Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Hos oss har vi nån häst och nån ponny som inte alltid är så jätteglad över att få sadeln på ryggen och så och då brukar vi sätta upp en skyllt utanför där det står att "*** är lite känslig vid sadling/tränsning, be gärna om hjälp" eller liknande och då brukar antingen en instruktör, träningselev eller stallvärdinna hjälpa till. Har ni så hos er också?
Mitt tips skulle väll egentligen vara att ta det lugnt. Gå in till hästen och var bara koncentrerad på vad du gör just då. Var lugn men bestämd och tänk efter hela tiden så att du är uppmärksam på täcken att hen ska göra något. Annars brukar det ofta hjälpa att vara just två stycken, en som står vid huvudet och är uppmärksam/pratar med hästen/lugnar den medan den andra kan koncentrera sig på att borsta eller vad den nu gör.

--

Mabuse: Hos oss är det föreningen som äger hästarna och driver anläggningen.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Javisst är det mest sorgliga var att en av dom hästarna blev min favorit och han hade precis börjat ta sig, men så bestämdes det att han inte fick va kvar och så hamna han på en annan ridskola istället, som jag tror han fick stanna på.

Just nu har hästarna fått stanna, men det är snart dags för generationsbyte då många hästar har kommit upp i åren.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vi har en sådan häst också, det brukar funka bra om man kan ställa upp dom i gången och varje gång de gör en tendens till att t ex sparka/bita markera tydligt att det inte är okej. Annars har jag inga bra idéer. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ridskolan/anläggningen är privatägd, men klubben är med på ett hörn till verksamheten, minns inte riktigt hur det är nu igen. Är inte helt säker och vill inte säga något som sen visar sig att det inte stämmer. :)

--
*kl*
Måste säga att det är väldigt intressant att läsa hur det är på andras ridskolor. Märker att jag rider på en "liten" ridskola i jämförelse med de jag läst hittills i alla fall.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

En sån häst skulle jag binda upp när jag gjorde i ordning den. Är den tuff och tar fighten skulle jag inte skälla på den när den försöker sparkas, utan bara säga nej och sen ignorera och fortsätta med det jag höll på med, och stå så att jag blir svårare att träffa. Kanske inte stå och finborsta bakbenen t ex, utan mest dra av det värsta och hålla mig utom räckhåll så gott jag kunde. Många ridskolehästar blir värre om man bannar och härjar med dem, de lär sig att människor är aggressiva och opålitliga, så jag tycker det funkar bäst att vara tydlig och vänlig, och ignorera mycket mer än man skulle göra med en egen häst som man ju kan uppfostra mer.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ridskolan jag rider på nu har plats för 58 hästar men jag tror att vi har runt 55 just nu fördelade på runt 50/50 häst och ponnys. Alla hästar ägs av ridskolan men ett par av dem är rena tävlingshästar åt familjen som driver ridskolan och en av ridlärarna så dessa går inte med på mer än enstaka lektioner fören deras tävlingskarriärer är slut.

Det finns två ridhus, ett lite mindre på 20x45 och ett större som är ganska nybyggt. Det stora ridhuset är byggt där den gamla uteridbanan fanns, så vi har varit utan ridbana utomhus tills för ett par veckor sen då den nya blev klar. Har dock ett fält i närheten där vi rider en del på sommarhalvåret.

Tyvärr har ridskolan väldigt lite mark så hagarna är få och små. Detta trots, (eller kanske just pga) att ridskolan ligger granne med/i ett naturreservat som kommunen kunde gett tillåtelse till att bygga ett par hagar i enligt mig. :( Man försöker uppväga detta med skrittmaskin och strikta hagscheman så att alla hästar ska få ett par timmar i hagen varje dag.

Ridskolan är främst hoppinriktad, har lag i med lag i hoppallsvenskan och arrangerar någon lok/reg hopptävling om året. Förutom det så har man ca 10-15 interna klubbtävlingar i både hopp och dressyr för ridskoleeleverna.

Den är kommunalt ägd men har drivits av samma familj de senaste 30 åren.

:)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

55 hästar? Det är många det, hur är det att rida på en sån stor ridskola? Hur är stämningen i stallet? Går det skitsnack, snobbar osv eller hur är det? *nyfiken*
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag rider på en väldigt liten ridskola, jag tror att just nu finns tio ponnys och en stor häst. Mycket fokus läggs på att man ska.lära sig både att rida och ta hand om hästen.
Jag trivs jättebra, speciellt eftersom jag hyr en ponny en dag i veckan utöver min ridlektion.
Terminen börjar på tisdag för mig.
Det håller på att byggas ett ridhus.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag har ju bara ridit där i snart två år och började som vuxen så jag känner väll inte att jag är så jätte insatt i dramatiken i stallet, om det nu är någon :) Har nästan alltid hållit till i stora stallar innan också så jag är väll van, men tycker att det kan vara ganska skönt då man alltid hittar folk man gillar och inte har så svårt att hålla sig undan de man inte gillar om det skulle behövas. Jag skulle väll säga att många på ridskolan är ganska "snobbiga" i stilen men det hänger nog ihop med området stallet ligger i, men det gäller definitivt inte alla och de flesta är super trevliga så jag tycker stämningen är väldigt bra faktiskt.

Tror det hänger ihop med att personalen och de vuxna jobbar aktivt för att det ska vara en god ton och trevlig stämning i stallet och det smittar av sig på eleverna. ;)

Har tidigare hängt en del på en annan stor ridskola i sthlms området, och där var tonen en helt annan, speciellt bland de yngre. Man kände sig verkligen granskad från topp till tå när man kom och red som ny och skitsnacket och översittarfasonerna fanns rätt öppet bland vissa, även bland personalen och ridlärarna, och sånt smittar av sig och sprider sig rätt snabbt verkar det som.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Va skönt det måste kännas att det är bra stämning. Det är ju det där skitsnacket och översittarfasonerna jag vill slippa och på vår lilla/medelstora ridskola är stämningen toppen, det känns mer som en stor familj ungefär. Alla känner alla och pratar med alla. Har alltid ridit på mindre ridskolor och visst det kan finnas ett och ett annat rötägg ibland, men det är lättare när det bara är en.
Har fått för mig att på större anläggningar är det chans för fler som snackar skit, kanske är lite fördomsfull, då jag nu förstår att inte alla är så. :)

Jag tror som du nämnde att mycket kan hänga ihop med hur personalen jobbar och hur dom som går där är till sättet. Tråkigt bara att det ska behöva vara så på vissa ställen bara. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Den stora fördelen med en liten ridskola är att jag lär känna hästarna på ett annat sätt än när jag red på en större(som ändå var relativt liten) . Jag vet vilka hästar som flyttar på varandra i hage, jag känner om hästen känns annorlunda mot vanligt och jaghar lie koll på deras vanor och egenheter.

Dessutom känner ridläraren mig och vet vad jag behöver, det är skillnad på att vara fyra ryttare på en lektion istället för tio. Inte bara i antalet minuter per person utan att de sannolikt minns hur det gick för mig både förra lektionen och förra året istället för att man är en i en anonym massa.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Den stora fördelen med en liten ridskola är att jag lär känna hästarna på ett annat sätt än när jag red på en större(som ändå var relativt liten) . Jag vet vilka hästar som flyttar på varandra i hage, jag känner om hästen känns annorlunda mot vanligt och jaghar lie koll på deras vanor och egenheter.

Dessutom känner ridläraren mig och vet vad jag behöver, det är skillnad på att vara fyra ryttare på en lektion istället för tio. Inte bara i antalet minuter per person utan att de sannolikt minns hur det gick för mig både förra lektionen och förra året istället för att man är en i en anonym massa.

Jag håller helt med dig.

Jag sitter också på en liten ridskola. Vi har små grupper och inte allt för många hästar. Ridlärarna känner mig, vet mina egenheter, ser min utveckling, känner hästarna och det är ständiga reflektioner genom lektionen om vad som är bra o vad som är dåligt.

----

Janni - Äppelviken? Har för mig jag såg någon logga i en film du hade lagt ut tidigare i tråden.

Hade en gammal brevvän som red där, för massa år sedan , och hierarkin då var inte nådig. Var du tredje skötare på en häst..så var du inte vatten värd. Kom första o andra var det bara att gå därifrån (som ex).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är sant det med, man lär sig också vilka hästar som man inte bör rida i närheten av osv.
Sen precis det du säger om ridläraren också, den vi rider mest för har vi lärt känna såpass bra att hon vågar va hård mot oss för hon vet att vi kan ta det och i nästa ögonblick kan vi flumma loss och skratta åt något som blev tokigt. Jag gillar den jordnära känslan, kanske är jag gammaldags men det är det som gör det för mig i alla fall. :)

Sen är det roligt också för oss som är värdinnor anordnas "fester" där alla vi träffas, käkar god mat och har trevligt, ridlärarna brukar också vara med och ibland skrattar man så tårarna sprutar.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Apropå olika ridskolor så ska jag provrida på en ny ridskola nu i veckan, ska bli spännande! Jag har ridit på min nuvarande ridskola i nästan trettio år, så för mig är det ett stort steg att byta. Vi får se hur det blir, och hur den nya verkar.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det där med mindre grupper tycker jag låter mycket trevligare och det saknar jag lite. Jag har till och med funderat på att byta ridskola bara därför...

Ja äppelviken. Så kan det säkert ha varit. Jag har inte ridit där så länge och började som vuxen så jag har som sagt inte full koll på det utan utgår bara från den känslan jag har fått av min tid där och de jag träffar. Sen hänger ju inte jag där direkt utom just när jag rider, har "mitt" stall med människor och framförallt hästar som jag har en närmre relation till och spenderar mer tid med på ett annat ställe (ej ridskola).

Jag kom in där då en nära kompis är stallchef och ridlärare där sen ett par år, det är från denne som jag har hört om hur mycke de har jobbat med stämningen osv de senaste åren eftersom det var just som du säger förr och vad jag märker av så har det i såfall gett effekt då jag som sagt upplever en god stämning.

Men man vet ju aldrig om ungdomarna bara är smöriga för att jag är kompis med chefen haha :p Nää men jag tror att de fått rätt bra ordning på det där :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Kl.

Jag är lite nyfiken på hur ni valde ridskola? Vad var det som gjorde att ni började på just den ridskolan ni är på?

Själv hamnade jag på min lite av en slump. Var ute och hälsade på kompisen som jobbar där och red en pivatlektion mest för att jag blivit tjatad på att jag borde testa deras fina hästar nu när jag hade tagit upp hästeriet igen efter ett par års uppehåll. Jag som mest rejsat runt på galopphästar sen jag började igen efter uppehållet blev helt lycklig bara av att sitta i en dressyrsadel :D Blev erbjuden en plats i en bra grupp, tyckte hästarna var fina och framförallt så ligger det bra till för mig att ta mig till kommunalt då jag saknar körkort. Det finns dock saker jag har lite problem med där. Bl.a. Gruppernas storlek, det blev en chock att komma som gammal privatryttare och helt plötsligt behöva dela tränartid och ridhus med 10-12 andra, tur att man har övat sina skills på att se upp för andra ekipage som kommer farande på ponnyframhoppningar halva livet :p Men det är även en del annat som jag inte riktigt trivs med.

Har kollat runt lite men det är svårt att välja och framför allt svårt att hitta bra information om alla ridskolor som finns. Framförallt om sånt som hur hästarna har det, vilken utbildningsnivå de är på, hur ridlärarna är osv osv...
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag började på min ridskola när jag var liten, för att den låg nära och min syster red där. Sen har jag blivit kvar, helt enkelt. Ridskolan har också utvecklats och blivit bättre, så även om jag funderat ibland har jag ändå blivit kvar.

Nuförtiden när de flesta klubbar har hemsidor, så har det ändå blivit lite lättare att ta reda på hur andra ridskolor är, tycker jag. Att hästarna har det bra kan man nog utgå ifrån, jag känner inte till någon ridskola i Stockholm idag där de inte har det. Tvärtom verkar alla klubbar måna mycket om sina hästar, både av ekonomiska skäl och för att man tycker om sina hästar och vill att de ska ha det bra. Hästarna är ju ridlärarnas arbetskamrater. Hästarnas standard tycker jag också man kan se, oftast står ju stammen utsatt, och då ser man ju lite vad det är för sorts hästar. Utbildningsnivån tycker jag inte är lika viktigt, fina hästar har lätt för sig, och blir ofta trevliga att rida om de inte går alltför mycket med nybörjare. Det som är riktigt svårt att avgöra är undervisningens kvalitet, på många ridskolor jag tittat på har de inte så mycket formell utbildning, och det är svårt att avgöra vad de kan och än mindre hur de är.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jo självklart tar man hand om hästarna på bästa sätt efter de förutsättningar man har, det tror jag med. Dock har jag min syn på vad jag tycker är ett bra hästliv och en stressig stallmiljö utan någon speciell utevistelse, med spiltor osv tycker jag personligen känns lite sådär.. Nu tror jag inte att det är jätte vanligt, men vet ett flertal ridskolor där jag inte skulle stallat upp min privata häst, och då känns det inte heller helt rätt att rida lektioner där heller... Sen är det ju nivån på undervisningen också precis som du säger och det är svårt att veta utan att ha varit där personligen eller känna någon som har insyn på ridskolan i fråga. En hel del kan msn se på hemsidorna, men inte allt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag är lite nyfiken på hur ni valde ridskola? Vad var det som gjorde att ni började på just den ridskolan ni är på?

Jag började rida på ridskola i Stockholm för några år sedan och som helt ny i Stockholms hästvärld så var det ju himla svårt att hitta.
Börjde på nätet, men eftersom väldigt många ridskolor är privata och många inte har hemsidor så gick det inte att hitta så mkt information. Tittade även på Google Maps både för att se hur det gick att ta sig dit med kollektivtrafiken och hur ridbanor och hagar såg ut.

Sen började jag ringa runt och boka in provlektioner.
Testa runt på en del ställen relativt nära city (ca 30 min dörr till dörr) och de flesta hade bra hästar, men föll på anläggningen, hagvistelse för hästarna, uppstallning och skötselförutsättningar (borstar mm).
Hittade en ridskola som jag red på ½-1 år, men tröttnade till slut på att det var dålig klubbgemenskap och ridlärarens dåliga humör för det mesta. Men det var jättebra för att komma igång igen efter ett längre uppehåll.

Hittade min nuvarande ridskola under tiden jag red på den andra, och fick snabbt plats i en bra grupp där. Det enda jag saknar där är en stor bra ridbana ute (finns en liten, men eftersom det kan vara upp till 15 personer i gruppen så funkar det inte), men det finns fält i närheten som lektionerna brukar vara på. Samt då att det är stora grupper, men ridlärarna är duktiga på att se alla i gruppen ändå + att jag rider lektion på ett annat ställe i mindre grupper.

Jag gillar också ridskolans blandning av hästar jättemycket, duktiga dressyr- och hopphästar blandat med mer alldagliga, och i alla åldrar. Det ger jättemycket att rida olika typer av hästar och det känns som ridlärarna har en plan med vilka hästar vi får.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jo självklart tar man hand om hästarna på bästa sätt efter de förutsättningar man har, det tror jag med. Dock har jag min syn på vad jag tycker är ett bra hästliv och en stressig stallmiljö utan någon speciell utevistelse, med spiltor osv tycker jag personligen känns lite sådär.. Nu tror jag inte att det är jätte vanligt, men vet ett flertal ridskolor där jag inte skulle stallat upp min privata häst, och då känns det inte heller helt rätt att rida lektioner där heller... Sen är det ju nivån på undervisningen också precis som du säger och det är svårt att veta utan att ha varit där personligen eller känna någon som har insyn på ridskolan i fråga. En hel del kan msn se på hemsidorna, men inte allt.

Fast det är väl i princip bara Stockholms ridhus (eller vad den heter, den vid Stadion) som inte har hagar till hästarna, eller finns det fler? Spiltor håller jag med om är lite trist, men det funkar ju, och det är ju väldigt ovanligt med större ridskolor (med ekonomi till bra och kunnig personal, fina hästar och bra anläggning) där alla hästar och ponnyer står i box. Men absolut, om box till alla är ett krav så finns det väldigt mycket mindre att välja på.

*kl*

När vi ändå diskuterar olika ridskolor, vad skulle ni säga är de tre största nackdelarna och fördelarna med era ridskolor?

För min del skulle jag säga:

1) Anläggningen, den är praktisk och lättjobbad så att hästar och personal får en ok arbetsmiljö
2) Många fina, lite känsligare hästar som kan hävda sig på tävlingsbanan
3) Goda möjligheter att tävla på olika nivåer som ridskoleryttare, finns både hästar, tränare och ambitioner som räcker till för att komma ut på tävlingsbanan.

Nackdelar:
1) Dåligt dränerade hagar, vilket ger alldeles för mycket lera vår och höst. Hagarna kunde också vara större, men de funkar som rasthagar.
2) De flesta hästar/ponnyer står i spilta
3) Personligen skulle jag önska lite mer tanke med vilken häst man får i specialgrupperna, nu känns det mer att man hamnar på den som råkar vara ledig, och så får man göra det bästa av det. Plus att man förväntas vara snudd på kamikazeryttare, och tycka det är roligt med hästar som bockar, kickar etc, och inte ha något emot att åka av titt som tätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 215
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 937
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 538
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp