Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

M

maja3

Hej !

vi har diskusioner på vårat stall om rimliga hyror
Så här så det ut hos oss i dag

Hyra 1300;- detta ingår box,med halm , korn , havre, betfor, mineraler och vitaminer...utfodras morgon , em och kväll och en gång mitt på dagen...
Vi behöver aldrig fodra eller släppa ut och ta in hästar på veckorna detta gör ägaren..dom fodrar även mitt på dagen..och fodrar på sista målet på dagen ..på helgerna delar vi upp så vi ta två och två och mockar och fixar in och utsläpp , ägarna morgon fodrar och nattfodrar på helgen med...
Vi har spolspilta , sadelkammare, en ganska nedgången ridbana, sommaren är det fina hagar och vinter ganska små hagar...
Ägaren hjälper till vid hovslagning eller veterinär..
Nu vill ägaren höja hyran och det är ramaskri i stallet , vad är rimligt för hyra och vad betalar ni för eran hyra
Mkt tacksam för svar
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Hej !

vi har diskusioner på vårat stall om rimliga hyror
Så här så det ut hos oss i dag

Hyra 1300;- detta ingår box,med halm , korn , havre, betfor, mineraler och vitaminer...utfodras morgon , em och kväll och en gång mitt på dagen...
Vi behöver aldrig fodra eller släppa ut och ta in hästar på veckorna detta gör ägaren..dom fodrar även mitt på dagen..och fodrar på sista målet på dagen ..på helgerna delar vi upp så vi ta två och två och mockar och fixar in och utsläpp , ägarna morgon fodrar och nattfodrar på helgen med...
Vi har spolspilta , sadelkammare, en ganska nedgången ridbana, sommaren är det fina hagar och vinter ganska små hagar...
Ägaren hjälper till vid hovslagning eller veterinär..
Nu vill ägaren höja hyran och det är ramaskri i stallet , vad är rimligt för hyra och vad betalar ni för eran hyra
Mkt tacksam för svar
Det skulle knappt räcka till kallhyra hos oss... För det du får skulle jag gissa på ca 3000 om man inte har ridhus eller så, men det är i stockholmsområdet det...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

förstår att det är dyrare i stockholm , vi finns i östergötland, men 3000 i kallhyra ganska hårt??
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Rent spontant tycker jag att 1300 låter väääldigt billigt med tanke på all service som ingår.

Vad som är rimligt är svårt att säga. Hur mycket är stallägaren villig att jobba gratis/sponsra sina inakorderingars hästägande?

Sen är det ju också tillgång och efterfrågan att ta hänsyn till. Finns det gott om lediga stallplatser i området?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det var ju inte dyrt i allafall? köper ni hö utav dom eller köper ni det vid sidan av?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tycker det låter helt rimligt med tanke på allt som ingår. Min stallhyra ligger på ca 2200 kr (vet inte exakt då skolan står för en del) men i det ingår box, hage, spån, hö och tillgång till ridhus/ridbana. Dom tjänster vi får är fodring 3 gånger om dagen och in/utsläpp på vardagar. Vi sköter allt sånt själva på helger och lov. Så 1300 låter faktiskt helt okej!
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är inte så´många stallplatser omkring , dom är en storgård då dom ha eget hö , korn havre och halm ..som dom skördar själva..
Vi ska ha möte om ev höjning av hyran så vore kul och veta om vi har för låg hyra eller om en höjning vore på plats ...dom har många egna hästar med...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

glömde tillägga att hö och enslige är i priset med:)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tycker att 1 300:- var jättebilligt med tanke på allt som ingår! :bow:
Så det är nog bara att acceptera en höjning.
Hur mycket skulle det höjas till?

Själv har jag eget stall med en inackodering och foder, strö, in och utsläpp när vi har hästarna inne vilket inte händer så ofta, och mockning dom få gångerna det händer. För detta får jag 1000:-.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är extremt billigt ,det är vad jag betalar för box och utsläpp. Inget annat ingår inget strö eller foder ,ingen ridbana bara en skrittmaskin och halvbra hagar.Bara hö ,spån och kraftfoder kostar mig merän ni betalar totalt. Jag förstår att de vill höja.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Fyra fodringar, kraft-och grovfoder ingår i stallhyran, helgjourer enligt schema alltså. Ridhus? Paddock?

Som riktlinje kan berättas att vi betalat 1850 kr i kallhyra inkl. ut-, insläpp och fodringar samt gödselhantering på gård med ridhus. Allt foder tillkom och så även helgjourer. Pris totalt för normalätande halvblod ca 3 500 kr/månad.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

jaaa det respektera jag helt , det är några i stallet som inte vill ha höjning men det är klart att man ha billigt ....jag tycker det är lite pinsamt billigt..och tyckte det vore kul och veta vad det kostar hos andra..jag tror hon vill höja 200 :. - inte mkt och jag har inget i mot det ...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

ja det finns paddock , dock lite sämre skick just nu , vi ska sätta träflis på bana och vi har ca 5 minter med transport till rishus ...ja allt ingår ..och ha koll med alla hästar såsom vet och hovslagare , vi behöver inte köpa nått eller fixa med annat...:o
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

menar ridhus...och vi har stalljour ca 5 helg då vi mockar och ge mat och ta ut till samtliga hästar så om man inte vill / kan komma på helg så fixar stallgänget det:) men ägaren morgonfodra PÅ helg med ..
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

BILLIGT!!!!

Här ger vi ca 1800:- för det. Och i kallhyra ca 1000kr. Är väldigt olika häromkring.

Det är ju bara att sätta er ner och räkna ut vad era hästar kostar i mat och strö.

Nu är detta bara ett exempel!

Du har ett halvblod, som om dagen äter detta:

Hö: 12 kg á 2 kr
Havre: 3 kg á 3 kr
Betfor: ½ kg á ? kr
Strö: 100kr /veckan.

Detta blir lite drygt 1470kr /månaden.

Då är inte mineraler, vitaminer, korn, el, slitage på stallet eller ridbanan med räknat. Inte heller hagmaterial eller hindermaterial medräknat. Inte heller någon arbetskostnad för de som äger stället. Dvs de går snarare stort minus på denna hyra.

Jag skulle lugnt kunna betala minst 1500:- för det även om paddock hade saknats. Oavsett var man bor så kostar ju fodret nästan lika mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jättebilligt! Tycker bara att det är att acceptera 200 kr höjning och inte säga mer om det. Har dina stallkompisar någon koll på vad allt ni får kostar att köpa in? Jag tror mina hästar äter för 1300 i månaden!
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är ju löjligt!

Vad det kostar dom är inte intressant... Att dom slår själva ska inte gagna er. Ni ska betala samma pris som alla andra för hö och spannmål!

Hösilage ca 1.50kr/kg
spannmål 2kr/kg
Spån 75kr/bal
Betfor 130kr/20kg säck
Mineraler ca 200kr /mån

Så storhäst:
Hösilage 15kg/dag = 22kr /dag = 660 kr/mån
Havre 2kg/dag = 6kr/dag = 180 kr/mån
Spån 4balar/mån = 300 kr/mån
Betfor 1/2 säck/mån = 65kr/mån
Mineraler 200kr

Det kostar dom 1405 kr/månad att har er i stallet!!

Och har jag inte räknat på el och slitage på gården och byggnader. Bara rena förbrukningsvaror!
Ingen lön för alla timmar som dom lägger ner på ERA hästar!

Dom ska dubbla priset om det ska vara marknadsmässiga priser!
Var glada att dom sponsrar era hästar!
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

oj vad billigt.

Verksar helt rimligt med en höjning.
Jag betalar 3000kr för att stå kollektivt, ensilage ingår, samt bra träningsmöjligheter(ridhus och paddock)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jaa säger inte i mot er ...utan ville ha lite underlägg till dom andra som är knäckta av ev höjning , jag har erfarenhet av andra stall och när jag flyttade dit min häst så blev jag lite chockad av den låga hyran......nä dags för högre hyra så dom inte gå back av alla hästar , man skäms ju :(
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Den hyran skulle jag vilja ha med sån bra service.

Jag har häst på en av ridskolorna här i Valbo (Gävle) och betalar 2200 kr/mån.
I hyran ingång:
In/ut släpp vardagar samt 4 fodringar/dag
1 tjänst/dag ex täcke på el av
Spån
Ridhus och 2 utebanor
Havre
Mineraler
Duschrum

Kvällar och helger delar vi privatare på. 1 kväll och 1 helgdag per månad.

Finns hösilage att köpa av klubben vet inte exakt kostnad för de per månad eftersom jag inte nyttjar den tjänsten.

Tycker inte den hyran är spec hög egentligen. Men med tanke på vilken kort hagvistelse hästen får så tycker jag hyran är hög. 5-6 tim/dag.

Jag har valt att ta in in själv så han får vara ute ett par timmar längre.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 943
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 317
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 021
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 779
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp