Bukefalos 28 år!

Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sanningen kommer ifatt dig ox´å i sinom tid....
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

*kl*

Låter ju som trevlig stämning i erat stall :crazy:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

:eek::eek::eek:

Stackars dessa stallägare säger jag bara... För som sagt - bara självkostnaderna på foder och strö kostar mer än 1300 kr/månaden för en häst, oavsett om det är svart eller vitt...

Kan tillägga att hyresgäster med din attityd hade åkt ut från mitt stall med buller och bång!
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

jaaa vad ska jag säga , det är nog färdigdiskuterat där , vi tycker olika och så är det ju men man kan inte "leva" på andra människor ...och sanningen är nog redan framme hos mig , dock inte hos dig ...kanske lite smygande eftersom du blir så irriterad ....Stämmingen i vårt stall är bra annars och det är inget problem ..nån gång måste man väl rensa luft eller vad man säger :grin:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det svaret var egentligen inte riktat till mig va?
Jag är nämligen inte irriterad och jag håller ju dessutom med dig.:D
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Nä ledsen inte till dig utan till min !tyckare! i mitt stall
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

" jag blir väldigt tveksam till att det är ett vitt stall så att säga "

Givetvis är det ej vitt. Vi har betalat delvis eller helt svart så länge jag kan minnas.....

Vart Maja har fått ramaskri ifrån vet jag inte. Men om hon tycker att det är så billigt, kan hon ju betala ännu mer! Så slipper hon skämmas för sig.

Men hon säger ju att hon inte har nåt emot att betala mer, utan att det snarare är andra i stallet som inte vill det.

Och jag tycker du och alla andra som betalar svart ska skämmas faktiskt (inget illa menat mot Majan elelr nån annan på nåt personligt plan men jag hatar svart i häst branschen och vägrar själv att betala det om det går att undvika) för ni pajjar för hela hästbranchen och möjliggör att folk kan sitta och få svart betalt.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

DITT stall....
Hur länge har du varit här??

Om du inte fattat det, respekterar jag stallägarens synpunkter. Vi har ialla år kunnat föra en diskussion gällande kostnader och samarbete utan att någon yttrat dumma kommentarer om att man kanske inte skall ha häst eller hängt ut varandra på nätet.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

De flesta små privatstall får in så lite pengar att det inte behöver registreras som verksamhet. Det räknas som hobbyverksamhet.Det kostar så mycket att föda hästar.Jag har tex kanske 500 kr i månaden över på mina hyror som jag får in efter att hö,halm osv är betalt.Det behöver jag inte skatta för.Det är så många som inte förstår det.Sorgligt.Dessutom så får jag inte rida var jag vill med mina hästar om jag startar verksamhet för då gäller inte allemansrätten.Så det är inte konstigt att det är så mycket svarta pengar.Vi skulle aldrig klara att driva en verksahet vitt ,då skulle vi gå back.Jag önskar fler visste vad dom snackade om innan dom öppnade munnen.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Precis!

Dumt av mig, tidigare, att skriva att enbart stallägaren tjänade på det.
Givetvis har jag oxå sparat på det.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jag tycker att 1300 kr för box, halm, underhåll, redskap, gödselhantering+den service som du beskriver är lagom.

Tillkommer gör då foderkostnaderna, dvs kraftfoder,grovfodet och mineraler.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Precis!

Dumt av mig, tidigare, att skriva att enbart stallägaren tjänade på det.
Givetvis har jag oxå sparat på det.

Men det ju just här du har fel! Stallägaren kan inte tjäna en krona på det priset även om det är svart. Det borde snarare vara så att han/hon får betala ur egen ficka för varje inackordering han/hon har!

Kanske är det så att stallägaren nu till sist har kommit på det? Och jag tycker inte det är det minsta märkligt om man som ny i stallet då reagerar om man märker att det finns andra som motsätter sig en höjning - oavsett hur det har funkat tidigare.

Det är ju självklart att man betalar för det man får! Så som ni hittills haft det är i princip samma sak som att bosätta sig på ett hotell med all service som ingår och för det betala ett pris som knappt täcker självkostnadspriset för frukosten man blir serverad...
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Till tyckare...
Jag tycker du kan lägga av nu.:mad:..jag hänger inte ut dig på nätet , skriver jag ditt namn ???vart vi finns?? eller?? det är en öppen diskussion om hyror som jag startade för jag ville se hur andra ha det , eftersom vi hade en låg hyra och jag kan räkna själv vad min häst äter så ville jag veta hur det igentligen är....Vet att du anser att "jag har inget att säga om" eftersom jag är ny istallet men vi bor väl i ett fritt land och jaa just nu är det "mitt" stall eftersom man bruka säga så där man ha sin häst
du borde förstått nu av alla svar att vi har en för låg hyra sen vad du kommer överrens med stallägaren är upp till dig ...
Din reaktion av allt som tyder på ilska är ditt dåliga samvete och att jag säger att du ska rannsaka dig om du har råd att ha en häst se jag inte som negativt utan nått alla ska ställa sig..Jag står för vad jag tycker och jag respektera alla och vad dom vill sina hästar MEN vi måste ansvara för vårt egna...om du har mer att spy galla på mig så ring mig iställlet :mad:
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

*kl*

Jag smiter in med en liten fråga... Om man vill höja stallhyran och inte har skrivit nåt i kontraktet om höjningar (vi har bara skrivit summan som den är nu), finns det några regler eller riktlinjer att gå efter? Eller kan man säga till att t.ex. från i måndags är stallhyran X kr?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det är egentligen en omförhandling av kontraktet i sådant fall. Alltså får man säga upp kontrakten (enligt uppsägningstiden) och skriva nya med ny stallhyra.

Fast i praktiken brukar man ju avisera innan höjningen träder i kraft. T ex uppsägningstid två månader, två månaders avisering om höjning. Detta så att den som så önskar kan säga upp sitt kontrakt och flytta innan de "drabbas" av höjningen.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jo det borde ju vara så, men jag undrar om man kan höja hyran i efterhand så att säga?

Säg att hästägaren sagt upp sina platser innan hyreshöjningen meddelats, kan samme hästägare då begäras betala den nya stallhyran som meddelas efter att den börjat gälla?
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Nej, det är ju inte överenskommet (om jag har förstått gången rätt).

Jag har uppsägningstid två kalendermånader och säger upp mig i siste januari. Det innebär att jag är betalningsskyldig till siste mars (två hyror). I mitten på februari kommer stallägaren på att hon vill ha 500 kr mer per månad. Det står inget om hyresjustering i kontraktet jag har. Det innebär ju att stallägaren tidigast kan höja stallhyran för maj (mars och april är ju uppsägningstid i mitt exempel med två kalendermånader). Då är jag ju redan utflyttad.
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Nej det enda som är överenskommet är den hyra som står i kontraktet. Då får jag tacka för svaret och be om ursäkt för trådkapningen :)
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Glöm att jag ringer dej.

Bara det faktum att du lägger ut frågan på Hästverksam säger väl en del, lika smart som att fråga arbetsgivaren vilken lön som är ok.....

Nej, nu lägger jag ner. Jag har ett arbete att sköta
 
Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Det man kan ha inskrivet i ett kontrakt är att hyran räknas upp varje år utifrån tex jordbrukets produktionsprisindex alternativt konsumentprisindex.

Annars är det till att säga upp alla kontrakt innan det blir aktuellt att höja hyran.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 011
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 491
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 178
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 861
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp