Riksgaloppen 2014 (snacktråd)

Myrten

Trådstartare
Hoppsan! Galoppforumet var borta.

Nu drar det snart igång! För mig blir det tredje året med Riks-häst och det hela har medfört att jag nu andelsäger tre hästar till (2 X 1 % och en på 10 %).

Finns här andra riksgaloppörägare? Vad tror ni om säsongen? Jag valde Hyperion med hästen Der Blaue Reiter detta år. Andra kompisar har Pegasos och Medea. Var lite inne på att skaffa en andel i Pegasos också, men jag hann inte med. Det tog slut.

Tänker befinna mig på Täby 9 april vid vårdebuten. Det lutar ju åt att "Bosse" (Der Blaue Reiter) ska starta då.

Hoppas det kan bli lite snack-intresse här.
 
Sv: Riksgaloppen 2014 (snacktråd)

Men det kan väl ändå inte bara vara jag som har Riks-häst? I två av de Jägersro-baserade stallen finns det i så fall andelar kvar, men jag tror de stoppar försäljningen efter helgen.

Min häst startar på onsdag och det smäller direkt, för han möter en av konkurrenterna i Riks-galoppen - Stall Pegasos Ardaba. Tyvärr är det lunchgalopp och jag ska på projektledarkurs, så jag får vänta med att se Bosse in action.
 
Sv: Riksgaloppen 2014 (snacktråd)

Vi skaffade en andel i Stall Nike. Ska bli kul att komma in lite i galoppen igen, var ett tag sedan. Eftersom vi bor på Malta blir det svårt att följa live men jag hoppas i alla fall att Hands Up startar, gärna på Jägers, när vi är hemma en period i sommar :)
 
Sv: Riksgaloppen 2014 (snacktråd)

Håller tummarna för att du får se Hands Up live! Malta, dit har jag funderat på att åka faktiskt. Ligger bra till på min lista. Finns det galopp på Malta förresten?

Själv gjorde jag premiär med att titta på ATG Live idag. Trots att detta är mitt tredje år med Riks-häst så har jag inte använt den tjänsten tidigare, men nu får det bli fler gånger. Jag har kollat igenom alla loppen i efterhand också. Nöjd med Bosses tredjeplats idag, men Ardaba var suverän, bara flöt ifrån de andra och vann.
 
Sv: Riksgaloppen 2014 (snacktråd)

Grattis får man väl säga :) Hands Up ska ut och leta race nu, vi får följa via liven. Har vunnit de tre senaste åren på rikstravet så får väl hoppas galoppen blir en lika stor fullträff :D

Jodå, galopp finns, men det är en liten sport här. De flesta hästarna är importerade från Frankrike och England och det brukar vara ett lopp per tävlingsdag med 5-7 hästar i varje... Det jobbas mycket för att få igång galoppen men jag tror inte det kommer hända innan de får en ordentlig bana att rida på (de rider på travbanan nu, den har ett par extra lager sand på sig så den blir egentligen för hård för galopphästarna och för lös för travhästarna, inte bra för någon med andra ord, men tror det jobbas på att få till en ny bana).

Bästa hästen just nu, Kimberley Downs, med reservation för stavningen, som är helt överlägsen. Tror både denna hästen och jockeyn inte hade gjort bort sig mot mer kvalificerade gäng i till exempel Spanien eller Sverige... De har vunnit i Belgien i alla fall för ett par år sedan.
galopp8.jpg


Däremot är det väldigt populärt här att korsa fullblodsston med ponnyhingstar och så tävlar man i ponnygalopp - med sulky. Dessa race lockar 30-40 heat med 4-5 i varje på sina tävlingsdagar.
ponnyrace4.jpg


och även shetlandsponnyerna racar i dessa, mycket populärt (en annan hade aldrig slängt upp mina femåringar bakom en fullt skenande shetlandsponny men det är en annan femma)...
ponnyrace2.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp