Ridskoleryttare 2016

Jag var och provred en medryttarhäst nu i veckan och det gick bra tror jag. Efter att jag ridit frågade de om jag ville rida henne och det vill jag. Det är en riktigt trevlig D-ponny som är väldigt välutbildad och kan lära mig massor! Nu har jag bara ett problem: Jag som ridskoleryttare är inte van vid att lägga upp ett ridpass på egen hand. Jag är ju van vid att någon säger åt mig vad jag ska göra och på provridningen blev jag helt ställd och vågade nästan inte göra något. Jag har också kommit fram till att jag måste köpa ett armbandsur så jag vet hur länge jag ridit eller skrittat fram. Hur gör man för att lära sig rida självständigt utan en tränare som säger åt en vad man ska göra? Hur lär man sig lägga upp ett pass?
 
Jag var och provred en medryttarhäst nu i veckan och det gick bra tror jag. Efter att jag ridit frågade de om jag ville rida henne och det vill jag. Det är en riktigt trevlig D-ponny som är väldigt välutbildad och kan lära mig massor! Nu har jag bara ett problem: Jag som ridskoleryttare är inte van vid att lägga upp ett ridpass på egen hand. Jag är ju van vid att någon säger åt mig vad jag ska göra och på provridningen blev jag helt ställd och vågade nästan inte göra något. Jag har också kommit fram till att jag måste köpa ett armbandsur så jag vet hur länge jag ridit eller skrittat fram. Hur gör man för att lära sig rida självständigt utan en tränare som säger åt en vad man ska göra? Hur lär man sig lägga upp ett pass?
Kan du inte göra ett liknande upplägg som ni brukar ha på lektion?
Det kanske kan hjälpa i början.
 
Ja, jag får väl göra det. Jag blir bara så ställd när jag ska rida själv och ingen säger åt mig vad jag ska göra och hur jag ska korrigera det jag gör fel, haha! Ännu värre är det när ägaren som tävlat hästen i höga klasser står och tittar på. Det tar väl ett tag för mig att vänja mig men jag får väl ha en plan innan jag börjar rida.

Igår på ridskolan red jag en av mina favoriter, ett litet sto. Vi red på volter och skulle böja hästen runt innerskänkeln och göra övergångar. Låter enkelt men jag gillar att vi gör så pass grundläggande övningar. Jag lär mig jättemycket på det! Hästen var lite seg i början men i första galoppen drev jag upp tempot lite och ställde mig i lättsits och då vaknade hon till och bjöd fint resten av lektionen :-)
 
Ja, jag får väl göra det. Jag blir bara så ställd när jag ska rida själv och ingen säger åt mig vad jag ska göra och hur jag ska korrigera det jag gör fel, haha! Ännu värre är det när ägaren som tävlat hästen i höga klasser står och tittar på. Det tar väl ett tag för mig att vänja mig men jag får väl ha en plan innan jag börjar rida.

Igår på ridskolan red jag en av mina favoriter, ett litet sto. Vi red på volter och skulle böja hästen runt innerskänkeln och göra övergångar. Låter enkelt men jag gillar att vi gör så pass grundläggande övningar. Jag lär mig jättemycket på det! Hästen var lite seg i början men i första galoppen drev jag upp tempot lite och ställde mig i lättsits och då vaknade hon till och bjöd fint resten av lektionen :-)
Antar att ägaren vet att du främst ridit på ridskola? Ta hjälp av hen och fråga hur hen brukar lägga upp passen!
Det kan ju variera mkt mellan olika hästar och i olika utbildningsfaser :)
 
Antar att ägaren vet att du främst ridit på ridskola? Ta hjälp av hen och fråga hur hen brukar lägga upp passen!
Det kan ju variera mkt mellan olika hästar och i olika utbildningsfaser :)

Jadå, hon vet att jag bara ridit på ridskola. Jag får göra det. Hästen är en nyligen pensionerad tävlingshäst (dressyr) så den är inte under utbildning. Jag ska prata med ägaren om hur hon brukar göra och tänka. Lite har hon sagt t.ex. hur länge hon vill att jag ska skritta fram hästen. Jag måste köpa ett armbandsur så jag har koll på tiden :-) Kan ju inte ta fram mobilen när jag rider, haha!
 
Jadå, hon vet att jag bara ridit på ridskola. Jag får göra det. Hästen är en nyligen pensionerad tävlingshäst (dressyr) så den är inte under utbildning. Jag ska prata med ägaren om hur hon brukar göra och tänka. Lite har hon sagt t.ex. hur länge hon vill att jag ska skritta fram hästen. Jag måste köpa ett armbandsur så jag har koll på tiden :-) Kan ju inte ta fram mobilen när jag rider, haha!
Låter som en bra idé!
Vissa hästar kan ju tex gynnas av att man galopperar tidigt i passet, på andra ska man vara extra noga med övergångar eller annat som liksom hjälper hästen rätt från början. Även om den inte är under utbildning så kommer det ju skilja sig från olika hästar. Det är nog också därför det är så svårt att svara på din fråga, men lägger helt enkelt upp passen olika på olika hästar utifrån deras förutsättningar och målet med passet :)
 
Jag kan här posta ett litet filmklipp från i måndags ^^ då jag red en klurig fuxherre ^^ :)
https://flipagram.com/f/zb3VJ2oige

Ser ut som en jättetrevlig och bussig häst! Är det något särskilt, eller varför är du så väldigt rörlig i handen hela tiden? Annars brukar man ju ofta förorda ett starkt mellangärde som stabiliserar och en stilla hand, men det kanske finns någon anledning till att du valde att göra annorlunda den här lektionen? Det kan ju vara något särskilt man övar på som gör att ridningen blir annorlunda än "skolboken" menar jag. :)
 
Efter att ha varit borta från ridskolan sen sista ridlektionen i september (oj, det var lite längre än jag trodde) på grund av sjukdom gjorde jag ett försök för att komma igång igen genom att rida igen i en grupp igår. En nivå lägre än jag brukar rida och det var en ganska lugn lektion så en bra början för att se om kroppen klarar det helt enkelt. Jag red en av ridskolans veteraner, en äldre herre som kändes ungefär som ett järnspett i kroppen i början av lektionen. Vi arbetade utan stigbyglar med tempoväxlingar och övergångar. Skritten gick efter ett tag ganska bra, han blev lite mjukare, öppnorna gick igenom och det gick att böja honom lite. Tölten var inte så bra men han behöver lite fart i sig för att börja tölta lite bättre om jag förstår saken rätt och vi arbetade i långsamt tempo igår. Så kanske inte bäst förutsättningar att få till tölten. Så till det viktigaste av allt, min kropp. Jag klarade lektionen utmärkt, hade inte ont någonstans under eller efter och även idag känns allt som det ska så på måndag återgår jag till min ordinarie lektion och hoppas att det fortsätter så här. :D
 
Jag som ridskoleryttare är inte van vid att lägga upp ett ridpass på egen hand. Jag är ju van vid att någon säger åt mig vad jag ska göra och på provridningen blev jag helt ställd och vågade nästan inte göra något. Jag har också kommit fram till att jag måste köpa ett armbandsur så jag vet hur länge jag ridit eller skrittat fram. Hur gör man för att lära sig rida självständigt utan en tränare som säger åt en vad man ska göra? Hur lär man sig lägga upp ett pass?

Kul med medryttarhäst! Jag säger emot några nu men mitt upplägg på ridpasset skiljer sig inte beroende på vilken häst jag rider. Innehållet skiljer sig så klart men inte stommen. Jag skrittar fram 10 minuter på lång tygel. Sedan värmer jag upp i 10 - 15 minuter, skritt - trav - galopp i den takt som känns bra på den häst jag sitter på. Jag testar att vända, göra halt, flytta undan för skänkeln, göra korta övergångar, växla tempo. Jag böjer lite på 20 metersvolt. Det viktigaste i detta skede är att hästen är i balans och lyder drivning och förhållningar. Efter detta så börjar själva övningarna, det jag behöver träna och det hästen behöver träna. Denna del skiljer sig alltså mycket beroende på häst och dagsform. Efteråt travar jag ner hästen, stretchar i lång låg form mågra varv under lättridning och skrittar sedan av hästen 5 minuter, ofta till fots. Att be ägaren om tips låter som en utmärkt idé.
 
Kul med medryttarhäst! Jag säger emot några nu men mitt upplägg på ridpasset skiljer sig inte beroende på vilken häst jag rider. Innehållet skiljer sig så klart men inte stommen. Jag skrittar fram 10 minuter på lång tygel. Sedan värmer jag upp i 10 - 15 minuter, skritt - trav - galopp i den takt som känns bra på den häst jag sitter på. Jag testar att vända, göra halt, flytta undan för skänkeln, göra korta övergångar, växla tempo. Jag böjer lite på 20 metersvolt. Det viktigaste i detta skede är att hästen är i balans och lyder drivning och förhållningar. Efter detta så börjar själva övningarna, det jag behöver träna och det hästen behöver träna. Denna del skiljer sig alltså mycket beroende på häst och dagsform. Efteråt travar jag ner hästen, stretchar i lång låg form mågra varv under lättridning och skrittar sedan av hästen 5 minuter, ofta till fots. Att be ägaren om tips låter som en utmärkt idé.
Tack för bra svar! I helgen gjorde jag ungefär så. Medryttarhästen är betydligt piggare än ridskolehästarna så att trava på längre tygel i slutet innebär att hon ökar och ökar och ökar tills det går för fort. Överhuvudtaget är det mer häst vilket är härligt men jag håller fortfarande på att lära mig få henne att jobba istället för att springa på för mycket.
 
Idag red jag den stora skäcken igen. Som var lite ofokuserad idag och lite småbus i kroppen. Lite av eller på. Höll på att åka av i galoppen när en annan häst bocka, då bralla han till det med. Han är inte lätt att sitta på i galoppen då han är himla bred och inte orkar bära sig alls i galoppen utan vill kasta sig genom hörnen :/

Idag fick vi individuella uppgifter att öva på för varje häst behövde. Min häst som är lite av eller på fick jag i uppgift att träna öka/Minska tempo, övergångar utan att han vill stanna. Att få han mer fram för skänkeln och i låg lång form då han gärna slår upp huvet när de är jobbigt. Han tyckte det var väldigt jobbigt och fick för sig att dra iväg i hörnen i traven. Fick då göra övergång ner till skritt i varje hörn och få igenom han där. Skifta lite med trav i vissa hörn och i slutet blev han väldigt avslappnad och låg och verka trivas med livet.

Vi ska hoppa snart på lektionen och jag är redan nervös. Är nog 12 år sen jag hoppa och har alltid varit lite feg i detta sen jag for av på en tävling :/ fick dessutom alltid rida en het ponny som så fort han såg hindret så drog han iväg och låg i kurvorna .
Ska be om ridskolans minst hoppglada häst som gärna lunkar över Lol
 
Igår red jag ordinarie lektion på en liten, liten fux som jag ridit någon gång tidigare i våras. Igår var det skänkelvikningar i skritt och tölt och slutor i skritt. För att vara där jag är fysiskt just nu är jag nöjd med lektionen även om jag i fullgod form skulle presterat bättre.
 
Idag red jag den stora skäcken igen. Som var lite ofokuserad idag och lite småbus i kroppen. Lite av eller på. Höll på att åka av i galoppen när en annan häst bocka, då bralla han till det med. Han är inte lätt att sitta på i galoppen då han är himla bred och inte orkar bära sig alls i galoppen utan vill kasta sig genom hörnen :/

Idag fick vi individuella uppgifter att öva på för varje häst behövde. Min häst som är lite av eller på fick jag i uppgift att träna öka/Minska tempo, övergångar utan att han vill stanna. Att få han mer fram för skänkeln och i låg lång form då han gärna slår upp huvet när de är jobbigt. Han tyckte det var väldigt jobbigt och fick för sig att dra iväg i hörnen i traven. Fick då göra övergång ner till skritt i varje hörn och få igenom han där. Skifta lite med trav i vissa hörn och i slutet blev han väldigt avslappnad och låg och verka trivas med livet.

Vi ska hoppa snart på lektionen och jag är redan nervös. Är nog 12 år sen jag hoppa och har alltid varit lite feg i detta sen jag for av på en tävling :/ fick dessutom alltid rida en het ponny som så fort han såg hindret så drog han iväg och låg i kurvorna .
Ska be om ridskolans minst hoppglada häst som gärna lunkar över Lol

Jag är också så med hoppning och vill ha en trygg häst som är duktig på att hoppa. Nu rider jag i en drerssyrgrupp så jag slipper hoppningen. Men innan när jag gick i en vanlig grupp så ville jag alltid ha en av ridskolan bästa hopphästar (en ponny) på hopplektionerna. Hon är trygg, ökar inte farten mot hindret men hoppar alltid och är så otroligt klok så jag känner mig helt trygg när jag hoppar henne.

Gör inget på en hopplektion som du inte känner du trygg med. Hoppa låga hinder, lugn fart (trav om det behövs för att du ska känna dig trygg. Det är inte värt att må dåligt över det utan bara bestäm dig för att att du inte ska göra något som är obehagligt. Lägg ner all prestige. So what om andra i gruppen hoppar högre och snabbare? det spelar ingen roll!
 
Jag har ridit en ponny de senaste 4 lektionerna som verkligen är jätterolig!
Vi klickar finfint och lilla ponnyhästen går som en klocka :love:
Vi brukar byta häst efter fyra ggr men jag hoppas jag får fortsätta med den här!
 
Igår var det ridlektion igen för mig, jag hade en äldre herre som är duktig och samarbetsvillig iaf när ryttaren kan lite men man måste jobba lite med honom då han är lite stel pga ålder. Som tur var hade han blivit framriden helt ok lektionen innan. Vi jobbade vidare från förra veckan, slutor framförallt. Det gick bra, iaf i det enklare varvet, i både skritt och tölt och vi fick till riktigt fin tölt mellan de lyckade slutorna :love:

Inte så många gånger kvar på terminen nu, tur att det inte är så långt uppehåll för jul.
 
Min instruktör skickade ut vinterterminsplaneringen igår. Inga direkt spännande överaskningar.
Hörnpasseringar, bakdelsvändningar och öva volter. En markarbetes lektion och en hopplektion.
Målet är nämligen att vi ska rida ett dressyrprogram mot slutet av vårterminen, jag hoppas ju att jag får fortsätta på MSV-hästen för då tänker jag banne mig INTE rida tråkiga LC2 :cautious::D.
 
Vi har inte alltid samma häst flera gånger på raken utan ridläraren kan ibland sätta en på en helt annan häst veckan efter.
Däremot kan jag oftast lista ut baktanken med varför jag fått en viss häst, dvs vad jag behöver fokusera på och jobba med för att det ska gå bra på just den hästen.
Men jag tycker iofs att det inte gör något att man inte alltid får ha hästen flera gånger på raken, utan jag tycker att det är roligt och rida flera olika typer av hästar, och då att vi har 30 st storhästar som går lektion gör att man kan få en hel del variation på vad för typ av häst man får rida ^^
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 144
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 082
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp