Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Men det var tydligen inte rätt, för:

15kg X 1.50 = 22.50/ dag X 30 = 675:- vilket tydligen var fel.

Det är svårt det där med dubbel och hälften.
Om fodret kostar 3:-/kg så är ung hälften av det vatten.
Vilket betyder att man har betalat 3:- för 0,5kg ts.
3 kr / halva kilon ger 6:-/kg ts.

Om det är så svårt att räkna ens den enklaste matematik, så förstår jag att det är svårt att förstå varför uppstallningskostnader blir som de blir.
Om man inte kan räkna - hur skall man då kunna se om man har lönsamhet eller ens kostnadstäckning?

Jag skrev fel i svaret. Jag menade 1.50kr/kg torrsubstans. Eftersom han betalade för torrsubstansen.(Heder åt den fodersäljaren!)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är lite det som är dilemmat med hästverksamhet.
Du vill inte ta ut full kostnad för den extra häst som ska stå i ditt stall.
Men om du investerar i ett 2 hästars utestall vill du ha täckning för den kostnaden. Det stallet kostar kanske 50.000 kr+material till hage som hästarna ska gå i ( varje stolpe 35 kr+elrep ) ?
Om du vill att det ska betala sig på 10 år så får du lägga på 400 kr/mån+ränta för bara stallet, en avgift som du då inte har i det andra stallet.
Jag förstår hur du tänker, när du vill ha en extra häst att du kan inte ta ut så mycket, du känner att du behöver ha in en häst som sällskap.
Samtidigt så skjuter man sig själv och alla andra i foten som vill ha betalt för vad det faktiskt kostar. Och tro mig, det är mycket jobb med en inackordering.

Du fattade mig helt rätt. Känner jag min blivande sambo rätt blir det dock inte snack om något daltande med prissättning, han vill ha kostnadstäckning för alla utgifter, han tänker inte som en mesig hästtjej :angel:

Så för vår del kommer ju troligtvis hyran bli hög, blir den så på tok för hög att ingen vill stå i mitt stall så får jag väl helt enkelt låna in en häst som sällskap till min ridhäst.

Men då kommer man ju i stället till dilemmat att då får vi står för precis ALLA kostnader, inklusive en häst till. Vilket iaf jag inte vill. Så då kommer ju direkt frågan om att marknadsanpassa priset upp. Vi tjänar ju mer på att ha en inackordering som betalar sina dagliga kostnader men inte mycket mer (lån osv) än att ha två hästar och betala för rubbet. Jag är dessutom rätt petig och tänker ex inte snåla på tandläkarbesök o dyl bara för att sällskapshästen inte rids.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vår shettis som vi köpte som sällskap när vi bara hade en ridhäst kostade inte många tusenlappar i inköp. Några kilo hö om dagen, en raspning då och då när hovslagaren är hos den andre - det är inte mycket han kostar.

Det är på många sätt ett betydligt tryggare sätt att hålla sällskap till sin ordinare ridhäst, man riskerar t ex inte att bli lämnad i sticket.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Instämmer!
Har haft shettis i 12 år nu och hon är inte alls dyr i drift. Perfekt sällskap som kan hänga med ut på turer och träningar också.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Idag hängde shettisen med till kliniken när xx ändå fick tänderna raspade, visade sig att trots total avsaknad av tandvård under sitt tidigare liv (20 år) var det inget att tala om att åtgärda. Dock kostade ju besöket ändå, men 1500 kr för vaccination, sedering och munhålestatus kan jag leva med, det lär väl bli vartannat år hädanefter.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vår shettis som vi köpte som sällskap när vi bara hade en ridhäst kostade inte många tusenlappar
Sen kan det hända att man upptäcker att det är roligare att köra shettis än att rida, så byter man ut den dyra ridhästen till ännu en shettis och ALLT blir billigare :D
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Nej, det kan aldrig ersätta ridningen, jag tycker det är aptråkigt att köra honom. Vilket märks, han har gått upp 29 kg...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är klart att det inte blir så för alla, jag bara spann vidare på det där med sällskapsshettis. För mig gick det den vägen :)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vår shettis som vi köpte som sällskap när vi bara hade en ridhäst kostade inte många tusenlappar i inköp. Några kilo hö om dagen, en raspning då och då när hovslagaren är hos den andre - det är inte mycket han kostar.

Det är på många sätt ett betydligt tryggare sätt att hålla sällskap till sin ordinare ridhäst, man riskerar t ex inte att bli lämnad i sticket.

Fast då har man ju det där problemet att shettisen kanske blir überfet =/ Dessutom är jag eg emot sällskapshästar, jag hade nog hellre valt en triangelmärkt ponny eller något... Men jag vill eg inte alls ha en häst till på mitt ansvar :o
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Nej, det kan aldrig ersätta ridningen, jag tycker det är aptråkigt att köra honom. Vilket märks, han har gått upp 29 kg...

Det var just det där jag var rädd för :p Min häst är hittills normal/svårfödd, han kommer knappast behöva bantas iaf. Och jag älskar att köra! Men jag kör min ridhäst :)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Men ett stall är en byggnad.
Avskrivning på som kortast 20år.

Att låna 120 000:- kostar i dag 150:-/månad och det får man ett stall för.
Litet underhållskostnader på det så blir 500:- inte helt uppåt väggarna.
Räntorna är billiga nu.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Att räntorna är låga idag betyder inte att de är låga om 1 år.
5 % ränta på 120.00 kr, är 500 kr/mån i räntor.
Att räkna på en lägre ränta vore vanskligt tycker jag.
7 % ränta vill bankerna man ska kunna klara för att låna ut. Och det gäller bostäder, hur de ställer sig till stall vet jag inte. Räntan på stall lär inte bli lägre, tror jag.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det går ju att hitta människor som vill köra shettisen/låta barnen rida mot liten peng, det räcker ju långt. Vi har inte den möjligheten dessvärre, men jag hade aldrig satt mig i sitsen så jag var beroende av en inackordering.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Fast då har man ju det där problemet att shettisen kanske blir überfet =/ Dessutom är jag eg emot sällskapshästar, jag hade nog hellre valt en triangelmärkt ponny eller något... Men jag vill eg inte alls ha en häst till på mitt ansvar :o

Vi har haft tur med vår shettis. Hon har ett "stopp" i magen och äter inte allt hon ser. När hon är mätt så lämnar hon resten. Vi har alltid varit väldigt noga med att väga allt hö hon får. Eftersom hon är vettig i inställningen till mat så går det att lägga ut mycket hö i hagen utan att behöva vara rädd att hon ska "äta ihjäl sig".
Hon håller kroppen form genom detta plus att hon får hänga med ut på ridturer. Tyvärr har hon ingen vagn, men hon tömkörs eller leds. Iom de korta benen och sitt något heta o ivriga temperament så travar hon i stort sett hela tiden, hon vill verkligen hänga med sin större kompis. Och kondisen är på topp!:D
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Idag hängde shettisen med till kliniken när xx ändå fick tänderna raspade, visade sig att trots total avsaknad av tandvård under sitt tidigare liv (20 år) var det inget att tala om att åtgärda. Dock kostade ju besöket ändå, men 1500 kr för vaccination, sedering och munhålestatus kan jag leva med, det lär väl bli vartannat år hädanefter.

Ja, det är summor som absolut går att leva med.:D
Vi räknade ut att en hästtrailer fullastad med hö skulle räcka till lilla ponnyns årsförbrukning. Maken verkar hennes hovar o hovis kollar att det ser bra ut när han ändå skor den stora hästen.
Vårt hö är bra o shettisen får minimalt med kraftfoder, en liten näve bara för att hon ska få nåt när den stora får.
Sedan tillkommer förstås vaccinering, försäkring o dyl.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vi har haft tur med vår shettis. Hon har ett "stopp" i magen och äter inte allt hon ser. När hon är mätt så lämnar hon resten. Vi har alltid varit väldigt noga med att väga allt hö hon får. Eftersom hon är vettig i inställningen till mat så går det att lägga ut mycket hö i hagen utan att behöva vara rädd att hon ska "äta ihjäl sig".
Hon håller kroppen form genom detta plus att hon får hänga med ut på ridturer. Tyvärr har hon ingen vagn, men hon tömkörs eller leds. Iom de korta benen och sitt något heta o ivriga temperament så travar hon i stort sett hela tiden, hon vill verkligen hänga med sin större kompis. Och kondisen är på topp!:D



Vilken mysig :D

Dock är jag fort emot sällskapshäst, jag vill inte ha en till häst, simple as that. Jag vill lägga all min energi på min häst :love:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det går ju att hitta människor som vill köra shettisen/låta barnen rida mot liten peng, det räcker ju långt. Vi har inte den möjligheten dessvärre, men jag hade aldrig satt mig i sitsen så jag var beroende av en inackordering.

Det skulle för mig vara ett ännu värre beroende, pga mina tankar om sällskapshäst.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ja, hon är en riktig mysing (och väluppfostrad). Och dessutom söt som en sockertopp:love:

Fast jag förstår också ditt beslut att inte skaffa sällskapsponny. Det har såklart både för- och nackdelar.

Själv kan jag inte alls tänka mig en inackordering (utom ev. någon kompis på tillfälligt besök) efter att nu plöjt igenom traktens "värstingar", såväl stallägare som inackorderingar, och har tappat tron på det (även om det förstås finns många trevliga människor också).
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Tja, dom närmaste kostar det 2500 respektive 3000 kr och då ingår det grovfoder, kraftfoder, tillgång till 2 ridhus och "allt" annat som en ridskola har.

Då är det faktist inte så konstigt att folk anser att en privatperson ska kunna hålla med mycket lägre hyror trotts att det igentligen inte går ihop.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag kollade en snabbis på blocket och dom priserna lös då med sin frånvaro iaf.

Och ja, om bönderna fick vad dom igentligen skulle behva ha för sitt foder och sin säd så skulle vår mat vara betydligt dyrare......
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 935
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 310
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 021
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 777
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp