Bukefalos 28 år!

Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Då har jag lite andra funderingar kring hyrorna hos föreningar faktist.
JAg trode att det var så att det inte var moms på boxplattser hos föreningar och klubbar. Läste i ridsport om det och förstod det som så men måste ha misuppfattat det då.
Jag vet oxå personer som bedrivit företag, hyrt in sig på ridskolan men inte fått dra av någon moms.
Svaret jag då har fått är att det inte finns moms på dessa hyror vilket då är fel?

Då till mina funderingar:

HUr kan då ridskolor ha sånna låga hyror inkl ridhus osv om dom både skattar och har moms i priset.

En privat stallägare får inte erksamheten at snurra på som ovan för 2400 kr/månaden men en ridskola kan ta en bråkdel mer.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Undrar vad det är för ridskolor, för dom jag vet om här är då inte så billiga...och dom borde ju ta mer eftersom dom har ridhus etc. tänker jag, tränare och så vidare, än ett 'vanligt' stall.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag förstår faktiskt om stallägaren vill höja! Slå ut kostnaden själv per månad, h*n går med all säkerthet back på er nu!
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Kan tillägga att jag hyr ett helt stall men betalar 500 kr/box, då ingår:
7,5 ha, vatten (enbart kall), el, gödselbortförsel, betesputs. Tycker det är ett OK pris
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tycker också det är billigt.
Jag bor väl ungefär i samma del av sverige som du och betalar 1200 :-/månad + 500:-/år i anl. avgift.

Hos mig ingår:
Strö
In/utsläpp + mockning i veckorna
3 fodringar /dag i veckorna
lite el, sadelkammare
tillgång till padock när den är ledig.
Inga tjänster såsom täcke får ens köpas till. (fast vi måste ta av stallchefens hästs benlindor, suck :grin: )

Helger, veckorna kring jul/nyår sköter vi enligt schema, sommartid sköter vi våra hästar själva.

Så fort foder ingår så måste man ju räkna med att hyran blir ganska hög, iaf när man har en storhäst..
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

" jag blir väldigt tveksam till att det är ett vitt stall så att säga "

Givetvis är det ej vitt. Vi har betalat delvis eller helt svart så länge jag kan minnas.....

Vart Maja har fått ramaskri ifrån vet jag inte. Men om hon tycker att det är så billigt, kan hon ju betala ännu mer! Så slipper hon skämmas för sig.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag kan inte förstå varför så många bakar in en massa i grundhyran. Det gör det bara svårare för hyresgästerna att få en överblick på vad dom faktiskt betalar för.

Här tar vi 700 kr i stallhyra och det som ingår i det är platsen i stallet med tillhörande hagar, ridbana, utsläpp och morgonfodring 6 dagar i veckan. Foder och strö köper vi in och lägger på priset på var och en med vad dom faktiskt gör åt. Det hamnar någonstans på drygt 2000 kr sammanlagt på en "normalhäst" och är lätt att speca upp och visa för hyresgästen.

Har skickat ett färdigt excelark till hyresgästerna så dom själva kan ändra på mängdsiffrorna och få fram rätt summa om dom lägger om foderstaten. Och om priserna skulle gå upp, säger vi till vilka siffror som ska ändras. Ingen större risk att det blir tjafsigt på så sätt. :)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag betalar 1200 månad/häst och då ingår: box, halm, hösilage, ut och insläpp och 4 fodringar/dag alla dar i veckan. :) Ibland hjälps vi åt med intagen. Finns en del ridvägar omkring och ridbana finns att hyra i närheten.
I förra stallet betalade jag 800/häst då ingick bara box och halm. Då skötei vi allt själva-
I stallet förre det betalade jag 1000 för hästen(hade bara 1 då) och då inngick, box,halm och hö. Sen hjälptes vi åt med ut och inaläpp samt fodringar.

Och i första stallet betalade jag inget. ingick STOR box, spån, fri tillgång till hö, ut och inläpp och fodringar. Och fanns flera mil med underbara rivägar.

Tyvär flyttade jag från stan och fick bytta stall, annars hade jag stått kvar där än.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag har eget stall med hyresgäster och dom betalar 1300kr i månaden och då får dom spån, hö/ hösilage och vi sköter ut och insläpp och fodringar! Ska vi bort så hjälper dom självklart till. :)
Vi mockar även åt den ena inackorderingen varannan vecka då hon jobbar dumma tidern varannan vecka. Vi har varken ridhus eller ridbana hemma. Vi har spolspilta me varm och kall vatten,
Bra kvalite på grovfoder.

Jag tycker att vi går back ¨på våran stallhyra men vill/kan ändå inte höja hyran då vi klanatade till det och glömde skriva i kontraktet att stallhyran kan höjas.

Står det i kontaktet att hyran kan höjas så har hyresvären rätt till att höja hyran.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

" jag blir väldigt tveksam till att det är ett vitt stall så att säga "

Givetvis är det ej vitt. Vi har betalat delvis eller helt svart så länge jag kan minnas.....

Vart Maja har fått ramaskri ifrån vet jag inte. Men om hon tycker att det är så billigt, kan hon ju betala ännu mer! Så slipper hon skämmas för sig.

Det handlär ju inte om vad "maja" TYCKER utan om att stallet rimligtvis borde gå back på sina hyresgäster. Är det okej tycker du?

När stallet DESSUTOM inte ens är vitt.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag kan inte förstå varför så många bakar in en massa i grundhyran. Det gör det bara svårare för hyresgästerna att få en överblick på vad dom faktiskt betalar för.

Här tar vi 700 kr i stallhyra och det som ingår i det är platsen i stallet med tillhörande hagar, ridbana, utsläpp och morgonfodring 6 dagar i veckan. Foder och strö köper vi in och lägger på priset på var och en med vad dom faktiskt gör åt. Det hamnar någonstans på drygt 2000 kr sammanlagt på en "normalhäst" och är lätt att speca upp och visa för hyresgästen.

Har skickat ett färdigt excelark till hyresgästerna så dom själva kan ändra på mängdsiffrorna och få fram rätt summa om dom lägger om foderstaten. Och om priserna skulle gå upp, säger vi till vilka siffror som ska ändras. Ingen större risk att det blir tjafsigt på så sätt. :)

Hur fungerar det tycker du? Det blir inte mycket svinn på foder/strö som inte blir betalat och ni inte vet vem som använt?

Har ni någon "säkerhetsmarginal" förutom de 700 kr i grundhyra?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Så här skriver hon ju:

" Jaa säger inte i mot er ...utan ville ha lite underlägg till dom andra som är knäckta av ev höjning , jag har erfarenhet av andra stall och när jag flyttade dit min häst så blev jag lite chockad av den låga hyran......nä dags för högre hyra så dom inte gå back av alla hästar , man skäms ju "

Då tkr jag att hon skall betala så hon inte skäms!

Om du inte fattat varför vi betalat svart......
Vem tror du känat mest på de svarta pengarna??
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Så här skriver hon ju:

" Jaa säger inte i mot er ...utan ville ha lite underlägg till dom andra som är knäckta av ev höjning , jag har erfarenhet av andra stall och när jag flyttade dit min häst så blev jag lite chockad av den låga hyran......nä dags för högre hyra så dom inte gå back av alla hästar , man skäms ju "

Då tkr jag att hon skall betala så hon inte skäms!

Om du inte fattat varför vi betalat svart......
Vem tror du känat mest på de svarta pengarna??

Jag skiter i om hon skäms eller inte, jag tycker hyran låter på tok för låg. DET är det enda relevanta i min värld.

Varför ska inte alla betalar vad hästen faktiskt kostar? Kan du svara på det?

Jag fattar faktiskt inte alls varför man organiserat betalar/tar betalt svart. Det gynnar ingen i längden. Ska det var så svårt för folk att förstå.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Haha, min stavning!
Gick snabbt där att svara...

Men iaf:
Troligen har stallägaren tjänat på de svarta pengarna eftarsom de begärt svart betalning.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det kan jag verkligen inte tänka mig eftersom det rimligtvis inte ens täcker kostnaderna, med eller utan moms...
Även om dom tagit betalt svart så har dom ju köpt in foder och strö alt tillverkat det samt betalar för stängsel, el, slitage och då har vi inte ens pratat om arbets tiden. Det kan dom inte tjäna på oavsett om dom tar betalt svart eller vitt hur man än vrider och vänder på det.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Haha, min stavning!
Gick snabbt där att svara...

Men iaf:
Troligen har stallägaren tjänat på de svarta pengarna eftarsom de begärt svart betalning.

Alltså, jag är inte det minsta insatt i sådant här egentligen men får inte stallägaren dra av en stor del av momsen på inköp till stallet om stallägaren deklarerar för sin verksamhet (dvs vitt)?

Hästägarna tjänar ju på svart betalning eftersom vitt helt enkelt blir svarta pengar + moms om man räknar rakt av. De betalar ju inte för stallägaraens pension och sådan skit.

Ja, jag hoppas någon mer kunnig ger ett vettigare svar :angel:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Hur fungerar det tycker du? Det blir inte mycket svinn på foder/strö som inte blir betalat och ni inte vet vem som använt?

Har ni någon "säkerhetsmarginal" förutom de 700 kr i grundhyra?
Vi har småbalar hösilage och i priset är det inräknat vad vi betalar för att få dom balade, vad arbete och material för gödsling av åkrarna kostar plus ett visst svinn i form av mögliga balar, vilket händer då och då.

Kraftfodret gick vi tidigare back på och kunde inte förstå varför det aldrig räckte så länge som vi räknat ut men fick förklaringen när jag kontrollvägde det och det visade sig att en skopa vägde 1,3 kg istället för ett kilo som vi räknat med. Mitt eget fel alltså...

Kostnaderna på strö är baserat på hur mycket som enligt tidigare erfarenheter går åt per månad, delat på antalet hästar och med ett pålägg för transportkostnader.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tycker definitivt att en liten höjning kan vara på sin plats,dom går ju knappt runt på den summan. Jag tar samma pris för box med halm,hö,utsläpp,byte av täcken osv,fodringar,insläpp.Jag mockar dom dagar ingen kan,men har man en häst i stallet får man mocka ALLA boxar en till två dagar i veckan (5 boxar) samt strö,ta fram vatten och hö till alla hästar för kvällen så jag bara behöver släppa in hästarna den kvällen och fixa kraftfodret.(jag är noga med att göra kraftfodret själv,så det inte blir fel)Eftersom jag har tre inhyrda i stallet innebär det att jag bara mockar ca tre dagar i veckan för det mesta.Vissa veckor får jag väl mocka alla när folk inte kan men då får dom betala tillbaka en annan vecka.Hästarna går ute från 06,00 till ca 20,00 i hagar på mellan 3 och 7 ha.i båda hagarna finns tillgång till ligghall och fri tillgång på hö.Jag har ingen egen paddock utan man får låna grannens som ligger tio minuters skrittväg bort.Vill man inte ta hand om sin häst själv så får man betala mer.(jag har tex en unghäst som står på tillväxt här,där ägarna bor 15 mil bort.)Jag funderar själv på en liten höjning.Kraftfoder ingår inte i min hyra.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

oki förstår att det är nån från stallet som kommenterat...ja står för det jag tycker och jag tycker det är skamlig hyra för det vi får ....jaa jag betalar gärna vad min häst kostar ..men eftersom du inte kan det så ska du nog rannsaka dig själv om du ska ha häst...eller så hyr du boxplats och köper in allt själv så få du se hur bra det blir och billigt :mad:
Jag tycker vi har det jättebra i stallet och jag kan ta höjning med lätthet ..och tydligen så fixar inte alla sanningen
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 011
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 491
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 178
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 861
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp