Bukefalos 28 år!

Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag betalar 600 för boxen. Då ingår alla fodringar, utsläpp och intag samt täckesbyte på morgonen. Jag köper foder och strö själv.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

jaaa det respektera jag helt , det är några i stallet som inte vill ha höjning men det är klart att man ha billigt ....jag tycker det är lite pinsamt billigt..och tyckte det vore kul och veta vad det kostar hos andra..jag tror hon vill höja 200 :. - inte mkt och jag har inget i mot det ...

Bara 200kr!
När jag bodde i västra götaland tog vi 1500kr. Rent skälvkostnadspris för att vi ville kunna få hjälp med våra egna hästar ibland.
Så med den sevice och all mat borde dom ta minst 2000kr. Ändå lågt räknat om man ska gå efter riktig kalkyl skulle priset vara runt det dubbla, men ingen vill /kan betala det. Därför går många med underskott och jobbar mer eller mindre gratis. Ingen lönsammhet där inte. Jag tycker dom ska vara glada att dom inte stänger igen stallet. Var ska dom då stå billigt någonstans?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Kl

Jag tar 2500 kr plus moms per månad. Det är så lågt jag kan gå.
Då ingår allt, foder mockning etc. Hovslagare och veterinär tillkommer.

I mitt fall så är det nästintill terapiarbete, så lite har jag över då allt är betalt.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tycker det är ganska billigt.

Jag står nu i ett stall där även en del foder ingår, men innan det stod vi i ett stall där vi köpte in allt foder själva. Vi gjorde då en ca uträkning på vad pålle käkade i hö/månad och fick fram en summa på närmare 1200. Sen räknades kraftfoder mm på det och vi fick fram en ganska hög totalkostnad/månad och då betalade vi allt sånt själv. Det som ingick i den stallhyran var enb box och hage.


Så om en häst kan äta hö för ca 1200/månad så tycker jag inte att 1300 är vidare dyr hyra där så mycket ingår varje dag/månad.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Tycker det är billigt för den servicen. 1500kr är mer rimligt och vill dom höja änu något så tycker jag det skulle vara okej.
Sen kan man ju se vad stallen runt om kring tar i hyra oxå. Så har vi gjort, från förra året ligger vi på 1500kr för häst, något billigare för ponny. Innan det var vi alldeles för billiga, men det är svårt att höja för man vill ha kvar dom som fins i stallet.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

kl

Helt makalöst att det finns folk som först inackorderar andras hästar, för att sedan betala för att hålla rätt på dom, för att vidare betala ytterligare en massa pengar för att sedan föda dom.

Och så finns det gnälligt folk som häpnar då hyran höjs. Menar inte dig TS.

1300 är skamligt lågt pris. Snacka om att få saker till skänks.


AM
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jaaa kan bara hålla med er att det ´är för billigt hos oss...jag kan poängtera att jag har inget mot höjning om de andra skriker av höjning är det nog dags för dom att rannsaka sig om dom verkligen ha råd att ha häst...för det är inte gratis och det är mkt jobb och det är ett ansvar som man måste ta själv och inte lägga på andra;)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Då ska du vara glad över att du står hos en ridskola som inte är momsskyldig som en privatperson är och genast måste ta 25% mer i hyra för exakt samma.;)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

HERREGUD!!! det är ju jättebilligt!!!!
jag stog förut på borås ridhus i deras gamla stall som är ganska nergånget
och det är en bit till ridhuset.. vi betalde 1000kr i månaden och det enda som ingick då var box, en halv box att ha mat och saker i och sadelkammare.
Även tillgång till manege och ridbanor.ALLA fodringar och in och ut släpp fick vi i stallet ordna själva sinsemellan. kan också tilllägga att vi hade skithagar. så jag tycker att din stallägare har vart vädigt generös.

jag har nu eget stall ca 1,5 mil utanför borås och har haft en inackodering.
hon fick betala 1000kr i månaden och då ingick endast fodringar och in och utsläpp.

MVH nathalie:)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Kalkylera för dina vänner som skrikr om en höjning hur mycket det faktisk kostar att ha häst i enbart fodringkostander och strö.
Så får dom se själv. Som du redan sakt. Det kostar att ha häst. Vill eller kan man inte betala vad det kostar så ska man inte ha häst helt enkelt.

Min sambo tar 2400 kr/månaden, vitt. Stallet är byggt -98 och har fikarum, sadelkammare, torkrum, spolbox. 18 hästar delar på 4 hk stora hagar som gödlas och puttsas sommartid. Hästarna tas in när hovslagare kommer.
Inkl 12 kg hösilage som är analyserat, halm, 3 kg havre, 4 fodringar/dag 365 dagar/år.
Vi får hjälp dom gånger vi vill åka bort som hitils har inträffat 3 dagar 1 gång per år vilket har innebärit att varje box tar 1-2 fodringar per gång.

Detta går med nöd och näppe runt med alla utgifter och ger 0 kr för alla fodringar/in och utsläpp.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Enligt mina egna kalkyleringar som jag inte alls tycker är orimmliga ser ut så här:

Kallhyra: 1000 kr pluss moms= 1250 kr
12 kg analysera hösilage 2 kr/kg inkl moms: 720 kr. Får annars betala 1,80 kr kg hämtpris utan analys.
halm 5 kg dag 1 kr kg pluss moms: 190 kr
havre 3 kg/dag 2 kr/kg: 180 kr inkl moms. Annars ä rhämtpris hos bonde 1,8-2 kr/kg här.

Summa: 2340 kr inkl moms. Jag tar då 1900 kr pluss moms som är 2375 kr.

Utan fodringar.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

KL

Man kan ju fundera på hur mycket svart betalning det är i den här branchen :confused::confused:

AM
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag hoppas du inte menar mej o min sambo iaf.

Men håller helt och hållet med dej.

JAg tycker det även skull evara momspliktigt för föreningar och ridskolor att hyra ut boxplattser.
Det finn sju inte en chans för en privatperson att hålla ridhus, box och personal för samma priser.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

staten kanske skulle börja ge bidrag för dom vita verksamheterna så kanske vi fick bukt med detta problem.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Belatar 1500kr för ponny och det gäller i ett stall för 23 hästar, uppdelat i fyra stallsektioner med mellan 5-6 hästar i varje stall. Stallet ligger ca 1,8mil från stan. Betalade denna månad 1931kr inkl. hö och en säck betfor.

Det som ingår är varje dag:
Utfording fyra gånger per dag.
In och utsläpp vid bra tider.
Ett täcke av och på.
Mockning.
Spån.

Hagarna är av skog och den min lillgrabb står i är väl i minsta laget enligt mig, men det funkar. Stallet är nybyggt och riktigt fint, bra stallvärd och trevlig miljö.

Allt betalas vitt då detta är ett företag hon bredriver. Hon skulle enligt mig lätt kunna ta betalt mer utan att jag skulle klaga, förstår inte hur hon får allt att gå runt faktiskt...

Nu kommer jag så billigt undan fodermässigt och boxmässigt då jag har en minis, men stallägarens kostandsberäkning på en normalstor häst 3125kr/månad ink. foder.

Så 1300kr låter väldigt billigt och jag förstår att en höjning är på plats. Vad skulle vara rimligt då? Tjaa, är skitkass på att räkna ut sånt, men under 2000kr är enligt mig orimligt om vi räknar på normalstor häst. 2500kr låter nog mest vettigt faktiskt...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

En förening är i egentlig mening inte automatiskt moms och skattebefriad.

Om det rör sig om tillfällig verksamhet, tex enstaka lotterier eller att sälja fika vid någon enstaka tävling per år så är det som regel inget krav på att betala skatt... MEN om det handlar om tex uthyrning av stallplatser stadigvarande 12 månader per år i flera års tid eller en kafeteria som är öppen stadigt 6 dagar i veckan så ska det egentligen betalas skatt :grin:

Det handlar mycket om att skatteverket tämligen aktivt ser genom fingrarna med vad många föreningar håller på med - det är ju faktiskt så att man som förening är skyldig att redovisa till skattemyndigheten varje år (i vart fall om föreningen är en juridisk person).

Vad gäller momsen så ingår ju denna i allting som föreningen köper in, men föreningen får inte dra av momsen utan det blir som när 2 privatpersoner handlar av varandra.

Allt det här ska det bli ändring på, enligt EU så fuskas det för mycket med detta så det ska bli tvång med skatt och moms även för föreningar, vilket det egentligen inte är något konstigt med då det många gånger inte skiljer så mycket på att driva en förening eller ett företag - även om en förening inte ska vara vinstbringande så ska det ändå bli pengar över för att betala löner och för att investera i verksamheten (om man inte missköter föreningen så att man måste ränna till kommunen och tigga pengar för minsta lilla småsak dvs.) annars är ju risken att verksamheten stagnerar eller riskera att upphöra då byggnader m.m. är utjänta och behöver renoveras eller nybyggas.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Låter väldigt billigt, kan omöjligt täcka alla kostnader. Vi hyr ut boxar och tar 1800:- för in- och utsläpp varje dag, 3 fodringar/dag, 3 balar spån/månad, 12 kg hösilage (inköpt, analyserat). Sommartid på bete 700:-. Kostnad för mockning och täckesbyten tillkommer. Vi har nybyggt stall, stora boxar, spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkamamre, stora hagar både vinter och sommar, belyst ridbana med bra underlag, massor med ridvägar i fin natur. Vi gör ingen vidare förtjänst kan jag säga...:crazy:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ni har det ju hur bra som helst!
1300 för allt det där! Skulle gärna byta med dig.

Har "eget" stall och bara den stora hästen kostar mig nästan 1500/månad i foder och spån, sedan tillkommer ström och vatten + andra omkostnader för att ha häst. Sköter stallet helt själv, hämtar foder och spån själv...

Tror inte hästfolk som hyr in sig i stall i allmännhet har den minsta aning om vad det igentligen kostar...

För 1300/månad i hyra så täcker det knappast upp hela den riktiga kostnaden för allt som ingår i ert stall....
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

NU syfftade jag enbart på boxplattserna och inte hela föreiningen.

För så länge en perosn som drivet ett företag inte kan dra av momsen på boxen denna hyr av en förening så borde de ju rimligtvis inte finnas någon moms?
Eller är det då enbart denna förening som missköter sig eller skatteverket ser genom fingrarna med?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 983
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 399
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 090
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 831
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp