Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Om du inte kan se hur inaktiv hans bakkärra är på videofilmerna så är du nog inte så kunnig. Herregud det ser ju tom en blind, blir också väldigt framträdande i hans piaff som är en rörelse som kräver lite bakbens aktivitet, inte är det några höjdar piaffer han visar med ordentligt tramp i bakbenen inte, det är knappt tån bak lämnar marken.

Och att ens komma med ett uttalande om att det skulle vara intressant att lägga Sir Oldenburg på Krack C får mig bara att skaka på huvudet och säga hjälp vilken okunnighet. Du har två hingstar som har många bra sidor men som har en klar svag sidan sin bakbensaktivitet och dessa två skulle du tycka vara en bra kombination. Avlar du på att förstärka svagheter eller ?

Jag diskuterar inte din häst och hennes gång det finns ett möderne också med i leken eller hur, det är inte klon av sin pappa du har.
Jag säger att en stor andel av de avkommer jag tittat på på video uppvisar samma "slappa" bakkärra som sin far, jag har väl ingenstans skrivet att alla gör det ?

Och som jag också skrev är det förvånandsvärt påfallande många av de riktigt bra gångartshingstarna som har en klar svaghet i bakbensaktiviteten och jag skulle nästan gissa utan att ha satt mig in allt för mkt i den rena gångartsaveln att detta är anledningen till att man kikar på hoppblod till gångartsaveln. En hopphäst klarar sig inte långt utan en bra bakkärra vilket också är anledningen till att jag absolut inte vill avla på en sådan. Mina planer är ju inte att avla en ren gångartshäst. Uppenbarligen klarar ju sig dressyrhästarna med det.
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Lite nyfiken på varför du dissar hans typ och rörelser?

http://www.youtube.com/watch?v=kX7NkhIhz5Q

grafenstolzconf2.jpg

Den bilden var väl den enda han såg något så när vettig ut på, fanns ju andra som sa betydligt mer och likadant så var det ju inte så svårt att se att den lågställdhet man såg på dessa bilder tydligt gjorde honom framtung i allt dressyrarbete. Gillade inte ett spår av varken modell eller gång som var alldeles för alldaglig och just framtung.
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Då jag inte har flash kan jag ej se filmer, men jag har sett Krack C, och Sir oldenburg, och tuschinski ridna. Har du? :)

Jag håller med om att de finns mkt sk gångartshingstar som inte presterar ett skit utan en ihållande enveten ryttare på ryggen. Men nämna hingstar tillhör inte den kategorin.
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Den bilden var väl den enda han såg något så när vettig ut på, fanns ju andra som sa betydligt mer och likadant så var det ju inte så svårt att se att den lågställdhet man såg på dessa bilder tydligt gjorde honom framtung i allt dressyrarbete. Gillade inte ett spår av varken modell eller gång som var alldeles för alldaglig och just framtung.

Men lågställd är han ju def inte, hur kan du få honom till det?

Tyckte du verkligen att han även var framtung på den videon jag länkade till?

Personligen så tycker jag att han har betydligt mer gång än alldagligt och tydligen har de internationella domarna den åsikten med med tanke på hans poäng i just dressyren ;)

Jag tycker inte att han är var sig framtung eller lågställd http://www.youtube.com/watch?v=3BWIEaEZv5I&NR=1
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Men lågställd är han ju def inte, hur kan du få honom till det?

Tyckte du verkligen att han även var framtung på den videon jag länkade till?

Personligen så tycker jag att han har betydligt mer gång än alldagligt och tydligen har de internationella domarna den åsikten med med tanke på hans poäng i just dressyren ;)

Jag tycker inte att han är var sig framtung eller lågställd http://www.youtube.com/watch?v=3BWIEaEZv5I&NR=1

Du behöver inte börja tjaffsa om honom för du kan aldrig få mig att ändra uppfattning, jag har sett nog för att veta att han är totalt ointressant. I jämförelse med mina idealmål är han lågställd så det sjunger om det och framtung och har alldeles för alldagliga gångarter punkt på diskutionen.
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

jag är mkt väl påläst. Både om hingstarna o om virus, då de via den vägen har förstört några datorer för mig på mkt kort tid! Min sambo är dataingenjör, litar på honom, O faktiskt har jag inte haft nåt virus på datorn sen jag sket i flashen. Reklambanners är en VÄLDIGT stor orsak till virus.. Men de vet du väl redan ;)

Vad har jag bevisat i många trådar.. haha sluta med dina personangrepp :) Jag säger inte att jag är bäst, jag är nybörjare som alla andra här på buke. De är upp till dig som lyssnar att ta ställning till vad andra skriver eller inte.

De fanns en tid innan alla mina virusangrepp som jag nyttjade till att kolla på hingstar. Har ju även andra som har datorer som har flash som jag kan kolla på. Jag har pratat med både uppfödare o ägare till mitt sto, o den hingst jag valt att betäcka med. Så min undersökning av mina hästar o deras partners är nog mera övervägd än vad du verkar tro :)

Du kan sluta kasta skit på mig nu. Som du märker kastar ja ingen skit på dig.. Jag har bara ställt en fråga, o den har jag fortfarande inte fått svar på. Om du hade varit sååå kunnig som du själv uppfattar dig själv som så skulle du kanske inte skapat en tråd som denna, för då kan ju såna som jag svara i den, såna dära okunniga du ändå inte kan lyssna på ;)
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Tycker att det är så tråkigt att dina trådar ofta utmynnar i att du bara hävdar din åsikt och att du vet bäst. Tipsen du får är väl knappast dåliga och att klanka ner på ex Krack C och hans gång känns liksom mest lite dumt. Kommer ihåg förra vändan om hingstvalet och eftersom Niveau uppenbarligen dög så är jag ytterst förvånad att åtminstone hälften av de hingstar som varit uppe i tråden inte duger.

Mot bättre vetande lägger jag till Emmerton som förslag, men eftersom jag inte ens är värd att svara på när jag undrar vilken hingst som representerar den typen av gång du vill åt så antar jag att min åsikt i din tyckande är litet värd.
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Haha det där med reklambanner skulle ge virus är så mkt skitsnack det kan bli tror du på alla gamla skrönor ? Skaffa för guds skull ett bra virusprogram du verkar ju sakna det om du kan få in så mkt virus i din dator.

Men låna då en annan dator och gå in och titta på filmerna, du säger ju själv att du är nybörjare och jag säger då att du har en stor brist i din kunskap i bedömningen av bakbensaktivitet. Något som nog kan vara väldigt viktigt att lära dig om du skall lyckas med din avel. Så gå in och titta på filmerna koncentrera dig på bakbensaktiviteten och se vad du ser. Titta även på andra och jämför så lär du dig nog ganska snabbt att se vad det är jag menar.

Du kommer rätt ofta med kommentarer i vissa trådar som är riktiga grodor som visar att kunskapsnivån inte är så hög även om du gärna vill framställa att du kan väldigt mkt när du kommer med dina tvärsäkra kommentarer i vissa trådar. Normalt skakar jag bara på huvudet och suckar och läser vidare men nu hävdar du ju envist att du (som inte ens tittat på filmerna) minsan har rätt och att jag sett helt fel på alla filmerna jag tittat på och det känns inte som ett läge att bara skaka på huvudet och läsa vidare.

Att jag skapade tråden var för att få tips på hingstar att kika vidare på då jag inte vill missa något allternativ och det finns rätt många tusen hingstar om man vidgar vyerna utanför sverige så rätt lätt att någon faller ur minnet. Jag har dessutom varit i stort sett helt borta från hästvärlden sen förra hösten då jag blev allvarligt skadad i en unghästolycka tanken har egentligen inte alls funnits att betäcka iår då det är tillräckligt mkt kaos att reda ut och hinna ifatt med allt annat. Det utbryter lite kaos när man blir så skadad när man har stallarna fulla med hästar och inga anställda.

Dock när jag nu börjat sätta igång med inridning/utbildningen av unghästarna igen så gnager det i mig att ha detta stoet tomt ett år till då hennes 4-åriga dotter är något väldigt långt utöver det vanliga inom båda disiplinerna. Därav en sådan här sista sekunden tråd för att få tips på vad jag skall kika lite extra på för det är ju minst sagt inte långt till deadline om jag skall betäcka henne iår. Jag har ju knappast sagt att någon annan skall säga vilken hingst jag skall betäcka med.
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Du behöver inte börja tjaffsa om honom för du kan aldrig få mig att ändra uppfattning, jag har sett nog för att veta att han är totalt ointressant. I jämförelse med mina idealmål är han lågställd så det sjunger om det och framtung och har alldeles för alldagliga gångarter punkt på diskutionen.

Lågställd kan jag absolut inte hålla med om, förstår inte hur du ens kan påstå det?? Alldagliga gångarter så undrar jag om du varit på en enda dressyrtävling och sett hur hästar rör sig allmänt, speciellt för att kalla hans gångarter alldagliga :crazy:

Bemödade du dig ens med att se på videorna jag länkade??!! Fast skit samma hans resultat talar för sig själv..
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Tycker att det är så tråkigt att dina trådar ofta utmynnar i att du bara hävdar din åsikt och att du vet bäst. Tipsen du får är väl knappast dåliga och att klanka ner på ex Krack C och hans gång känns liksom mest lite dumt. Kommer ihåg förra vändan om hingstvalet och eftersom Niveau uppenbarligen dög så är jag ytterst förvånad att åtminstone hälften av de hingstar som varit uppe i tråden inte duger.

Mot bättre vetande lägger jag till Emmerton som förslag, men eftersom jag inte ens är värd att svara på när jag undrar vilken hingst som representerar den typen av gång du vill åt så antar jag att min åsikt i din tyckande är litet värd.

Det är inte överhuvudtaget samma sto som skall betäckas, hade du läst slutet av tråden ifjor så vet du nog också att Niveau egentligen inte var mitt val, det fick bli ett sista minuten panik byte då ägget höll på att gå och hans simmare fanns 30 minuter bort. Det var det eller tappa den brunsten. Och eftersom det redan var en bit in på säsongen och ett maiden sto som vi inte viste något om fertiliteten på så tog vi det beslutet.

Det är det som är det roliga med detta forumet att man klankar så fort man lyfter fram en mindre bra egenskap, hur i helsike skulle någon lyckas i sin avel om inte även de negativa bitarna lyfts fram. Jag tror inte det finns en fullständigt felfri individ som har absolut 10 mässigt i alla sina delar av gång/hopp/exteriör. Det är genom att verkligen granska och se de mindre bra partierna man kan förbättra nästa generation. Man kan inte bara stirra på en siffra och tycka waow den har bra poäng den använder jag. Alla individer har ett svagare parti någonstans, kan man tänka sig att få det på köpet när man använder hingsten eller att andra delar väger upp så mkt utöver det att man får leva med risken fine använd den då, men absolut inte om stoet eller hennes närmsta släktingar har samma svaghet då risken är stor att det lämnas iväg även från stoet i genbanken.
Att vara en framgångsrik dressyrhäst och ändå ha en halvtradig bakbensaktivitet finns ju många exempel på, vi behöver ju inte gå så långt vi har ju Briar här på hemmaplan som ett bra exempel på det.

Det är ungefär som att vi här i sverige bara bedömmer två betyg i hoppningen de ger alldeles för liten fingervisning om vilka delar är det egentligen som är superbra och vilka är mindre bra ? Har den fått höga poäng för att den har en väldigt bra ryggverksamhet och det uppväger att den kanske "bara" är normal i sin benteknik. Eller är det tvärtom en fantastisk benteknik men lite svag ryggverkan. Dessa två kan ge samma poäng men gör att de bör användas till helt olika ston. Man måste gå in på detaljer för att öka chanserna till en fullträff.

Att jag kommenterar vad jag tycker om hingstarna som föreslås är ju för att ge en hint på vad jag vill ha eller inte vill ha. Tycker väl att det är ganska oartigt att inte kommentera alls när någon föreslår någon hingst och om jag inte säger vad som gör att han blir ointressant så hjälper det ju inte precis till att få fram rätt förslag, då ingen i så fall vet varför det inte är intressant.

Men vist jag kan börja att bara säga NEJ när jag får ett förslag jag inte tycker är något, men skall vi slå vad om att jag då kommer få en fråga Varför ?

Att säga på rak arm vad jag letar efter vill jag inte göra för att det är inte hugget i sten och risken är då att jag tappar något förslag som hade andra bitar som vägde upp. Men vi kan ju konstatera att jag vill ha en bra aktiv framåtgripande bakbensaktivitet det tummar jag inte på ;)
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Det har funnits massor massor och massor av hingstvalstrådar här genom åren och jag har själv startat en förra året. Men jag har aldrig uppfattat att en ts i en sådan tråd faktiskt idiotförklarar de som ger förslag i trådarna på det sätt som du gör. Tycker som sagt att det är tråkigt. Vet också att det inte är samma sto som det gäller eftersom denna var e CB II, men jag har ett minne av att de kommer ur ungefär samma stostam?

Jag håller också med om att det är oartigt att inte svara på förslag. Tex förslaget om Emmerton och Cyllenes förslag Contendro I och förstås Mariaautos förslag på Converter II.
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

fast med såna raljerande svar lär du inte få några svar.

Låt maria ha sin åsikt, passar den inte så är det väl bara att gå vidare och lyssna på nästa tips.
Tagga ned!
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

jag tror inte på skrönor, men jag tror på fakta..

Jag har ju sagt 3? ggr nu att jag HAR sett filmer.. Även om jag inte KAN SE på youtube, kan jag oftast LADDA ner från youtube.

Jag förstår inte varför du ska ha en sån negativ syn på allt? Du känner inte mig, jag känner inte dig, du vet inte ett dugg om jag är självsäker eller inte i mina kommentarer. Men saker jag vet nåt om, saker jag har sett, de är jag självsäker på. Och jag säger min personliga åsikt om dessa saker. Om jag INTE är säker på nåt använder jag oftast ordet "tror", då bör betraktaren beakta det ordets innebörd, o sätta det i meningens innebörd o dra en slutsats..

Jag är ingen duktig ryttare, men efter en rejäl avtrillning är inte jag heller som jag ska i min rygg, kommer därför alltid ha svårt att rida fina hästar med mer gång o känslighet då jag helt enkelt inte kan följa i de rörelserna. De är nåt jag noga beaktar i mitt hittils enda hingstval, ridbarhet.. Jag vill jättegärna lägga Jazz på Bamora, men de är en avkomma som är till salu redan innan den kommit ut i så fall!

Jag vet även hur en häst ska röra sig, de har jag lärt mig i min utbildning, o kurser därefter. Jag sa Krack C-Sir Oldenburg för att retas med dig, o de funkade :) Jag skulle inte lägga nån såpass omodern stam på en Krack C, som ändå är en modern stam. På min häst är de svårt att kombinera modernt med modernt, för de väldigt lätta som moderna hästar har har hon i sig, jag vill iaf att benen ska ha större diameter än en welsh ^^. Där ligger en stor del av svårigheten med att hitta en bra hingst till mitt sto, å andra sidan har hon en väldigt förärvningssäker stam, så jag vet ungefär vad som kommer ut iaf :)

Att kalla mig för totalt okunnig har du inget för :) Jag tar inte åt mig de minsta, okunniga är vi alla, på olika områden, själv intresserar inte hoppning mig speciellt mkt.. O dressyr verkar inte intressera dig speciellt mkt..
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

men Converter II är ju väldigt lågställd? En bekant skulle betäcka sitt sto som är lite lågställt men ville ha Converter II, det rekommenderades inte, dock gjorde hon det iaf, har inte sett reslutatet.
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Det har funnits massor massor och massor av hingstvalstrådar här genom åren och jag har själv startat en förra året. Men jag har aldrig uppfattat att en ts i en sådan tråd faktiskt idiotförklarar de som ger förslag i trådarna på det sätt som du gör. Tycker som sagt att det är tråkigt. Vet också att det inte är samma sto som det gäller eftersom denna var e CB II, men jag har ett minne av att de kommer ur ungefär samma stostam?

Jag håller också med om att det är oartigt att inte svara på förslag. Tex förslaget om Emmerton och Cyllenes förslag Contendro I och förstås Mariaautos förslag på Converter II.

Nu kom ju förstås inte Mariauto med något förslag innan diskution uppstod utan hon kom enbart in i tråden för att hacka på vad jag skrev om bakbenen på Trenton. Så att säga att jag idiotförklarar någon som kommit med ett seriöst förslag som ens är i närheten av det jag frågar efter i trådstarten är väl lite fel kanske. Att jag sedan inte tål just den användaren efter att hon gick långt över gränsen i väldigt fel läge i ett av sina första inlägg här på forumet för något år sedan gör ju sitt till hur tonen blir tillbaka.

Emmerton är väl inte riktigt någon som passar in i det jag skriver att jag söker.
Inget fel på honom som hopphingst men någon gångartskanon kan jag väl inte kalla honom.

Contendro har jag inte svarat på än då jag fortfarande inte har lyckats hitta någon bra video på annat än hoppning. Men jag söker vidare för att se om jag hittar något, kan säga att det finns väldigt många sökresultat på honom så det tar lite tid att leta igenom och jag hinner bara göra det i pauser (klar fördel med att ha en skada som gör att man kan ta täta pauser utan att ha dåligt samvete att jag sedan får hålla på och rida fram till 12 i natt är en annan sak).
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Nytt otippat förslag som åtminstone ser kul ut på papper,har tagit bort ett av dina krav,sorry ! :)
Flore Star :eek::idea:
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Vad jag har förstått har C Trenton Z lämnat både dressyr och hoppavkommor? Fast han kanske har för dåliga gångarter.
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Du lät nog inte hitta något annat än hoppning på Contendro själv, däremot så har han visat att han lämnar dubbeltalanger big time. Han har 156 i hoppindex och typ 130 i gångartsindex baserat på hans avkommor. Hans egna resultat från 70-dagars såg typ likadant ut. Dessutom så lämnar han avkommor av mkt bra typ och ofta lite mindre. Han har äver 30 godkända söner, äldsta födda 2002 tror jag.

C Trenton Z har jag sett en hel del och jag hade inte vågat använda honom om jag vill ha gångarter. Dock trevligt hopp...
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

jag måst fråga innan jag läser nästa sida, vad var de för inlägg? :) Jag skrev att Krack C är känd för att bakbenen, balansen o ridbarheten.. Nöj dig med de ;)
 
Sv: Riktigt bra multitalang hingst tillgänglig på importsemin finns det ?

Mighty Magic? 30 dagars test 8.10 dressyr och 8.38 i hopp.
Bara 7 år förvisso.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 449
Senast: Görel
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 677
Senast: athena
·
Övr. Grenar Planerna är redan i fullgång för hingstar nästa år... Vadå? man ska väl var ute i god tid? :angel: Jag avlar själv mot FT...
Svar
1
· Visningar
1 013
Senast: fleur
·
W
Avel Ännu en hingstväljar tråd men den här gången till ett Nordsvensktbrukssto. Vi har ett sto av lite lättare typ som säkert en del sett...
2
Svar
39
· Visningar
11 759
Senast: Krisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp