Bukefalos 28 år!

Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag betalar 2000 kr i månaden. Då ingår in- och utsläpp, fyra fodringar, fri tillgång på hö/silage, all mockning och tillgång till ridhus. Ingår inte kraftfoder, mineraler eller täckesbyten. Visst lägger de på täcke om det behövs och jag inte är där. Samt att de rider min häst om jag reser bort.

Jag bor ute i skogen, men det tycker jag är ett bra pris, eftersom jag kommer från Sthlm och samma service där skulle kosta minst 4-5000 kr.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tycker att hon lätt kunnat höja för stora hästar med 500kr! Så en höjning med 200kr är inte speciellt mycket
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

jag håller med .....det är hon som ville 200 ;- jag har inget imot det...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

tycker de är billigt. vi betalar 300:- för utebox och 500:- i stallet för kallhyra sen får vi köpa in fodret och så själva. vi sköter även in & utsläpp och fdm gånger hon fixar defår vi betala de.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

I en del hyreskontrakt så står det när hyreshöjningar kommer att äga rum, dvs att man ser över om hyran täcker allt som ingår ca 1 gång per år. Så en relevant fråga kan ju vara när hyran höjdes senast?

Om det var mer än ett år sedan så är det inget att bråka om tycker jag, alla andra priser går upp regelbundet, det är bara att anpassa sig.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Låter orimligt billigt. Stallägaren kan inte gå något plus alls på detta snarare back med allt arbete som ingår. Var glad att din stallägare vill hålla det priset :D bara att säga grattis :p
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag hade gärna betalt för all den servicen ;) visserligen betalar jag 250kr/kallhyra (spån ingår). Vi har ett utsläpp i veckan var och var 9e lör-sön. 100meter till ridhus å paddok. Bor på liten ort dock :). anläggningsavgift 1000kr/år, men då är det ingen ridskola, så det e i stort sett alltid ledigt i ridhus å paddok. Jag tycker det e billigt, men ibland vore det bättre å kunna betala för sig när man åker bort å behöver hjälp.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

förstår att det är dyrare i stockholm , vi finns i östergötland, men 3000 i kallhyra ganska hårt??
Nej, jag menade en hyra som motsvarade det du får ligger ungefär på 3000. Kallhyra ligger någonstans mellan 1000 och 2000.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag betalar 2500:-/mån och då ingår hö, spån, havre, in- och utsläpp, alla fodringar (jag gör iordning fodret själv dvs packar höpåsar osv), ridbana/ridhus och stora hagar. Det tycker jag är fantastiskt billigt. Bor i småstad i Västergötland.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Säg åt stallägaren att ställa upp kostanderna för allt som ingår, liknande vissa i denna tråden gjort, samt hur många timmar stallägaren lägger ned per häst och månad så bli nog hästägarna lite mer förstående.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Oj vad billigt!!!:eek:

Jag hade gått back rejält med sådana priser!

Jag har ett par platser hemma som jag hyr ut (vitt).
Kallhyra för boxen är 500:- + moms (= 625:-) per månad året runt.
Då får du tillgång till box, uppvärmd sadelkammare med varmvatten (plats för sadel, träns och en rejäl gaderob till övriga saker). Sadelkammaren är dessutom larmad.
Jag släpper ut och lunchfodrar alla vardagar. De inackorderade släpper ut ca 2-4 gånger i månaden, hjälper till med insläpp och eftermiddagsfodringar.
Det finns gott om utrymme att förvara foder och strö.
Den dagen som jag anlägger en ridbana höjs kallhyran lite.

Om man vill får man köpa strö och hö/hösilage (analyserat) av mig. Kraftfoder och mineraler köper man själv.

Jag har inte så mycket mark att jag kan ta eget grovfoder utan måste köpa in det, i år kostar grovfodret mig 2:-/kg + moms.
Ska man köpa fodret av mig lägger jag på lite i pris eftersom jag har gjort jobbet med att köra hem fodret, hittat en leverantör och ordnat med analys.

En häst som äter ca 10 kg grovfoder och har en normal spånförbrukning kostade förra vintern ca 1650:- inkl moms per månad hos mig. Då fick ägaren köpa kraftfoder själv. Jag kan tänka mig att månadskostnaden totalt för hästägaren i exemplet var knappt 2000:- per månad.

Egentligen gör jag ingen vinst på detta!! Det är en löjligt låg timmpenning på arbetet.
Men jag väljer att ha det såhär för att jag vill ha lite liv på gården. Det härjar ofta tjuvar i området, om det kommer folk vid lite olika tider avskräcker det förhoppningsvis några banditer. Dessutom har vi nytta av varann, jag kan ta hand om deras hästar om de ska åka bort en helg, det samma gäller om jag ska åka bort.

Så en höjning på 500-600:- för en stor häst är helt rimligt. Det är verkligen inte meningen att dessa stallägare ska sponsra andra i sitt hästägande!
De gör ett arbete, klart att de ska ha betalt för det!
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Bara för att man tar in eget hö så är det inte gratis.

Jag håller med alla andra - eran hyra är jättebillig med avseende på allt som ni får.

De kan absolut ta mer i hyra !
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det räcker inte med 3000 kronor i Stockholm med den servicen !
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Tycker det låter billigt! :) Stallägaren vill väl ha något för sitt arbete och så mycket vinst är där inte. Jag tar 1800 för motsvarande och ingen har klagat. Och det finns många ställen som tar bra mycket mer än det. Beror ju på läge, närhet till ridhus, ridvägar osv.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är inte så´många stallplatser omkring , dom är en storgård då dom ha eget hö , korn havre och halm ..som dom skördar själva..
Vi ska ha möte om ev höjning av hyran så vore kul och veta om vi har för låg hyra eller om en höjning vore på plats ...dom har många egna hästar med...


Ja ni har låg hyra.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

å jag tyckte jag hade låg stallhyra.:o

Jag betalar 1600 per häst då ingår:

4 spånbalar/månad, hö och havre
Fodringar, utsläpp, täckes byte vardagar.

På helger och röda dagar sköter vi allt själva enligt schema.
Insläppet sköter vi också själva (enligt schema), samt lunchfodring i hagen.

Vi har även tillgång till upplyst padock.

Men de är vell bara att tacka och ta emot:bow:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Säg åt stallägaren att ställa upp kostanderna för allt som ingår, liknande vissa i denna tråden gjort, samt hur många timmar stallägaren lägger ned per häst och månad så bli nog hästägarna lite mer förstående.

Risken med detta är nog att stallägaren ser vad det kostar, och höjer ännu mer;)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Risken med detta är nog att stallägaren ser vad det kostar, och höjer ännu mer;)

Det är ju precis det jag VILL! :D

Det är inte gratis att ha häst, man måste inse kostnaderna och sina egna begränsningar. Och varför ska stallägare ha hästar gratis? Och varför ska hästägare inte vara medvetna om vad hästen kostar?

Jag är helt för total insikt i vad man betalar och vad foder etc egentligen kostar. Den dagen jag skaffar inackordering kommer hyran motiveras med faktiska kostnader för mig och arbetstimmar jag lägger ned (på ex in/utsläpp, transprot av foder/strö osv) som hästägaren får på papper svart på vitt. Annars känner jag mig inte bekväm med att ta x antal tusen/månad.

Då blir det oxå mycket lättare att förhandla om hyran/hyreshöjningar. Har höet gått upp i pris motsvarande 100 kr/månad så tar man 100 kr extra/månad, det är ju ingen vettig människa som tjafsar om en sådan sak. Annat än om man har en hyra på 1500 kr/månad där foder och strö ingår och sedan vill höja den till 2000 kr/månad. Även om hyran på 1500 kr/månad berodde på att stallägaren i princip BETALADE för att ha hästar hemma så blir det nog svårt att motivera en sådan höjning även om hästägrna först då görs medvetna om kostnaderna. I stället för att de från början flyttade in i ett stall där de visste att de betalade vad det kostade att ha häst.

Även om ditt inlägg kanske var lite ironiskt (?) så är det såhär jag tänker :)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Tycker de låter väldigt billigt. Vi betalar 3500 SEK i månaden och har halvkollektivt, ca 1 fodring i veckan (kvällar och helger) då ingår 10 kg hö, havre, betfor, in och utsläpp och täckesservice. Vi ska också få höjning vid årskiftet pga höjda spån och foder kostnader. Tror de hanldar om någon hundra lapp, inget konstigt tycker jag....
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Hej !

vi har diskusioner på vårat stall om rimliga hyror
Så här så det ut hos oss i dag

Hyra 1300;- detta ingår box,med halm , korn , havre, betfor, mineraler och vitaminer...utfodras morgon , em och kväll och en gång mitt på dagen...
Vi behöver aldrig fodra eller släppa ut och ta in hästar på veckorna detta gör ägaren..dom fodrar även mitt på dagen..och fodrar på sista målet på dagen ..på helgerna delar vi upp så vi ta två och två och mockar och fixar in och utsläpp , ägarna morgon fodrar och nattfodrar på helgen med...
Vi har spolspilta , sadelkammare, en ganska nedgången ridbana, sommaren är det fina hagar och vinter ganska små hagar...
Ägaren hjälper till vid hovslagning eller veterinär..
Nu vill ägaren höja hyran och det är ramaskri i stallet , vad är rimligt för hyra och vad betalar ni för eran hyra
Mkt tacksam för svar

Jag tycker det är för billigt, och jag blir väldigt tveksam till att det är ett vitt stall så att säga.

Jag betalar 1259:- och då ingår bara begränsat med strö, och morgonfodring och utsläpp i veckorna, inget mer, och inte helger.
Man får alltså köpa grovfoder av dom, eller själv, och sköta allt annat själv (eller kollektivt med dom andra) eller så kan man köpa till tjänsterna men då kostar det också därefter (fast det tycekr jag är HELT rimligt).
Vi har modernt stall hyggt 2004, stora hagar, paddock, och bra ridvägar, fika rum etc. och varmvatten, och jag tycker det är jättebilligt faktiskt, med tanke på att dom är en vit verksamhet.

Dock tycker jag såhär, att om hyran ska höjas, så ska ni få kvitto och ordentligt kontrakt om ni inte redan har det, och att ni ska kräva att det är ett stall som deklarerar etc. eller är ett företag etc. eller dev. är helt lagligt. inte tar svartpengar.
Iof. är jag emot svartpengar oavsett men ännu mer om det är dyra svartpengar.

ps: jag bor också i östergötland och stallet är en mil från stan.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 983
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 395
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 090
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 823
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp