Bukefalos 28 år!

Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det finns säkert många olika sätt att driva sin verksamhet på, utan att det behöver vara oseriöst (bolagsform är ett). Men om man folk varit medvetna om att de står billigt för att de inte har någon trygghet i sin uppstallning (hur många vet att de inte kan försäkra hästen vid brand t ex? - det kan bara göras genom byggnadens försäkring) kanske det hade varit mer angeläget att se att det verkligen är ett schysst ställe som driver verksamheten?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vilka siffor baserar du detta på? Driver du själv gård så att du har erfarenhet?
Jag skulle säga att du har fel.


Kolla en riktigt ekonomiskt uträknad kalkyl (lrf har ekonomer som kan bistå med sådant)så är 3000-4000kr minimum.
Ska man ta med allt som kostar och vill ha lite betalt för arbetet så räcker knappt denna summa. Tänkt dig kostnaden för att bygga ett nytt ridhus på detta. Det gäller att ha många boxar som täcker utgifterna+ samtidigt mer att göra, större slitage på markerna+ kostnad för att anställa någon/några. För man hinner/orkar inte göra allt skälv minst 16 tim om dygnet. Även om man älskar hästar och hårt jobb så vill man i slutänden ha ett liv också.
Det är väl därför "riktiga" företagare undrar vad vi håller på med. Då man jobbar och sliter och fortfarande bara har utgifter.
Egen företagare måste käna pengar för att överleva-och helst få en vinst om än ack så liten- men det gäller tydligen tyvärr ej större delen av hästbranchen.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det finns säkert många olika sätt att driva sin verksamhet på, utan att det behöver vara oseriöst (bolagsform är ett). Men om man folk varit medvetna om att de står billigt för att de inte har någon trygghet i sin uppstallning (hur många vet att de inte kan försäkra hästen vid brand t ex? - det kan bara göras genom byggnadens försäkring) kanske det hade varit mer angeläget att se att det verkligen är ett schysst ställe som driver verksamheten?

Vilken hästförsäkrig har du? I vilket bolag?
Skälvklart ersätter vanlig livförsäkring på hästen i händelse av brand,(om man betalt premien ). Stallägaren /arrendatorn står inte för brandförsäkring på hästen. Den är separat och ingår i hästens vanliga försäkring om hästen har en sådan. Vet av egen erfarenhet.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag ser inte var svårigheten skulle ligga.
Mitt företag är i hästbranschen.

Vad behövs göras lättare för mig?

Subventioner är inte något som jag tycker att vi skall ha alls.
En marknad som inte bär sig själv skall inte hållas under armarna på konstgjort vis.

Här i Europa bygger lantbruksnäringarna till stor del på bidrag och subventioner... vilket är en absolut nödvändighet då det ska konkurreras med ställen i världen där man kan köpa diesel för 2 kr/liter, man inte betalar hälften av inkommsten i skatt och det är vegetationsperiod 10 månader per år.

När man skriker om att EU-bidragen för lantbrukare ska bort så har man kanske inte räknat med att grovfodret blir åtminstone 50 öre dyrare per kg, att all ekologisk närproducerad mat blir ett minne blott och att allt i matväg måste importeras för att man inte har råd att bedriva jordbruk med de skatter som är på energi och arbete.

Så visst behövs det subventioner av olika slag emellanåt... när man får en 500-hundring för ett traktorlass havre och lammkött betalas med 20-25 kr kg av slakteriet (lammkött betalas bra - grisköttet ger väldigt mycket mindre än så :eek:) så räcker inte detta till på långa vägar för att betala böndernas maskiner och deras arbete.

Det är ju inte direkt så att man går omkring med handhållen hacka på åkrarna här i väst så att det går ju inte att rationalisera så mycket mera än vad som redan görs.

Nu framöver så kommer skatten på konstgödning att tas bort (inte momsen utan den särskilda konstgödningskatten :crazy:) och istället så kommer skatten att höjas på lantbruksdiesel (vilken har varit ca 2 kr lägre per liter jämfört med vad macken tar) - det blir intressant att se vad detta gör för det ekologiska jordbruket som inte använder konstgödning men som gör av med mer diesel per kg gröda än vad konventionellt jordbruk gör :grin:

Jo just det ja - jag hörde förresten att vi ska äta grönsaker istället för kött så då är det ju bara att göra sig av med alla bönder :idea: för vi kan ju odla grönsaker vintertid i norrland, annars om inte det går får vi väl flyga hit grönsakerna från Kalifornien så är dom ju färska när dom kommer fram...

Vad har detta med hästnäringen att göra ?
Jo, hästnäringen är direkt kopplad till jordbruket - går det åt fanders med jordbruket så skiter det sig med hästeriet också.

Så länge som det ser ut som det gör med "marknaden" så är subventionerna ett måste för överlevnad.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Klockrent inlägg Tacitus!!!:bow::bow:

Och hur många vaggas in i nån form av "jag handlar sunt" tänkande??
Just med tanke på detta:

det blir intressant att se vad detta gör för det ekologiska jordbruket som inte använder konstgödning men som gör av med mer diesel per kg gröda än vad konventionellt jordbruk gör
:devil:

AM
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Finns det någon annan marknad än inackorderingsmarknaden där man konkurrerar, inte bara med svart verksamhet, utan även med svart verksamhet där man jobbar gratis? Tror inte det.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jo men där handlar det ju om mat.
Något som vi alla måste ha.
Hästar är inte något så nödvändigt att de skall subventioneras.

De är i "Nöjesbranschen" och där så måste ju verksamheterna bära sig själva.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag är så himla trött på alla trådar där folk skryter över hur billigt de har sina hästar, och att fodret skulle vara gratis om man tar eget osv.

Men det handlar ju egentligen om Lobbying för att hålla priserna nere.
Om man tjatar tillräckligt om hur litet som det skall kosta så blir det priset till slut ett vedertaget jämförpris.
Vilket kan få stallägare att tro att det inte går att ta mera.

Voila - priserna sjunker.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Men det handlar ju egentligen om Lobbying för att hålla priserna nere.

Det har du förstås rätt i. Det är ju också därför som hela idén om "marknadspriser" slår lite snett här. Marknadspriser är väl något man kan diskutera efter att man nått rimlig kostnadstäckning? Dvs hur mycket påslag man därefter kan göra, vilket kanske inte är så mycket i hästnäringen, då.

Men jag ser minst två stora nackdelar med det nuvarande systemet.

Den ena är just att många av de små hästföretagen inte har en chans i havet att ens bära sina kostnader under nuvarande ordning.

Den andra är att dessa extremt oproffsigt drivna företag (mindre inackorderingsstall, tex) behandlar sina kunder så gud sig förbarme, med vansinniga regler och vansinniga ofta lagvidriga kontrakt. Vilket möjliggörs delvis av att så mycket handlar om svarta pengar.

Och båda "sidor" bidrar till att upprätthålla det rådande:
- Hästägare vill så klart helst inte ha fördubblade hyreskostnader.
- Stallägare/hästgårdsägare vill kanske inte vara helt vita företag, de kanske tror att det blir ännu mindre lönsamt då?

Skattemyndigheten har ju också på flera håll börjat reagera på dessa "företag", och menar att två boxar till uthyrning eller ett sto i avel inte är ett vinstdrivande företag överhuvudtaget. Och alltså inte bör få fördelar som skatteavdrag.

Dessutom tycker jag att det är uppenbart att många stallägare vill vara lite "kungar i eget kungarike" på sina gårdar. De vill inte ha normala, juridiskt giltiga kontrakt och avtal och rimliga regler för hyresgästerna.

Om man jämför hur detaljreglerade många stall är - på obegripliga och absurda sätt - så är det ju plättlätt att hyra en bostad av en normal hyresvärd. Jag har alltid bott i lägenhet, och jag har inte varit med om ens en procent av det regeltjafset i samband med min bostad som i samband med min uppstallning.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tycker du har en väldigt billig stallhyra med tanke på allt som ingår.

Jag skulle kunna betala 2000 för det du får!
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tyckte det lät billigt.

Jag betalar 1300:- Då ingår torv och vi hjälps åt med alla tjänster, det blir sammanlagt 4 utsläpp och 4 insläpp 4 kvällsfodringar per box.
Står i Gävleborg.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

kl*

Jag betalade ca 3200kr i månaden (då med foder osv inräknat) då ingick:strö, in och utsläpp dagligen, fodringar alla mål och ridhusavgift (samt att dom hjälpte vid besök av hovslagare, vet osv om man inte hade möjlighet att komma själv).

Vi hade ungefär 1 pass var 5:e vecka och då jobbade man från 7-21 ungefär, alltså man släppte ut alla hästar (inkl ridskolehästarna) tog in alla hästar, fodrade osv.

Vi kunde även köpa till täckes- och skydd/lind service (alltså att dom tog på täcke, ev skydd och plockade av ev nattlindor). Även mockning osv gick att köpa.

Tycker priset hade varit helt okej om täckesservice ingick i priset. (På helgerna gick det inte att få överhuvudtaget). Något jag även störde mig en hel del på var att min häst inte fick gå utan grimma i hagen, och om grimman då gick sönder, hämtade dom en ny i MITT skåp, detta gjorde att 2 dyra läder grimmor och x-antal nylon grimmor gick sönder, och min häst hade även skav. Men utan grimma fick han inte stå iaf.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Om man jämför hur detaljreglerade många stall är - ....

Problemet med stall är att det är många som skall samsas på gemensamma ytor och hantera varandras saker.
Eller så skall stallägaren hantera dina saker.
Det ger helt andra förutsättningar än vid uthyrning av bostäder.

Jag hyr ju ut bostäder men i princip inte stallplatser av just den anledningen.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Problemet med stall är att det är många som skall samsas på gemensamma ytor och hantera varandras saker.
Eller så skall stallägaren hantera dina saker.
Det ger helt andra förutsättningar än vid uthyrning av bostäder.

Jag hyr ju ut bostäder men i princip inte stallplatser av just den anledningen.

Fast de regler jag tänker på hamnar inte direkt inom det området. Och inte ens om det vore så, förklarar det varför det är så enkelt att dela tvättstuga, grillplatser samt bilar i bilpool i mitt bostadsområde.

Jag tycker att vräkningar på grund av att sopningen av stallgången inte varit helperfekt är absurt, tex, och jag har sett det ske.

Vräkningar som inte verkar ha någon annan grund än halvtaskig personkemi, är inte heller rimligt. I andra professionella sammanhang brukar man förväntas klara av sådant.

Kontrakt där det står att om någon i stallet tycker att hyresgästen inte bidrar positivt till stämningen, är det grund för vräkning. Det är verkligen absurt.

Jag tycker att det är absurt att stänga av promenadvägar till och från ridhus och ridbana med snöre därför att någons häst skitit och ägaren missat att plocka bort det. Extra absurt blir det när stallägaren samtidigt försöker förbjuda andra att ta bort skiten, så man blir av med snöret.

Rejäla utskällningar därför att någon har ställt en sopborste en meter från dess rätta plats, tycker jag också är absurt.

Stallägare som välter ner hyresgästens hästtransport i diket därför att den var parkerad på fel ställe under några timmar, tycker jag inte är rimligt.

Stallägare som närmast mobbar alternativt vräker sina hyresgäster pga detaljer i hästhanteringen; jag tänker på sådant som täcke eller inte täcke, vanlig dressyr eller barock, osv osv. Alltså grejer som inte på något enkelt sätt är rätt eller fel, men där stallägaren kör sitt race till och med mot betalande hyresgäster.

Regler som starkt inskränker på allemansrätten, tycker jag också är för vanligt.

Alla mina exempel gäller konflikter mellan vuxna, inte tonåringar.

Tillkommer då de svarta pengarna och därigenom ogiltiga kontrakt, i den mån kontrakt alls förekommer.

Jag tror att många hästägare helst inte vill se en professionalisering av inackorderingsstallen, pga prisökningen. Men jag tror också att många stallägare vill undvika det, eftersom det skulle kräva en mer professionell hantering från deras sida.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Visserligen är väl tvättstugor kända för att vara konfliktskapande men det du beskriver tar nog priset.

Jag hade iofs en gång en fullständigt galen stallägare där jag hyrde både hus och halvt stall.
Men den ägaren placerade jag in i facket "Knäppgökar" och sådana finns ju litet varstans.
Numera så känner jag igen dessa redan på "gången".
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Tillkommer då de svarta pengarna och därigenom ogiltiga kontrakt, i den mån kontrakt alls förekommer.

Är det så? Om någon alltså skriver ett kontrakt med någon som får betalt. Är det kontraktet ogiltigt om betalningen sker svart?
Låter ju rimligt.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det handlar om att sköta bokföringen.
Om du bara bokför så är det ju vitt.
För då så kan du bevisa att där inte finns någon vinst att skatta på.

Hobbyverksamhet med skötta papper är ju också "Vitt".

Frågan är ju inte om jag sköter min ev bokföring (för hobbyverk. krävs ingen bokföring i ordets bemärkelse, bara att du har sparat alla kvitton så du kan visa dessa om skattemyndigheten frågar), utan att 75% av folk här inne på forumet tror att man bedriver svart verksamhet bara för att man inte tar moms på sina inkomster.

Sedan är ju frågan ang stallhyror och vad saker o ting kostar ganska överdriven här just nu. Det är väl upp till var och en av stallägarna att sätta sitt eget pris på vad man vill ta betalt för, så länge det bedrivs en "vit" verksamhet, eller?

Att ha ett litet stall med en el två inhyrda går ju inte att jämföra med om man bedriver en vinstberikande verksamhet. Det är som att jämföra äpplen och päron!!!

Den lilla stallägaren kanske prioriterar att få hagen avbetad, hjälp i stallet eller bara är snäll i största allmänhet, istället för att plocka ut pengar av sina inhyrda. Den personen kanske tänker att jag ska iaf stängsla hagen till min häst, så det spelar mig ingen roll om jag får betalt eller inte, likaså om man skottar gårdsplanen gratis, för jag måste iaf ha ut min egen bil.
Medans det stora stallet måste ha ut varje liten krona av sina inhyrda för att få det att gå runt.
Ska vi se det som att alla små stallägare ska sluta hyra ut boxar, bara för att de inte tar betalt för allt i pengar? Den inställningen är ju isf helt absurd! Det är ju som att säga att den som har eget stall inte har rätt att tex bli sjuk el skadad, eller har rätt att åka en vecka på semester!!
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Dessutom:
Ett räkneexempel på mitt stall, eftersom folk verkar så villiga att dela med sig av sina. Jag har ingen inhyrd, och kommer heller aldrig ha det, särskilt inte efter att läst trådar här på forumet.
För information så jämför jag här nedan med mina fullstora painthästar.

Hösilage: går åt en bal/häst o månad. Kostar 300kr inkl moms för mig att köpa. Vi lägger på 30kr för frakt oxå för att göra det rättvist. 330kr

Kraftfoder: Köper ett färdigt breedingfoder till mina hästar då det är dåligt med protein i grovfodret i år. De får 1kg av det, men låt oss go crazy o säg att det behövs 1,5kg åt min inackordering. 170kr ink moms/25kg * 45kg = 306kr

Strö: Köper 11kbm spån för 600kr ink moms. Detta räcker 12mån till 3boxar. Låt oss räkna på 10mån då inackorderingen är en skitgris. 600/10/3= 20kr

El: inget varmvatten i stallet just nu,eller värme i sadelkammaren. Så 50kr borde var vältilltaget.

Boxinredning: 2000kr - avräkningsplan 2år o installning 8mån = 125kr

Stängsel: 2000kr kostade det oss att sätta upp förra året. Då vi räknar på tre hästar blir detta 44kr ca.

Detta skulle bli 875kr i utgifter på min inackordering. Om jag är intresserad av att få hjälp i stallet ist för en massa pengar, skulle jag helt vitt o lagligt kunna hyra ut en box för 1000kr inkl allt, och ha lite över för ev andra kostnader. På denna summa behöver jag inte lägga på moms, då detta skulle räknas som hobbyverksamhet.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Frågan är ju inte om jag sköter min ev bokföring (för hobbyverk. krävs ingen bokföring i ordets bemärkelse, bara att du har sparat alla kvitton så du kan visa dessa om skattemyndigheten frågar), utan att 75% av folk här inne på forumet tror att man bedriver svart verksamhet bara för att man inte tar moms på sina inkomster.

Det där handlar ju i sådana fall om hur stor omsättning som man har.
Vid en omsättning på 45 000:-/år så blir man momsredovisningsskyldig antingen man vill det eller inte.
Så det gäller att ta "kallhyra" annars så drar det snart iväg till de summorna.

F.ö. så är ju valutan för stallägaren ibland att räkna i avlastning, och då så har ju inackorderingen också gjort rätt för sig.
Problemet kommer när inackorderingen kräver både en billig hyra OCH service för den har ju "betalat för sig".
För min del så spelar det också roll om jag behöver skotta extra parkeringar till stallgästers bilar eller inte och om jag måste hålla ridbanan i trim eller inte.
Utan stallgäster så kan jag slarva och göra som jag vill med det.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Men då så har du bjudit på stallbyggnad och mark.
Vill man ha och får hjälp och avlastning så är det ju helt okej - och vitt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 031
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 519
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 183
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 875
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp