Ridskoleryttare 2016

Igår red jag en korsning mellan nordsvensk och varmblodig travare på lektionen för första gången. Vilken härlig häst!! Hon är stor, känns maffig och väldigt pigg! Väldigt mycket häst att rida!! Men hon gick fint i form stora delar av lektionen. Men det krävdes en del jobb för att få henne att trava lugnt och inte bara full fart framåt men stundtals gick det riktigt bra! Jag fick fint beröm av ridläraren bl.a. för skänkelvikningen som hon har lite svårt för och vi fick till och med till några steg i öppna på slutet. När både ryttare och häst har lite svårt för öppna så blir man extra glad när man lyckas :-)

Idag har jag hyrt en av mina andra favoriter, ett halvblodssto som jag tävlat en gång. För nästan första gången så ska jag få rida ett pass på egen hand och inte ha en ridlärare som säger åt mig vad jag ska göra. Min plan är att göra mycket övergångar för att få henne med mig och lite mer lyhörd för mina hjälper och när det funkar göra lite skänkelvikningar och eventuellt lite öppna om allt annat funkar bra. Det behöver jag träna på.
 
En häst på ridskolan har en väldigt obekväm sadel. Så pass att det inte finns en chans att jag skulle kunna sitta ner i traven en längre stund. Det gör till och med ont att skritta. Det var inte skönt dagarna efter! Vad kan man göra? Det är som om mittdelen är upphöjd en bit ovanför sidorna. Hade det varit min egen häst hade jag bytt sadel men nu är det ju en ridskolehäst som jag dessutom tycker om att rida! Är det nån som har nåt bra tips?
 
En häst på ridskolan har en väldigt obekväm sadel. Så pass att det inte finns en chans att jag skulle kunna sitta ner i traven en längre stund. Det gör till och med ont att skritta. Det var inte skönt dagarna efter! Vad kan man göra? Det är som om mittdelen är upphöjd en bit ovanför sidorna. Hade det varit min egen häst hade jag bytt sadel men nu är det ju en ridskolehäst som jag dessutom tycker om att rida! Är det nån som har nåt bra tips?

Fråga om du kan ta en annan sadel? Om inte hästen har väldigt speciell rygg kan det säkert finnas en annan sadel som passar också.
 
En häst på ridskolan har en väldigt obekväm sadel. Så pass att det inte finns en chans att jag skulle kunna sitta ner i traven en längre stund. Det gör till och med ont att skritta. Det var inte skönt dagarna efter! Vad kan man göra? Det är som om mittdelen är upphöjd en bit ovanför sidorna. Hade det varit min egen häst hade jag bytt sadel men nu
Fårskinnssits kanske hjälper? :)
 
Provridit andra lektionen på ridskolan och vilken skillnad!
Vi hade vikarie och hon var väldigt rolig men bestämd. Fick även rida en annan häst som jag blev lite kär i Stort mörkt halvblod som inte kändes som en ridskolehäst som den förra gången. Han var rätt schysst att rida när man saknar kondition och styrks efter så långt uppehåll. Otroligt mjuk att rida och mjuk i gången och väldigt känslig för hjälper och lätt i handen. Raka motsatsen med förra hästen ( som säkert är jättefin om man fått upp ridmuskler och kondisen).
Denne lektionen red vi rakt upp på medelinjen med halt vid x och ner i skritt några steg). Sedan övergick vi till två volter på ena långsidan med ökad travsteg på spåret mellan volterna. Och en volt på mitten på andra sidan. Skulle även rida genom koner för att ha koll på vägen. Sen behöll vi en volt på andra sidan och andra långsidan där vi hade två volter blev det nu serpentiner eller om man ville skänkelvikning in - rakt fram - sen skänkelvikning ut i trav. Provade skänkelvikning men fick ej till det har inte gjort det på 7 år Kunde dock prövat i skritt..
Sedan lite cavaletti fokus på halvhalt innan och efter. Sen galopp från skritt på volt sen i trav och avsluta med att följa hela ridhuset.
Hästen jag red hade en underbar galopp och sadel.
Min kondis som ryttare är ju pinsam, halva lektionen hade jag mycket ork men övningarna krävde sitt så blev helt slut. Fick fin form på hästen när jag hade orken men i slutet blev han lång som en giraff. Orkade knappt rida lätt Ser fram emot nästa lektion iaf och bli bättre! Fick även bra feedback och beröm av ridläraren medans jag orkade
 
Jag red ett litet, sött sto idag som jag inte suttit på innan. Var en väldigt märklig känsla i början där jag inte hittade varken takt, tempo eller någon form av ärlig respons på hjälper. Vi red fram på volterna i alla gångarter med små tiometers volter i den stora volten. Galopperna var katastrof! Kändes som en helt annan gångart och jag var tvungen att fråga om hon alls gick rent :confused: Det var en väldigt märklig fyrtakt och responsen på hjälper blev om möjligt än värre.

Vi tog en paus och jag fick lite feedback från ridläraren som menade att jag måste våga ta i henne och kräva att hon går fram även om jag kortar tygeln. Fick även veta att den jättemärkliga galoppen beror på att hon är enormt oliksidig och detta syns framför allt i galoppen där hon faller isär fullständigt. Jag tappar gärna tyglarna litegrann när hästen inte självmant ger ett stöd. Sagt och gjort, efter pausen bestämde jag mig för att gå emot min egen känsla och kortade upp tyglarna rejält och tog igenom drivningen ordentligt.

Det var som att vända på en hand! :bow:

Vi red öppnor på långsidorna och jag har nog aldrig haft en bättre känsla i någon form av skolarbete tidigare :love: Det var stadigt, mjukt och oerhört enkelt. Helt otroligt hur det kan vända på bara ett par minuter. Vore enormt roligt att få rida det här stoet igen, känns som en häst man verkligen måste hitta knapparna på.
 
Provridit andra lektionen på ridskolan och vilken skillnad!
Vi hade vikarie och hon var väldigt rolig men bestämd. Fick även rida en annan häst som jag blev lite kär i Stort mörkt halvblod som inte kändes som en ridskolehäst som den förra gången. Han var rätt schysst att rida när man saknar kondition och styrks efter så långt uppehåll. Otroligt mjuk att rida och mjuk i gången och väldigt känslig för hjälper och lätt i handen. Raka motsatsen med förra hästen ( som säkert är jättefin om man fått upp ridmuskler och kondisen).
Denne lektionen red vi rakt upp på medelinjen med halt vid x och ner i skritt några steg). Sedan övergick vi till två volter på ena långsidan med ökad travsteg på spåret mellan volterna. Och en volt på mitten på andra sidan. Skulle även rida genom koner för att ha koll på vägen. Sen behöll vi en volt på andra sidan och andra långsidan där vi hade två volter blev det nu serpentiner eller om man ville skänkelvikning in - rakt fram - sen skänkelvikning ut i trav. Provade skänkelvikning men fick ej till det har inte gjort det på 7 år Kunde dock prövat i skritt..
Sedan lite cavaletti fokus på halvhalt innan och efter. Sen galopp från skritt på volt sen i trav och avsluta med att följa hela ridhuset.
Hästen jag red hade en underbar galopp och sadel.
Min kondis som ryttare är ju pinsam, halva lektionen hade jag mycket ork men övningarna krävde sitt så blev helt slut. Fick fin form på hästen när jag hade orken men i slutet blev han lång som en giraff. Orkade knappt rida lätt Ser fram emot nästa lektion iaf och bli bättre! Fick även bra feedback och beröm av ridläraren medans jag orkade

Vad roligt! Låter som en rolig lektion!
 
Jag red ett litet, sött sto idag som jag inte suttit på innan. Var en väldigt märklig känsla i början där jag inte hittade varken takt, tempo eller någon form av ärlig respons på hjälper. Vi red fram på volterna i alla gångarter med små tiometers volter i den stora volten. Galopperna var katastrof! Kändes som en helt annan gångart och jag var tvungen att fråga om hon alls gick rent :confused: Det var en väldigt märklig fyrtakt och responsen på hjälper blev om möjligt än värre.

Vi tog en paus och jag fick lite feedback från ridläraren som menade att jag måste våga ta i henne och kräva att hon går fram även om jag kortar tygeln. Fick även veta att den jättemärkliga galoppen beror på att hon är enormt oliksidig och detta syns framför allt i galoppen där hon faller isär fullständigt. Jag tappar gärna tyglarna litegrann när hästen inte självmant ger ett stöd. Sagt och gjort, efter pausen bestämde jag mig för att gå emot min egen känsla och kortade upp tyglarna rejält och tog igenom drivningen ordentligt.

Det var som att vända på en hand! :bow:

Vi red öppnor på långsidorna och jag har nog aldrig haft en bättre känsla i någon form av skolarbete tidigare :love: Det var stadigt, mjukt och oerhört enkelt. Helt otroligt hur det kan vända på bara ett par minuter. Vore enormt roligt att få rida det här stoet igen, känns som en häst man verkligen måste hitta knapparna på.

Det är en sån underbar kick när man hittar rätt knappar och hästen verkligen svarar på det!
 
Igår red jag lektion igen, har insett att det blir för stressigt att ta med min egna, men fick rida den enda westernhästen som finns kvar nu, så det var ju lyxigt :)
Vi gjorde, bland annat, en övning med koner. 5 st på en linje med 7 meter mellan, rida på en hand bara och först jogga slalom mellan konerna, sen la vi in lite galopp.
Jogg in och fatta galopp mellan första och andra konen, sen jogg igen mellan andra och tredje, och så galopp igen mellan tredje och fjärde, och så jogg igen fjärde och femte. Det var skitsvårt :D
Sen ändrade vi och fick galoppera in istället, då blev det lite lättare, men fick ändå inte till det riktigt ordentligt, ridläraren vår sa dock att det antagligen bara var en av privathästarna som skulle klara övningen, (det gjorde dom galant på andra försöket :D) och att det mest var för skojs skull :p
Var en rolig lektion iaf!
 
Igår red jag lektion igen, har insett att det blir för stressigt att ta med min egna, men fick rida den enda westernhästen som finns kvar nu, så det var ju lyxigt :)
Vi gjorde, bland annat, en övning med koner. 5 st på en linje med 7 meter mellan, rida på en hand bara och först jogga slalom mellan konerna, sen la vi in lite galopp.
Jogg in och fatta galopp mellan första och andra konen, sen jogg igen mellan andra och tredje, och så galopp igen mellan tredje och fjärde, och så jogg igen fjärde och femte. Det var skitsvårt :D
Sen ändrade vi och fick galoppera in istället, då blev det lite lättare, men fick ändå inte till det riktigt ordentligt, ridläraren vår sa dock att det antagligen bara var en av privathästarna som skulle klara övningen, (det gjorde dom galant på andra försöket :D) och att det mest var för skojs skull :p
Var en rolig lektion iaf!

Låter roligt men jättesvårt!
 
Igår hade jag en riktigt rolig lektion på den unga arabkorsningen jag red för nån vecka sen. Igår var han pigg och glad och bjöd framåt jättefint! Väldigt pigg! Vi tränade på skänkelvikning och från att inte fått till det alls så fick till det riktigt bra i både skritt och trav :-) Jag som mest ridit sura ston som tappar koncentrationen om en annan häst kommer för nära tyckte att det var en härlig omväxling att rida en söt och snäll liten valack som inte brydde sig. Så mysigt med en kelig häst för en gångs skull också! Stoet jag red mycket förra terminen tycker inte om att bli klappad. Möjligtvis kan det uppskattas om man klappar lite och bara när hon vill (d.v.s. när man visat henne att man inte tänker klappa utan hennes tillstånd). Hon är rolig men söta valacken är ju så mysig! Väldigt trevligt!
 
Jag är en väldigt sporadisk ridskoleryttare numera, ja sporadisk ryttare överlag faktiskt.

Men idag har jag tagit över en kompis lektion i gruppen jag brukade rida i, och denna gången ska jag inte ens rida "min" häst - utan den bjässebamsen som hon brukar rida! Ska faktiskt bli väldigt spännande.
Det var längesen jag hoppade en annan häst och han är inte i närheten av typen jag oftast sitter på, men verkar väldigt bussig. Frågan är om mina små ponnyben kommer att nå ens halvvägs om sidorna på honom, haha.
 
Jag red ponny igår :love:
Är varken lång eller tung så kan utan problem rida ponny, men det var länge sen!
Den här mysiga jag red igår var sådär typiskt ponnybusig och försökte kasta av mig flera gånger :D
Men åh så mjuk och fin! Stundtals lite spänt eftersom han körde fullt ös medvetslös ala fd tävlingsponny i hoppning men mestadels jättehärlig!
Det är SÅ roligt att ha kommit igång med ridningen igen! :bump:
 
Vad har ni för kläder när ni rider lektion på vintern när det är kallt?

Vi rider i ridhus och man blir ju varm när man rider. Problemet är innan man kommer igång och blivit varm och även efter lektionen när man är varm och svettig. Efter lektionen ska hästen tas om hand och sen ska alla hästarna fodras (rider sista lektionen för dagen och vi hjälper ridläraren med kvällsfodringen) innan man kan åka hem och komma in i värmen och ur de lite svettiga kläderna.

Jag brukar ha ridbyxor, dubbla tunna tröjor och en säkerhetsväst. Och vantar såklart. Efter lektionen brukar jag så fort som möjligt ta på mig en tjock stickad tröja och en jacka. Mitt problem är benen. Det är obekvämt med något under ridbyxorna tycker jag och med bara vanliga ridbyxor blir det kallt om benen.

Hur gör ni?
 
Vad har ni för kläder när ni rider lektion på vintern när det är kallt?

Vi rider i ridhus och man blir ju varm när man rider. Problemet är innan man kommer igång och blivit varm och även efter lektionen när man är varm och svettig. Efter lektionen ska hästen tas om hand och sen ska alla hästarna fodras (rider sista lektionen för dagen och vi hjälper ridläraren med kvällsfodringen) innan man kan åka hem och komma in i värmen och ur de lite svettiga kläderna.

Jag brukar ha ridbyxor, dubbla tunna tröjor och en säkerhetsväst. Och vantar såklart. Efter lektionen brukar jag så fort som möjligt ta på mig en tjock stickad tröja och en jacka. Mitt problem är benen. Det är obekvämt med något under ridbyxorna tycker jag och med bara vanliga ridbyxor blir det kallt om benen.

Hur gör ni?

I tisdags, när det var runt 0 grader här, så hade jag raggsockor, stövlar, ridbyxor, t-shirt, tjock fleecejacka och skaljacka på mig på vägen dit. Jag promenerar eller cyklar till ridskolan så det är sällan jag fryser när jag gör i ordning hästen, har ju fått upp värmen på vägen. Gillar varken att sköta eller rida med för mycket kläder på mig så skaljackan åker av direkt. De gånger jag har långärmat underst så tar jag ofta av mig fleecen också (varken min ridlärare eller mina gruppkamrater förstår hur jag står ut :p ). Efter passet så sitter jag alltid av och skrittar av för hand, mest för hästarnas skull men vintertid hjälper det även att hålla uppe värmen. Väl inne i stallet igen så åker fleecetröjan på så fort jag kan. Även vi kvällsfodrar och att bära hö är faktiskt ett rätt bra sätt att hålla värmen på ;)
 
Vad har ni för kläder när ni rider lektion på vintern när det är kallt?

Vi rider i ridhus och man blir ju varm när man rider. Problemet är innan man kommer igång och blivit varm och även efter lektionen när man är varm och svettig. Efter lektionen ska hästen tas om hand och sen ska alla hästarna fodras (rider sista lektionen för dagen och vi hjälper ridläraren med kvällsfodringen) innan man kan åka hem och komma in i värmen och ur de lite svettiga kläderna.

Jag brukar ha ridbyxor, dubbla tunna tröjor och en säkerhetsväst. Och vantar såklart. Efter lektionen brukar jag så fort som möjligt ta på mig en tjock stickad tröja och en jacka. Mitt problem är benen. Det är obekvämt med något under ridbyxorna tycker jag och med bara vanliga ridbyxor blir det kallt om benen.

Hur gör ni?
Jag är frusen av mig! Har underställsbyxor och så jeans, ullsockar. Linne, långärmad tunnare tröja, stickad ulltröja och typ höstjacka. Ridtumvantar.

Hade softshellridbyxor när jag fortfarande använde ridbyxor. Dom jag hade var dock riktigt obekväma :D så varvade med strumpbyxor under vanliga ridbyxor
 
Jag har funderat på softshellridbyxor men vet inte om de är bekväma. Det är obekvämt med strumpbyxor under de vanliga. Trivs inte alls med det. Jag får nog ta mig iväg och prova ett par softshell och se. Ett problem är ju att man blir varm när man rider men kall snabbt efteråt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 144
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 082
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp