Bukefalos 28 år!

Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är nog tyvärr väldigt få som räknar på vad allt egentligen kostar. Och innan man startat verksamheten så har man inte alltid koll på hur mycket saker verkligen kostar! Det är många poster som är lätta att glömma eller underskatta. Man tar snarare ut vad man tror att hyresgästerna kan tänka sig att betala, och hoppas på att det ska gå runt så.

Sedan inser man att man går back. Då har man alternativen att höja hyrorna rejält, bomma igen eller fortsätta betala för andras hästar.

Jag har slutat att hyra ut stallplatser. Men jag har fortfarande problem med mitt ridhus. Jag får en hel del intäkter på det, så det har känts ganska bra. Men nu när jag haft verksamheten igång ett tag och fått bättre koll på vilka utgifter jag egentligen har, så inser jag att jag fortfarande går back på det. Framför allt är det att hålla parkeringen skottad och sandad under vintern som drar iväg! Det hade jag inte räknat med att det skulle kräva så mycket jobb och kosta så mycket (det är dyrt att köra traktor!)

Jag måste alltså höja priserna för att det ska löna sig. Men då tycker förmodligen folk att det är JÄTTE-dyrt, och förväntar sig att röda mattan ska vara utrullad och allt ska vara tipp-topp. Och det kommer jag inte kunna hålla. Så just nu överväger jag att sluta hyra ut ridhuset också...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tror också att det är ganska vanligt, att när man startar inackorderingsstall så har man ingen koll på vad saker o ting kostar , och får en chock efter ett par år när man inser att man går back eller +/- noll på verksamheten, och absolut ingenting för sitt eget arbete.
Det är då man lägger av. En massa arbete o krav, och väldigt lite tillbaks.
Jag tycker att det är en väldigt otacksam syssla, att bedriva inackorderingsstall.
Även om man kan ha de mest underbara människor som gäster, så kan folk nog inte riktigt förstå, Hur mycket arbete och kostnader det för mig sig, om man aldrig själv haft ett stall.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

*kl*

En liten reflektion efter att ha följt tråden. Vad negativa alla är till inackorderingar? Varför lägger ni inte bara fakta på bordet från början om vad det kostar och hur mycket arbete ni lägger ned och reder ut hur ni vill ha det?

Gnälla på dyra/jobbiga inackorderingar kan man ju göra om man finner något positivt i det men det är ju fortfarande DU som stallägare som gett dem kontraktsförslaget från första början? Det är ju knappast så att inackorderingar flyttar in över en natt och börjar kräva saker i DITT stall morgonen därpå.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ska jag vara ärlig så är jag trött bara av att vara inackorderad, när det kommer till underliga människor som orkar tjafsa om saker som inte har någon som helst betydelse. Och hur ska då inte stallägaren känna? När folk stövlar in i hallen kl. 22:00 på kvällen och börjar gaffla om något som - enligt dem - inte kan vänta till rimlig tid?

Vi har just nu en box över, eftersom både jag och maken har jobbat med hästar och haft att göra med inackorderingar och också varit inackorderade med några av vår herres underligaste varelser kan jag säga att jag hellre slaktar de hästar jag har kvar än tar in en inackordering. Dels för att det inte är någon som är beredd att betala vad det kostar (150 kr + moms/dygn med fullservice) men också för att det för vår privata del hade känts som prostitution.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vi har slutat att ta emot inackorderingar pga bristande lönsamhet, det är inget som jag beskyller inackorderingarna för.

Men det är så krasst att om vi skulle höja hyrorna till vad det faktiskt är värt så skulle vi ligga mer än dubbelt så högt som grannen och rejält mycket högre än flådiga anläggningen i närmaste stad !

Så - vi har ridhus (visserligen inte varmhållet men ändock), rejäl storlek på hagarna, kafeteria/teorisal, toa m.m. men väljer att inte hyra ut till inackorderingar då dessa inte är beredda att betala den storlek på stallhyran som vi vill ha.

Jag har även träffat på inackorderingar som har (försökt dvs :angel:) att vägra ta in sin egen häst när det är dags för intag - istället har vederbörande suttit och tryckt i fikarummet eller rentav försökt att gömma sig på toaletten med hänvisning till att dom betalar minsann för sig :mad:

Och det bara för att jag tyckte att dom kunde hjälpa till att ta in sin egen häst när dom ändå uppehöll sig i stallet utan vettiga sysslor !

Det känns skönt att få sånt upptryckt i ansiktet när dom i princip bara betalar självkostnadspris... och ju mera man höjer priset ju mer såna högfärdsfasoner tittar det fram, så det är inte bara att höja.

Jag har träffat på jättetrevliga människor i stallen också, men det är ju tyvärr dom dryga högfärdsblåsorna som man minns bäst.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

En liten reflektion efter att ha följt tråden. Vad negativa alla är till inackorderingar? Varför lägger ni inte bara fakta på bordet från början om vad det kostar och hur mycket arbete ni lägger ned och reder ut hur ni vill ha det?
Som jag skrev ovan är det ofta ganska svårt att veta i förväg hur mycket det faktiskt kostar att driva runt en anläggning... Och då är det lätt att man sneglar på vad grannarna och andra runt stan tar och hoppas att det ska gå runt på det. Sedan när man vill göra som stallägaren i TS stall och höja till rimligare nivåer så blir det ramaskri bland de inackorderade...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Självklart är det de man minns bäst men om man läser tråden som helhet så ger det en rätt skev syn på inackorderingar. Har man inte tagit reda på vad inackorderingen kan tänkas kosta eller ta i tid innan man sätter sin hyra så får man ju faktiskt lite skylla sig själv. Likaså om man inte har några "ordningsregler" eller personliga krav när man diskuterar uthyrning med de aktuella nya hyresgästerna.

"Sunt förnuft" är ju väldigt olika från person till person. Om man då inte ställde några som helst krav när hyresgästen flyttade in ligger man ju lite risigt till om det visar sig att det första intrycket inte stämde så bra överrens med vardagen. Klart som korvspad att det blir uppror om en som sköter häst o stall vind för våg plötsligt ska betala kraftigt ökad/dubbel hyra och inordna sig under stallägarens "regler" om det inte var sagt något vid hyreskontraktets upprättande. Jag tycker stallägaren har ett visst ansvar själv för att slippa sådana situationer, om inte annat för sin egen hälsas skull ;)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Som jag skrev ovan är det ofta ganska svårt att veta i förväg hur mycket det faktiskt kostar att driva runt en anläggning... Och då är det lätt att man sneglar på vad grannarna och andra runt stan tar och hoppas att det ska gå runt på det. Sedan när man vill göra som stallägaren i TS stall och höja till rimligare nivåer så blir det ramaskri bland de inackorderade...

Fast det är väl ändå stallägarens "problem"? Att förlita sig på marknadens hyror när man rätt lätt inser vid närmre granskning att de hyrorna är under självkostnadspris i vissa fall.

Vissa punkter är ju säkerligen skitsvårt att ta reda på men sådant som foder o dylikt är ju bara att kolla upp med aktuella leverantörer (och inte bara EN, tänk om den bondens skörd blir skit nästa år?). Jag förstår inte hur man vågar lägga in poster som ingår i en klumphyra utan att verkligen reda ut hur mycket de kan tänkas kosta som mest.

"Hoppas" är inget jag skulle våga göra om jag just inte pysslade med inack för nöjets skull och var rik som ett troll :angel:

Man köper ju inte häst bara sådär och senare inser att man inte hade råd, varför skulle man då lova bort plats/material/arbete? DET om något tycker jag gör att branchen känns mer oseriös än den behöver vara.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Stallhyra: 2700:-/häst

Ingår: box, strö, hösilage, betfor, kornkross, svarthavre, stora hagar, ridbana, hinderpark, in och utsläpp, sätter på täcke vid behov, fodrar, ger vatten, mockar, och jag får låna transporten när jag vill (om inte hon ska ha den förstås)

Utöver det så är det fortfarande foder kvar att köpa:

Linfrö
Lusern
Mineraler


2km till ridhuset.


Jag tycker det är ett kanonpris :p/
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ja jag överdrev lite, förmodligen så gör man ett överslag och tror att det ska gå runt. Men det är lätt att feluppskatta en del kostnader och samtidigt så måste man ju i viss mån relatera till vad andra stall i närheten tar om man ska få hyresgäster.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

herre gud . ni har ju det hur bra som helst ägaren jobbar ju grattis med era hästar klart hon ska höja . :confused:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Nu blir det lite off-topic, men jag funderar på detta du skrev. Stämmer det helt? Man kan ju tycka att det skulle vara dyrare att köpa, men hur är det egentligen? För även om man har egen mark så måste man ju ha lämpliga maskiner för att kunna bruka jorden och dessa maskiner har kostat i inköp och de kostar löpande i drift o underhåll. Marken sköter sig inte själv heller utan kräver en hel del arbete, gödsel mm som ju inte heller är gratis. Det är nästan så jag tycker det borde vara billigare att köpa in foder, men kanske tänker jag fel. Någon insatt person kanske kan förklara?

har man så pass stora åkrar att man kan sälja det mesta av sitt hö och kraftfoder får man ju tillbaka alla kostnader som man lägger ut när man sår, skördar, underhåller maskiner m.m. då blir ju fodret gratis för dig som bonde och stallägare.
även om man inte har tillräckligt för att kunna sälja foder så tjänar man ändå på det eftersom kvalitetsfoder är väldigt dyrt nu förtiden.
självklart kan jag inte tala för alla som odlar själva, men utifrån egna och bekantas erfarenheter är det billigare att odla själv.
vi köper hösilage till stallet för 3 kr/kg villket innebär att en häst som äter 10 kg per dygn kostar oss 900 kr i månaden, enbart i grovfoder.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Kl
Jag tycker självklart att vi hästägare ska betala vad det kostar, och jag vill verkligen inte bli sponsrad med häst. Jag betalar helst vitt, jag vill inte gynna den här svarta marknaden heller. Men nu måste jag fråga ni som är kunniga på det här med stall och marker, om man har tillgång till x antal hektar stort naturbete, säg 20 -30 hektar t ex, då behöver man väl inte mocka ur en sådan hage? (nu tänker jag mig lösdrift). Hur mycket "slits" ett sådant stort bete på kanske 3-4 hästar? Behöver det göras nånting med en sådan hage överhuvudtaget? Vi som bor häruppe långt upp i norr, vi har ju för fasen inget annat än öde skog och mark, man borde liksom utnyttja det. Hoppas det är OK för TS att jag kapar tråden lite.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

har man så pass stora åkrar att man kan sälja det mesta av sitt hö och kraftfoder får man ju tillbaka alla kostnader som man lägger ut när man sår, skördar, underhåller maskiner m.m. då blir ju fodret gratis för dig som bonde och stallägare.
även om man inte har tillräckligt för att kunna sälja foder så tjänar man ändå på det eftersom kvalitetsfoder är väldigt dyrt nu förtiden.
självklart kan jag inte tala för alla som odlar själva, men utifrån egna och bekantas erfarenheter är det billigare att odla själv.
vi köper hösilage till stallet för 3 kr/kg villket innebär att en häst som äter 10 kg per dygn kostar oss 900 kr i månaden, enbart i grovfoder.

Jag håller inte med dig alls om det du skriver om en gård som inte ger mer än till eget behov.

Ta gärna en titt på vad inköpet av en maskinpark för att kunna sköta gödsling, sådd, skörd, plastning och allt sånt kostar. Ta sen en titt på priset på själva plasten till hösilaget. Ta sen en titt på vad bara konstgödsel kostar! Plus diesel, underhåll och sådant. Slå sen ut dom kostnaderna på din lilla "husbehovsskörd". Skulle faktiskt bli extremt förvånad om du hamnar under 3 kr/kg! Och då har vi inte räknat en krona i arbetskostnader...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Foder, strö, redskap och allt sådant som man förmodlingen har använt i 10 år till egen häst, när man har varit inackorderad är ju superenkelt att kolla upp.
Värre är det med allt material som går åt till boxbyggande, underlag till ridbana, kostnader för arbetet, hur mycket el används, armatur till ridbana, dra ut el dit, grusa gångar, staket, gödning är jättedyrt, diesel, det är faktiskt en hel del som jag tror att man inte riktigt förstår vad det kostar innan. Men alla är ju såklart inte så. Du är säkert ett undantag.
Och som sagt, de stallägare som inte trivs med situationen lägger ju av efter ett par år.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag håller inte med dig alls om det du skriver om en gård som inte ger mer än till eget behov.

Ta gärna en titt på vad inköpet av en maskinpark för att kunna sköta gödsling, sådd, skörd, plastning och allt sånt kostar. Ta sen en titt på priset på själva plasten till hösilaget. Ta sen en titt på vad bara konstgödsel kostar! Plus diesel, underhåll och sådant. Slå sen ut dom kostnaderna på din lilla "husbehovsskörd". Skulle faktiskt bli extremt förvånad om du hamnar under 3 kr/kg! Och då har vi inte räknat en krona i arbetskostnader...

Det var detta jag tänkte på. Självklart blir det skillnad avseende storleken på gård, men det jag hade i huvudet (men inte kom ihåg att skriva ut) är en "normalgård", alltså inte en storgård där odling sker för ren försäljning. De bönder/hobbybönder vi köpt hö av har odlat dels för egna djurens behov och dels för att sälja. Vi har aldrig betalat mer än 2 kr/kg (årets pris och analyserat hö, har som lägst gett 1,50 kr/kg) och när man tänker på vad som faktiskt behövs innan fodret ligger hemma så låter inte priset särskilt högt. Därav min undran om det faktiskt är så mycket billigare att odla själv (om det inte är en storgård). Alltså om det är rimligt alla gånger att dra upp hyran genom att skylla på att det dyrt att köpa in foder. Nu menar jag absolut inte att hyror ska hållas "dumpade" eller så, utan alltså om det egentligen borde vara så särskilt stor skillnad på hyran utifrån egen-odlat/köpt foder.
Bara lite filosoferande på morgonkvisten...;)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Foder, strö, redskap och allt sådant som man förmodlingen har använt i 10 år till egen häst, när man har varit inackorderad är ju superenkelt att kolla upp.
Värre är det med allt material som går åt till boxbyggande, underlag till ridbana, kostnader för arbetet, hur mycket el används, armatur till ridbana, dra ut el dit, grusa gångar, staket, gödning är jättedyrt, diesel, det är faktiskt en hel del som jag tror att man inte riktigt förstår vad det kostar innan. Men alla är ju såklart inte så. Du är säkert ett undantag.
Och som sagt, de stallägare som inte trivs med situationen lägger ju av efter ett par år.

Då är ju frågan hur mycket hästägaren ska betala för stallägaren. Så länge stallägaren har häst har jag mycket svårt att tro att man kräver att hästägarna som är installade på sikt ska betala för hela bygget. Det är ju inte som att smälla upp ett hyreshus och hyra ut alla lägenheterna (om det nu inte är sådan verksamhet man bedriver).

När jag pratar om att gå runt innefattar det inte att ALLT ska betalas, dvs inte den "fasta" egendomen. Dock slitaget på denna och underhållet, självklart.

Det är ju inte så att när inack flyttar ut så slutar man sköta beten, betala lånen, underhålla staket osv. Men för den saken skull tycker jag inte man kan säga att man går back på en inack som betalar var hästen kostar i material och arbete bara för att inack inte betalar "sin" del av lånen. Ska man skicka med hela lånebilden till spekulanter på boxen oxå då?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

har man så pass stora åkrar att man kan sälja det mesta av sitt hö och kraftfoder får man ju tillbaka alla kostnader som man lägger ut när man sår, skördar, underhåller maskiner m.m. då blir ju fodret gratis för dig som bonde och stallägare.

Men att säga att det är gratis blir ju ändå missvisande eftersom man blir av med den intäkten som en försäljning av fodret skulle generera. Visst är det ett sätt att finansiera sitt eget hästhållande men vill man inte subventionera sina inackorderingar bör de betala lika mycket som om fodret hade sålts till någon annan.

Gratis blir det inte, men du finansierar ditt eget foder genom förtjänsten du gör på det du säljer :)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag ser det också som att man som självförsörjande säljer sitt grovfoder till inackorderingarna (ev. inbakat i hyran) just för att grovfodret har ett marknadsvärde och man förlorar denna intäkt från annan köpare genom att tillhandahålla det i stallet.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ja, precis så menade jag. Om man då säljer grovfoder till sina inackorderingar till ett lägre pris än marknadsvärdet förlorar man den intäkten.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 983
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 395
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 090
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 821
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp