Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Fast då är det ju naiva provatpersoner helt enkelt, som behvöer lära sig vad det kostar att hålla stall med hsätar i som stallägare /stalluthyrare, oavsett om dom är en privat stall eller inte.

Om man är lite kunnig så fattar man ju att det kostar vad det kostar, oavsett om det är privat eller inte.

Jag personligen tycker det är helt rimligt att betala cirka 2500-3000:- för privat stall, då inkluderar det bra grovfoder, strö, lite tjänster som utsläpp och några fodringar, och ett ok stall med kanske en paddock.

Tycker folk är lite okunniga när det kommer till att vara realistisk med vad saker kostar, totalt.
Liksom stallet och alal timmar folk lägger ner på att söta det och tex. grovfoder hantering och generellt gårds skötsel (för att inte tala om själva hästarna som står inacorderade) är ju ändå ganksa många, om man gör det regelbundet etc.

MEN om jag betalar det priset, då förväntar jag mig också att sånt söts som det ska, ordentligt utan tjafs. Det är ju det jag betalar för liskom.

Jag hatar när grund saker som underhåll och säkerhet inte sköts, och det är ävl därför jag hellre betalar vad det kostar för att se till att saker sköts ordenltigt.

Helst skulle jag vilja ha eget stall, för dom flesta tycekr nog jag är lite petig, men eftersom jag jobbat med hästar så mcyket så vill jag ha det proffsigt helt enkelt, saker ska skötas punkt slut.
Men skillnaden till många är väl kanske att jag är villig att betala för det, för jag vet ju att det tar ltie jobb att sköta saker bra.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Självklart är folk naiva men det är den bistra värkligheten.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jo så är det ju.

Jag själv skulle aldrig låta nån stå i mitt stall om jag hade ett, för jag skulle inte stå ut med sånt folk och sannolikheten att hitta någon som är skötsam och är villig att betala vad det ksotar känns...inte exakt stor när man ser hur alla klagar och vill ha svartpengar och undermåliga stall etc.

Fast bra finns ju såklart, är mest att jag itne skulle orka gå igenom dom dåliga för att hitta nån bra haha
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

HUr får då ridskolorna det att gå ihop igentligen undrar jag?
Är det ridskoleverksamheten som bekostar uthyrningsdelen eftersom att dom kan hålla så låga hyror eller vad? Vilket inte är rimligt i mina öron då en ridskoleryttare inte borde få stå för den privatas hästhållning.

vi ville ha 3000 kr inkl moms för en helinackordering inkl mockning och 10 min promenad 2 gånger/dag då den var sjuk och halt.

Men det var för dyrt. Den blev uppstallad på ridhuset där dom skaffade en skötare som fixade promenaderna i stället. Då hade dom ridhus iaf vad odm nu skulle med det till en halt häst.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Hej !

vi har diskusioner på vårat stall om rimliga hyror
Så här så det ut hos oss i dag

Hyra 1300;- detta ingår box,med halm , korn , havre, betfor, mineraler och vitaminer...utfodras morgon , em och kväll och en gång mitt på dagen...
Vi behöver aldrig fodra eller släppa ut och ta in hästar på veckorna detta gör ägaren..dom fodrar även mitt på dagen..och fodrar på sista målet på dagen ..på helgerna delar vi upp så vi ta två och två och mockar och fixar in och utsläpp , ägarna morgon fodrar och nattfodrar på helgen med...
Vi har spolspilta , sadelkammare, en ganska nedgången ridbana, sommaren är det fina hagar och vinter ganska små hagar...
Ägaren hjälper till vid hovslagning eller veterinär..
Nu vill ägaren höja hyran och det är ramaskri i stallet , vad är rimligt för hyra och vad betalar ni för eran hyra
Mkt tacksam för svar


det är billigt m ed all servicen.)
alla hästägares önskan är ju eget, det kostar med, så en liten höjning är kanske ok:)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

kl

har nu läst igenom hela tråden..puh...

Jag kan bara ännu en gång konstatera att vi valt rätt som inte längre tar emot inackorderingar...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag har haft häst i norrland, mellan-sverige och Stockholms-trakten och även under en period spanat efter stallplatser i Göteborgstrakten. Jag tycker det låter otroligt billigt när allt ingår och med den servicen! Jag skulle förvänta mig att betala -minst- en tusenlapp till för allt det oavsett vart i Sverige det var faktiskt.

Något jag ofta har stött på när man diskuterar stallhyror med typiska hyresgäster (dvs att de aldrig hyrt ut själv, det har förvisso inte jag heller) är att de räknar lite på foder osv och sen tycker de stallhyran är såå dyr. Det här med tiden och arbete och slit på kroppen som det kan innebära, det verkar många antingen inte ha en tanke på eller helt fräckt tycka att den som driver stallet skall bjuda på.

Smart att du är ute och frågar runt istället för att bara "slå bakut" som många gör!
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vi hyr ett helt stall med fyra boxar för 1500:- var tredje månad (alltså 500:- månad). Dock får vi fixa allt själva och det finns ingen ridbana..
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tycker att din stallhyra är fruktansvärt billig!

Vi tar 800;- i kallhyra. Då ingår alltså box, del i hage, förvaring för foder, strö och utrustning, el vatten, tillgång till belyst ridbana 25 x 55m. Skrittavstånd på otrafikerad väg till ridhus. Vi hjälps åt med in- och utsläpp och fodringar. Foder och strö köper man själv men halm kan köpas direkt av oss.

Mvh JV
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jaa säger inte i mot er ...utan ville ha lite underlägg till dom andra som är knäckta av ev höjning , jag har erfarenhet av andra stall och när jag flyttade dit min häst så blev jag lite chockad av den låga hyran......nä dags för högre hyra så dom inte gå back av alla hästar , man skäms ju :(

Be dom bara räkna på vad deras hästar ÄTER för en på en månad så kanske de är tysta sen;)
Och är det bara ett par hundra som ska höjas hade jag inte ens höjt på ögonbrynet..

Jag själv betalar 1000 kr för stor luftig box med fritt strö, fritt havre, fritt hö(av mkt bra kvalitet och värden), vi har tre-fyra stora gräshagar, ridbana, det är ordning och reda och marker och byggnader (och hyresgäster :D ) tas väl om hand.
Vi är två i stallet i vilket det finns tre platser, vi delar på in-utsläpp och hjälps åt i övrigt då vi är vänner som även umgås endel privat.
Jag skulle inte säga ett ord om hyran höjdes, för jag står ju verkligen sjukt billigt!:angel:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag betalade 1800 kr med första stallägaren, då mockade jag åt en av hennes hästar för billigare hyra (ordinarie var på 2400 kr) Då ingick fodringar, täckesbyten, utsläpp, insläpp, halm, hösilage, kraftfoder (betfor, kli, korn, havre, mineraler, olja). På anläggningen hade jag normalstor box, spolspilta, tvättmaskin, toa, uppvärmd sadelkammare, ridhus med hindermaterial, stora hagar och grymt bra ridvägar. Hade ett utsläpp lör eller sön var tredje helg.

Anläggningen såldes sedan jag fick betala 2250 kr för samma fast jag köpte kraftfoder själv. Tycker nu i efterhand att det var helt skäliga hyror med tanke på allt som fanns.

När jag hade stall hemma och skötte det där tog vi 800 kr för box med in- och utsläpp, täckesbyten och 3 av 4 fodringar :) De fick själva stå för strö, hö och kraftfoder :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 939
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 316
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 021
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 778
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp