Rodeo = Djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Aprile

Hejsan! Jag skulle bara säga att Rodeo är djurplågeri!!
Har ni sett remmen de spänner JÄTTEHÅRT precis vid ljumsken! Det är jättehemskt! Även den lugnaste hästen skulle bli vild och börja bocka om någon spände en sån hemsk rem där! Jag tycker att rodeo skulle vara olagligt. Även dendär konstiga grenen där man ska fånga en stackars KALV med lasso! Fast i många länder har de ju en konstgjord! Tjurfäktning är också mega hemskt :cry: !!
Ingen som håller med??
/Aprile
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

jag håller med om det där med rodeon. dom borde inte få göra så..
och tjurfäktningar..hmm.. så länge det inte e riktiga pilar, utan istället sånna med "proppar" så kan jag acceptera det.
och ropingen.. nä, där ser jag inga fel.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag kan bara konstatera att ingen av er har varit på rodeo. Det är lite sorgligt att folk tycker så mycket om saker dom inte vet något om.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

kenneth skrev:
Jag kan bara konstatera att ingen av er har varit på rodeo. Det är lite sorgligt att folk tycker så mycket om saker dom inte vet något om.

Men så bemöt kritiken då. Den där remmen till exempel: Varför använder man en sådan?

Berätta för mig om dina erfarenheter kring rodeo. Du kanske rentav har prövat på själv??
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Den erfarenhet jag har av rodeo har bevisat för mig att man använder hästar som vill bocka och busa och som har ett sådant behov att uppfylla. Därmed inte sagt att jag tycker att det är mycket av en sport, eller att jag tycker om det jag har sett.

I Bullriding gör man ungefär likadant, man använder sig av tjurar som tycker om att bocka. Men jag har aldrig gillat iden att rida tjurar, eftersom de inte är framavlade till den sortens belastning. Det är ändå (oftast) stora karlar på 80-100 kilo som utövar bullriding, och utöver belastningen på tjurarnas kroppar har jag aldrig tyckt så värst bra om aktiviteter som stressar djur. (Jag kan till exempel inte titta på "Krokodiljägaren" när han fångar och håller fast vilda djur enbart för att visa upp dem för kameran - jag får nästan nervsammanbrott av ilska!)

Men jag håller med Kenneth så tillvida att man nog inte ska uttala sig innan man har sett det live. Remmen som nämns ovan är lite av klassisk betingning - hästarna har sedan de var unga lärt sig att remmen används när det är dags för show (i hästens ögon alltså bockande och hoppande) och den rodeo jag sett använde inte någon überhårt spänd rem. Det ska inte behövas, den behöver inte spännas hårdare än att den sitter.

Men det är väl likadant i alla grenar - vissa använder inspänningstyglar felaktigt för att de inte blir nöjda med resultatet när de använder dem så som det var tänkt, men jag har då aldrig sett någon tråd här om att det skulle vara djurplågeri! I min meing är det väl ändå värre att tvinga en häst att gå i en onaturlig böjning och nypa sig själv i bogen i en timme varje dag i ridhus, sju dagar i veckan, med två-tre timmars utevistelse i liten hage och aldrig få ridas ute i skog och mark eller gå med hästkompisar?

Återigen, innan nån går i taket, jag har inte sagt att jag tycker bra om rodeo, men jag menar att det finns värre saker en häst kan råka ut för, och jag har sett med egna ögon att det är en bra mycket större andel hästar som far illa i våra "omhändertagande" hem än det är ute i showbranchen.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Ett samtal mellan en rodeohäst och en ridhäst.
Rodeohästen säger:- Jag har aldrig haft ett bett i munnen i hela mitt liv och jag bor med min flock hela tiden och min arbetstid är 6 sekunder per kväll under högsäsong.
Ridhästen säger:- Jag bor i en box och får kanske gå ut ibland och när jag rids så drar man i min mun, spänner in min rörelsefrihet och sporrar mig timme ut och timme in.
Rodeohästen: Oh, stackars dig, börja bocka av din ryttare så kanske du säljs till en rodeo och får det bättre i livet. Jag har dock hört att dom är väldigt petiga villka hästar som får ingå i rodeoaveln så jag kan bara önska dig lycka till.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

:rofl: :rofl: :rofl:

stackars stackars alla rodeo hästar som får bocka av alla människor hela tiden..

Vilken tur att det finns lyxiga dressyrhästar som får bo inomhus med täcken och en mysig box

:devil: :devil: :devil: :devil:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

kenneth skrev:
Ett samtal mellan en rodeohäst och en ridhäst.
Rodeohästen säger:- Jag har aldrig haft ett bett i munnen i hela mitt liv och jag bor med min flock hela tiden och min arbetstid är 6 sekunder per kväll under högsäsong.

Nu ska jag bewwerwissa mig lite ;) men är det inte 8 sekunder :angel:

/scorpan som inte kan annat än hålla med kenneth och gisburne ang rodeo...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Bullriding dvs tjurar är 8 sekunder. Hästar 6 sekunder. Med reservation för att jag kan ha fel (orimliga tanke)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

För juniorer är det 6 sekunder för både bronc's och tjurar och 8 för seniorer. Med sadel är det 8 sekunder - osäker på vad som gäller för juniorer där (troligast rör det sig om 6 sekunder där också) =)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

kenneth skrev:
Bullriding dvs tjurar är 8 sekunder. Hästar 6 sekunder. Med reservation för att jag kan ha fel (orimliga tanke)

Stämmer bra och jag tittar gärna på rodeo.
Emellanåt så sänds det program om rodeo på kabelkanalerna, där får man veta ganska mycket om rodeo bla att hästarna och tjurarna får bara användas ett visst antal gånger per säsong och djurskyddsförenigarna i usa och canada håller koll på hur man tar om hand om djuren.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Hmm, nu vet jag inte hur pass insatt du är.. men en häst som inte tycker det är roligt att bocka skulle aldrig fungera som rodeo häst. Många hästar tröttnar om dom upptäcker att ryttaren sitter kvar. Det är tråkigt att inte folk sätter sig in i ämnen mer innnan dom börjar kritisera dom..
Och vad det gäller lassogrenar.. Det kommer ursprungligen från att man skulle kunna fånga boskapen för bränning eller behandling.. om man ser det så här så är det inte så länge som kon/kalven arbetar.. och ofta har dom skydd. Men håller med dig om att tjurfäktning däremot är hemskt, men det går ju inte att gemföra, för då går det ju ut på att döda tjuren..
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Tjurfärktning e fruktansvärt! dem får ju lida till döds i stort sett..

Angående rodeon så har jag vart på genomresa i usa och tittat och sånt, och det sköts väldigt bra på de flesta ställen. Men det finns ställen där det plågas och har sig.. Men det finns det alltid inom alla grenar nånstans. Tyvärr.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

jo precis.. (jag sa väl något liknande..?) jämt är det ju nån som missköter sig..
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Tjurfäktning är nog det dumamste som finns nsätan...
Att plåga ett stackars djur bara för att man som människa ska vara "modig" lr liknande... Sjukt!!
Sen beskyller de tjuren i tidningar o så, om någon människa har dött..
Men, vad lustigt då... eller inte kansk
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Vad skulle dessa hästar och tjurar vara om det inte fanns rodeo???? Jo, hamburgare!

Bra rodeos sköter sina djur perfekt och dom tränas för saken, sen finns det ju avarter. Dessa tjurar i Pro Bull riding serien är värda oerhörda summor. En av dom var 11 år när han blev upptäckt på väg till slakterien, Claytons Pet, och istället för döden blev han firad rodeotjur. Min absoluta favorit heter dock Little Yellow Jacket...han är läcker (om man nu kan säga så om en tjur...)

Jag gillar inte spanska tjurfäktningar men gillar däremot andra grenar där man använder garocha och välter djuren bl.a. Ingen skulle tjäna på att djuren for illa.

:cool:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Det ÄR djurplågeri! Det håller jag med om! En kompis såg på tjurfäktning på TV när hon var utomlands, dom stack knivar i tjuren och det dog! Och det är rätt åt rodeoryttarne (om man ska kalla dom ryttare!) att dom skadar sig!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Men hur tränas en bra rodeohäst då? Jag menar, bara för att en häst tycker om att bock lite då och då så är det ju ingen bra rodeohäst. Hur tar man vara på det och får den att gå på så på banan? Hur får man fram en sådan?

*Jag ska inte testa, jag är bara nyfiken :crazy: *
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp