Rimlig lön för hästskötare

Sv: Rimlig lön för hästskötare

På bukefalos finns en hel massa liknande trådar som handlar om löner för hästjobb.

Det som jag undrar över är: alla ni som "kräver" så och så i lön, hur skickliga är ni i erat yrke?

Har man möjlighet att få jobba för en framgångsrik och skicklig, kan man inte till viss del ändå se det som betald utbildning och ta tillfället att riktigt suga i sig allt man bara kan under den tid som man är där?

Jag har haft turen att få jobba hos erkänt skickligt folk både i sverige, europa och längre bort än så.
Har aldrig arbetat svart utan hellre accepterat en lägre lön och lärt mig otroligt mycket på vägen!!!

Se det som en karriärstege!!! Vartefter så kommer lönen av sig själv, du har lärt dig massor, blir eftertraktad och ÄR DÅ VÄRD VARTENDA ÖRE.

Det klassiska utrycket, "man blir aldrig fullärd" är verkligen en sanning.
Nu, som halvpensionär efter många år i hästyrken, blir jag nästan full i skratt när jag tänker på hur "fullärd" jag tyckte att jag var i 25-årsåldern, efter att ha gått diverse kurser och "har haft häst hela mitt liv och tävlar i högre klasser" - bullshit-snack.....

Har du möjlighet att få jobba på ett bra ställe: Ta chansen!
Ger det inget är det ju bara att sluta.

Tänk på att utomlands, även om du jobbar vitt, är det deras lagar och regler som gäller och de kan skilja sig mycket från vad som gäller här hemma.
Du kan bli fast anställd ena dagen för att få sparken och måste sluta omgående nästa dag, ifall du inte håller måttet.

Var ödmjuk tills du har några "tunga namn" på CV:n.

Lycka till!!!:laugh:

(och jag tycker inte heller 5700kr kvar på fickan är så dåligt)

Så här är (var?) det på de flesta ställen i Frankrike där du har en chans att komma upp dig i ett företag.
Du sliter gratis minst 12 timmar/dag 6 dagar i veckan i tre-fyra år och har du sedan tur så blir du anställd.
Under tiden måste du givetvis försörja dej på annat sätt, antingen rika föräldrar eller genom att jobba resten av dygnet med.

Jag tycker vinte att det är acceptabelt på något vis.
Isåfall bör Mc Donalds anställda inte heller ha någon lön och inte en hel radda andra heller eftersom det inte kräver någon särskild briljans.

Det är alltid fel att utnyttja andra oavsett vad man anser att man har för orsak.
Slaveriet är förbjudet och ska fortsätta vara det.

Ett jobb så slitsamt som hästskötarjobb ska ge betalt därefter, ingen hade kommit på tanken att be någon teknik intresserad att jobba för småpengar bara för att de fick chansen att jobba i ett företag där de kan lära sig massor.

Nä sluta låta er uttnyttjas, om alla kräver vita rimliga löner så finns det inga svartjobbare kvar och de stackare som skadas i arbetet slipper leva på existensminimum resten av sitt liv för att de hade en passion och intresse.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Håller helt med!

Om folk slutade svart jobba eller acceptera helt löjligt låga "löner" så skulle det hela ändra sig och då skulle folk vara så illa tvugna att antingen anställa folk på ett rimligt och shysst sätt, eller göra det själva.

Jag är totalt FÖR att det ska försvinna dom här "2000 i fickpengar och 12 timmars arbete varje dag" "jobben" etc.
Blä det är sånt som gör att det inte går att jobba vettigt med hästar om man har familj etc.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

*dl kl*

En tjej jag känner till (jag vet det lät luddigt men vill inte peka ut ngn) red galopphästar åt en tränare, hon fick inte betalt lön (vet ej om denna fick någon peng för att hon red) men drömde om att bli jockey och kom ngn dag i veckan till stallet och red.

Tränaren var oansvarsfull och satte upp henne på en unghäst som jag anser att denna tjej absolut inte skulle ha ridit! Den var lite "opålitlig", tränaren visste om detta och visste även att unghästen behövde en viloperiod.

Tjejen rider hästen för första gången, hästen gör en fulbock och kastar av sin ryttare som turligt nog bar säkerhetsväst. Ryttaren får ordentlig fraktur på ryggen, minns inte om hon tom bröt en ryggkota eller om den "bara" fick en spricka.

Tjejen hade eget företag.

Ingen bra ide.

Vad jag med säkerhet kunde säga var att tjejen inte fick vit lön.

Undrar ofta hur det gick för henne, hon var väldigt trevlig och rar.

Tränaren brukade sitta och prata skit om tjejen och hur hon såg ut som en groda när hon red. Riktigt falsk människa. Så när jag hörde att tjejen åkt av och gjort sig mkt illa så kändes det rätt tråkigt. Lite extra tråkigt eftersom jag tyckte att tränaren borde fattat bättre än att sätta upp henne på en bakslug unghäst.
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Jobbar sedan cirka tio år som tävlingsgroom i Tyskland och jag kan absolut inte klaga på vad jag tjänar!!
När man är helt ny är väl en normallön runt 750 Euro, inkl. boende och viss mat. Lönen ökar ju i takt med erfarenhet och kunskap, har du lastbilskort är det lättare att få mer pengar!!
Jag har alltid jobbat vitt och dom flesta jag känner gör det också! Kanske är det annorlunda i Sverige, det kan jag inte säga något om då jag aldrig jobbat där!
För tillfället är det en enorm brist på hästskötare så dom flesta betalar vad man kräver iallafall om man har lite erfarenhet av jobbet.
Jag måste dock säga att många unga svenska tjejer som kommer ner inte har den blekaste aning om vad som väntar! Dom flesta vill rida massor, men det anställer man ingen hästskötare för! Visst kan det ofta ingå viss motionsridning, men sitta och riktigt jobba hästarna finns det andra folk för. Sedan finns det många som kommer och är lata och bara vill festa inte har någon lust att gå upp på morgonen... Vissa verkar tro att dom är på ridläger! Ger inget bra rykte för oss andra svenskar...
Nä, man måste vara av rätt virke för att göra detta jobbet, det är egentligen inget jobb utan en livsstil. Det är antingen eller... Man måste leva för "sina" hästar och vara beredd att vara hos dom 24 timmar om dygnet om det behövs!! Visst är det skillnad på att vara hemmagroom eller tävlingsgroom men du måste verkligen brinna för det du gör! Själv älskar jag mitt jobb och skulle inte vilja byta det mot något i världen, ångrar inte en sekund att jag åkte ner!
Fundera på om detta verkligen är din grej, och tänk på att pengar inte är allt, visst måste du kunna leva, men om man vill bli rik ska man inte jobba som hästskötare...
Om du har fler frågor angående jobbet i stort eller vill ha hjälp att hitta jobb får du gärna höra av dig!!
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Min erfarenhet som hästskötare i utomlands börjar bli lite gammal, men jag gick den långa vägen och min karriärkurva och löneökning skiljer sig inte mycket från mina vänner som gjort ett helt annat yrkesval.

Det du skriver om har jag inte varit med om.

Jag har säkert haft tur som redan från början jobbat med proffsigt duktigt folk.

Min sista anställning var mycket BRA betalt med bra tider och bra vilkor på alla sätt. Men så förtjänade jag det också.
:angel:
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Vad trevligt att ts får ett svar ifrån någon med färska erfarenheter och som vet vad hon talar om:bow:
 
Sv: Rimlig lön för hästskötare

Om du väljer att arbeta inom EU har du rätt att få använda din svenska a-kassa under 3 månader medan du söker arbete utomlands. Men du måste då fixa till ett E 303 intyg. Du kan även ha rätt att tillgodoräkna dig den tid du arbetar utomlands när du söker a-kassa i Sverige om din utländska arbetsgivare fyller i ett E 301 intyg.

För mer information om intyg och arbete inom Europa kan du ringa EU/EES-gruppen på 0771-567000 eller maila eu.akassan@kommunal.se

//Fridatycker
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har jag lagt tråden fel så får ni gärna flytta den, men jag tror att den ska ligga rätt. Nu är det så att jag har blivit erbjuden...
Svar
6
· Visningar
2 880
Senast: KungTulle
·
L
Hästmänniskan Jag skriver nu under anonym nick. Jag jobbar på en liten ridskola som instruktör kvälls tid, får tim lön -svart!! Men är ca en halv...
2
Svar
21
· Visningar
2 167
Senast: maddiiiz
·
P
Hästmänniskan Jag blir så fruktansvärt arg! :mad: Jag har nu ringt runt till olika stall, med ledig plats för hästskötare. Både kända och okända. Jag...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
20 845
Senast: Tora
·
V
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden ett arbete i Danmark som hästskötare och dem undrar hur mycket jag vill ha i månaden... Så mycket som möjligt...
Svar
14
· Visningar
1 346
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp