Ridskoleryttare 2016

Vad har ni för kläder när ni rider lektion på vintern när det är kallt?

Vi rider i ridhus och man blir ju varm när man rider. Problemet är innan man kommer igång och blivit varm och även efter lektionen när man är varm och svettig. Efter lektionen ska hästen tas om hand och sen ska alla hästarna fodras (rider sista lektionen för dagen och vi hjälper ridläraren med kvällsfodringen) innan man kan åka hem och komma in i värmen och ur de lite svettiga kläderna.

Jag brukar ha ridbyxor, dubbla tunna tröjor och en säkerhetsväst. Och vantar såklart. Efter lektionen brukar jag så fort som möjligt ta på mig en tjock stickad tröja och en jacka. Mitt problem är benen. Det är obekvämt med något under ridbyxorna tycker jag och med bara vanliga ridbyxor blir det kallt om benen.

Hur gör ni?

I gamla stallet gjorde jag inget direkt annorlunda vintertid, mer än att jag nog hade en funktionströja eller underställströja under vanliga tröjan, + ev en tunn väst ovanpå.

Nya stallet ligger i ett köldhål + helt oisolerat ridhus, så idag har jag knästrumpor i ullmix, ullunderställ (3/4-byxor) och en tjocktröja över det, sen vanliga, ridbyxorna, handskarna och jodhpurskorna.

Det är ganska kyligt även inne i stallet, så riktigt kalla dagar har jag ett par fodrade rainlegs (täcker bara låren) eller överdragsbyxor före/efter ridning. Och är det RIKTIGT kallt har jag även de fodrade rainlegsen under framridningen. Kan också ha ett par andra skor att knata runt i före/efter passet, som är lite fodrade.

Gillar inte att ha massa bylsigt, plus är ganska varm av mig, så vill hellre ha lager som är enkla att ta på och av. Hade jag ridit med säkerhetsväst hade jag nog valt en tunn ulltröja närmst kroppen och sedan tagit av mig den andra tröjan efter passet och ersatt den med en varm och torr tröja av valfritt slag utanpå ulltröjan.
 
Haha, shit vilken hoppträning igår! Pållen jag red är nästan decimetern högre än "min vanliga" häst, så han är kring 180 i manken, plus fortfarande lite valpig i kropp och galopp.

Men en SÅ bussig häst! Behövs det sträcker han bara lite extra på sig över hinder utan någon märkbar ansträngning och gör det man ber honom om. Kunde förvisso knappt göra ordentliga fattningar på honom - kombinationen av ponnyben, superhal sadel och mycket hästkropp samt att han inte är så responsiv i alla lägen gjorde att jag fick addera lite ponnykick och röstkommando varje gång, haha.

Jobbade med lite snirklar runt hinder, linjer där vi skulle variera antal galoppsprång mellan tre hinder, band ihop till liten bana. Och så hade vi en övning där vi red längs långsidan, på spåret, och sedan gjorde vi en u-sväng/volt tillbaka och hoppade hindret vi precis hade passerat. Skojigt :)
 
Ingen som provat ridkjol? Tycker dom verkar toppen för att värma benen när man rider och man har ju sina vanliga ridbyxor under. Blir inte trångt och obekvämt då :D

Har köpt en men inte hunnit provat den då jag inte börjat rida igen efter sjukskrivning och ridförbud.
 
En häst på ridskolan har en väldigt obekväm sadel. Så pass att det inte finns en chans att jag skulle kunna sitta ner i traven en längre stund. Det gör till och med ont att skritta. Det var inte skönt dagarna efter! Vad kan man göra? Det är som om mittdelen är upphöjd en bit ovanför sidorna. Hade det varit min egen häst hade jag bytt sadel men nu är det ju en ridskolehäst som jag dessutom tycker om att rida! Är det nån som har nåt bra tips?
Jag har kass rygg och är väldigt känslig för hur sadlar passar mig, så jag har en "gelpad" på sadeln varje ridlektion. Gör stor skillnad faktiskt :) Min är köpt på Hööks för typ 10 år sedan och de har inte sådana i sortimentet längre men sedan en tid tillbaka säljs en variant på Börjes;
4219.jpg
 
Ingen som provat ridkjol? Tycker dom verkar toppen för att värma benen när man rider och man har ju sina vanliga ridbyxor under. Blir inte trångt och obekvämt då :D

Har köpt en men inte hunnit provat den då jag inte börjat rida igen efter sjukskrivning och ridförbud.

Jag har en ridkjol som jag köpte för några år sen innan jag började rida igen. Ville ha nåt som värmer när jag har klänning/kjol på vintern. Då funkar ju inte termobyxor så bra. Jag har funderat på att prova att rida i den men jag har aldrig sett någon rida i den plus att den ju har blixtlås så jag är rädd att ska bli skav på sadeln. Dessutom är det mest innan och efter jag fryser.

Kan man ha några överdragbyxor som man kan ta på och av utan att behöva ta av skorna? Jag rider i jodhpurs och shortshaps. Nån som vet några såna byxor? Med blixtlås där nere vid benet som går att öppna tillräckligt mycket så att inte alltför mycket av smutsen från skorna smetas av inne i byxbenet?
 
Jag har kass rygg och är väldigt känslig för hur sadlar passar mig, så jag har en "gelpad" på sadeln varje ridlektion. Gör stor skillnad faktiskt :) Min är köpt på Hööks för typ 10 år sedan och de har inte sådana i sortimentet längre men sedan en tid tillbaka säljs en variant på Börjes;
4219.jpg

Hur fäster man gelpad:en på sadeln? Ligger den stilla?
 
Ni som rider på ridskola mer än en gång i veckan - hur mkt betalar ni och hur ser upplägget ut?
Jag är lite sugen på att öka upp min ridning. Rider idag 1 lektion i veckan.
Funderar på att antingen börja ta privatlektioner utöver min vanliga lektion, eller börja rida i ytterligare en grupp.
Men är så himla svårt, jag tycker det blir väldigt mycket pengar..
Har ju haft egen häst innan så vet ju mkt väl vad häst kostar, men på ngt sätt svider det att betala så mkt i månaden "bara" för ridskola..
 
Jag rider visserligen bara en gång i veckan men i våras red jag en privatlektion (på ridskolan) i månaden utöver grupplektionen en gång i veckan. Det var jättebra tycker jag eftersom jag regelbundet fick ridlärarens odelade uppmärksamhet och kunde då träna på det jag den senaste månaden tyckt var svårt och inte riktigt fått till. Toppen!
 
Jag rider visserligen bara en gång i veckan men i våras red jag en privatlektion (på ridskolan) i månaden utöver grupplektionen en gång i veckan. Det var jättebra tycker jag eftersom jag regelbundet fick ridlärarens odelade uppmärksamhet och kunde då träna på det jag den senaste månaden tyckt var svårt och inte riktigt fått till. Toppen!
För mig är det mest ett sätt att få rida mer men inte behöva binda upp mig i övrigt..
En gång i månaden känns lite för sällan då.. Och mer blir kostsamt. Svårt!
 
Idag provred jag sista gången och bestämt mig för att fortsätta.
Fick rida samma häst som sist, den stora mörka valacken. Han är så fin, bra byggd och snäll.
Dock gick det inte alls så bra som sist. Fick inte han ens i form merän några steg här och där. Kände mig även själv ur form själv, trött och obalanserad.
Vi hade ordinarie ridlärare idag igen. Hon är mycket för vi ska jobba i skritt och fokusera på att få hästens framben mot bakbenen (?) istället för fokusera på att få bakbenen mot frambenen.
Nån som förstår vad det menas?
Har alltid fått höra att man ska ha fokus på bakbenen.
Aja, vi öva på att få till hästens avslut från volterna till rakt spår. Att övergången blev mjuk och inte tappa formen. Fokus på yttersida och yttertygel.
Tror jag fick till det en gång att bibehålla bra form i volt och sen ut på spåret, var väldigt segt idag och hästen kändes även seg idag han bjöd inte fram som förra gången och va lite Tjaffsig och fick inte jämn takt.
Iaf, vi gjorde 10 m volt vid varje hörn i skritt. Kom upp i trav mellan volterna med fokus på mjuk övergång och från volt till spåret, inte tappa ytter.
Sedan gjorde vi allt i trav vilket var jobbigt, min kondis och ork är fortfarande inte på topp.

Förstår inte varför jag ofta har lättast att rida bra första gången jag rider en häst för att nästa gång går det ofta dåligt och hittar inga knappar alls? Borde ju va tvärtom?
 
Ingen som provat ridkjol? Tycker dom verkar toppen för att värma benen när man rider och man har ju sina vanliga ridbyxor under. Blir inte trångt och obekvämt då :D

Har köpt en men inte hunnit provat den då jag inte börjat rida igen efter sjukskrivning och ridförbud.

Jag äger en o finner den outstanding! Tack vare den behöver jag inte ha några otympliga långkalsonger under utan är "fri o ledig".
 
Jag red den söta halvaraben igår. Han var spänd, lite tjurig och ville inte riktigt samarbeta. Skulle helst bara följa en annan häst istället för att gå dit jag ville och protesterade i början av lektionen när jag drev på honom. Jag visste inte riktigt hur jag skulle lösa det men han blev bättre och mer samarbetsvillig ju längre in i lektionen vi kom. Galoppen var lite spänd hela tiden. Kanske berodde det på att det ösregnade i början av lektionen och det låter rätt mycket i ridhuset. Ridhuset är nytt och det låter inte alls lika mycket i det gamla. Så det kan ha varit det. En av de andra hästarna var också spänd och stressad, vilket den inte brukar vara.
 
Ni som rider på ridskola mer än en gång i veckan - hur mkt betalar ni och hur ser upplägget ut?
Jag rider grupplektion (9 elever) en dag i veckan och privatlektion en dag i veckan. Tyvärr har jag sällan möjlighet att rida samma häst, tror det hade gett mycket att få specifika tips på den häst man ska rida på grupplektionen. Privatlektionerna är det som tar min ridning framåt med raska steg. Det märks tydligt i jämförelse med de som rider en dag i veckan. På "min nivå" i gruppen så håller vi på med grunderna i inverkansridning och jag visste knappt vad det var i början av den här terminen och nu kan jag rida alla ridskolans hästar i rätt form i mer eller mindre korta sekvenser (ibland håller bakbensaktiviteten bara för ett halvt varv på volten, men jag lär mig hela tiden). Jag har åkt runt på egen häst i 10 år utan att lära mig ordentligt, så vill man lära sig rida på riktigt är kombinationen av ambition - hästmaterial - ridlärare/tränare det som styr mest (enligt min erfarenhet) och det kan man få på en bra ridskola med.
 
Ni som rider på ridskola mer än en gång i veckan - hur mkt betalar ni och hur ser upplägget ut?

När jag var aktiv senast så red jag en dressyrträning och en hoppträning varje vecka. I dressyren var vi max 9 pers och red 75 minuter, i hoppningen max 6 pers och red 90 minuter. Sedan justerade jag dressyren och red varannan vecka självständigt och varannan privatlektion.

För det betalade jag ca 3300 kr/månad. Red alltid samma häst, vi var även ute och tävlade.

På ridskolan före det red jag liknande upplägg med en hoppgrupp (fast mer traditionellt, inte hoppning varje gång utan upplandat med dressyr) på 60 min/8 pers och en dressyrgrupp på 70 min/9-11 pers. Red samma häst varje gång men inte så mkt tävling, däremot red vi ofta ut en dag på helgen också. Då var det terminsavgift, gissar månadskostnaden hamnade på ca 1700-2000 kr.
 
4e gången på ridskolan och nu känner jag att jag börjar bli van i kroppen. Höll för engångsskull inte på att avlida av min dåliga kondis.
Idag fick jag en ny häst, en söt ruffsig nordsvensk/hbl korsning. En skäck. Spännande tyckte jag! Denna kille är rätt ny på ridskolan och rätt ung.
Lite dålig framåtdrivning men förmodligen för han även har dålig kondis.
Han går mycket och kröker på nacken utan att riktigt jobba kändes det som. Och när man satte krav så blev han väldigt tjaffsig och ville komma undan. Lite okoncentrerad och lätt uttråkad men vill ändå väl. Så himla cool häst.
Han hade inte ork för galoppen riktigt så det blev slängtrav in och galoppen gick fort och han orkade inte hålls den riktigt i hörnen utan blev slängtrav. Vänster galopp kändes han starkare i, men det gick undan även där.
I slutet slappna han av fint och börja jobba och fick han i en låg mjuk form ett tag.
Idag träna vi på ut och inåtställning på volt i skritt och trav, öka och minska volten med utåtställning. Lärde mig att inte dra bak skänkeln för mkt för då fatta han inte alls och drog iväg när han var utåtställd, så fort jag hade skänkeln i rätt läge gick det kanon.

Lite rolig häst att komma upp på, inget gratis men samtidigt väldigt känslig för sätet och i munnen. Inte alls tung och stark trots han är väldigt grov och stor.
Kändes som att sitta på en tunna så när jag hoppa av ramla jag omkull haha. väldigt kelsjuk i boxen. Tror jag blev kär!
 
Jag har en dålig dag tror jag. Skrev en tenta jag inte begrep mig på imorse och så ikväll så hamnade jag på fel fot med din grinige farbrorn. Eller tja. Det var faktiskt han som börja genom att oprovocerat attackera en av de nya hästarna som gick förbi honom i stallgången. Tog tre steg ut ur spiltan innan jag han reagera, öronen slickade och käften på vid gavel :crazy: Det satte lite temat för hela lektionen. Speciellt i och med att hatobjektet gick med på samma lektion.

Sista tio minuterna på lektionen slappnar herren av och blir jättefin. Men jag vettefan om jag tycker det är värt 45 av konstant vaktande på honom för att han inte ska ryka ihop med hästen framför, bakom, höger eller vänster :yuck:

Nej. Inte min dag. Nu rödvin och så hoppas jag att farbrorn är på bättre humör nästa gång. Jag har faktiskt haft rätt bra lektioner med honom tidigare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 144
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 082
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp