Ridsportförbundet utreder själva

Lite nya artiklar nu. Dels två som ligger låsta på ridsport, dels den här som är öppen.
https://www.tidningenridsport.se/safesport-sweden-engagerar-sig-i-my-jeppsson-lindkvists-fall/
WOW det där var ord och inga visor. Snacka om att SvRF blev sågade i höjd med fotknölarna. Det är inte ofta man ser officiella uttalanden so är så extremt hårda.
Jag hoppas verkligen att Safesports agerande får några klockor att ringa hos SvRF och då klockor i stil med dånet från de största kyrkklockorna
 
WOW det där var ord och inga visor. Snacka om att SvRF blev sågade i höjd med fotknölarna. Det är inte ofta man ser officiella uttalanden so är så extremt hårda.
Jag hoppas verkligen att Safesports agerande får några klockor att ringa hos SvRF och då klockor i stil med dånet från de största kyrkklockorna
Safesport är ingen officiell organisation utan en intresseorganisation. Jag ser ganska ofta den typen av uttalanden/utspel inom olika områden, främst inom mitt yrkesliv, där man talar utifrån sina medlemmar/sponsorer/. Lobbying helt enkelt. :)

Jag menar inte att det är dåligt men det är inte säkert att det är objektivt eller skulle få genomslag i en domstol.
 
Jag försöker få en bild av Safesport som organisation och deras intentioner. Det låter ju så bra att de jobbar med forskare, har juridisk kompetens och driver de frågor de verkar göra. Om man kollar på styrelsen känns det också överlag hyfsat förtroendeingivande. Kanske just pga att det verkar så himla bra blir jag dock lite misstänksam 😁 Tror och hoppas att det inte blir någon sur eftersmak!
 
Jag försöker få en bild av Safesport som organisation och deras intentioner. Det låter ju så bra att de jobbar med forskare, har juridisk kompetens och driver de frågor de verkar göra. Om man kollar på styrelsen känns det också överlag hyfsat förtroendeingivande. Kanske just pga att det verkar så himla bra blir jag dock lite misstänksam 😁 Tror och hoppas att det inte blir någon sur eftersmak!
Googlade lite. Jag har ju hört uttrycket tidigare och hört att det nu kommit en svensk avdelning. Det startade i USA för några år sen just med inriktning att driva utövares intresse oberoende inom ffa sexuellt utnyttjande mot idrottsförbund.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States_Center_for_SafeSport
 
Googlade lite. Jag har ju hört uttrycket tidigare och hört att det nu kommit en svensk avdelning. Det startade i USA för några år sen just med inriktning att driva utövares intresse oberoende inom ffa sexuellt utnyttjande mot idrottsförbund.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States_Center_for_SafeSport
Det låter onekligen bra och viktigt! I USA verkar de ju bland annat finansieras av statliga pengar. Det är ju fantastiskt om det finns svenska investerare som tycker det är tillräckligt viktigt för att inte göra pengar på sakfrågan (för jag antar att det inte är ideellt arbetande forskare och jurister). Jag kanske övertänker, eller så har jag dålig koll på hur sådana här organisationer funkar!

Hur som helst, jag tycker det är skitbra att dom lyft frågan på det sätt dom gjort nu!
 
Screenshot_20210901_132229.jpg


Det här kom nyss upp på min Facebook, schysst timing...

https://www.ridsport.se/Omoss/Tryggiridsporten/RidsportensTrygghetspris#.YS9bnHM5FsQ.facebook

Är My under 26 år? 😁
 
Safesport är ingen officiell organisation utan en intresseorganisation. Jag ser ganska ofta den typen av uttalanden/utspel inom olika områden, främst inom mitt yrkesliv, där man talar utifrån sina medlemmar/sponsorer/. Lobbying helt enkelt. :)

Jag menar inte att det är dåligt men det är inte säkert att det är objektivt eller skulle få genomslag i en domstol.
Jag skrev officiellt uttalande inte officiell organisation :)
Att det är en intresseorganisation vet jag.
 
Jamen toppen. Det är irrelevant och ganska ointressant vad det är för typ av organisation. Vad ni avser skillnaden på intresseorganisation eller officiell organisation är ?

Det viktiga är att dressyrdomaren får hjälp av kunniga, engagerade jurister och vad själva rättsäkerheten behagar så är rättssäkerhet en vedertagen och allmänt använd definition.

I usa är det väl ganska vanligt med gratis juristkompetens , heter något speciellt, det finns Ju många Hollywoodfilmer om det.
 
Läser tråden och är så glad att frågan verkligen engagerar. Jag kommer få hjälp av Safesports advokat Stefan Alvén. Tyvärr måste jag betala det själv och eftersom jag ligger i rättstvist med hästen jag sålde efter att ha skadat mig har jag använt min hemförsäkring åt det. Så jag inväntar en uppskattning vad kalaset kan tänkas kosta och sen måste jag crowdfunda för att ens ekonomiskt kunna driva fallet. Det är den bittra verkligheten.
 
@Fiorano Jag förstår! Jag blir arg när jag tänker på att ens egna ekonomi ska avgöra om man kan driva rättsprocesser och få upprättelse. Det är klart att hästsekten kommer ställa upp för dig, det är jag övertygad om! Ditt fall är såklart viktigt för dig som individ, men det är dessutom viktigt för oss alla om det leder till en förändring inom ridsporten.
 
Även jag tror de pengarna kommer rasa in fort! My's avstängning blev ju lite av en katalysator. Annars kanske det dragit vidare ett tag till innan vi alla blir förbannade nog, känner att nu jävlar räcker det och mobiliserar oss.
Även om det är skit för My att det här hände henne så är jag övertygad om att det här kommer rensa upp inom sporten. För nu är vi många jävligt arga bakom My!
@Fiorano Självfallet är vi med och betalar den striden du gör som inte bara är för dig själv, den är för alla kvinnor och flickor i förbundet! :heart
 
Jamen toppen. Det är irrelevant och ganska ointressant vad det är för typ av organisation. Vad ni avser skillnaden på intresseorganisation eller officiell organisation är ?

Det viktiga är att dressyrdomaren får hjälp av kunniga, engagerade jurister och vad själva rättsäkerheten behagar så är rättssäkerhet en vedertagen och allmänt använd definition.

I usa är det väl ganska vanligt med gratis juristkompetens , heter något speciellt, det finns Ju många Hollywoodfilmer om det.
Pro bono kallas det när nån ställer upp utan att ta betalt.
 
Det är ju männen som måste ändra sin attityd. Även dom oskyldiga männen. Bekant till mig med 4 döttrar, varav en med mycket bräckligt psyke, har ju verkligen varit orolig och fått kämpa för att få sin dotter att må bra. TROTS det så gubbskojar han när en en man i bygden blir dömd för våldtäkt på en ung tjej i beroendeställning. Jag kan ju säga att det kom han inte undan med den gången...Han bleknade om nosen när jag frågade om mannen varit i kontakt med hans dotter...
Jag är så sjukt trött på just gubbskojandet - jag är precis som du den där obekväma varenda gång nån kör det racet. Jag kommer aldrig backa eller sluta med det
 
Funderat om man kan gå direkt till Riksidrottsförbundet mtp att de iaf säger att de jobbar stenhårt med värderingar, jämställdhet osv. Att börja 'ovanifrån' där det finns personer som inte är rädda för repressalier utan snarare att ett av förbundet knutet till dem beter sig som skitstövlar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I en granskning gjord av Aftonbladet vittnar flera personer om att svensk elitryttare misshandlat hästar. Nu har Svenska...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var efter att en träningsvideo publicerats där OS- och VM-ryttaren Cesar Parra vid upprepade gånger ses använda spöet i två separata...
Svar
3
· Visningar
604
Senast: Jerseyite
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten går på tingsrättens linje och friar den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Två personer i rätten...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet vill stänga av en svensk ryttare i två år. Detta med bakgrund av sexuella trakasserier och...
Svar
3
· Visningar
2 014
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp