Rimlig lön för hästskötare

Wysiwyg

Trådstartare
Om man ska arbeta utomlands hos en nationellt välkänd ryttare som groom/ryttare, då har man väl rätt att kräva mer än lite drygt 7000 kronor?

(Hörde ingenting om svart/vitt, antar att det är svart men den biten bortser vi ifrån. Vägrar de betala vit lön kommer jag inte arbeta där. Blir det vit lön MÅSTE den såklart höjas då skatter äter upp en del av lönen.)

Boende + mat betalar man själv och efter boendet är betalt har man cirka 5700 kronor kvar att köpa mat o leva för.

Det ska tydligen vara 40 h/vecka, 6 dagar i veckan men det tror jag ju vad jag vill om :grin:

Vad är en rimlig lön att begära? Inget stjärnskott på varesig ridning eller hästskötarfronten (kan såklart ta hand om hästar men har aldrig arbetat inom sektorn). Sysslorna är stallgörat, rida 1-3 hästar per dag och grooma på tävlingar.

Help?

(Hittade ingen tråd som specifikt avhandlade detta ämne så jag skapade en egen :angel: )
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Kolla på komunals hemsida vad en hästskötare har för lön, givetvis ska du ha avtalsenlig vit lön.
Kolla upp så att arbetsgivaren har ordentliga försäkringar om det otänkbara skulle hända.
Kolla också efter vilka tider du har rätt till ob ersättning, lördag och helgdag är ju självklart men det är även efter en viss tid på vardagarna.

Glöm inte att du ska ha ett anställningsbevis där dina arbetstider och dina sysslor framgår.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Det låter som svart...

Kolla med kommunal om ob, semester och traktamenten.

Är det mycket udda arbetstider och mycket resande så ska du ju självklart ha ersättning för det.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

jag mockade stall och fick 7 dollar per timme svart, PLUS 2 boxar (kallhyra) och 2boxar som var omgjorda till bostad i det. Jag betalade min mat hastars mat och de stod for electric.

De var 6 dagar i veckan, inget tal om OB etc aven om jag hade arbetat vitt.

Jag skulle nog undersoka valdigt noga om denna platsen om det ar utomlands. Du kan inte rakna med att fa svenska forhallanden dar. Kanske posta i det landet och fraga om loner..

Sedan du betalar eget boende kan det bli dyrt om du inte har room mates. Hyra och mat ater ju upp mest av en lonecheck..
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Kolla på komunals hemsida vad en hästskötare har för lön, givetvis ska du ha avtalsenlig vit lön.
Kolla upp så att arbetsgivaren har ordentliga försäkringar om det otänkbara skulle hända.
Kolla också efter vilka tider du har rätt till ob ersättning, lördag och helgdag är ju självklart men det är även efter en viss tid på vardagarna.

Glöm inte att du ska ha ett anställningsbevis där dina arbetstider och dina sysslor framgår.

Tack!

Är det mycket udda arbetstider och mycket resande så ska du ju självklart ha ersättning för det.

Grejen är att jag hade kunnat jobba udda tider, resa och jobba över lite utan gnäll om jag fick bra betalt från början (eller om inte bra så i alla fall någorlunda skäligt) och fick rida lite också.

jag mockade stall och fick 7 dollar per timme svart, PLUS 2 boxar (kallhyra) och 2boxar som var omgjorda till bostad i det. Jag betalade min mat hastars mat och de stod for electric.

De var 6 dagar i veckan, inget tal om OB etc aven om jag hade arbetat vitt.

Jag skulle nog undersoka valdigt noga om denna platsen om det ar utomlands. Du kan inte rakna med att fa svenska forhallanden dar. Kanske posta i det landet och fraga om loner..

Sedan du betalar eget boende kan det bli dyrt om du inte har room mates. Hyra och mat ater ju upp mest av en lonecheck..

Har räknat ut att jag får motsvarande 44,7 kronor svart och det är ju fortfarande absolut ingenting.

Jag vet vad det är för stall, har googlat ryttaren också och denne verkar vara nationellt känd och har påbörjat internationell karriär.

Boendet finns på gården men det dras av på lönen. Redan där drar jag öronen åt mig lite; inte särskilt mycket betalt PLUS dragen hyra på lönen. Hmm.

Halvt KL/riktat till alla

Vad tycker ni man kan kräva då? Även om det inte går enligt kommunal eller så. Eftersom jag inte är utbildad kan jag ju inte kräva samma lön som de som tex har hästskötarexamen eller tidigare erfarenhet av hästskötarjobb. Att arbeta vitt för mig är en självklarhet, dels av moraliska skäl men sen också för försäkringar och referenser.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Du kan knappast gå efter Kommunals avtal om du ska jobba utomlands. Jag har ingen aning om vad man tjänar utomlands, men jag tror att det är som i Sverige - hos "toppryttarna" får du nog skapligt betalt annars är det nog som i Sverige. Svartjobb för lite pengar.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Du kan knappast gå efter Kommunals avtal om du ska jobba utomlands. Jag har ingen aning om vad man tjänar utomlands, men jag tror att det är som i Sverige - hos "toppryttarna" får du nog skapligt betalt annars är det nog som i Sverige. Svartjobb för lite pengar.

Ja kanske.. Men, enligt svensk standard, är 7000 kronor inklusive ingenting "normen" då? Jag menar det kanske då är kvar 4000 kronor när maten är betald och det måste ju betraktas som fickpengar?

Ääh jag vet inte. Jag har bara ingen lust att bli totalutnyttjad. Även om hästskötare i allmänhet blir det så vill jag ändå inte bli det mer än alla andra sas, haha :D
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Fast 5700 kvar att köpa mat och annat är väl inget att säga om? Om man är ensam tycker jag det är rätt mycket pengar.

Det viktigaste tycker jag är att jobbet är vitt, att arbetsgivaren har försäkringar som täcker dig och det är klargjort i vilket land du ska skatta. (Det mest troliga är väl att det är svartjobb eftersom det inte pratas om ngt skatteavdrag)
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Ja kanske.. Men, enligt svensk standard, är 7000 kronor inklusive ingenting "normen" då? Jag menar det kanske då är kvar 4000 kronor när maten är betald och det måste ju betraktas som fickpengar?

Ääh jag vet inte. Jag har bara ingen lust att bli totalutnyttjad. Även om hästskötare i allmänhet blir det så vill jag ändå inte bli det mer än alla andra sas, haha :D

Du kanske istället ska kolla upp vad saker och ting kostar i landet.
7000 kr kanske är bra betalt i jämförelse med svenska priser eller så är det tvärtom.

Jag har arbetat som hästskötare och jag jobbade vitt, jag skulle aldrig jobba svart och eftersom jag skadade mej allvarligt på jobbet är jag ändå gladare att jag hade den inställningen redan då.

Jobba svart är för mej ok om man passar grannens barn någon gång men inte som huvudsyssla och inte regelbundet.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Du kan knappast gå efter Kommunals avtal om du ska jobba utomlands. Jag har ingen aning om vad man tjänar utomlands, men jag tror att det är som i Sverige - hos "toppryttarna" får du nog skapligt betalt annars är det nog som i Sverige. Svartjobb för lite pengar.

Jag har en kompis som jobbat hos en av toppryttarna, säger inte vilken diciplin. Hon fick ut 7000 kr ca (är rätt säker på att det var svart). Fick också ridlektion ca 1 gång varannan vecka.

Så det är nog skit oavsett var man är för de vet att det går att få tag i folk som jobbar billigt.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

På bukefalos finns en hel massa liknande trådar som handlar om löner för hästjobb.

Det som jag undrar över är: alla ni som "kräver" så och så i lön, hur skickliga är ni i erat yrke?

Har man möjlighet att få jobba för en framgångsrik och skicklig, kan man inte till viss del ändå se det som betald utbildning och ta tillfället att riktigt suga i sig allt man bara kan under den tid som man är där?

Jag har haft turen att få jobba hos erkänt skickligt folk både i sverige, europa och längre bort än så.
Har aldrig arbetat svart utan hellre accepterat en lägre lön och lärt mig otroligt mycket på vägen!!!

Se det som en karriärstege!!! Vartefter så kommer lönen av sig själv, du har lärt dig massor, blir eftertraktad och ÄR DÅ VÄRD VARTENDA ÖRE.

Det klassiska utrycket, "man blir aldrig fullärd" är verkligen en sanning.
Nu, som halvpensionär efter många år i hästyrken, blir jag nästan full i skratt när jag tänker på hur "fullärd" jag tyckte att jag var i 25-årsåldern, efter att ha gått diverse kurser och "har haft häst hela mitt liv och tävlar i högre klasser" - bullshit-snack.....

Har du möjlighet att få jobba på ett bra ställe: Ta chansen!
Ger det inget är det ju bara att sluta.

Tänk på att utomlands, även om du jobbar vitt, är det deras lagar och regler som gäller och de kan skilja sig mycket från vad som gäller här hemma.
Du kan bli fast anställd ena dagen för att få sparken och måste sluta omgående nästa dag, ifall du inte håller måttet.

Var ödmjuk tills du har några "tunga namn" på CV:n.

Lycka till!!!:laugh:

(och jag tycker inte heller 5700kr kvar på fickan är så dåligt)
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Vad är en rimlig lön att begära? Inget stjärnskott på varesig ridning eller hästskötarfronten (kan såklart ta hand om hästar men har aldrig arbetat inom sektorn). Sysslorna är stallgörat, rida 1-3 hästar per dag och grooma på tävlingar.

Läste lite slarvigt först och såg inte detta.
För helsike, i princip kan man väl säga att du är 100 % lärling ju!.
Någon typ av lärlinglön kan du ju var glad över.
Är detta en proffsanläggning med duktigt folk så passa på!!!
Så länge du inte måste betala för att jobba utan går +- 0 så skulle jag säga att du vinner på det om du vill utvecklas inom hästyrket.

Älskar du att jobba med hästar, är flitig och vill lära dig/utbildas/utvecklas så kommer du fort att gå framåt både i lön och i arbetsuppgifter.

Är du däremot en gnällspik som redan kan allt och känner dig utnyttjad för att du kanske måste gå ut i stallet på en ledig dag... ja då tycker jag inte att du skall bry dig om att jobba med hästar överhuvudtaget utan istället sätta dig på skolbänken och utbilda dig till ett yrke som ger en hög ingångslön;).
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Sorry, mitt andra inlägg låter som ett påhopp! inte menat så:(
Menade väl, men det lät lite hårt.....
Hästjobb är inge kul om man inte är passionerad. Men å andra sidan, vilket yrke är det?
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Sorry, mitt andra inlägg låter som ett påhopp! inte menat så:(
Menade väl, men det lät lite hårt.....
Hästjobb är inge kul om man inte är passionerad. Men å andra sidan, vilket yrke är det?

Nej nej jag tog det inte alls så (eller ja det kanske jag hade gjort om du inte skrivit ett till inlägg, haha).

Men det är sant det du skriver.. Nu vet jag ju inte om jag är passionerad när det gäller att jobba med hästar men som fritidsintresse finns det inget bättre! Ger alltid allt jag har.

Tack igen ;)
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Hej!

Var noga med att se till att du åtminstone är försäkrad ifall du råkar ut för en olycka. Även i Sverige kan situationen bli oerhört problematisk om det är svartjobb vi talar om och olyckan är framme. Exempelvis; får du bo kvar på gården och evt ha hästen kvar medan du är sjuk och någon annan behöver jobba i ditt ställe, hur blir det med mat och fickpengar då?

Se till att du har pengar som räcker till biljett hem omgående så du inte blir strandsatt i ett annat land.

Själv skadade jag mig för några år sedan då jag blev attackerad av en hingst och är oerhört tacksam att det skedde på en arbetsplats som hade kollektivavtal med gällande försäkringar.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Frida
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

HAr själv inte någon egen erfarenhet av vara anställd i stall men jag har en kompis som var i TYskland och jobbade.

Hon fick DÅ (ca 6 år sedan) motsvarande 4000 kr och då hade hon allt betalt utom kvällsmat och hade BRA arbetsföhållanden.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Normen för en svensk svartarbetande hästskötare idag är boende, stallplats (och mat åt hästen) samt 3000:- i fickpeng.
Givetvis jobbar man som en slav i stort sett. Men vill man sattsa på sitt intresse kan det vara helt ok att jobba som hästskötare (vitt eller praktik) i någon månad med "dåligt betalt".

Men inte någon längre tid.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Jag provjobbade en vecka hos en känd Ft ryttare i tyskland.
Där ingick ja boendet ingen mat och i stallplats. Har för mig att det var ca 200euro/månad. Vilket innebar att det inte ens gick runt. Jag tackade för mig och åkte hem. Men jag vet att nån tjej i sverigeeliten åkte dit för nått år sen förhoppningsvis med bättre premisser ;)

Hade jag haft koll på vad som gällde hade jag nog inte åkt dit. Men när jag åkte trodde jag att mat och och sådant ingick.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Normen för en svensk svartarbetande hästskötare idag är boende, stallplats (och mat åt hästen) samt 3000:- i fickpeng.
Givetvis jobbar man som en slav i stort sett. Men vill man sattsa på sitt intresse kan det vara helt ok att jobba som hästskötare (vitt eller praktik) i någon månad med "dåligt betalt".

Men inte någon längre tid.

Mycket bra sagt! en serios arbetsgivare borde ju vilja att personalen stannar mer an en manad eller tva.. det gor den oftast inte om man inte har ett ore kvar efter att man betalt rakningar mm.. ar det en larlingsplats; alltsa en utbildning( dem flesta vet ju redan hur man leder en hast, mockar skit och fodrar sa da ar det kanske nagot annat man ska gora dar.)..., borde detta framga av annonsen, eller hur?

Alldeles for mycket svartjobb inom hastbranschen som ar ett tungt och riskfyllt yrke och som borde betalas efter det ocksa! Latt att lura unga tjejer att jobba svart , men vad hander om du ramlar av unghasten lite illa och far sitta i rullstol resten av livet..dessutom utan forsakringar?

Dags att alla borjar tanka lite och inte bara accepterar saker for att "det alltid har varit sa"
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har jag lagt tråden fel så får ni gärna flytta den, men jag tror att den ska ligga rätt. Nu är det så att jag har blivit erbjuden...
Svar
6
· Visningar
2 880
Senast: KungTulle
·
L
Hästmänniskan Jag skriver nu under anonym nick. Jag jobbar på en liten ridskola som instruktör kvälls tid, får tim lön -svart!! Men är ca en halv...
2
Svar
21
· Visningar
2 167
Senast: maddiiiz
·
P
Hästmänniskan Jag blir så fruktansvärt arg! :mad: Jag har nu ringt runt till olika stall, med ledig plats för hästskötare. Både kända och okända. Jag...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
20 845
Senast: Tora
·
V
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden ett arbete i Danmark som hästskötare och dem undrar hur mycket jag vill ha i månaden... Så mycket som möjligt...
Svar
14
· Visningar
1 346
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp