ridövningar

blizz

Trådstartare
vet inte om det finns en sådan här tråd redan i ar-forumet, men jag prvar väl: Skriv ner tips på ridövningar ni brukar göra, vafrör ni gör dem och vad de ger! :idea:
 
Sv: ridövningar

Vad jag gör

Ridbanans alla vägar
Halter-igångsättningar
Övergångar mellan gångarter
Ökning och minskning av tempot
Flytta till och från spåret på ridbanan/skänkelvikningar
Volter och serpentiner
Rättvända öppnor och slutor
Förvända öppnor och slutor
Förvänd galopp

Vad övningarna gör

Kollar lydnaden
Stärker kondition
Stärker musker och leder
Lösgörande
Formgivande
Samlande
 
Sv: ridövningar

Men kom igen med övningar!
Vill bli inspirerad!

Här är det tyvärr så igensnöat att vi anpassar övningarna till underlaget. Mest följa spåret och övergångar. Öppna.
Eller längs vägen skänkelvikning och skolor fram o tillbaka över vägen.

Har fått ridplanen delvis skottad, så voltarbete blir -förberedelse, fyspass en bit och så vila en bit. Lite som cavalettikänsla över den djupare delen av volten.

Tycker att jag inspireras till övningar efter vad hästen känns som den behöver.
Att hitta en övning som passar för dagen och gå in och ur övningar så hästen inte fattar att den tar i för den är uppmärksam på nästa förändring.
 
Sv: ridövningar

Många bra ridövningar tycker jag att man kan göra i "svår" terräng. Hästen lär sig att hålla koll på sina olika ben och ryttaren lär sig hålla koll på och kontrollera hästens olika ben. Dessutom finns det ju ett oändligt antal möjligheter att rida cirklar, öppnor, slutor, bakdelsvändningar, ryggningar, etc. Å rider man över pinnar och sådant så får pålle lyfta ordentligt...
Hästen blir smidig, stark och lyhörd!
 
Sv: ridövningar

När jag är igång och tränar så brukar jag känna igenom Pink först. Då brukar jag börja i skritt med öppna går över till diagonalsluta, samlar gör en piruettvändning och diagonalsluta tillbaka och sen förvändsluta sen böjer jag om och gör samma sak åt andra hållet och sen samma saker i trav:)

Jag tycker det är väldigt givande att känna igenom hästen enligt den mallen varje gång, då känner man vad som inte funkar just idag:)

Sen återkommer jag med mer övningar när jag orkar tänka lite mer:D
 
Sv: ridövningar

Ett halv varv skritt böjd rakt fram i varje varv, känna in dagsformen hos oss båda. ALLTID!
Öppna, volt, sluta i varje varv.
Sluta efter hörn, till öppna.
Variera mellan öppna och sluta på medellinjen, föra framdel.
Föra framdel på volten i båda varv.
Igångsättningar - hur små hjälper kan vi göra idag?
Föra framdel på volten i trav, båda varv.
Carré, i båda varv, kanske även i skolskritt och skolgalopp.
Skolgaloppanslag.
Skolskritt
Tramp, kanske med focus mot den kommande levande.
Diagonalslutor i olika varianter.
skrittpiruetter, kanske prova i skolgalopp.
Avsluta med längning av överlinjen för att avlasta bakbenen!

Listan kan göras oändlig, beroende på vad jag byggde på föregående ridpass. Det är bara fantasin som sätter stopp!
 
Sv: ridövningar

Eftersom jag inte haft möjlighet att rida på evigheter och inte ens en gång att träna barockt så kan jag inte säga något av dignitet. De hästar jag ridit enstaka tillfälle har inte haft akademisk utbildning.

Men när jag någon gång fått enstaka tillfälle att rida lånad häst så tycker jag att det är roligt att testa karréer i skritt. Jag tycker att jag förstår dem litegrand. Vissa hästar klarar inte av slutadelen så bra. Men att vända på bakdelen i hörnen är roligt och det tycks alla klara. I karréen får jag tillfälle att testa öppna, sluta, vändning på bakdelen och iof även vändning på framdelen. Jag börjar med rak häst på sidorna och sedan ser jag om det går att avancera.

Något annat som är kul som går att göra på de flesta hästar även av annan skolning är öka och minska volten för inre resp yttre hjälper. Det går att göra även i den böjda delen i serpentinen. Det är lättare att göra även i trav.

Jag rider med akademisk hjälpgivning så gott jag kan trots att hästarna är utbildade mot sportridning. Min erfarenhet är att det brukar gå mycket bra. När jag är avslappnad så svarar de väldigt bra på vikthjälper, jag har bara vara med om en häst som haft svårt att förstå vikthjälper och då berodde det på att den reds av för lång ryttare som själv inte brydde sej om vikthjälper. Och det visar sej tydligt vad de egentligen kan och vad de inte klarar utan att ryttaren håller ihop dem.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: MiniLi
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
5
· Visningar
261
Senast: Luff
·
Gnägg Min dotter började rida i september och rider relativt självständigt i skritt och trav. Hon säger ofta ”kan du göra en bana?” - men min...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: clusia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp