Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Det här är min favorithäst

Han är en c/d ponny valack på 18 år (född 96) vid namn Eddie. Jag är skötare på honom 5 dagar i veckan (skulle ha alla dagar om det va möjligt) det har jag varit sedan hösten 2013. Innan var jag skötare på en annan ponny i 4-5 år.

Tyvärr har han blivit rätt tjurig i boxen på sista tiden och kan vara ganska svår fångad i hagen ibland.
Men i ridningen är han supersnäll fast han gör inte mer än vad som absolut behövs. Jag rider honom så ofta jag får chansen, vilket oftast är på min ridlektion och ibland en dag på helgen.

img_9063-001_52d4649d9606ee57fc0c0e7e.jpg
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Nej tror nog att det är minst två timmar i någon slags hage/dygn som gäller enligt lag och de flesta håller sig väll inom lagen såklart.

Var har du hittat den lagen?

Det här är det som gäller enligt jordbruksverket http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html
Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter


Finns ingen tidsbestämmelse någonstans och i princip räcker det med att släppa lös hästen ett par minuter i en liten hage så har man uppfyllt kraven, tyvärr.

det vad jag har förstått inte längre är tillåtet att ha hästarna i spiltor som permanent lösning och de flesta som fortfarande har så endast har dispens fram till ett visst årtal eller något liknande

mig veterligt finns det ingen dispens utan befintliga spiltor får användas men man får inte bygga nya

Stallmiljö för hästar
Du får inte bygga nya spiltor som ska användas för din hästs dygnsvila. De spiltor som du redan har får du fortfarande använda för hästens dygnsvila
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2014

Finns ingen tidsbestämmelse någonstans och i princip räcker det med att släppa lös hästen ett par minuter i en liten hage så har man uppfyllt kraven, tyvärr.

mig veterligt finns det ingen dispens utan befintliga spiltor får användas men man får inte bygga nya

För spiltor så får man bara ha hästen uppstallad där max 16 timmar per dygn.

10 §5 En häst får inte hållas bunden i spilta mer än sammanlagt 16 timmar per
dygn. Detta gäller dock inte i följande fall:
1. om det är nödvändigt för att skydda hästen vid onormala väderleksförhållanden,
2. om det är nödvändigt för att skydda hästen från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästen mot allvarliga insektsangrepp,
eller
4. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

OOPS :o miss av mig förlåt

Men för boxhästar finns det ingen tidbestämmelse det var nog det jag tänkte på, där räcker det med en liten liten stund i hage.

Dock så undrar jag om alla ridskolor med spilta verkligen har dom ute 8 timmar per dag. Hur blir det tex med lördagar när det är lektioner på förmiddagen? Och det vill till att man morgonfodrar tidigt om lektionerna börjar vid 16.00?
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2014

Va fin han är! Vad innebär det hos er att vara skötare på en häst/ponny? Jag tror nästan att alla ridskolor har olika system :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

min ridskola hade så att lektionerna började vid kl 9 på helgerna, och slutade vid 16, sen gick hästarna ute i hagen före/efter sina lektion. så t ex brunte har lektion kl 9 och 10 sen går han i hage, silver har lektion kl 9,10 och 15 så då går han ute mellan 11 och 15 sen ut igen efter 16.

nu har de nästan alla hästarna på lösdrift, så de tas in i spiltorna för lektioner och fodring sen går de ute.
de har nästan bara spiltor till ridskolehästarna, är en 5 boxar bara. så lösdrift för dem var ett väldigt bra alternativ
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ja jag skrev att jag TROR att det är något sånt, har hört att det var minst ett visst antal timmar/dag men då är det antagligen någon blandning med lag om utevistelse och max visst antal timmar/dygn spilta som jag har blandat ihop :o har inte läst lagtexten själv.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Du jag rörde också ihop det lite :o

På en ridskola i min närhet tror jag tyvärr inte en del av hästarna kommer ut alls på lördagarna :( Jag brukade rida första lektionen på lördagmorgon och då var tanken att vi skulle släppa ut hästarna, vuxenlektion, men de flesta bara försvann och lät hästarna stå kvar inne.

Lösdrift, en väl genomtänkt lösdrift, är ett jättebra alternativ för ridskolehästar tycker jag och då kan man ha spiltor till hästarna för utfodring och när hästarna ska göras i ordning. Det borde ju också spara tid för personalen då det blir mindre mockning när hästarna går ute mer och sedan står i spiltor?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

lite tjockare knäsockar, t-shirt, mina handledsvärmare och ett par tumvantar med fleecevantar inuti.

Har klippt o klistrat lite i ditt in lägg.

Jag tillhör de som också fryser och min lösning är.
- Ullsockar, dubbla par. Inget bollullskrafs.
- Handledsvärmare från Houdini
- Hestra's merinoulls vantar. Extremt tunna, har dem under ridvantarna för extra värme. Sitter som ett smäck på handen.
- Houdinis en tunn underställströja.

Kort o gott, tänk funktionskläder och flerlagersystem så klarar man kroppen lättare. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Kl

Hade ridlektion i måndags och det var såå roligt!
Denna månaden fick jag ridlärarens dressyrhäst, det är så kul att rida den hästen eftersom den är så himla lätt att jobba med. Plus att dressyrsadeln är extremt bekväm som gör att det är enkelt att sitta ner i traven :D
Eftersom det var första lektionen för oss ryttare för i år så var det ett ganska lugnt pass med mycket lösgörande. Det var serpentiner, volter och skänkelvikning i både skritt och trav.
Sedan fick vi köra galopp i båda varven innan vi avslutade. Alla hästarna var mjuka och fina sedan i slutet :)

Längtar riktigt mycket nu till nästa måndag! :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

För mig personligen har jag inga problem att hålla kroppen varm, det är tår och fingrar som är utsatta och mina fingrar blir så här:

576744_549664558397728_1008264792_n.jpg


De blir även sådana när det är 25+ ute... så fryser även på sommarn, men vintern är värst, så är det att leva med primär form av Raynauds sjukdom.

Så använder jag ett par Hestra Heater Softshell, så har jag inga problem med fingrarna. Försöker fortfarande hitta en bra lösning för att tårna inte ska frysa. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast i dagsläget får det inte byggas nya spiltor, de håller på att fasas ut. Det är boxar som kommer gälla i framtiden vad jag har hört.
Tanken är väl god, sen återstår bara hur det blir i praktiken. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Har också Raynauds, fast får blå händer istället... Nu var det dock längesen jag hade ett rejält skov, det har varit rätt lugnt senaste 2 åren.

Angående fossingarna så är mina nya favoritsockar Heat Holders (finns på typ Jula, ClasOhlssons mfl). Kombinerat med thermosulor i kängorna så är fötterna inget problem längre :).

Men överhuvudtaget så har jag inte lika mycket problem med att jag fryser sen jag började använda merinoulls-underställ, och om det är riktigt kallt har jag täckoveraller, en för -10 till -20 och en som jag inte kan ha om det är varmare än -20, då svettas jag ihjäl :P. Mamma har stickat handledsvärmare i ull, viktig utrustning det med :). På min ridskola har vi inget ridhus, så efter några år har man nu vanan inne att klä sig efter väder :).

Idag var det däremot teori, väldigt rolig lektion med en spännande lektionsplanering inför året:
Vi fick designa egna dressyrprogram! Det fanns vissa fasta punkter som skulle vara med, plus att vi skulle inkludera "en utmaning". Min blev bakdelsvändning.
Och sen så ska vi jobba med programmen några gånger under terminen för att avsluta terminen med en "tävling" med våra egendesignade program. Riktigt kul tycker jag :)!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*KL*

Skulle inte ni kunna berätta lite mer om era ridskolor? Ni kanske gjorde det i förra tråden men jag anslöt så sent så jag missade nog det i sådanafall!
Ni får gärna berätta ungefär hur många ponnier/hästar ni har, ridhus, ett eller flera stall, tävlingar, etc etc, vill veta allt :D

Rider på en ridskola med enbart nordsvenskar (eller ja, det finns två minishettisar också). 2 stall, det gamla med 2 boxar och 3 spiltor, och det nya med 6 murade boxar. De flesta av nordisarna är uppfödda på gården :). Det arrangeras kurser (bruksridning, körning, hoppning, mm) och små inofficiella klubbtävlingar emellanåt, och såklart ridläger på somrarna. Inget ridhus men upplyst ridbana med bra underlag och underbara ridvägar vid uteritt. Skrittavstånd till sandtag där vi ibland hoppar små stockar och sånt. En del av hästarna används dessutom till skogskörning, eller dra vagn.

Hästarna är i mitt tycke välmående och behagliga att rida, de är ju såklart individer med olika styrkor och svagheter men dom är välutbildade och harmoniska. Går oftast 1-2 lektioner må-to och söndag. Ridläraren är utbildad nivå 2. Små grupper, vanligtvis 4-5 elever i varje.

Hästarna går i stora hagar, vanligtvis 07.30-18 på lektionsdagar. Under betesperioden går de i gräshagar dygnet runt.

Och varför valde jag just detta stallet? Brukade bo bara två gårdar bort, numera bor jag 5 minuters biltur bort. Men jag skulle inte välja en annan ridskola ändå, trots att jag har 4 stycken inom "rimligt" avstånd. Underbar, mysig familjestämning, trevliga hästar och vacker natur.

Har tidigare ridit på "vanlig" ridskola med ridhus, massa hästar, stora grupper etc... Lektionsridning är mycket roligare nuförtiden :).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ja en välfungerande lösdrift med tillhörande stall där hästarna kan tas in inför lektion är nog ett riktigt bra alternativ både för personal och hästar, dock är nog det stora problemet för många ridskolor (speciellt i sthlms området) platsbrist. Man har helt enkelt inte tillräckligt med mark för något annat än mini rasthagar :(
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

KL.

Hoppade in i en annan grupp och red reserv idag. Red (ytterligare en) en bjässe som är hyfsat ny på ridskolan. Han är rätt ung och kom för något halvår sen. Går än så länge bara med på ca 2 lektioner i veckan och rids av en av ridlärarna resten av tiden. Han är stor som ett hus och ganska (väldigt) tung, men samtidigt väldigt känslig och lätt för hjälperna. Red honom precis när han kom och vilken skillnad det har blivit tills nu! Jätte trevlig att rida även om han fortfarande är ganska oliksidig och obalanserad. Han Kämpade på kanon idag och förtjänade en hel hink med morötter! :p

Dock var det inte lika väl med min ridning. Hade bestämt mig för att verkligen jobba med min dressyrsits idag men hästen jag red kan tyvärr bara ha en av hoppsadlarna. En typ 18 tums cwd flatback som är alldeles för stor för mig och alla stöd hamnar helt fel. Jag halkade mest omkring och började dra upp knäna och flaxa med skänkeln. kändes och såg helt bedrövligt ut av vad jag såg i spegeln :o

Jag måste verkligen jobba med att komma ner i sadeln. Har fastnat i ett läge med lite för korta (i dressyrsammanhang) stigläder och kommer inte ner med benen tillräckligt för all länga läderna. Länger jag ett hål till så tappar jag stigbyglarna hela tiden, trots att de inte alls är för långa i skritt eller när jag står still. Jag tror att jag kniper med knäna och låren och därmed skjuter upp mig själv ur sadeln, men vet inte när jag la mig till med den ovanan :cautious:

Tips för att jobba med det? rida utan stigbyglar helt?

Imorgon är det ridning igen. Får hoppas att jag får en häst med tillhörande dressyrsadel så att jag kan jobba ordentligt på det :d
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Jag måste verkligen jobba med att komma ner i sadeln. Har fastnat i ett läge med lite för korta (i dressyrsammanhang) stigläder och kommer inte ner med benen tillräckligt för all länga läderna. Länger jag ett hål till så tappar jag stigbyglarna hela tiden, trots att de inte alls är för långa i skritt eller när jag står still. Jag tror att jag kniper med knäna och låren och därmed skjuter upp mig själv ur sadeln, men vet inte när jag la mig till med den ovanan :cautious:

Tips för att jobba med det? rida utan stigbyglar helt?

Imorgon är det ridning igen. Får hoppas att jag får en häst med tillhörande dressyrsadel så att jag kan jobba ordentligt på det :d

Hur värmer du upp själv?

Hur ser din träning ut utanför ridningen?

Jag har ibland samma problem som du men har fått god hjälp av yogan (framför allt sträcka ut rumpan och ljumskarna). Jag blir också hjälpt av tänket "svansen in". Blir för mig iaf ett annat tryck i mig själv.

Blir ni lärda att ni ska rida med raka ben, dvs jättelånga stigläder eller blir ni lärda att ni ska bära era ben, dvs att benen ska vara lätt böjda? Som jag är lärd kan du aldrig komma runt hästen om du har raka ben. När hästen börjar jobba så blir den som en boll under dig, den växer. Har du raka ben hamnar du ovanpå.

Hur tänker ni andra kring det hela?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 229
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 947
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 565
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp