Bukefalos 28 år!

Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ingen betesvård? Ingen gödelshantering?

Spånhästen kostar bara i strö strax över 400 kr, tillkommer 10 kg hösilage á 2.35 kr/dag. Två kg lusern på det, 4,50 kr/kg. Gödselhantering (dyr, container) c a 300 kr/häst och månad. Bete (arrende) utslaget/månad och häst: c a 200 kr.

Det är den billiga hästen. Till det kommer betesvård (sprutning, putsning två ggr/år, gödning två ggr/år), insådd var 5:e år. Vartannat år underlag till stallplan, gångar till hagar. Körning i paddock (sladdning, harvning, sputning). Tid och pengar.

Då har jag inte ö h t räknat med byggnaden (vi står inhyrda men betalar med tid).

Billigt är det inte, för oss hade det varit betydligt billigare att betala 3000 kr/häst för helinackordering.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag och min sambo är i startgropen för ett större stallbygge.
Vi har gjort mycket efterforskningar i det här med utgifter/inkomster, jämförelser av hyror i området osv.
Vad som avgör hyran är naturligtvis vad som ingår avseende både foder, service och nyttjande av stallets tillgångar (exempelvis spolspilta, tvättrum, ridhus osv). Även den allmänna standarder är naturligtvis något som måste vägas in.
Foder och strö kostar ju alltid vad det kostar och där måste man få in det man lägger ut. För en stor häst har vi räknat på att det blir ca 700:- för 10kg hö/dag, ca 500:- för krafft grund, 280:- för 4 spånbalar och 100:- för halm (som ges i små givor vid nattmålet). Det är alltså vad som går åt varje månad.
När det gäller servicen är det lite knepigare, men jag tycker att det är rimligt att få ut 1000:-/månaden per häst om man erbjuder in/utsläpp, 5 fodringar/dag, mockning samt täckesbyten alla vardagar. Det innebär ca 30 minuters arbete per häst och dag.
Sedan får man räkna med moms och skatt.
1975: är vad vi skulle ta endast i servicekostnad.
Sedan kostar det med vatten, el och slitage, vilket många brukar kalla för grundhyra. Där skiftar det också beroende på stallets standard, men en kostnad på ca 600:- tycker inte jag är högt.
Totalt blir det alltså avrundat 4150:-/månadenför helinackordering.

Är det ett fräscht stall med bra hagar och goda träningsmöjligheter tycker jag att det är en rimlig hyra. Som sagt, det kostar att ha häst och självfallet ska stallägaren kunna ta ut en lön för det arbete h*n utför.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det där handlar ju i sådana fall om hur stor omsättning som man har.
Vid en omsättning på 45 000:-/år så blir man momsredovisningsskyldig antingen man vill det eller inte.
Så det gäller att ta "kallhyra" annars så drar det snart iväg till de summorna.

F.ö. så är ju valutan för stallägaren ibland att räkna i avlastning, och då så har ju inackorderingen också gjort rätt för sig.
Problemet kommer när inackorderingen kräver både en billig hyra OCH service för den har ju "betalat för sig".
För min del så spelar det också roll om jag behöver skotta extra parkeringar till stallgästers bilar eller inte och om jag måste hålla ridbanan i trim eller inte.
Utan stallgäster så kan jag slarva och göra som jag vill med det.

Ok det där med 45 000 kr, visste jag inte om. Det kan ju vara användbar info för någon här.

Självklart kan man inte både äta kakan och ha den kvar :crazy:
Service ska kosta, men har en stallägare inte tagit betalt innan, kanske man får vara lite smidig om man börjar med det. Kanske ta det i etapper och låta hyresgästen ha möjlighet att flytta om det nya upplägget inte passar. Och som inhyrd kan man sluta gnälla och istället leta upp ett stall som skulle passa bättre. I annat fall är man tyst och betalar för servicen.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag betalar 1800 i mitt stall och det (enda) som ingår är ca 10kg torrhö & råspån samt en del ut & insläpp (måste ta minst 10ggr/mån själv) Och dessutom åka dit & mocka varje dag..Finns inte rinnande vatten i dagsläget, det skulle dras in till nästa sommar (nybyggt stall).
På detta tillkommer ju kostnad för skoning, kraft m.m


Jag har sagt upp denna plats för att hitta ett stall under tusenlappen i hyra iaf.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ingen betesvård? Ingen gödelshantering?

Spånhästen kostar bara i strö strax över 400 kr, tillkommer 10 kg hösilage á 2.35 kr/dag. Två kg lusern på det, 4,50 kr/kg. Gödselhantering (dyr, container) c a 300 kr/häst och månad. Bete (arrende) utslaget/månad och häst: c a 200 kr.

Det är den billiga hästen. Till det kommer betesvård (sprutning, putsning två ggr/år, gödning två ggr/år), insådd var 5:e år. Vartannat år underlag till stallplan, gångar till hagar. Körning i paddock (sladdning, harvning, sputning). Tid och pengar.

Då har jag inte ö h t räknat med byggnaden (vi står inhyrda men betalar med tid).

Billigt är det inte, för oss hade det varit betydligt billigare att betala 3000 kr/häst för helinackordering.

Vet inte om du läste mitt inlägg innan, men skulle vilja påstå att det nu jämförs äpplen och päron, igen :crazy:

Mitt exempel var räknat på hur det ser ut hemma hos mig, och vad en inackordering skulle kosta mig, beräknat på vad JAG betalar för mitt stall o mina hästar. Självklart kan inte alla kunna köpa spån för 600kr kbm, men om jag tar in en häst så inte åker jag till Granngården och köper säckaspån till den eller letar upp ett dyrare grovfoder för att ta mera betalt. Jag är tyvärr inte dum i huvudet :cool:

När protein behövdes i kraftfodret, letade jag reda på en lösning som blev billigare än att fodra med lusern. Det har funkat super på våra hästar, och ser ingen anledning till att det inte skulle funka på en annan. I annat fall får den i så fall stå för den kostnaden själv - självklart!!

Gödselhanteringen kostar mig ingenting. Har en gödselplatta som täcker 3-4 års förbrukning, därför behöver jag ingen dyr container. Vi lånar grannens maskiner o mark för att sprida gödslet - och nej det kostar inget heller, det är så vi har det med våra grannar. Du kliar mig på ryggen så kliar vi dig - bra upplägg fö, fler skulle prova det med tanke på hur det ser ut på tv ibland.

Gården köpte vi billigt, och det skulle inte falla mig in att räkna med några kvm ladugård i kalkylen, bara för att jag kan.
Jag vet inte, kanske är jag snäll, eller faktiskt dum i huvudet :eek:
Mark har vi eg alldeles för lite av, så där av samma sak. Sommarbete lånar vi gratis av ovan nämnda granne, som behöver få avbetat ca 3-4ha.

Har ingen stallplan, padock eller gångar till hagarna. Hästarna släpper vi ut direkt in på logen och därifrån ut i hagen - slipper faktiskt gå ut i skitvädret som tex råder idag, lite stolt över den lösningen faktiskt :bow:

Däremot har du rätt!! Betesvård skulle vi givetvis behöva ägna oss lite åt. Detta har inte blivit gjort än och därför fick jag inte med det i min kalkyl. Kan tänka mig att med grannens hjälp skulle kosta mig 1000kr om året, på den lilla plätt jag har. För inackorderingen skulle det bli 330kr/år, dvs 30kr mån. Huja då!! Där sprack hela mitt upplägg :D:D

Det jag ville ha sagt med den kalkylen var, att det faktisk för några av oss här i landet är fullt möjligt att ha inackorderingar för en tusenlapp, vitt i månaden. Självklart är detta inte möjligt om man inte har snälla grannar alt egen bonde, eller bor i en dyr del av landet. Men bara för att det är billigt, behöver det inte alltid vara orimligt.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag blir lite nyfiken på din ensilage kostnad.
När vi tar in ensilage så kostar plastningen 100 kr/bal, tillkommer gör då att vi hugger själv, vänder och strängar själv, med egna maskiner och diesel.
Putsning av vall och plockar sten gör vi också själva.
Balarna blir på kanske 350 kg.
Kostnaden för gödning per bal vet jag inte. Någon annan har kanske koll på det ?
Jag hoppade iallafall högt när jag hörde kostnaderna för gödning av vår mark.
Vi analyserar och har bra värden och bra proteinhalt.
Det låter så billigt med 300 kr/bal tycker jag ?
Men jag vet iof att ngt år putsade vi ner sista skörden för priserna var så låga, så det hade blivit förlust att ta den skörden.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Återigen är en kalkyl baserad på svarta tjänster. Att byta tjänster är faktiskt en form av svarthandel. Vilket väl kan vara OK om det är privatpersoner emellan, men att klia rygg med ett annat företags maskiner, som tas upp i en verksamhet tycker i alla fall inte jag är ett OK fusk.,
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Visst låter det billigt :) . Frågade varför han inte tog mer för sitt hö, men han tyckte det blev jobbigt att räkna, lika bra att ta samma som han gjort de senaste hundra åren typ :D . Fö köper vi hö för 1kr +moms kilot hos honom. Riktigt fint o bra hö, är vi inte nöjda får vi hämta nytt. Det har inte hänt hitills. Dock är proteinvärdet extremt lågt i år, men det är det även hos hans granne, och hon tar ändå 3kr kilot.

Vi har iof möjlighet att få gratis hö om vi hjälper till och ta in det. Men eftersom vi haft häcken full i sommar, hoppade vi över det och betalar istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ok vad kan jag säga. Grannen VILL inte ha betalt. Vad ska vi göra?? Och det är ju knappast vårat problem, eller? Min kalkyl var helt baserat på priser inkl moms, och jag förstår faktiskt inte ditt problem.
Är det mitt fel att vi kommit över en billig gård, som vi inte betalat några miljoner för och därför inte har något behov av några extra pengar. Och dessutom har skithyggliga grannar? Eller att jag är om mig och kring mig, och dessutom har lite kontakter som gör min hästhållning billigare än för många andra. I så fall ber jag om ursäkt för det, men det gör inte min kalkyl mindre sann. Detta är mina kostnader som jag skulle kunna låta en ev inackordering ta del av. Det kommer inte att hända, men jag ville visa att det skulle vara möjligt för någon annan.

Men låt oss nu säga att vi skulle betala för traktorn. 3h om året á 400kr. Det blir 1200kr, varav det blir en kostnad på 33kr/mån för en ev inackordering.
Det skulle f.ö. vara 600kr för 11kbm spån i mitt tidigare inlägg. Det fick vi hemkört av min plast pappa gratis. Så det är väl mitt fel att vi har hyggliga släktingar också, ber om ursäkt för det..............

Då är vi uppe i hela, håll i er nu, 938kr/mån.
För att vara på den säkra sidan skulle jag ta 1100kr, men då skulle det innebära att jag begärde hjälp med stallet 2-3 dagar i veckan, dvs in o utsläpp, mockning o fodring. För mig skulle det inte vara intressant att ta 3000kr och sedan göra allt jobb själv, då avstår jag hellre dom problemen. Nu har min man förbjudit mig att ta in någon annans häst i vårt stall, så denna fråga blir aldrig aktuell hemma hos oss. Vi tar hand om våra hästar 24/7 själva.
Och vet ni vad, det är det bästa med hela grejen att ha eget stall. Ingen behöver bry sig det minsta om hur det ser ut, hur vi fodrar, när vi släpper i o ut, vilka täcken vi använder eller hua, inte använder.............
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Du betalar med din tid till grannen i stället.
Vilket blir svartjobb iom att grannen bedriver företag.
Och grannen smusslar undan maskintid på maskiner vars underhåll och drift, bl.a. diesel, dras av i bokföringan.

Det är en svart hantering av arbete och undanhållande av skatt.

Er lösning är inte vit alls utan snarare väldigt grå.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Er lösning är inte vit alls utan snarare väldigt grå.

Ja, det är ju uppenbart. Och naturligtvis inte okej, och framförallt inget att bygga seriöst företagande på.

Men från mitt personliga perspektiv är det ändå en fördel att raggartass inte tar emot inackorderingar. (Raggartass man har ju intressant nog förbjudit detta.) Det innebär i alla fall att de enda som är personligen inblandade i den där gråzonen är de som har huvudrollerna, så att säga. Inte utomstående i form av (på grund av gråzonen mer eller mindre rättslösa) hyresgäster.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ok gör ett nytt försök :crazy:

Var någonstans har jag skrivit att jag betalat med min tid i form av svart jobb till honom :confused::confused:. Du får gärna visa mig det!
Jag skrev att man faktiskt kan hjälpa och vara trevlig mot sina grannar utan att för den delen jobba svart. En påse nyplockad svamp uppskattas av de flesta, likaså ett par limpor om man har över. Att faktiskt ställa upp OM något akut skulle hända och någon i ens närhet behöver hjälp, är en SJÄLVKLARHET för mig. Skulle aldrig se det som svartjobb om jag skulle behöva rycka ut mitt i natten och och tex släcka en eld, eller fånga in några djur på rymmen. Återigen är jag väl dum i huvudet.

Får mer och mer förståelse för varför tv-program som Grannfejden faktiskt
behövs.

Dessutom ser nog grannen sin hjälp som en avbetalningsplan, då han under 10års tid brukat våran mark utan att behöva betala för det till förra ägaren. Men det kanske är förbjudet att låna ut sin mark till någon som behöver den bättre än en själv också??

Föresten var det inte det mitt inlägg handlade om. Jag har lagt fram en kalkyl med helt vita priser, och betald hjälp för att visa att det är fullt möjligt att som stallägare hålla låga priser. Sedan är det ju upp till var och en vad man själv vill ha betalt för sin inhyrda häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är precis därför jag inte har inackorderade. Stallägaren måste gå back varje månad. Det är inte gratis att skörda hö, havre, korn etc. 1300:- kan ju knappt täcka kostnaderna för fodret, stallbyggnaden och stallägaren får ju asolut inte en enda krona för all den tid han/hon spenderar på att producera fodret, in/ut släpp plus fodringar.

Jag tycker att ni borde skämmas hela högen för att ni ens kan komma på tanken och protestera när han/hon vill höja lite.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

*kl*

Jag såg en annons på Blocket nyligen, någon som söker stallplats. "Ska ingå spån och hö ev. fodring, in/ut släpp och täcke på/av."

Max 300 kr i månaden får det kosta :eek: :rofl:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Skulle aldrig se det som svartjobb om jag skulle behöva rycka ut mitt i natten och och tex släcka en eld, eller fånga in några djur på rymmen.
Men det är det om du får någon typ av ersättning för det, t.ex. traktortid.


Dessutom ser nog grannen sin hjälp som en avbetalningsplan, då han under 10års tid brukat våran mark utan att behöva betala för det till förra ägaren.

Det är en svart ersättning för en tjänst.
I det här fallet hyra av mark.

När man är företagare, som er granne, så kan man inte "betala" hyra av mark med svarta tjänster.
För det är vad han gör.

Du beskriver svart verksamhet.
Lagarna fungerar så att det är ett skattebrott.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Föresten var det inte det mitt inlägg handlade om. Jag har lagt fram en kalkyl med helt vita priser, och betald hjälp för att visa att det är fullt möjligt att som stallägare hålla låga priser. Sedan är det ju upp till var och en vad man själv vill ha betalt för sin inhyrda häst.
Det är givetvis väldigt olika vad man som stallägare har för kostnader på både foder och anläggning. Och det är också upp till var och en vad man vill sätta för pris på stallhyran. Det tråkiga är att hyresgästerna ofta tror att allt som överstiger det lägsta pris dom hört talas om är ren vinst för stallägaren...

Att ha låga kostnader skulle ju kunna vara en ypperlig möjlighet att istället tjäna lite pengar. Om man lägger sig på en hyra som motsvarar "normalnivå" kan man ha ett överskott utan att skämmas (för det är inte fult att tjäna pengar), hyresgästerna skulle få en annan syn på saken och övriga stallägare skulle slippa tjafsa för att få ut vad det faktiskt kostar.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Hade det varit hjälp grannar emellan - som privatpersoner! - hade det ju inte varit tu tal om saken. Nu är grannen tydligen näringsidkare vad du låtit framgå här, och det är inte alls någon OK hantering ur det perspektivet. När man tittar på hans agerande är det inte ens grått, det är sotsvart. Han drar av maskinerna i verksamhet. Då ska det redovisas i verksamhet.

Och att som näringidkare med hästföretag konkuerrera med den hanteringen blir givetvis prismässigt ohållbart. Eftersom det är svarta tjänster inblandade. Prisläget hade varit ett helt annat om ni antingen hyrt in tjänsten till listpris eller köpt egna maskiner. Eller hur?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Återigen.............istället för att tjäna pengar skulle jag vilja att min hyresgäst skulle ta hand om mina hästar 2-3dagar i veckan.

Att sedan folk är dumma i huvudet och tror att det kostar lika mycket överallt är ju svårt att finna bortförklaringar på. Ställ upp en kalkyl på vad DINA kostnader är och visa hyresgästen. Gnälls det är det ju bara att be dom hitta ett nytt ställe. Bara för att jag inte är intresserad av att tjäna pengar på min, är det alla stallägares rätt att sätta sitt eget pris på sitt stall och sina tjänster. Men att påstå att alla ska ta rejält betalt för att andra ska slippa gnäll är ju en ganska lustigt inställning. Du har väl ändå mål i munnen och kan tala om hur det ser ut hos dig och hur du vill ha det i ditt stall. Accepteras inte dina krav har jag svårt att se vitsen med att hyra ut till just den personen.

Själv fick jag nog av att vara inhyrd efter 2år och såg då till att lösa problemet. Så nu behöver jag inte kompromissa med hur jag vill sköta mina hästar eller bli utnyttjad för att man är snäll. Det är ju upp till var och en att må bra när man vistas i "sitt" stall.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Återigen.............istället för att tjäna pengar skulle jag vilja att min hyresgäst skulle ta hand om mina hästar 2-3dagar i veckan.

Att bjuda på en del av stallhyran mot att få tjänster utförda är svart ersättning.
Då så har du givit ersättning motsvarande skillnaden på vad du tar betalt mot vad marknadsvärdet är.
Och den ersättningen är skattepliktig ersättning för en utförd tjänst och skall tas upp i deklarationen.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Så ni menar på fullt allvar att om grannens kor skulle rymma och riskera och springa ut på stora vägen med fartgräns 100km/h, att ni skulle kräva betalt av aktuelle granne för att hjälpa till och samla in korna :eek::eek:
Jag kan då säga så här att jag är mycket stolt över att jobba svart i så fall :devil::devil:, med tanke på ev människoliv jag skulle hjälpa till att rädda.

Nu har jag inget mer att säga om denna traktor.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 009
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 480
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 170
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp