Bukefalos 28 år!

Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vi kom ju fram till att tjänster och gentjänster privatpersoner emellan, inte var svart jobb, eller????

Får jag inte klippa grannens (en annan granne som ej är bonde) gräs utan att ta betalt heller??? I så fall skulle jag kunna anmäla folk både till höger och vänster, för att inte tala om att jag faktiskt kan tänka mig att se till någons hus under dennes semester, UTAN att ta betalt. Det finns ju folk som lever på dessa sysslor också tex trädgårdsarbetare och säkerhetsbolag.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vi kom ju fram till att tjänster och gentjänster privatpersoner emellan, inte var svart jobb, eller????

Det handlar om att det är regelmässigt och överenskommet.
Just den delen att det pågår varje månad under lång tid och finns en långsiktig överenskommelse.

Man får ersätta någon med upp till 1000:- på ett år utan redovisa för det.
Så där hamnar alla "småtjänster".
Men något som motsvarar en regelmässig ersättning på kanske 1000:-/månad hamnar inte där.

Så här fungerar det:
http://www.skatteverket.se/skatter/skattedeklaration/forenkladskd.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html

Länk till Skatteverket.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Återigen.............istället för att tjäna pengar skulle jag vilja att min hyresgäst skulle ta hand om mina hästar 2-3dagar i veckan.

Att sedan folk är dumma i huvudet och tror att det kostar lika mycket överallt är ju svårt att finna bortförklaringar på. Ställ upp en kalkyl på vad DINA kostnader är och visa hyresgästen. Gnälls det är det ju bara att be dom hitta ett nytt ställe. Bara för att jag inte är intresserad av att tjäna pengar på min, är det alla stallägares rätt att sätta sitt eget pris på sitt stall och sina tjänster. Men att påstå att alla ska ta rejält betalt för att andra ska slippa gnäll är ju en ganska lustigt inställning. Du har väl ändå mål i munnen och kan tala om hur det ser ut hos dig och hur du vill ha det i ditt stall. Accepteras inte dina krav har jag svårt att se vitsen med att hyra ut till just den personen.

Själv fick jag nog av att vara inhyrd efter 2år och såg då till att lösa problemet. Så nu behöver jag inte kompromissa med hur jag vill sköta mina hästar eller bli utnyttjad för att man är snäll. Det är ju upp till var och en att må bra när man vistas i "sitt" stall.

JAG har inga problem i mitt stall. Jag skickar en exakt uträkning på vad allt kostar till mina inackorderingar. Själva stallhyran är konstant men hösilage, kraft, lusern, och torv betalas med det dom gör åt (har tom gjort ett excelark där dom själva kan fylla i och räkna om ifall foderstaten eller kilopriserna ändras).

Jag har heller aldrig påstått att alla ska ta rejält betalt men tipsade om att ingen skulle tycka det var fel om man drar nytta av sina låga kostnader och istället gör en liten vinst genom att ta "normalpris". Så gör man ju inom alla andra områden. Och att det finns gott om människor som inte förstår vad saker och ting kostar kan ju inte ha undgått någon - det är ju bara att läsa alla spaltmetrar här på forumet där man tycker att vanliga normalpriser som precis täcker kostnaderna är HUTLÖSA...

Det där med att få hjälp av sina inackorderingar kan man ha rutiner för utan att för den skull blanda in hyran. Jag har morgonfodring och utsläpp 6 dagar i veckan men söndagar går på schema bland hyresgästerna. Mockning, kvällsfodring och insläpp har vi på schema alla dagar och då tar man alla boxar. Det innebär mycket ledighet för alla men lite mer jobb när man har sina dagar. Det funkar jättebra fast det skulle antagligen inte fungera lika bra i större stall.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vad jag inte förstår är varför det är så FRUKTANSVÄRT fel av mig att inte vilja tjäna en massa pengar på min boxplats. Jag har ingen åsikt förutom att det är helt ok för mig om någon annan tar 5000kr + ev arbetskostnader, de har ju förhoppningsvis något bättre faciliteter att erbjuda.

Jag skulle kunna ta en kallhyra på 100kr i månaden av min hyresgäst om det är vad jag vill. Och låta dem köpa foder o strö av det jag tar hem, utan att ta vinst på det. Mitt beslut, ingen annans.
Stallschemat behövde jag tydligen inte blanda in i hyran och då var det tydligen fritt fram att begära hjälp, för det finns ju tusentals stall här i landet med rullande schema - även de med riktigt höga stallhyror.

I min värld ska alla hästägare ha klart för sig vad saker och ting kostar - innan man skaffar sin häst. Har man inte vett till att ta reda på det ska man inte ha häst. För mig är det obegriplig hur man som hästägare kan ifrågasätta varför man måste betala tex 2kr för höet, om det är det stallägaren betalar inkl omkostnader o arbete. Har svårt att tänka mig att samma människa står i ICA-kassan och vill betala 2kr för en liter mjölk.
Uppenbarligen existerar dessa människor, men hade jag haft inackorderingsstall, hade jag varit klar och tydlig med vad saker och ting kostar samt att det kan skifta från år till år, INNAN jag tar in en ny hyresgäst. Börjas det gnällas är det inte intressant för mig att ha denna människa i mitt stall.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det finns ingen anledning för dig att bli upprörd över att man reagerar och diskuterar din inställning. Det här är en tråd i ämnet "vad är en RIMLIG stallhyra" och det är just det vi diskuterar.

Du skriver att alla hästägare ska ha klart för sig vad saker och ting kostar INNAN man skaffar häst. Hur tar dom reda på det då? Dom frågar troligtvis någon som redan har häst och kanske får dom då till svar att:

"Jag betalar 1300 kronor i månaden och då ingår ALLT!"

Jamen då så... DET har man ju råd med! Då köper vi hästen och sen blir vi helt chockade över vilka HUTLÖSA priser en del stallägare har som tar det dubbla... Vilka ockrare. Men eftersom man inte får tag på stallplats för 1300 inkl allt blir man tvungen att ställa sig i ett stall för det dubbla.

Men då JÄKLAR ska man ha valuta för dom extra pengarna. Och man lägger inte två fingrar i kors för att underlätta eller vara tillmötesgående mot stallägaren. Sjutton heller! Han som bara håvar in en massa pengar! Fin bil har han också! Och åker på semester gör han! Att han bara kan MED! (Att både bilen och semestern betalas med inkomsterna från hans andra heltidsjobb, det som faktiskt ger inkomster, det är en annan sak.)

Hahaha, nu spånar jag iväg lite. Har nog läst för många trådar här på buke... :angel:

Men du gör faktiskt verkligen som du själv vill! :D
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Kan bara.....:bow: :bow: Finns inte så mycket att tillägga.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Men att vilja ha hjälp 2-3 dgr/vecka med dina egna hästar, är ju värt en hel del pengar. Om ngn väljer att få betalt i reda pengar, en annan i form av arbete, det är väl en förtjänt i vilket fall som ?
Du skriver att du inte vill ha en stor förtjänst på dina inackorderade , men du har ju har inga inackorderade, och vill aldrig i livet vill ha några heller.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag är inte upprörd. Inte det allra minsta faktiskt ;). Däremot har vi haft extremt roliga och konstiga samtal här hemma efter att jag delat med mig av vad som sagts i denna tråd. Gubben undrade bla vad vi skulle göra med cirkelsågen han sprungit o lånat hos sagda granne - utan lov dessutom tills han fick tag i honom på kvällen, och fick ett stort garv som svar att det bara var att ta vad han behövde. Hua vilka hemska grannar det finns :D

Jag skulle vilja påstå att det jag har delat med mig här i tråden har upprört en eller två andra. Det är det som jag tycker är konstigt :confused:

Jag delade med mig av vad en boxplats i mitt stall skulle kunna kosta, med foder och strö inköpt vitt. Sedan har folk hängt upp sig på en traktor, vilket har roat oss oerhört. Jag lade då till vad denna skulle kosta att hyra (400kr/h skulle jag påstå är ett rimligt listpris, baserat på uppgifter från Ramirent). Detta var inte bra, utan då fick jag inte begära hjälp av min hyresgäst, utan det var då svartjobb. Att tusentals andra stall har schemalag stalltjänst utan problem, verkade inte få gälla hos mig - det har också gett upphov till glada asgarv här hemma.

Det som däremot upprör mig en del när man läser trådar här på buke, är att det anses så enormt fult att faktiskt kunna ha häst till en billig peng (billigt är ju ett relativt begrepp när vi pratar om hästar ;)). Råkar man säga att min häst kostar mig 500kr/mån (exkl förs o hovsl), så ska du se på f*n att det blir ett jävla liv.
Men för mig är det extremt mycket viktigare att lägga HUTLÖST mycket pengar på försäkring av mina hästar - än att stalla upp dem i det finaste stallet i det dyraste området alt köpa ett ställe där. Jag har inte råd med både och. Men det är bara min inställning till mina hästar..........

Med det sagt säger jag inte att det är ok att gnälla över priser som är faktiska för vad en annan stallägare har för kostnader på sitt stall, eller om dom vill ha ut en förtjänst på det arbete de lägger ner. Men samtidigt har jag enormt svårt för att acceptera att man som stallägare tar in en sådan person i sitt stall, alt inte säger upp kontraktet och ber vederbörande flytta. Jag fattar det faktiskt inte alls :confused: Det är ju trots allt du som väljer vem som ska få stå där.
Däremot kan jag tänka mig att det gnälls hästägare och hyresgäster emellan ang vad saker o ting kostar. Men vad säger att man måste sänka sig till deras nivå och leka hink o spade och må dåligt för att andra har den inställningen att inget ska kosta. Vi är åter tillbaka till mjölken som skulle kosta 2kr/l
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ditt resonemang visar tydligt att kunskapen om vad som är svarta och vita pengar nog är den största orsaken till att så mycket svarta pengar rör sig både i hästbranchen och andra, t.ex. bygg.

Du verkar ärligt talat inte ha en susning om vilka regler som gäller.
Och tydligen inte din "Gubbe" heller.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Pratar du om den hyrda traktorn nu, eller stallschemat? Eller menar du allvarligt att du pratar om den lånade cirkelsågen? Inte ens skattemyndigheten skulle vara så småsint. Men hur det än är, så hur ska du få det till att vi som privatpersoner skulle bli ifrågasatta för att han inte sköter sitt företag rätt?? När vi dessutom otaliga gånger velat göra rätt för oss.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag menar att ni inte alls verkar veta var gränserna går.
Eftersom att ni skämtar om saken på det där viset.
Du blandar ihop vad som räknas som skattepliktigt och inte.

Läs länken till Skatteverket som jag lade in.
Där så står det hur det fungerar.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Tråden handlar om rimliga stallhyror. Det du berättar om (din prissättning) baseras på svarta tjänster ur ett företag som inte redovisar sin maskinanvändning hos dig.

Hur ska en vit hästverksamhet kunna konkuerrera med dig prismässigt, då alla förutsättningar är helt olika?

DET är vad vi från början argumenterat om, nu har det kommit att bli en diskussion om var gränsen går för svarttjänster, något som du tydligen ser väldigt lätt på. Problemet är ju bara att du - när du anlitar svarttjänster - sätter käppar i hjulen för de som vill försörja sig vitt. Personligen vill jag som hästintresserad HÖJA nivån på hästeriet. Det ska vara vitt, seriöst, försäkrat med utbildad personal. Vem tusan vill utbilda sig för att sedan jobba svart på existensminimum?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sådan service och stallhyra har jag haft med en gång i tiden, fast knappast i Söder utan det var i Norrland. en dag vill stallägaren höja hyran och det blev protester här och där. Då samlade hon alla till möte och redovisade post för post vad allt kostade i det verkliga livet. Sedan fick varje hästägare räkna ut exakt vad deras häst kostade....sedan accepterade alla den höjda hyran.

min häst kostade drygt 100:- mer än vad stallhyran var, en del mycket, mycket mer. Så alla fick sig en tankeställare med råge. Det var lärorikt och shysst gjort av stallägaren tycker jag. Allt blev lite mer verkligt när hon redvisade som hon gjorde. Man fick liksom mer hum om saker och ting.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

jag tycker det var en väldigt bra och billig hyra!
jag tar 2300 för boxplats och då sköter jag alla fodringar, men som "boxhästägare" tar man en helg i månaden då man har alla fodringar.
visserligen beror priset mycket på var i sverige stallet ligger och om stallägaren själv odlar grov och kraftfoder. det kostar ju betydligt mycket mer att driva stall om man köper foder av en bonde än om det är ens eget grov och kraft foder.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

det kostar ju betydligt mycket mer att driva stall om man köper foder av en bonde än om det är ens eget grov och kraft foder.

Nu blir det lite off-topic, men jag funderar på detta du skrev. Stämmer det helt? Man kan ju tycka att det skulle vara dyrare att köpa, men hur är det egentligen? För även om man har egen mark så måste man ju ha lämpliga maskiner för att kunna bruka jorden och dessa maskiner har kostat i inköp och de kostar löpande i drift o underhåll. Marken sköter sig inte själv heller utan kräver en hel del arbete, gödsel mm som ju inte heller är gratis. Det är nästan så jag tycker det borde vara billigare att köpa in foder, men kanske tänker jag fel. Någon insatt person kanske kan förklara?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Kostnad för att köpa maskiner och skörda höet samt bondens lön bör vara likvärdig oavsett vem som skördar.

Det som skiljer i pris är att om jag som stallägare köper från någon annan så tillkommer kostnader för frakt samt mitt jobb för att administrera köpet.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Nu blir det lite off-topic, men jag funderar på detta du skrev. Stämmer det helt? Man kan ju tycka att det skulle vara dyrare att köpa, men hur är det egentligen? För även om man har egen mark så måste man ju ha lämpliga maskiner för att kunna bruka jorden och dessa maskiner har kostat i inköp och de kostar löpande i drift o underhåll. Marken sköter sig inte själv heller utan kräver en hel del arbete, gödsel mm som ju inte heller är gratis. Det är nästan så jag tycker det borde vara billigare att köpa in foder, men kanske tänker jag fel. Någon insatt person kanske kan förklara?

Sånt där går ju aldrig generalisera. Har man en stor gård med stor del brukbar åkermark och själv producerar för försäljning har man ju helt andra kostnader per kilo färdigt foder jämfört med en gård som kanske knappt har åkermark till självförsörjning.

Det går ju inte jämföra en gård på exempelvis östgötaslätten eller i skåne med en gård i dom småländska skogarna (där jag bor). Vi har tillgång till all åkermark på två gårdar - tillsammans ca 40 ha. Det innebär tre små åkerplättar som inte ger självförsörjning för 7 hästar ens.

Skulle vi köpa alla maskiner som behövs och slå ut dom kostnaderna på 7 hästar, skulle det bli heeelt orimliga kostnader per kilo foder. Vi lejer istället in arbetet men får ganska höga kostnader ändå jämfört med vad man kan köpa foder för i områden med bättre odlingsmöjligheter.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Följer denna tråd med stort intresse eftersom jag är i färd med att bygga stall som delvis kommer att fungera som inackorderingsstall.

Prissättningen på boxplatser är ju minst sagt varierande! Att det förekommer en utbredd svart hantering är väl inget som direkt överraskar, och eftersom jag kommer att köra allt "by the book", so bortser jag från priser satta efter att hela, eller delar, av verksamheten sköts svart. Det är en annan, om än viktig, diskution.

Eftersom priserna är så olika på boxplatser så undrar jag därför hur man har kalkylerat, och om man gjort det överhuvud taget.
När man ser priser på under 2000:- där box, hagar, grov/kraftfoder, strö, direkt arbete som in/utsläpp/fodring, indirekt som underhåll av hagar/stall, ingår så kan åtminstonde inte jag få ihop det rent ekonomiskt.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag har ett stall med sadelkammare och i anslutning till stallet finns flera stora och fina hagar. Vinterhagen har ett stort vindskydd. På gården finns även ridbana med belysning och runt knuten finns många fina ridvägar. Det är sedan cirka en kvarts resväg med bil och släp till tre olika ridhus. Om jag skulle hyra ut en boxplats skulle jag vilja ha 800 kronor för in och utsläpp samt fodringar och täckesbyten under alla veckans dagar. Det tycker jag är billigt men folk här nere i Småland betalar inte mer.. eller inte ens det för ingen verkar vara intresserad.. var en som hörde av sig ville betala max 500 kronor.. jag bad henne vända sig till någon annan. :cool:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 983
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 393
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 089
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 819
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp