Bukefalos 28 år!

Rodeo = Djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rodeo = Djurplågeri

det borde ju gå att lära hästen avarter som att bocka likväl som att låta sig ridas.
Hoppar man bara upp på en oinriden häst huxflux bockar den garanterat eller försöker kasta av ryttaren åtminstonde. Om man då låtter hästen "vinna" genom att snällt låta sig bli avkastad lär de sig nog snart att de kan bli av med en ryttare. ;)

Dessvärre verkar alldeles för många shettisar var inridna efter rodeo modellen :angel:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Håll gärna isär begreppen tjurfäktning och rodeo. Tjurfäktning=tjuren dör. Rodeo=ryttaren löper stor risk att skadas. Hästen alt tjuren mår ofta ganska prima.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Var det riktat till mig?
jag vet mycket väl skilnaden på rodeo och tjurfäktning ;)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag var på kurs för några veckor sedan och så pratade instruktören om positiv förstärkning = hästen slipper all form utav tryck (press, krav) när den gör rätt. Han tog ett exempel som jag inte vet om det var sant, men för att visa att man kan lära hästar allt, bara man vill.

Då menade han alltså att det fanns en form utav radiostyrda såna remmar, som man sätter runt ljumsken på hästen. Så fort den bockar, så trycker tränaren på en knapp, och då öppnar sig remmen. Nästa gång hästen får på sig den, vet den att bocka lönar sig, så då bockar den ännu mer. Och slipper remmen. Så ökar de på tiden med remmen gradvis.

Nu lät det väldigt high-tech i mina öron, men det kanske finns såna anordningar? Med alla pengar som finns i rodeo i USA skulle det kanske inte vara så konstigt.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Knapplån.

Men den bakre remmen man fäster, är den inte där för att tjuren/hästen ska tycka det är obehagligt, och därmed börja bocka? Det är så jag förstått det, för djuren slutar ju inte bocka när ryttaren är av, de slutar bocka när remmen dras loss..?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

har sett rodeo med tjurar på tv och då har tjuren slutat bockat 1-5 sekunder ryttaren flygit av och springer sedan ut genom en dörr som nån öppnar åt den.
Har inte sett så mkt med hästar men de ggr jag sett har det varit likadant.
Sen tror jag det är rätt omöjligt att ta av remmen när djuret far runt och bockar..
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Det fungerar väl på samma sätt som med cirkushästar ungefär. Att bocka o stegra etc är ju naturliga rörelser. Om man ist för att, som när man rider in en häst för ridning tränar bort de rörelserna så belönar man när de utförs så kommer hästen att fortsätta. Men det krävs ju att hästen vill det naturligt, som någon av bröderna Bronell sa i en intervju att "en häst som inte tycker om att stegra går inte att ha som cirkushäst", på samma sätt lär det ju vara med rodeo, en häst som inte gillar att bocka kan man inte använda, alltså gillar hästarna det dom gör!

Sen är det väl säkert som med alla andra 'grenar' att det finns rötägg...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Djurplågeri är en väldigt grov anklagelse att kasta på folk... o du verkar ju, som många säger, inte ha läst på särskilt mycket innan...

Skärpning!!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Rodeohästar trivs faktiskt med sitt jobb.
En "bucking horse" väljs ju ut från stora flockar, just för sin benägenhet till "luftsprång" och bockningar. Har nog sällan sett "lyckligare" hästar än dom som gått på rodeo-rancher. Och själva bockremmen används ju för att hästan ska veta när det är tillåtet att skjuta rygg upp emot skyarna. Dvs när den dras åt så jäklar får man hoppa och flyga... :) Tycker nog mer synd om min pålle hemma som inte får skjuta rygg med mig, hur kul han är tycker att det är... så upplever jag det iaf... :)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Vid rodeo så "lärs" hästarna att bocka. De flesta hästarna gillar sina jobb där, de får göra dte de är bäst på.

Sen finns det också rodeoställen där hästarna tvingas till att bocka. Bl.a. genom att en rem spänns runt magen på hästen vilket ger den känslan av att inte få luft.


Tror att de oseriösa ställena blivit färre nu eftersom man har börjat kolla upp hur djuren mår bättre.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Ha! Det finns riktiga män! som inte är så fruntimmersfjolliga att de bara sitter på hästarna eller viftar med fruntimmersförkläden framför kossorna


:-)


För inte så länge sedan hade Svenska Dagbladet ett video-bildrepotage från Spanien som fick mig att hoppa högt av glädje - jag sysselsätter mig nämligen kulturgeografiskt (på universitetet) med från neolitiska perioden 4500 f.Kr och fram till runt 800 e.Kr, och har då tittat på Minoa Kretas tempelbilder (2000 f.Kr - 1200 f.Kr)
... och där hade de en konstform som bestod av att hoppa akrobatiskt ÖVER tjuren när den attackerar

Och dra på trissor!! Jag trodde detta var för evigt förlorat och endast som gammal kuriosa på frusna tempelbilder för över 3000 år sedan! Men Å nej (hipp hipp hurra) - I Spanien håller man på med denna fredliga akrobatiska tjurkonstform!!
Och de är fasen inte dåliga på det och inga fruntimmer direkt :-)

Den arga tjuren får man att gå ut själv från arenan, genom att ett gäng kossor släpps in som plockar upp tjuren och leder honom ut ur arenan och hem.

När man har sett dem, blir allt annat fruntimmersfjantigt i jämförelse. ;) :-)


men det hela med tjurkult är gammalt, det går tillbaka ända till Catal Huyuk (6250 f.Kr-5400 f.Kr) i Taurusbergen vid dagens Turkiet och så vidare runt lite här och där. Intet nytt under solen.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Dundret skrev:
Sen tror jag det är rätt omöjligt att ta av remmen när djuret far runt och bockar..

Det är det hjälpryttarna gör. Den ena lossar remmen (bara ett litet snöre att dra i) och den andra tar över bucking-hästens ryttare om denne klarar full time. Såg i Fort Worth hur hjälpryttaren missade remmen, och då stack hästen ut från arenan "still bucking". Det var för övrigt på "dam VM" i Rodeo.... Coola tanter. Den äldsta som red bareback var dryga 60...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Här har man nationalsporten Häst-get rugby

http://www.varldensresor.se/bildserien_tienshannomader2.htm



det är ju från dem, folket där, hästen, ridkonsten och hästmanskapet i stort sett ursprunglingen kommer ifrån ... och hästpolon som britterna och kolonisatörerna importerade till väst


utan getter ingen västerländsk hästpolo :-)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

PAC skrev:
Här har man nationalsporten Häst-get rugby

http://www.varldensresor.se/bildserien_tienshannomader2.htm



det är ju från dem, folket där, hästen, ridkonsten och hästmanskapet i stort sett ursprunglingen kommer ifrån ... och hästpolon som britterna och kolonisatörerna importerade till väst


utan getter ingen västerländsk hästpolo :-)

Nu snackar vi hårda killar!
:cool:

"Domaren blåser bara för mål och dödsfall!"

Var det där Röde Orm & grabbarna hälsade på?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

vill bara säga att det är rätt jag gillar inte heller rodeo men jag tror de har de bättre för en häst som stor i ett stall står där enbart för människans skull stallet är till för männinskan hästen skuolle mer än gärna gå ute dygnet runt...coh jag tycker det däremot är mer djurplågeri med grand prix hästar som kanske många aldrig har vart ute i en hage har täcke på sig hela sitt liv kanske aldrig har känt gräs under hovarna...de flesta har magsår för att de får för mö kraftfoder...mm kan räkna uppp mycket saker som aä djurplågeri...

det är min åsikt
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag var i spanien under fiestan i år och red massor av fina hästar och kollade bland annat på tjurfäktning...Jag var väldigt nervös innan och trodde verkligen att ja inte skulle klara av det...första tjuren va faktiskt ganska jobbig att se, men man vänjer sej fort. När allt var klart så blev jag nästan arg på mej själv...för när jag gick in så hoppades jag att matadoren skulle bli ihjäl stångad...och när jag gick ut skulle jag gärna ha sett några till!!!självklart är det djurplågeri...men jag vet inte om vi är bättre?! tjurfäktnings tjurarna får gå ute hela livet på hur stora beten som helst och med massa polare...deras liv avslutas med en max 25 minuter lång fight(om man nu ska kalla de det).Samtidigt binder vi upp våra köttdjur på en halvmeter kätting där dom ligger i sin egen skit och knappt kan röra sig...när när svenson djuren har stått där i ca 2-3 år så ska deras liv också avslutas...dom kan knappt gå framåt när dom ska in i lastbilen som för dom till slakteriet! och när blir saker och ting djur plågeri egentligen? om det inte ska vara djurplågeri då ska man väll inte stänga in sina hästar i stall och hagar och inte sitta på dom å dra dom i munnen osv. Jag håller själv på med hästar och rider...så jag kan men både dåligt och bra samvete kalla mej djurplågare...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Att jämföra rodeo med tjurfäktning är hur idiotiskt som helst, det har ingenting med varann och göra. I tjurfäktning dör tjuren!! I rodeo så skadas ofta ryttaren och hästen mår hur bra som helst.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

för många år sedan var jag på en stor fårfarm i Halland på Fårens Dag.

vallhundar som tävlade i fårvallning, och så kossor (hankossor) som blev utskilda av en quarter

jag snackade med ryttaren och pållen en stund, och frågade varför man aldrig får se koklasser här sådär ... då fick jag denna förklaringen


bönderna vill inte låna ut sina slaktkossor (hankossorna) för när de springer runt sådär mycket, tappar de i vikt och då får de lägre slaktkiloviktpris för kraken efteråt.

slaktpriset först ... det är krass ekonomi


och om bockande hästar i tävling ... prova att försöka rida in en åsna ... :D det är gratis rodeo utan rem det :-) haha


Molly och Ludvig, de var två åsnor de - maskotar som jag tänkte jag skulle rida in så de gjorde lite nytta mer än bara gå runt fritt och käka.

Men gåsa-fn var värst, han gjorde djurplågeri han med på hästarna. Han rusade in i paddocken och högg sig fast i en hästs svans - buckhästarna kommer inte ens i närheten av den reaktionen ... och gåsa-fn släppte inte ändå.
Det slutade med ett brutet nyckelben på ryttaren :)


Skaffa ALDRIG en gås som få gå fritt - de är FARLIGA :-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp