Bukefalos 28 år!

Ridsportförbundet utreder själva

Nu lackar jag lite allmänt på misogynin i det hela bara.

Att kvinnor och barn blir utnyttjade, det väger så himla lätt i förhållande till den teoretiska tanken att kanske kommer någon man utmålas som klandervärd.

Fan vad trött jag blir.
Det är en av de delar jag tog med mig i mitt arbete med yrkesuppropen för MeToo, att mäns rätt till arbete (eller förtroendeuppdrag?) ALLTID är viktigare än kvinnors rätt att känna sig säkra på att deras kropp tillhör dem själva.

Då, på de dagarna, när vi träffades, var det en av tjejerna som jobbade med fackförbunden som sa det, men det går igen så ofta, så ofta..
 
Var det inte någon som anmält till detta medlemsombud och fått ett urkorkat svar? Där de meddelade att de inte tänkte titta vidare på det pga att det saknades detaljer. Tex var anmälaren tvungen att uppge alla sina uppgifter för att de skulle ens fundera på att ta det vidare.

Har för mig att detta fanns publicerat i Flashback-tråden.
Jo det stämmer, men tyvärr hade hon (Felica som hon hette i tråden) lagt med hela mailet med kontaktuppgifter och allt, så det var inte så smidigt gjort.

I övrigt tolkar jag Brömsters svar till Tidningen Ridsport som att han faktiskt är lite missnöjd med beslutet för att det sätter käppar i arbetet som de försöker bedriva. Om han är missnöjd för att det visar på att arbetet misslyckas, att de inte gör tillräckligt eller för att det påvisar att de faktiskt inte brytt sig om att på riktigt ta tag i maktstrukturerna, det låter jag vara osagt...
 
@Amanda_F Vet du när anmälan till förbundet gällande My gjordes?


Och hur är det gällande beslut likt dessa, finns det offentligt att ta del av likt disciplinnämnden?
 
@Amanda_F Vet du när anmälan till förbundet gällande My gjordes?


Och hur är det gällande beslut likt dessa, finns det offentligt att ta del av likt disciplinnämnden?
Jag vet när, men det får My berätta om hon vill. Jag hoppas att det blir offentligt alltihop så folk ser vad förbundets utskott tagit ställning till, vad som hänt. Jag trodde inte för en sekund att de skulle fälla henne, jag var personligen övertygad om att de bara ville skrämmas.

Jag har också frågat mig om det kommer offentliggöras, om flytten till juridiska utskottet i stället för disciplinnämnden är gjort bland annat av den anledningen, att de inte kommer behöva publicera handlingarna.
 
Hoppas förbundet känner att de skitit i det blå skåpet.

Hur är det, sitter styrelse på valda platser? Hur mycket makt har medlemmarna att påverka vilka som ska sitta på de högsta positionerna?
Inte jätteaktiv… :angel:

Har också skrivit under 💪
Jag tror att de kommer att göra som de alltid gjort och vänta på att stormen blåser förbi och sen är det buissness as usual. Det finns inget i agerandet hittills som tyder på att de kommer välja någon annan väg än den vanliga väl upptrampade.
Det ligger med andra ord på resten av samhället att få dem att förstå att det är nog nu och i det ingår att visa att det här inte ska hanteras som enskilda ärenden, mer än rättsligt, utan som den sanktionerade kultur det är. Ett stort problem är ju att de kunnat hantera det som enskilda ärenden och så har det blivit lite jobbigt under en period men snart försvunnit i floden av andra nyheter. VI måste därmed se till att de inte kan ta den enkla vägen igen utan att det nu är nog och att vi kan vara som skällande Chihuahuor.
Angående val så ja styrelse är vald men den väljs inte direkt av medlemmarna utan i något högre sammanhang vilket gör att det är svårt för medlemmarna att sparka styrelsen rakt av. Det går säkert men det kräver extremt mycket lobbyarbete på rätt nivå på ett annat sätt än för att starta ett gräsrotsuppror.
 
Jag har skrivit under och blir lite ledsen över att det är stort sett bara kvinnor som har skrivit på. Var är männen som hävdar "Inte alla män", varför är de tysta? Varför undrar de inte varför det ser ut som det gör?
En mycket stor andel av "inte alla män" männen är tyvärr sådana som inte vet vad ett sexuellt övergrepp är utan tror att alla honor av arten Homo Sapiens är till för deras skull och att just DE är oemotståndliga.
 
Det är så fint att läsa allas stöd att jag blir alldeles rörd💖!! Det är alltså jag som är My, vilket de flesta nog vet. Jag vågar inte riktigt säga så mycket mer än jag gjort i intervjuerna. Misstänker att jag är rätt påpassad från vissa håll i hur jag uttrycker mig. Hur pissigt jag än mått i detta så tycker jag det är så himla viktigt att lyfta den här problematiken om män som utnyttjar kvinnor (flickor), oavsett om det är brottsligt eller "endast" olämpligt. Internet ger en plattform med enorm maktfaktor. Internet är ingen fluga som kommer gå över-hur gärna förbundet än önskar att det vore så.
 
Mom 182. Punkt 5. Det anses tydligen att skada Ridsportförbundet och eller ridsporten genom det @Fiorano har skrivit. Och i dessa internettider , med möjlighet-som i dessa fall- att komma ut o informera och varna unga läsare-flickor- om grooming och hur många män fungerar och vad många män anser sig ha rätt att göra och hur många män i ridsporten kommer att göra, så tystas en av de inom sporten som kan formulera sig och vågar uttrycka sig om detta stora problem. En hot från Ridsportförbundet om att är du inte tyst så är du inte välkommen tillbaka. Skribenten ska kuvas.Samtidigt så kan alla andra domare/funktionärer läsa om detta och självklart är det ämnat för att de ska bli rädda och tysta. Vilket de flesta också redan är. Faktiskt. De ska döma och jobba OCH vara tysta om den inkompetens och ”hållavarandraomryggenpolitik”som de uppmärksammar finns och framkommer .
 
Nu har Hippson publicerat SvRF´s svar på kritiken. Patetiskt.

"– Vi vill inte ha någon tystnadskultur. Vi vill att folk ska våga prata, men då kan man höra av sig till sin lokala förening eller direkt till oss för att ta upp sådana frågor. Det finns även en funktion som kallas medlemsombudsmannen som man kan vända sig till. Poängen är att vi ska ta tag i det här så att vi faktiskt kan göra något åt det på riktigt. Vi är extremt angelägna om att folk ska våga prata om vad som faktiskt har hänt, men inte via ryktesspridning på sociala medier.
...
– Vi jobbar mycket med förebyggande arbete kring detta. Vi vill prata om det som händer. Om det är så att den här avstängningen strider mot det och skapar en tystnadskultur? Jag inser risken men ser absolut inte att det skall behöva göra det. För mig är inte ryktesspridning på nätet en öppen kultur och att faktiskt våga prata. Men om fler vågar prata på riktigt så kan vi göra något åt det här."

Hans uttalande anser jag är en direkt nedsättande drive mot My. Förminskande att dra paralleller till ryktesspridning på nätet.
"Poängen är att vi ska ta tag i det här så att vi faktiskt kan göra något åt det på riktigt "

Det här blir ju bara löjligt, precis som att det My skrev var några nyheter. Allt hon skrev skulle jag säga är allmänt känt.
 
Det finns ytterligare en sak som jag anser att förbundet har agerat felaktigt i. De motiverar Mys avstängning med att HON, alltså dressyrdomaren My, har spridit näthat och därmed inte följer förbundets värdegrund osv. Men hon skrev ju med ett anonymt nick! Ingen visste vem som var bakom nicket förutom de som redan känner My (och den som skvallrade för förbundet). Det var inte i egenskap av domare hon skrev utan som helt anonym. Hur förbundet då kan hävda att My har visat att hon är olämplig som domare är helt omöjligt att förstå. Hade hon skrivit samma saker under eget namn på sin egen blogg så hade det i alla fall inte varit helt förvånande om förbundet hade höjt ett varningens finger, men det här har ju tagit helt orimliga proportioner! Ettochetthalvtårs straff för ett anonymt uttalande, helt otroligt!
 
"Poängen är att vi ska ta tag i det här så att vi faktiskt kan göra något åt det på riktigt "

Det här blir ju bara löjligt, precis som att det My skrev var några nyheter. Allt hon skrev skulle jag säga är allmänt känt.

Ja, vad är på riktigt? Var är den handlingsplanen och den inställningen som gör att det kan bli "på riktigt"? Och - som sagt - det här har pågått alltid. Är det nu, när andra redan har skrikit högt, som det är dax? Sunkigt att det ska behövas någon annan som bär hundhuvudet innan det bli ens halvkvädna visor.
 
Ja, vad är på riktigt? Var är den handlingsplanen och den inställningen som gör att det kan bli "på riktigt"? Och - som sagt - det här har pågått alltid. Är det nu, när andra redan har skrikit högt, som det är dax? Sunkigt att det ska behövas någon annan som bär hundhuvudet innan det bli ens halvkvädna visor.

Ja! Det blir ju pinsamt!
 
Ja! Det blir ju pinsamt!

Klädsamt och kanske också trovärdigt (i mina ögon) hade varit att erkänna problemet och att det är oacceptabelt i vårt tidevarv. Ett besked från förbundet att de ska samla in åsikter från klubbarna och därmed gräsrötterna hade jag också sett som seriöst enligt min värdering. Det är (förhoppningsvis) inte i förbundsrummen detta pågår, och eftersom förbundet verkar helt främmande för vad som sker ute i verkligheten, är det väl rimligt att stämma av med verkligheten för att hitta en åtgärdsplan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I en granskning gjord av Aftonbladet vittnar flera personer om att svensk elitryttare misshandlat hästar. Nu har Svenska...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var efter att en träningsvideo publicerats där OS- och VM-ryttaren Cesar Parra vid upprepade gånger ses använda spöet i två separata...
Svar
3
· Visningar
624
Senast: Jerseyite
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten går på tingsrättens linje och friar den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Två personer i rätten...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet vill stänga av en svensk ryttare i två år. Detta med bakgrund av sexuella trakasserier och...
Svar
3
· Visningar
2 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp