Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Visst är det häftigt att hästen kan känna våra sittben genom en tjock sadel :-)?

Och såå mkt skönare sätt att rida på, med säte och vikt istället för "banka och dra".
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jupp! Ganska fantastiskt faktiskt :) Jag gar fortfarande omkring i lite av en lyckobubbla efter att ha 'knackt koden' sa att saga. Ar mer taggad an vanligt infor morgondagens lektion, det badar gott!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vill också ha sådana teorilektioner!! Våra teorier de två senaste åren har bestått av att kolla på när duktigare ryttare hoppar och sedan diskutera deras ridning, och visst kan väl det hjälpa, men hästhantering vore ju så mycket roligare.. Plus att många ridskoleryttare bara hanterar hästar när de ska in och ut från lektion, och då är det lätt hänt att man blir rädd och osäker med bestämda eller sura hästar.. I alla fall har jag märkt det hos oss! Men mer hästhantering borde det vara på ridskolor.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Hugaligen!
Jag hade kunnat tänka mig att ge 200kr/lektion om det fanns ridhus, men där går min smärtgräns.

Fast man får ju en hel del för pengarna: välutbildad personal där alla har vit, avtalsenlig lön, ridhus, ingen behöver jobba gratis utan kan ha hästarna som yrke, pengar att köpa in lite dyrare hästar, bättre utrustning... Så man ser ju vart pengarna går.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast jag har en lvl 2 ridlärare som lever på gården, betalar vitt, finns ingen inhyrd personal eller jobbiga "stalltjejer". Alla hästar utom 2 är uppfödda, inridna och utbildade på samma gård. De går i stora hagar 7-21/22, på bete såfort gräset kommit till i oktober. Och ingen av dom är sur, farlig, krubb-biter eller krånglar.

"Trygga hästar och människor" är deras motto :-).

Men visst, vi har inga halvblod och håller inga tävlingar. Men det är inget jag prioriterar :-).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Nej, absolut, det beror på vad man prioriterar. Men om man vill rida på en lite större ridskola, där de som jobbar där kan ha ett liv utanför jobbet, satsa på familj och/eller eget tävlande (gissar att det blir svårt på er ridskola, om en person ska sköta hela verksamheten själv utan hjälp så lär hon ju få jobba 7-19 sju dagar i veckan, 365 dagar om året. Det är ju egentligen inte ok arbetstider, om man ska titta på lagstiftningen), och där man har halvblod och tävlingar, så får man också vara beredd på vad det kostar.

Jag har en kollega som rider på en ridskola som låter lite lik din, den drivs av ägaren ensam, som också äger ridskolan och har jobbet som livsstil. De har inget ridhus och inga dyra hästar, och betalar typ 150 kr per lektion. Då ingår att man också jobbar i stallet ett par kvällar i månaden, tror jag. Hon vill inte tävla, och inte hoppa några höjder, så hon är jättenöjd!

Så det är nog inte så mycket läget som gör skillnaden, utan typen av verksamhet.

Farliga hästar vill väl ingen ridskola ha, förhoppningsvis!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ja, familj, släktingar och vänner avlastar för att ridläraren ska kunna ha ett eget liv :), det är inte obligatoriskt med stalljobb för elever men många av oss hjälper till när ridläraren ska åka bort. Det blir som lite bonus-hästtid, mysigt att pyssla i stallet.

Jag hade kunnat tänka mig att ha samma jobb, långa arbetsdagar 7 dagar i veckan har jag inget emot om jag får jobba hemifrån med något jag älskar och brinner för :). Men det krävs ju att man har ett socialt nätverk som kan hjälpa till vid sjukdom/om man vill åka bort, annars bränner man väl ut sig på nolltid.

Appropå farliga hästar, jag hoppas att dom inte finns kvar, men jag har minnen från "stor-ridskolans" elaka ponnier... huvva.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast om familj, släktingar, elever och vänner hugger i för att det hela ska gå runt, så låter det ju som att det är en hel del gratisarbete involverat?

Jag vill inte att nån ska behöva jobba gratis för att jag ska få rida, men med den prioriteringen så får jag såklart leva med att det blir dyrare att rida också, eftersom alla som jobbar i stallet ska ha betalt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är som för alla vanliga småbönder, har man släkt/vänner som kan hjälpa till så blir livet lite trevligare. Det går runt utan hjälp, men blir drägligare med hjälp. Att anställa personal är ju sällan ett alternativ annat än i absoluta nödfall eller i förväg planerade resor (avbytare via LRF och liknande).

Det är långt ifrån alla elever som hjälper till, de som hjälper till faller nog under antingen släkt- eller vännerkategorin, eller båda :P.

Lite OT men men :).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

1901411_717339361630246_208251400_n.jpg


Underbart väder här nere i söder, tror nog banne mig att den vackra solnedgången innan lektion gjorde så det gick jättebra. ;)

Vi fortsatte temat från förra lektionen och idag var jag mer med i huvudet, även om jag hamnade i ett dilemma. Då jag försökte ge hästen ett stöd på tygeln och samtidigt skulle vi ta fram händerna för att visa att vi inte håller balansen i tyglarna. Tyckte det var lite svårt, men hästen blev riktigt fin på sluten av lektion.

Å ja misstänker att jag blivit en tjurtant också. Var en som skulle ha hästen på sista lektionen och förra gången hade jag sadlat av då det är ganska lång tid mellan min lektion och sista, dels för att hästen skulle slippa stå med sadeln på och få lite mer borstning/rykt.

I måndags säger en att jag ska låta sadeln va kvar på så hon slipper sadla sen, i mina öron lät det som något surt (fick höra av en annan i gruppen, som tyckte det hade låtit som en snäll vädjan).
Fast det hade kvittat vad jag hade gjort då tjejen ändå "sadlar" om hästen. :eek:

Nåväl, får hoppas det griniga försvinner. Inge kul å gå runt å va sur på folk å irritera sig. :crazy:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Är det en lektion emellan, alltså? Då kan man ju inte låta hästen stå sadlad och vänta en timme, tycker jag.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ja, det är en lektion emellan. Personligen tycker jag det är schysstast mot hästen att låta den stå utan sadel, speciellt de hästar som står i box. Har de sadel på sig måste de stå uppbinda. I mitt fall stod hästen i spilta, men ändå.. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

förrförra lektionen så sysslade vi med framdelsvändningar. Jag gav upp efterett tag(har fått någon mental/fysik låsning) och nöjde mig med att jobba på tre spår. Jag fokuserade genomgående på att inte höja hälen när jag ger hjälper och fick lite tips och demonstration på hur jag kan arbeta henne avsuttet.

Sist hade min vanliga ponnymadam fått ett bett i nacken och hade vila,jag red b--ponnyn Teddy istället. Han är mycket olik Duni att rida och jag fick jobba en del med att få ökningar och halter att gå igenom. Vi fick skutta ett par kryssbommar och jag undrade varför inte småtjejer är ute och gör små klubbtövlingar. Han är lugn och trevlig och gör det man ber honom om,även omhan är bekväm av sig och inte jobbar i onödan.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast om familj, släktingar, elever och vänner hugger i för att det hela ska gå runt, så låter det ju som att det är en hel del gratisarbete involverat?

Jag vill inte att nån ska behöva jobba gratis för att jag ska få rida, men med den prioriteringen så får jag såklart leva med att det blir dyrare att rida också, eftersom alla som jobbar i stallet ska ha betalt.

Precis. Visst hjälper jag till ibland gör att det är kul, men en verksamhet ska kunna gå runt ändå.
Jag ogillar dricks ( i Sverige) av samma skäl, folk ska ha en vettig lön istället.

När jag hyr häst ingår dock stallpass vilket är helt rimlig.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag hade ocksa sadlat av i ett sadant lage, tycker personligen att det kanns mer naturligt att lata hasten vila en timme utan sadel nar det inte ar lektion.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag spänne upp sadeljorden så den satt på de yttersta hålen, så hästen kunde få vila lite från det trycket åtminstone (kanske därför tjejen valde att sadla om? :o).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast att spänna upp sadelgjorden så att den hänger är ju inte bra heller, om hästen skakar på sig eller liknande så finns ju chansen att den snurrar runt. Vi sadlar absolut max 15 minuter innan lektionen och tar av sadeln så fort vi kommer in i stallet igen efter lektionen även om det skulle vara så att hästen går en timme efter. Nästa gång får du stå på dig och bara säga "nej, du får sadla själv sen" :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

ja, om man nu inte är rädd om hästen så vem ska betala en trasig sadel när hästen rullat sig med den på?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Hästen var ju uppbunden, så den kunde väl inte rulla sig, men det är ju inte schysst mot hästen att låta den stå uppbunden och sadlad en timme mellan ridlektionerna. Absolut inte, att inte stallpersonalen reagerade?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är som för alla vanliga småbönder, har man släkt/vänner som kan hjälpa till så blir livet lite trevligare. Det går runt utan hjälp, men blir drägligare med hjälp. Att anställa personal är ju sällan ett alternativ annat än i absoluta nödfall eller i förväg planerade resor (avbytare via LRF och liknande).

Fast tar man mer betalt så blir det ju ett alternativ att anställa personal, för då får man råd.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 223
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 945
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 548
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp