Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är ju en liten del av det oproffsiga som skjuter hästverksamheter i sank. Inom andra områden tar man jobbet med kringservicen för att kunna ta BÄTTRE betalt för sin produkt, inom hästeriet tillhandahåller man kringservicen gratis och sätter ett lägre pris på produkten.

I andra brancher hade man tagit jobbet med inackorderingar för att man på så sätt enkelt och lätt och med bra avans kunna sälja sitt grovfoder, och dessutom fått lite extra betalning genom att man kan ta betalt för själva inackorderingsservicen också. I hästbranschen är det tvärtom; man säljer grovfoder billigare till inackorderingar och BJUDER i de flesta fall på sin tid som man lägger ner på inhyrningsservicen. Och är glad om man har konstnadstäckning för rena utlägg (gödning, gödselhantering, staket, foderinköp etc).

Fantastiskt.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Då är ju frågan hur mycket hästägaren ska betala för stallägaren. Så länge stallägaren har häst har jag mycket svårt att tro att man kräver att hästägarna som är installade på sikt ska betala för hela bygget. Det är ju inte som att smälla upp ett hyreshus och hyra ut alla lägenheterna (om det nu inte är sådan verksamhet man bedriver).

När jag pratar om att gå runt innefattar det inte att ALLT ska betalas, dvs inte den "fasta" egendomen. Dock slitaget på denna och underhållet, självklart.

Det är ju inte så att när inack flyttar ut så slutar man sköta beten, betala lånen, underhålla staket osv. Men för den saken skull tycker jag inte man kan säga att man går back på en inack som betalar var hästen kostar i material och arbete bara för att inack inte betalar "sin" del av lånen. Ska man skicka med hela lånebilden till spekulanter på boxen oxå då?

Vänta här nu... Säg att en stallägare har tre egna hästar. H*n köper, bygger eller renoverar ett stall med tillhörande hagar för tio hästar.

Menar du på allvar att alla dessa kostnader ska ligga på stallägarens tre egna hästar och dom övriga sju inackorderingarna ska nyttja alltihop gratis och bara stå för slitaget?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vänta här nu... Säg att en stallägare har tre egna hästar. H*n köper, bygger eller renoverar ett stall med tillhörande hagar för tio hästar.

Menar du på allvar att alla dessa kostnader ska ligga på stallägarens tre egna hästar och dom övriga sju inackorderingarna ska nyttja alltihop gratis och bara stå för slitaget?

Jag vet faktiskt inte. Mina frågor i tidare inlägg var inte menat som ironiska kommentarer utan just frågor.

Men köper man och renoverar eller bygger ett stall för 10 hästar och själv bara har 3 så är väl syftet att hyra ut boxar och då slå ut kostnaderna på alla hästarna.

Men mindre skala då?

Och även om lån mm går runt, lägger du på vinst utöver det oxå? Hur mycket?

Jag drar fortfarande lite parallellen till hyreshuset, det är ju trots allt stallägaren som valt skala att bygga och att öht ha stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Skalan spelar ju faktiskt ingen roll. Det handlar om att betala din andel i det du utnyttjar...

Jag vill påstå att man visst kan tänka på samma sätt som med ett hyreshus. Det är likadant där att om hyresgästen flyttar kan ägaren välja att själv nyttja lägenheten, låta den stå tom eller ta in en ny hyresgäst.

Ägaren kanske till och med bor i hyreshuset och man kan ju inte för den skull se det som att han får skylla sig själv för att han köpte ett hus med fler lägenheter än han själv behöver och därmed ha gratis hyra och bara betala för slitage.

Samma sak med ett stall...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Brukar folk lägga in den delen i hyran då? Tycker mig ha läst här på buke att det inte brukar ingå, sen om det är rätt eller fel är ju en annan sak ;) Isf skulle ju min hyra bli skithög som tänkte ha ett komplett stall men bara två boxar, alltså en inhyrning.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Detta är väl problemet i ett nötskal; hästnäring bedrivs inte på affärsmässiga grunder.

Om jag köper ett hyreshus, ska ju varje lägenhet bära sin del av kostnaden och lite till. Det är ju liksom affärsidén. Avskrivningen på huset, värdeökning, renovering - det ska ju betalas av hyresgästerna. Var ska pengarna annars komma från? Jmf med hur en bostadsrättsförening drivs - det är ju samma sak i grunden. Man betalar då till sig själv (föreningen) och inte till ett bolag som ska generera vinst och lön till andra inblandade.

Har man en box över hemma, och väljer att ta in någon utifrån är det ju lite annan grej, då är det ju inte affärsidé utan en hobbyverksamhet. De kostnader du har för byggnaden hade du ju haft ändå, så länge du väljer att ha häst.

DET är ju den stora skillnaden på hobby- och näringsverksamhet. Näringsverksamhet ska generera vinst.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Detta är väl problemet i ett nötskal; hästnäring bedrivs inte på affärsmässiga grunder.

Om jag köper ett hyreshus, ska ju varje lägenhet bära sin del av kostnaden och lite till. Det är ju liksom affärsidén. Avskrivningen på huset, värdeökning, renovering - det ska ju betalas av hyresgästerna. Var ska pengarna annars komma från? Jmf med hur en bostadsrättsförening drivs - det är ju samma sak i grunden. Man betalar då till sig själv (föreningen) och inte till ett bolag som ska generera vinst och lön till andra inblandade.

Har man en box över hemma, och väljer att ta in någon utifrån är det ju lite annan grej, då är det ju inte affärsidé utan en hobbyverksamhet. De kostnader du har för byggnaden hade du ju haft ändå, så länge du väljer att ha häst.

DET är ju den stora skillnaden på hobby- och näringsverksamhet. Näringsverksamhet ska generera vinst.


Det var ditt andra stycke jag tänkte på. Tycker du man då ska ta betalt för hela kostnaden för stallet?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag hade valt att ta betalt för självkostnaden, och däri en timpeng på mitt arbete (för det tar faktiskt mer tid än vad man tror med ytterligare en häst).

Observera att i självkostanden ligger inte bara foder, utan frakt/hämtning av detta, påslag för inköpet, påslag för ökad gödselhantering och allt annat som faktiskt blir dubbelt så dyrt med två.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

vi köper hösilage till stallet för 3 kr/kg villket innebär att en häst som äter 10 kg per dygn kostar oss 900 kr i månaden, enbart i grovfoder.

Exakt!

Vi betalar 1,50:-/kg TS för vårt högkvalitativa hösilage, med 51% ts. Om en häst äter 15 kg/dygn av det så blir det 1350:-/månaden!

Sedan om någon annan kan köpa billigt någon annanstans är ju det jättekul för dom men jag är supernoga med mitt foder och har hittat den som producerar bäst foder häromkring så köper någon häromkring billigare av någon annan är det högst troligt att dom måste köpa till extra annat (om deras hästar ska utfodras optimalt dvs)

Att jag sedan ligger på 100% högre stallhyra än de flesta andra häromkring (förutom i undantagsfall då jag har varit "snäll" -vilket jag försöker lära mig att sluta med :grin:) -ja då hoppar jag hellre över inackorderingar. Jag har inte råd med dom helt enkelt :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Exakt!

Vi betalar 1,50:-/kg TS för vårt högkvalitativa hösilage, med 51% ts. Om en häst äter 15 kg/dygn av det så blir det 1350:-/månaden!

Jag vet inte hur du räknar men jag får det till 344:-/månad om du menar foderkilo och 675:- om du menar ts-kilo.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Ts var 51% / kg, Alltså 3 kr /51 % =ca)1.50 kr. / kg.
Fattar jag det som?

Men det var tydligen inte rätt, för:

15kg X 1.50 = 22.50/ dag X 30 = 675:- vilket tydligen var fel.

Det är svårt det där med dubbel och hälften.
Om fodret kostar 3:-/kg så är ung hälften av det vatten.
Vilket betyder att man har betalat 3:- för 0,5kg ts.
3 kr / halva kilon ger 6:-/kg ts.

Om det är så svårt att räkna ens den enklaste matematik, så förstår jag att det är svårt att förstå varför uppstallningskostnader blir som de blir.
Om man inte kan räkna - hur skall man då kunna se om man har lönsamhet eller ens kostnadstäckning?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Wrangler:
Jag är också väldigt noga med fodret, men har som sagt aldrig betalat mer än 2 kr/kg, ofta mindre. Det råder förmodligen olika priser på hö, hösilage osv beroende på område i landet mm mm.

Bara en liten fundering också och INTE menat som någon sorts kritik: är det inte lite oekonomiskt att betala 675 kr för vatten? Eller är det svårt att hitta hösilage med mindre del vatten i de trakterna? Möjligen är frågan korkad, men jag har väldigt lite erfarenhet av hösilage. Har endast använt det en vinter i ett stall i Småland, har annars alltid fodrat med hö.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Nej, jag räknar inte heller den fasta egendomen.Eller lån på gården. Men jag menar att varje häst bör ta sina egna kostnader.
T.ex ju fler hagar du har , destu mer hagmaterial går åt etc
Varje liten del av anläggningen används ju mer , ju fler som vistas där.
Sedan kan ju naturligtvis inte t.ex ommålning av uthus etc räknas dit, det är ett exempel på ngt som stallägaren säkert hade gjort iallafall.
Om stallägare investerar i nya boxar, eller andra förbättringar, är detta fast egendom som inte ska räknas med , menar du ?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Nej, jag räknar inte heller den fasta egendomen.Eller lån på gården. Men jag menar att varje häst bör ta sina egna kostnader.
T.ex ju fler hagar du har , destu mer hagmaterial går åt etc
Varje liten del av anläggningen används ju mer , ju fler som vistas där.
Sedan kan ju naturligtvis inte t.ex ommålning av uthus etc räknas dit, det är ett exempel på ngt som stallägaren säkert hade gjort iallafall.
Om stallägare investerar i nya boxar, eller andra förbättringar, är detta fast egendom som inte ska räknas med , menar du ?

Som sagt jag vet inte, det var just frågor.

Men jag som tänkt bygga ett tvåhästars stall och ha en inack. Om jag senare, efter säg några år, vill ha 2 uteboxar och hyra ut. Då hade jag nog lagt på kostnader för de/den byggnaden på uteboxarnas hyra. Då hade ju syftet med de 2 nya boxarna varit just att tjäna mera pengar, då vill man ju att bygget ska går runt totalt sett.

Men jag skulle nog ha lite svårare att låta hela tvåhästarsstallet går runt eftersom det bygger jag ju trots allt för att JAG vill ha MIN häst.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är lite det som är dilemmat med hästverksamhet.
Du vill inte ta ut full kostnad för den extra häst som ska stå i ditt stall.
Men om du investerar i ett 2 hästars utestall vill du ha täckning för den kostnaden. Det stallet kostar kanske 50.000 kr+material till hage som hästarna ska gå i ( varje stolpe 35 kr+elrep ) ?
Om du vill att det ska betala sig på 10 år så får du lägga på 400 kr/mån+ränta för bara stallet, en avgift som du då inte har i det andra stallet.
Jag förstår hur du tänker, när du vill ha en extra häst att du kan inte ta ut så mycket, du känner att du behöver ha in en häst som sällskap.
Samtidigt så skjuter man sig själv och alla andra i foten som vill ha betalt för vad det faktiskt kostar. Och tro mig, det är mycket jobb med en inackordering.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 936
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 316
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 021
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 777
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp