Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Det finns flera som inte har några hagar att tala om, bl.a. min. 3 SMÅ rasthagar på nästan 60 hästar... Två andra ridskolor nära mig har det ungefär likadant. Dock tror jag att de blivit lite bättre nu de senaste åren så utvecklingen går åt rätt håll iaf :). Stora boxar till alla hästar är inget stenhårt krav, men det får vara antingen eller tycker jag. Finns där inga hagar att tala om ska hästarna åtminstone ha fräscha boxar där de kan röra sig, ligga, rulla osv. Stället jag var på när jag hade ridning i gymnasiet hade spiltor, men då hade hästarna istället stora hagar där de gick i flock hela förmiddagarna och då kändes det mer ok. Att de ska stå uppbundna och stirra in i en mörk vägg 20 timmar om dygnet när de ej rids eller står i en 20x20 grusruta någon timme om dagen känns inte som ett bra hästliv enligt mig.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fördelarna med min ridskola är:

1. Väldigt fina hästar av olika typ och på olika utbildningsnivå. Allt från gamla svårklasshästar i hoppning till hyfsade dressyrhästar, yngre känsligare hästar och schyssta stadiga ridskolehästar som är tillräckligt snälla för de utan erfarenhet men ändå har kvalitéer för den lite duktigare ryttaren att plocka fram.

2. Bra ridlärare och hög kvalité på undervisningen med roliga och utvecklande lektioner både i hoppning och dressyr.

3. Fint, stort, isolerat ridhus med bra underlag och nu mera även en väldigt fin utebana med toppunderlag även där samt i allmänhet hög kvalité på anläggning, hästar och utrustning. ( alla hästar har en anpassad hoppsadel och dito dressyrsadel ex)

Nackdelar:

1. Bristen på hagar som sagt, och detta kombinerat med att en stor del av hästarna står i mörka spiltor. Känns inte helt etiskt försvarbart för mig att rida på ett ställe som har hästarna så även om jag vet att de gör sitt bästa för att hästarna ska trivas ändå.

2. Stora ridgrupper. Jag går i en special och där är vi ändå ca 10 st. De vanliga grupperna är i stl 12-14 elever/grupp.

3. Dyrt! Har jämfört med ett par andra ridskolor och denna ligger 1500-2000/termin över, ibland mer. Men det kanske är därför de kan hålla så hög kvalité på de hästar som köps in, utrustning osv.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*Kl
min ridskola jag rider på fick sig ju ett rejält lyft för snart 4 år sen.
Gamla stallet

så numer står alla hästarna i box och storhästarna i en del för sig och ponnyerna i en del för sig.

Nya stallet

om jag inte räknat fel så är det 18 st olika slags lördagsaktiviteter som anordnas denna termin av klubben, någon programridning, träningsdressyr ( typ pay and ride), träningshoppningar, km hoppning, terrrängträning.

Sen är det även ngn lokal dressyr och ngn regional dressyr.
sen är även ridskolan med i stockholms cupen och ponnycupen i dressyr.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag har hört från många att det har blivit otroligt fint nu på din ridskola :) tyvärr är det lite fel sida av stan för mig och blir rätt långt att åka kommunalt, men har ändå funderat på att göra ett litet studiebesök :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag har hört från många att det har blivit otroligt fint nu på din ridskola :) tyvärr är det lite fel sida av stan för mig och blir rätt långt att åka kommunalt, men har ändå funderat på att göra ett litet studiebesök :)

Skulle absolut säga att det är värt ett studiebesök :) Bara och skriva ett pm, så kanske jag kan visa dig runt om jag inte jobbar just den dagen :)
Vet dock att det är ganska många som faktiskt åker lite mer norr ifrån och fortfarande rider kvar så :)
Tror t.o.m en ridlärare som jobbar där har jobbat på din ridskola förut om jag inte minns galet :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Va snällt, jag kanske pmar då när det är dags :)
Vad heter stationen närmast stallet då? Tänkte kolla upp på sl.se :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Va snällt, jag kanske pmar då när det är dags :)
Vad heter stationen närmast stallet då? Tänkte kolla upp på sl.se :)

Ågesta gård :P då stannar bussen direkt utanför ridskolan, annars kan man om den bussen inte går ta 742:an och hoppa av vid rödmossevägen och gå i ca 10 min :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Knappt 45 min tar det så det var ju inte så farligt. Glömde att pendeln härifrån går raka vägen till Farsta :))
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Att de ska stå uppbundna och stirra in i en mörk vägg 20 timmar om dygnet när de ej rids eller står i en 20x20 grusruta någon timme om dagen känns inte som ett bra hästliv enligt mig.

Fast hur vanligt är det, att de bara går i hage en timme om dagen och annars står uppbundna i spilta? Vet du någon ridskola som har det så idag?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Knappt 45 min tar det så det var ju inte så farligt. Glömde att pendeln härifrån går raka vägen till Farsta :))
för mig tar det ungefär en kvart med bil så 45 min kommunalt är ju inte så farligt alls :) och ca 25 min kommunalt hemifrån mig ^^ och då bor jag ändå typ 6 km ifrån stallet :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Nej tror nog att det är minst två timmar i någon slags hage/dygn som gäller enligt lag och de flesta håller sig väll inom lagen såklart. Men ja det förekommer. Och har man många hästar som ska dela på få hagar så blir det inte mycket utevistelse för hästarna varje dygn. Vill inte skriva ut några namn men vet iaf 4-5 stora ridskolor som har eller åtminstone har haft det så fram till alldeles nyligen. Dock bygger många ridskolor om till boxsstall nu eftersom det vad jag har förstått inte längre är tillåtet att ha hästarna i spiltor som permanent lösning och de flesta som fortfarande har så endast har dispens fram till ett visst årtal eller något liknande.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Var tvungen att gå in på en av de ridskolor där jag tycker att det var riktigt tråkig miljö för hästarna för ett par år sen och såg att de renoverat och byggt om stallar och hagar 2012 så det är ju kanon. Som sagt, det blir bättre och bättre på den fronten :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Kl.
Jag är lite nyfiken på hur ni valde ridskola? Vad var det som gjorde att ni började på just den ridskolan ni är på?

Sökte aktivt en liten ridskola med små grupper. Det jag ville ha var mkt tid till mig, stor chans att utvecklas och inte en i mängden.

Läste hemsidan o blev kär. På den vägen är det.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl
Varit iväg på terminens första ridlektion idag :)
Då hästarna vilat över jul och nyår så blev det en ganska "lugn" ( några hästar var lite pophärlig dag).
Red favorithästen Arnica idag så otroligt härlig häst.
Var mkt fokus på sitsen och sen mkt skrittjobb och skritt och trav övergångar :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

kl

imorgon är det dags för årets första ridlektion!!
Men jag blir lite nervös över att jag ska frysa sönder i vårt überkalla ridhus, vid havet, när det är 15 minusgrader och jag dessutom inte riktigt kan hitta mina vinterridkläder! :nailbiting:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

På min ridskola började lektionerna 6januari.
Men jag red veckan innan på ridskolan :)
Då jag fick ett erbjudanden att bli fodervärd på en av mina favorit ponnysar :D
Så då var jag där och red henne några dagar innan ridskolan började med lektioner och sådant. Sen på måndagen när terminen började så red jag lektion med min fodervärds ponny :D den lektionen var gratis :D i fodervärds kontraktet så får jag rida en lektion gratis då valde jag dresdyrspecialen :)
Sen på tisdagen startade hoppspecialen igen och då fick jag Acke en ponny som jag har ridit lite grann han är lite tjurig i boxen och i ridningen otroligt rädd för allting och har lite tendens på att stegra. Men det gick bra! :)
Sen på onsdagen var det vanlig ridlektion och jag fick en ponny som heter Bolle gammal dressyr ponny! :) hade han innan jul också men det var as kul att få han igen! Sen red jag fredag och söndag självständigt på min fodervärds ponny.
Jag kan väll säga att det är fullt upp! :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Hade ridlektion igår och vi hade dressyr. Jag fick den känsliga studsbollen/prinsessan på ärten (skäcken med en stjärn som ser ut som ett hjärta).

Gick över förväntan, vi red mycket innanför spåret för att känna att hästen går rakt och fick till och med blunda i skritten för att känna hur det kändes, var lite läskigt att inte se, men ack så nyttigt. Sen gjorde vi även skänkelvikningar in från spåret på långsidorna och sen raktrikta mellan två koner och sen över en bom och två koner igen för att sedan göra skänkelvikning ut mot väggen igen.

Sen skulle vi inte använda tyglarna bara för att vi skulle lära oss hur man egentligen bör rida och att tygeln bara är till för att i nödfall hjälpa till och förtydliga (typ). Så skänkelvikningarna åt höger gick inte alls bra, men med lite ledande tygeltag så gick det bättre. Börjar få lite ordning på min sits och fick till stundtals med bra rytm i nedsittningen i traven och var följsam. Så är nöjd över det lilla.

I slutet av lektionen började jag känna hur hon lossnade och det var riktigt kul att känna och sedan få henne på tygeln. Kände mig glad att jag lyckats få en annan ridskolehäst dit. Nästa mål är att försöka hitta den känslan lite tidigare på lektionen.
Tror jag får henne nästa lektion också om inte något händer förstås. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Angående det där med att frysa.. jag lider av Raynauds fenomen (trånga blodkärl) vilket innebär att jag fryser lätt. Jag red nu i måndags när det var -8 ute, i endast ridstövlar (tunna), lite tjockare knäsockar, ridbyxor (vanliga), t-shirt, collegetröja, en vinterjacka, halsduk, mina handledsvärmare och ett par tumvantar med fleecevantar inuti. Jag frös endast om tårna och händerna, så jag brukar rida fram utan stigbyglar (önskar vi hade plaststigbyglar) och sen brukar jag glömma bort att jag fryser om tårna, men händerna är jobbigare.

Har aldrig haft problem med att jag fryser om kroppen dock, märkligt nog eller tja låren kan va lite utsatta, men funderar på att prova ett par sådana där överdragsbyxor som inte täcker rumpan, så jag fortfarande har fästet i sadeln. Känner att om jag rider med mina termoridbyxor så kommer jag glida runt i sadeln som en hal ål. :P

För händer när det blir extremt kallt så funkar det om jag får låna finger el-vantar som är suveräna. Red med dom ifjol när det var neråt -15, frös inte om händerna då, men då blir man mer medveten om fötterna istället.

Det du får försöka göra är att hoppas ni har en aktiv ridlektion så du kan rida dig varm, det är det absolut bästa. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Är det på Sorf du rider? Isåfall kan jag verkligen förstå att du oroar dig för att frysa, var där och fotograferade en tävling i februari 2013 och usch det var nog kallaste ridhuset jag varit i :(
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Angående hur jag valde ridskola så var det den ända som låg inom rimligt avstånd (i Norrland är det inte jättestor ridskoletäthet).
Det är en rätt liten ridskola med 7 stora hästar och 8 ponnyer (3 b ponnyer, 1-2 c ponnyer och 3-4 d ponnyer). Vi är oftast ca 6-8 personer i grupperna och det är ca 5 grupper per kväll. Generationsbyte på hästarna är på gång skulle jag tro eftersom det finns flera hästar som är 17+ (dom två äldsta är 23 respektive 24 år). Under 2013 har tre hästar bytts ut pga ålder och skador men det tar ett tag att skola in ridskolehästar och den nyaste har precis börjat gå ett par lektioner nu efter jul, har verkar bli en toppen bra ridskoleponny/häst (beroende på om han växer) men just nu är han bara 5 år och var inte riden så mycket alls innan han kom.

Positivt:
Alla hästar står i box och ridskolehästarna är ute ca: 4-5 timmar om dagen i en tillräckligt stor hage.
Klubben har blivit mycket mer aktiv under 2012 och 2013 från att innan har varit rätt död...
Det är trevlig stämning och "alla känner alla".


Negativt:
*Privathästarnas hagar är lite väl små.
*Hagarna är väldigt dåligt dränerade och blir djup lera vid mycket regn, stor risk för mugg som många av ridskolehästarna får på sommaren pga detta.

*Kan personligen tycka att det är lite överkurs med 3 B ponnyer eftersom dom är rätt små och det inte finns så många ryttare som är tillräckligt små.
*Hästarna saknar kontinuerlig utbildning av personalen/väldigt rutinerade elever.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 934
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp