Bukefalos 28 år!

Ridtravare töltar?

H

Hosianna

Förlåt om det redan finns en sån här tråd, jag hittade ingen iallafall...

Men jag såg ett varmblod till salu, som var "gångarts tränat i tölt" Väldigt lättöltad.

Kan verkligen travare tölta?:confused:
 
Sv: Ridtravare töltar?

jadå, det finns travare som lär sig tölta. vet dock inte hur vanligt det är.
hade en valack som töltade, inte för att det var någon ren och vacker tölt direkt...
 
Sv: Ridtravare töltar?

Travhästar är gångartshästar och flera av dom kan både tölta och passa:)
 
Sv: Ridtravare töltar?

Min valack töltar. Inte på kommando direkt, han töltar faktiskt rent. Men jag hatar verkligen när han gör det! :mad:
 
Sv: Ridtravare töltar?

jag tyckte aldrig heller att det var något roligt när min började tölta, det var inte ett dugg bekvämt att sitta på utan kändes mest konstigt, men det kanske mest berodde på att han hade en dålig tölt :D och när han väl hade börjat gick det inte att få honom att trava istället
 
Sv: Ridtravare töltar?

Båda två varmblod jag haft har kunnat tölta "på kommando". Nåja, den ena mer eller mindre, gjorde det när man inte "släppte fram honom" om han blev riktigt stressad. Båda töltade på tygeln :angel:

Dock är varken tölt eller pass något jag vill träna på. Ser man till islandshästar som avlas för gångartsridning och framförallt de som tränas till gångartsridning så blir det betydligt svårare att sära på gångarterna, få till ett bra ryggsving/ryggrörelse/bra teknik i framförallt traven men även galoppen. De lär sig ett lite annat rörelsemönster och låser ryggen mer eller mindre både i pass och tölt vilket de lätt tar till om någon annan övning blir jobbig. Så kallad grisepass.
Passen ser jag väl iofs som värst eftersom man INTE vill ha laterala rörelser varken i skritt eller galopp. Lär sig hästen det rörelsemönstret för bra kan det bli halvtomhalvt omöjligt att få till bra skritt och galopp.

En annan aspekt är att många hästar som får mycket pass- eller tölttendenser ofta gör det på grund av spänningar och låsningar. De märker då extra tydligt att det rörelsemönstret gör att ryggen inte behöver röra sig lika mycket. Sen kan det sitta kvar länge som en ovana även om den fysiska biten skulle lösa sig.

Har man försökt träna samlade (nåja, hyfsat) travövergångar på en häst med mycket tölttendenser så förstår man nog vad jag pratar om :p minsta lilla obalans, mental spänning eller att man råkar störa hästen i tyglarna så brukar det bli tölt...
 
Sv: Ridtravare töltar?

Min kille kunde både tölta & passa i början. Han kunde ha en jättesnabb & skön pass, plus att han hade en jättefin tölt. Min tränare(som hade islandshäst) blev jätte impad på hans fina tölt:D
Men jag tränade bort dem båda "x-tra gångarterna" då de förstörde för vår träning med galoppen...
// Jonni
 
Sv: Ridtravare töltar?

jag tyckte aldrig heller att det var något roligt när min började tölta, det var inte ett dugg bekvämt att sitta på utan kändes mest konstigt, men det kanske mest berodde på att han hade en dålig tölt :D och när han väl hade börjat gick det inte att få honom att trava istället

Min ena var skitbekväm att sitta på i tölten.
Red barbacka i stan (med barbackapad men inga stigbyglar) och den blev lite stressad av att ha en långtradare bak i arslet en halvkilometer eller så. Den fick absolut INTE trava, det hade jag bestämt. På asfalt för det första, och med mig barbacka som skulle ha skumpat av för det andra. Men den var tvungen att göra av med sin energi, så den började tölta istället. Såg nog rätt tuff ut när den töltade genom hela stan "på tygeln" och var mycket bekväm att sitta på.
Även så var den lite lustig när den hade bråttom på hemvägen. Den brukade börja "trava samlat" med endast bakbenen och behöll skrittakten med frambenen så man satt där och gungade upp och ner som i piafftramp eller liknande, men eftersom den höll skritten fram så kunde jag inte tillrättavisa den för att den travade utan lov! :rofl:

Den hade nog rätt bra tölt, och förmodligen lite mer avslappnad rygg än genomsnittet. Vet inte vad den skulle ha fått för poäng på en gångartsbedömning, men ändå.
Den andra hade bättre tölt om man jämför med islandshästridningen- men stötigare och mer spänd även om den var ren.
 
Sv: Ridtravare töltar?

Mitt sto töltar också. Ganska bekvämt periodvis. Men hon gör det inte på kommando, utan när det passar damen (dvs. när jag gör något som inte hon tycker att vi ska göra - alltså protesttölt...:angel: )
 
Sv: Ridtravare töltar?

I början på 90talet hade vi en vaalck efter Quick Pay som var en hejare både på att tölta och passa:love:

Han var jätteskoj att rida i skogen, passade ifrån kompisens fina halvblodsto fats hon körde full galopp:rofl:

Han var otroligt bekväm att sitta på.
 
Sv: Ridtravare töltar?

Ja, jag töltade min tills förra året när vi började närma oss piaff-försök, då tog jag bort tölten, men det tar mig inte många sek att leta fram den igen!
 
Sv: Ridtravare töltar?

kl
Vad man lär sig på detta forum! Har trots "ansenlig ålder" bara träffat EN töltande travare och trodde det var OVANLIGT! Man LÄR sig HELA TIDEN! Ska spana in travarna i omgivningen mer noga......
 
Senast ändrad:
Sv: Ridtravare töltar?

Förlåt om det redan finns en sån här tråd, jag hittade ingen iallafall...

Men jag såg ett varmblod till salu, som var "gångarts tränat i tölt" Väldigt lättöltad.

Kan verkligen travare tölta?:confused:

Jag har en kallblodstravare, hon töltar, har alltså en 4:e gångart som hon gillar att använda. Hon är säker och håller tölten fint, det är väldigt bekvämt :p
 
Sv: Ridtravare töltar?

Min häst töltar, aldrig i hagen, men om jag ber henne om det så försöker hon. Jag har dock inte haft tiden som behövs för att lära henne den ordentligt, men det är planerat!
 
Sv: Ridtravare töltar?

kl
Vad man lär sig på detta forum! Har trots "ansenlig ålder" bara träffat EN töltande travare och trodde det var OVANLIGT! Man LÄR sig HELA TIDEN! Ska spana in travarna i omgivningen mer noga......

Det är inte så ovanligt;)...vilket visas i tråden. Den amerikanska travaren (American Standardbred) har en liten del "Naragansett Pacer" i sig. En, numer, utdöd ras men som har bidragit till dessa gångarter. Det är vissa linjer som har mer gångarter än andra. Ett sto jag hade tidigare hade på tölt och pass och det var underbart när jag lyckats renodla varje gångart för sig. Hon var ren amerikan...min sista var också ren amerikan men hade inte ett spår av andra gångarter än skritt, trav och galopp.
 
Sv: Ridtravare töltar?

Det är inte så ovanligt;)...vilket visas i tråden. Den amerikanska travaren (American Standardbred) har en liten del "Naragansett Pacer" i sig. En, numer, utdöd ras men som har bidragit till dessa gångarter. Det är vissa linjer som har mer gångarter än andra. Ett sto jag hade tidigare hade på tölt och pass och det var underbart när jag lyckats renodla varje gångart för sig. Hon var ren amerikan...min sista var också ren amerikan men hade inte ett spår av andra gångarter än skritt, trav och galopp.

Och pass tävlar ju t o m travare i...
 
Sv: Ridtravare töltar?

min kan inte tölta, men däremot passa.
det kan gå fort som satan och är riktigt irriterande, men det brukar försvinna när han fått igång ryggmusklerna ordentligt och bär sig väl i traven.
passen lägger han till med när han inte orkar eller försöker smita undan arbete.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
969
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 673
Senast: Gunnar
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp