskt ifrån stallet nu och har varit ute och ridit och hon är underbar :love:

Stallägaren födde den 28/3 och var påväg att rida i lördags, men hon höll sig till efter efterkontrollen men suget är enormt, hon fick nöja sig med att tömköra i 45 istället ;)


Sen så är faktiskt dragracing säsongen igång snart :bump: Och jag kör gärna 1 tävling i sommar om sambon får ihop bilen *hoppas hoppas hoppas*


Min barnmorska sa att ridning är jätte bra för gravida (om man nu inte mår dåligt av anda saker som gör att man inte kan rida) man håller igång kroppen, och ridningen stärker alla muskler man bär upp bebisen med. Stärker rygg, mage och hållning.


Hade jag slutat rida när jag testade positivt hade jag säkert gått upp +10kg till och haft ont både här och där...
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Har nu efterforskat lite mer och hittat en del info om att för gifta par så ökar överlevnaden för män men minskar för kvinnor före pensionen. Efter pension så ökar det för båda.

T ex hittade jag en snygg sammanställning av rätt många livslängds/livskvalitets-studier här:
www.lse.ac.uk/collections/SAGE/pdf/SAGE TN6.pdf

Där inne hittade jag följande:
"Despite weighting of age within each group, however, the married had lower mortality than the unmarried, among men but not women at every age to 55 years."
Blaxter, M., Prevost, A. T. - Patterns of mortality (1993).


Hepp, råkade även hitta att kvinnor som fött barn före 20 löper mycket större risk att dö i förtid än kvinnor som fött barn efter 40.


Huruvida sammanställningen är korrekt eller inte överlåter jag åt andra att bedöma. PDF-en ligger iaf hos The London School of Economics and Political Science - University of London.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Inte galen. Men heller inte pålitlig. Det är som sagt var ganska ovanligt att hästar går runt.

Bilkörning är betydligt säkrare än ridning - om man läser statistiken.

Medveten eller ej - det är hennes beslut.


Bilkörning säkrare? På vilket sätt då?
Inte sjutton dör ett par hundra (kanske tusen?) av ridning varje år?
Det gör det dock i trafiken.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Varför tror du att det är så hög skatt på rökning och sprit? Jo, för att användarna själva ska beskosta de skador som det orsakar samhället. Det är ingen radikal åsikt alls.

Jag tror faktiskt att vi människor åsamkar oss själva de flesta sjukdomar och skador vi får. Men det är en annan fråga.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Bilkörning säkrare? På vilket sätt då?
Inte sjutton dör ett par hundra (kanske tusen?) av ridning varje år?
Det gör det dock i trafiken.

Om man beräknar sannolikheter, i förhållande till antalet timmar du kör versus sitter på hästryggen.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

men farligare hur?

större risk att råka bryta en hand? eller att dö?
Bara för att risken för fingerbrott är stor betyder det inte att det är farligare för en gravid kvinna.

Att krocka med stor mage är farligt, särskilt om man kör och får ratten rakt i magen.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

men farligare hur?

BBC hade räknat allvarligare olyckor, oklart hur de har definierat "serious accidents", men jag tror inte att brutna fingrar borde höra dit.
Bilen må ha högre fart, men är ändå byggd för att skydda sina passagerare. En ryttare är helt oskyddad från stötar, hovar och ojämnt underlag. Som gravid bör man inte sitta på en plats där det finns krockkudde, har jag läst, iaf inte om man är höggravid.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 313
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 195
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 965
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 714
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp