Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

kl

Och igår bidde det ingen lektion alls, utan inställt och pengarna tillbaka =(. Dumma dumma is!
Glad åt att vår ridåker smälter av på ett bättre sätt, den har en svag lutning så den blir inte en isbana på samma vis, och dessutom så har vi en stor bit oplogat där vi kan plumsa.

Men jag hade verkligen behövt mig en lektion nu, det var länge sen känns det som =/.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Hahahahaha så sant :D ;)! Åååå vad jag inte skulle kunna ge för att rida lektion i ridhus, hahahah. Inte över 200kr det vill säga. Haha.

Jodå, jag drömmer om att det ska byggas ett ridhus i byn... Men det är ju inte en liten investering direkt. Jag håller faktiskt på att kolla upp vilka bidrag som ridskolan skulle kunna få för att bygga ett. Byn håller på att bli en hästby, och det vore väldigt bra för att behålla den levande :). Jag och sambon letar även själva efter att få köpa en gård i den byn, och jag skulle inte vara främmande för att ta lån och bygga det själv isf, det beror dock på hur pass billig gården är att köpa. Har ingen lust att köpa en gård för 2 mille + ridhus för 1 mille. Men en gård för 0,5 och ridhus för 1, det skulle vara ok.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast det låter ju inget vidare, om det är så att du gör saker du inte vill för att du inte törs säga nej till folk?

Låter galet att hästarna ska behöva stå sadlade mellan lektionerna? Om jag var du så skulle jag sadla av ändå. Om nån säger nått så är det ju bara att säga att du tycker hästen ska få vila utan sadel.
Om ingen annan ser till hästarnas bästa så kan ju du göra det :)

Nja, jag är väl en liten fegis som hellre gör något jag inte vill än att ta en öppen konflikt. Fast ibland kan jag tända till, så tror jag omedvetet väljer mina fajter och där jag har chans att "vinna" går jag på.

Får lov att prova å se vad de säger nästa gång då. :sneaky:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Men det behöver ju inte bli nån konflikt, du bara säger nej, helt enkelt. "Kan du låta henne stå med sadeln på eftersom jag ska rida sen?" "Nej, det blir så länge för henne att stå med sadel, jag sadlar av så får hästen pusta lite! :)". Man behöver ju inte säga "Nej, absolut inte, din hästplågare, hur kan du ens föreslå nåt så dumt??:rage:"
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Precis! Jag tror inte det finns nån risk för konflikt. Och hur jobbigt är det egentligen för nästa person att sadla på igen? Det tar typ 5 sekunder :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Men det behöver ju inte bli nån konflikt, du bara säger nej, helt enkelt. "Kan du låta henne stå med sadeln på eftersom jag ska rida sen?" "Nej, det blir så länge för henne att stå med sadel, jag sadlar av så får hästen pusta lite! :)".

Fast jag har en känsla att det skulle bli rabalder av det också, speciellt om man skulle börja helt plötsligt nu, skulle säkert bli något i stil med "men vad då då? De har ju stått med sadel på innan?!!" typ. :nailbiting:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ibland kan det vara onödigt att gå in i konflikter men är man så här konflikträdd så tror jag man mår bättre som människa av att ta tag i problemet. Om du inte klarar av att ta den lilla konflikten kommer du få problem i livet som innebär att du kommer bli använd som dörrmatta. Sträck på dig och stå upp för dig själv och dina åsikter.
Om du får den typen av kommentarer så fråga vederbörande om den brukar ha på sig vinterjackan inne för att de ska ut om 1 timme igen.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast jag har en känsla att det skulle bli rabalder av det också, speciellt om man skulle börja helt plötsligt nu, skulle säkert bli något i stil med "men vad då då? De har ju stått med sadel på innan?!!" typ. :nailbiting:

Då kan man ju fortsätta lika soligt: "Jaha, har de? Ja, det är väl lite olika hur man tycker. :)"
Att säga nej till folk är ju inte en konflikt, det tror jag man måste kunna göra, och de flesta köper ju att få ett nej på en fråga utan att det leder till en konflikt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

KL
Lektion idag, fick en häst som jag tidigare haft väldigt svårt med, för det känns så himla mjukt och bra när man rider honom när han egentligen bara går och slänger med benen coh är hur lång som helst. Idag var jag dock beredd på det så redan från skritt jobbade jag med att driva på och samla honom. Det kändes bra redan tidigt, och så tränade vi övergångar och sits vilket var alldeles perfekt. Dock var det inte förrän sista kvarten som det blev riktigt bra; han försöker nämligen dra tyglarna ur handen på en (men han tar inte i och rycker, utan bara hänger och gör det diskret efter man saktat av). Blev mycket bättre när jag efter varje övergång gjorde något, ex flyttade sidvärts några steg, eller motställde tills han släppte efter. Galoppen var helt fantastiskt, men den känns jättebra på honom oavsett hur han går, det är som att sitta på en gunghäst. Fick till och med till ett par ökningar och minskningar utan avbrott till trav, som jag har svårt med!

Gjorde dock misstaget att jag la upp stigbyglarna efter halva lektionen, och sedan tvingade ridläraren mig att rida lätt utan dem, väntar mig extrem träningsvärk imorgon :crazy:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vilken trevlig ridskoleponny! Ser perfekt ut att börja tävla dressyr på, önskar vi hade en sån. Snäll och gör sitt jobb utan att bråka eller hitta på hyss.

Tycker du rider följsamt och har fina stadiga händer.

Sen skulle man kanske önska du fick fram honom lite mer för skänkeln, dels blir din sits lite lidande av att du måste driva så mycket, och så hamnar han bakom lod lite för mycket (dressyrdomare brukar vara petiga med sånt), och kanske att det skulle gå att få fram liiite mer gång om han klev på lite mer. Men det finns ju alltid saker att förbättra, tycker det ser fint ut!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ser ju superfint ut, övergångarna ser väldigt stadiga ut! Tänkte bara på att det ser ut som om du vinklar ner händerna och får tummarna inåt, men jag är inte helt säker.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vad ledsen jag blir när jag läser det där. Det är inte för sent. Det är aldrig för sent för att försöka ändra det. Jag har själv slitit som en idiot med liknande och kommit en lång bit på väg. Börja med småsaker som den du nämner här för det är ingen konflikt och det är inte farligt. Vad skulle kunna hända? Ingen kommer slå ihjäl dig, ingen kommer slå dig, personen kanske blir sur men är det ditt problem att en person blir sur för att den är lat? Varför ska du behöva göra våld på dig själv och dina övertygelser om hur man hanterar djuren på ett bra sätt så att du uppenbarligen mår dåligt för att en lat personen inte tänker på djuret?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag har försökt ändra på mig, men det är svårt och jag vågar inte riktigt ta för mig heller då under hela min uppväxt när jag försökt med det blivit hårt nertryckt, och även om jag vet att människorna runt mig idag inte är sådana så sitter fortfarande gamla rädslor i länge. Det är svårt att ändra på sig själv, jag har jättedåligt självförtroende.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vilken trevlig ridskoleponny! Ser perfekt ut att börja tävla dressyr på, önskar vi hade en sån. Snäll och gör sitt jobb utan att bråka eller hitta på hyss.

Tycker du rider följsamt och har fina stadiga händer.

Sen skulle man kanske önska du fick fram honom lite mer för skänkeln, dels blir din sits lite lidande av att du måste driva så mycket, och så hamnar han bakom lod lite för mycket (dressyrdomare brukar vara petiga med sånt), och kanske att det skulle gå att få fram liiite mer gång om han klev på lite mer. Men det finns ju alltid saker att förbättra, tycker det ser fint ut!

Taack :) iofs är han ponnyras men övervuxen med ungefär 10 cm så en jätte ponny är vad han är och han kan "bråka" om han får för sig det och om han får chansen, då slår han sig gärna fri och biter sig fast ; ) hände mig på ett program förra året var mindre roligt.
Han var lite mer framåt på framridningen men "dog" inne på banan så då försvann de lilla energi som fanns där från början, sen har jag inte ridit lektion på honom sen i början av sommaren så då är det ganska svårt o försöka få till det där sista finliret som behövs.

sen försöker jag rida lektion så mkt ekonomin tillåter men i regel blir det en gång i veckan ibland mer iaf kanske två.
sen har jag även börjat rida lektion på medryttarhästen (iofs bara ridit en lektion än sålänge) just för att försöka få bukt med sitsproblemen osv. Då man gärna lägger på sig lite olater när man rider själv.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag har sett dina filmer både gamla som nya och det är en sak jag lagt märke till och jag blir nyfiken på om du är medveten om det själv?
Är det inte jobbigt när du sitter ner i traven och huvudet guppar upp och ner? Försök hålla det still, såvida du inte har något problem som omöjliggör det förstås. Annars ser det riktigt trevligt ut. :up:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Första filmen:
Snygga vägar! Brukar sitta som skrivare ganska ofta och får ofta skriva kommentarer som "något ojämna bågar", "oval volt", "rid ej hörnpassering i serpentiner" etc men jag tyckte det såg riktigt bra ut! Om jag får "önska" någonting så är det att du ska våga satsa mer i trav och galoppökningarna då skillnaderna var små, men annars var övergångarna bra :)

Ett tips till dig (och alla andra) som jag fått av min instruktör är att när du rider upp på medellinjen, tänk inte "hörnpassering, rakriktning, vänd vid bokstaven" utan tänk mer att du rider en halv 10 meters volt istället. Då är chansen större att du hamnar på medellinjen istället för vid sidan av (som jag gjorde vareviga gång jag vände upp innan jag fick det tipset!)

Andra filmen:
Skynda inte i halten! Försök att stå stilla en sekund innan du gör själva hälsningen, du behöver inte ha bråttom :)
I skritten, fippla inte så mycket med händerna :) Var stilla och försök få hästen att söka kontakt. Annars var den här ritten precis som ritten innan, riktigt snygga vägar, övergångar mellan gångarterna men våga satsa mer i ökningarna :)

(Hoppas du inte tar detta som kritik, det är bara det jag ofta får höra när jag skriver på både klubb och lokala tävlingar. Du red riktigt snygga program!:up:)

Sen måste jag bara fråga, var tusan satt domaren någonstans?! O_o
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*KL*

Har dragit på mig världens förkylning så jag var tvungen att ställa in den här veckans lektion vilket är lite surt.. Men när man knappt kan syresätta sig ordentligt när man sitter i soffan känns det lite riskabelt att åka till stallet ;)
Dock känns det lite bättre för jag har nu anmält mig till min första "lokala" WE-tävling! Jag skriver "lokala" för det finns inte lokal/regional etc benämning på WE tävlingar utan endast "officiell" :) Ser riktigt mycket fram emot att få vara med! Har anmält mig till en LC, men under dagen har vi LC, LB, LA, MSV Kür och Svår Kür så jag ser lika mycket fram emot att se riktigt duktiga ekipage i de högre klasserna :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 437
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp