Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag var och sökte jobb på en mindre ridskola en gång där man sadlade ponnysarna före första lektionen och sen fick de stå med sadeln på tills sista lektionen var klar :crazy:.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag är så himmla nöjd med gårdagens lektion. Jag fick (äntligen) favorittanten. När jag kratsade hovarna så var ett par söm bara havlt islagna (hur kan man som hovslagare lämna sömmen så dåligt islagna?) så jag efterlyste en tång för att dra ur dem då de stack ut utanför skon och kunde repat henne på insidan av andra bakbenent. Ridläraren tyckte jag skulle byta häst för de hade ingen bra tång. Som tur var gav jag mig inte utan drog ur sömmen och sen gick det bättre än någonsin på lektionen. Formen på slutet blev väldigt bra och galoppen var den bästa jag presterat på den hästen och mycket bättre än jag någonsin sett hästen prestera alls.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast hästen kan ju ha trampat på sin egen sko så sömmen åkt ut? Det har min häst lyckats med flera gånger.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag har mycket svårt att tro det utifrån hur det såg ut men helt omöjligt är det väl inte.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast tar man mer betalt så blir det ju ett alternativ att anställa personal, för då får man råd.

Men då får man inga kunder ;-). Tillgång och efterfrågan... Den närmaste stora ridskolan i området är riktigt billig, 100kr/gång (ridhus). Jag föredrar att betala lite mer för att jag gillar just den här, men om hen skulle höja priset nog mkt för att avlöna en anställd skulle jag byta ridskola. Eller snarare, sluta som elev och bara ta en privatlektion 1ggr/mån.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Nej, självklart får man ju rätta mun efter matsäcken. 100 kr/lektion går det ju inte att bedriva professionell verksamhet för, det låter verkligen helt galet billigt. Det är ju en fördel med att bo i en större stad, det finns ett annat kundunderlag, så det finns möjlighet för ridskolorna att ta betalt så att de kan anställa folk och ha vettiga arbetsvillkor och arbetstider. Och köpa in lite bättre hästar som är roliga att rida, så att man inte behöver rida privathäst för att få sitta på lite känsligare hästar med mer hoppkapacitet och gång.

Så länge jag vet att pengarna går direkt in i verksamheten, så har jag inga problem med att betala. Däremot skulle jag vara mer tveksam till att betala 400 kr/lektion på en privatägd ridskola, där pengarna t ex används till att finansiera ägarfamiljens privata tävlande på högre nivå. Det finns flera ridskolor i Stockholm som har den modellen, och då känner jag mig inte så sugen på att betala. Men om pengarna går till verksamheten, då får jag ju nytta av dem på ett annat sätt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Så ägarna till ridskolan får gärna ta ut löner så att de och sin personal kan leva på verksamheten, men de kan inte använda pengarna till vad dom vill?


Jag är jätteglad att ha hittat en ridskola som tar ut sådana priser att de kan erbjuda bra lokaler, bra utrustning, bra personal (som har bra arbetsvillkor) och bra hästunderlag (där hästarna är utbildade samt att det även finns ett överskott med hästar, så att det utan problem fungerar när nån häst är sjuk eller bara behöver vila lite, och hästarna inte heller går alltför mycket). Sen stödjer även ägaren klubbens verksamhet ekonomiskt ibland, men tävlar även på relativt hög nivå själv.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

De får gärna använda sin lön till vad de vill. Däremot ser jag hellre att eventuellt överskott av verksamheten återinvesteras, och går till exempelvis nya sadlar till ridskolehästarna, än till en ny tävlingshäst till dottern. Jag har ingen lust att betala 100 kr extra per lektion, för att ridskolan ska ge så mycket vinst att ägarna kan göra en privat tävlingssatsning. Vad de använder sin lön till är deras ensak, men håller man 2-3 tävlingshästar i svår klass, som ägs av och stallas upp på ridskolan, så är det ju knappast lönen som finansierar det, utan verksamhetens överskott.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2014

Då är jag mer med på hur du tänker och håller med, märks det att ägarnas tävlingsintresse går ut över ridskolans verksamhet och utveckling (i form av nyinköp av hästar, utrustning, upprustning osv) så är det självklart inte roligt att ofrivilligt sponsra tävlandet.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast den hängde inte så löst som kanske kan tros, men hästen ska ju kunna andas utan att det något som tar i. Hade ja fått välja så hade jag tagit av den, men vågade inte för är rädd att det blir världens "krig" då... :(

Vi har ingen stallpersonal, bara värdinnor och jag är en själv även om jag har sagt upp mig nu. Jag vet varken ut eller in längre och jag vågar inte trotsa vad andra säger.. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag skulle helt klart tagit av den, både för hästen och sadelns skull. Så lång tid tar det väl inte att sadla att det skulle varit jobbigt ens om det var kort tid emellan?
Och för hästens skull vill man ju både borsta bort ev saker som kommit mellan schabraket och hästen under lektionen, samt rätta till schabrak och ev sadelläget om den rört på sig under passet.

På min ena "ridskola" så finns det en uttalad regel om att man inte får lämna hästen sadlad, inte ens när den är uppbunden. På den andra (riktiga) ridskolan så står väl vissa ponnyer färdigsadlade en tid innan lektionen när personalen gör iordning dom inför nybörjarlektioner (tills de lärt sig sadla själva), men annars tas sadeln av. Ska hästen gå igen och man vet om det kanske den kan lämnas kvar på sadelhängarna ute i stallet tills det är dags att sadla igen.

Och skulle hästen lämnas med sadel på så självklart att gjorden inte är hårt spänd, men jag spänner iofs upp den rätt rejält redan när jag sitter av.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast den hängde inte så löst som kanske kan tros, men hästen ska ju kunna andas utan att det något som tar i. Hade ja fått välja så hade jag tagit av den, men vågade inte för är rädd att det blir världens "krig" då... :(

Vi har ingen stallpersonal, bara värdinnor och jag är en själv även om jag har sagt upp mig nu. Jag vet varken ut eller in längre och jag vågar inte trotsa vad andra säger.. :/

Men det var väl en annan elev som bad dig? Du behöver ju inte göra allt vad människor säger åt dig, i det här läget hade du ju absolut kunnat säga till henne att "Nej, men det är ju en hel timme tills du ska rida, jag sadlar av så får hästen pusta lite! :)". Absolut måste man kunna säga nej, det skulle ju vara jättehemskt ifall man tvungen att lyda alla människor!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Då är jag mer med på hur du tänker och håller med, märks det att ägarnas tävlingsintresse går ut över ridskolans verksamhet och utveckling (i form av nyinköp av hästar, utrustning, upprustning osv) så är det självklart inte roligt att ofrivilligt sponsra tävlandet.

Precis, de är naturligtvis i sin fulla rätt att använda verksamhetens pengar hur de vill (inom lagens gränser) om de äger ridskolan, men för egen del väljer jag hellre en ridskola där eventuell vinst alltid återinvesteras i ridskolan. Det är fördelen med föreningsägda ridskolor, där vet man ju vart pengarna går på ett annat sätt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jo håller med om det med föreningsdrivna ridskolor.
Men har knappt sett någon som håller de skick med lönsamhet som leder till de fördelar jag ser med min ridskola idag (se ovan). Men då har jag iofs mest bara sett föreningsdrivna på mindre orter och privatägda i Stockholm. Som du skrev tidigare så ger ju ett större kundunderlag och utbud "fördelar" att de kan ha högre priser och då kunna ha en högre nivå på allt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Svarar båda:

Jag är konflikträdd, och undviker gärna konflikter. Sen kändes det svårt att säga nej när ridläraren säger att om hästarna står med sadel på ska man lossa lite på sadelgjorden..

Vi har inga sadelhängare utanför boxarspiltorna, så man får gå å hämta inne i sadelkammaren i så fall. Vet att det varit med andra ryttare som de sagt att jag inte behöver sadla av för de själva ska slippa sadla, att de på 70+ säger så kan jag förstå då de kanske har ålder mot sig eller den som har ont i lederna m.m. men friska sunda människor, lathet?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast det låter ju inget vidare, om det är så att du gör saker du inte vill för att du inte törs säga nej till folk?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Låter galet att hästarna ska behöva stå sadlade mellan lektionerna? Om jag var du så skulle jag sadla av ändå. Om nån säger nått så är det ju bara att säga att du tycker hästen ska få vila utan sadel.
Om ingen annan ser till hästarnas bästa så kan ju du göra det :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 931
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp