Bukefalos 28 år!

Rodeo = Djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Remmen har jag ingen koll på däremot har jag sett och inspekterat noga att ryttarna har kraftiga sporrar som gång på gång hamnar i hästens sidor då man försöker sitta kvar, givetvis bockas det mer med sporrar i sidorna, inget jag förespråkar. Gillar inte rodeo och absolut inte tjurfäktning, som ju enbart går ut på att genom utmattning och blodförlust trötta ut tjuren så mycket, att den tuffa tjurfäktaren kan gå fram till tjuren och ge det dödande sticket (vilket som är det enda som går snabbt) annars är det bara en utdragen tortyr.:mad:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Håller fullständigt med....särskilt tjurfäktning! rodeo oxå såklart...sjukt...hur kan det vara skoj lixom..
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Asså... hehe... ja säjer då de...hehe:rofl: :rofl: :rofl:
de e ju ganska kul å sitta å läsa här, å höra på alla roliga påstående... man märker ju vilka som har lite kött på benna...hehe...

såg ett inlägge, men ja vet inte om de va på just denna diskusonen...:crazy: ...men men... de stog att en tjur hade bockat så de hade brytigt ryggen, å de va andra som hade brytigt benna å sånt... men de händer läll rätt så ofta i hoppnoing me att dom gör å i fälttävla och sånt... å lika dan på travet så e de hästar som har dött på banna... å de e la inte konstigt att de blir skador me sånna krafter som de e i alla grennar som har me djur å göra... de e ju om händer å så e de... men tjurfäktnig, de e ju en annan femma...men men...hej hej...:banana:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Vanliga hästar står inte i stall hela dagen

Min häst går ute från 9 - 4. Hon har täcke om det ösregnar men bara för att hon är fullblod och har tunn hud.
Jag drar inte henne i munnen och jag använder inga sporrar. Ärligt talat brukar jag rida med bara en halsrem.
Jag tycker inte om de rodeor jag har sett. Men jag har ju inte sett speciellt många heller :idea:

Jag uttalar mig inte negativt om rodeohästarna, då jag inte har någon erfarenhet. Varför ska du då uttala dig om ridhästarna? Du säger att vi inte ska ha fördomar, så har du det själv...

That makes sense... (not)...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Skriv ordentligt ;) ;) :D

(obs. jag SKÄMTADE, det är kul med lite egen stil!)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

*kl*

Liten film från rodeo...

javascript:ol('http://www.youtube.com/watch?v=Tzg-zpXik6U&mode=related&search');


Mycket inspirerande måste jag säga...!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Vad skulle dessa hästar och tjurar vara om det inte fanns rodeo???? Jo, hamburgare!

Jag gillar inte spanska tjurfäktningar men gillar däremot andra grenar där man använder garocha och välter djuren bl.a. Ingen skulle tjäna på att djuren for illa.

:cool:

Jag personligen tror att man besparar dessa stackars rodeohästar mycket lidande genom att göra dom till hamburgare istället. Har själv vart på rodeo i en mellanstor stad i USA, och jag mådde riktigt illa av det jag såg.Blev verkligen chockad av allt! Ryttarna hade vassa sporrar som dom inte gjorde annat än bankade med, hästarna hade självklart rem i ljumsken (som lossas av hjälpryttare för att hästen ska sluta bocka) Inte fan tror jag att det handlar om någon pedagogisk inlärning där hästen får lära sig att det är "tillåtet" att bocka med remmen på. Självklart är det mycket obehagligt för hästen. Det är helt enkelt oridna unghästar som utsätts för stress och obehag.

Glömmer aldrig när en stor och vacker palomino kom inbockande på arenan i panik! Man såg stress och rädsla i hans ögon och han kom rakt emot läktaren och var livrädd. Han bockade rakt in i stängslet och bröt nacken 2 meter framför mig. INGEN i publiken reagerade nämnvärt,och det fick mig att bli så förbannad! han levde fortfarande efter 10 min,men ingen sköt honom,utan han släpades ut från arenan haldvdöd med bruten nacke efter en annan häst. När rodeon var slut och jag gick ned från läktaren såg jag hästen ligga i stekande sol. Ingen hade avlivat honom,utan han hade fått självdö i hettan.

Så mycket har jag att säga om rodeo och många amerikaners inställning till djur.

Vad gäller "välta" djur,så låter det helt idiotiskt. Varför??
tror du inte att det skulle göra ont att falla på sidan om du vägde 500kg?!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

tack _smulan_ för att du lade upp den länken!

har läst länge nu på buke utan att skriva, men nu måste jag. Kunde inte se klart slutet på filmen - det är bara så sorgligt och hemskt att sitta maktlös och se hur människor respektlöst och medvetet utsätter djur för onödigt lidande. Man mår illa.

Att bli runtsläpad på marken i ett lasso om halsen: kvävningspanik och skrapsår på all hud som rivs mot marken.
Dra ner och slå en häst för att lägga den. För att det är så man knäcker vildhästar, eller vad?
"Ojdå, det var visst en kalv som bröt nacken! OK släpa ut den, dags för nästa gren!" Hur kan man utsätta en annan levande, kännande, nyfíken och levnadsglad varelse för något sådant??? En varelse som inte har ens har ett val om de vill ställa upp i en rodeo eller inte!

Hur ska de kalvar, tjurar och hästar som tagit sig igenom rodeon utan att ha fått sätta livet till, hur ska de nånsin kunna få förtroende för människor igen?

Tradition. Uppenbarligen har människor svårt att se klart på det som redan är. Vi accepterar det vi är vana att se. Hittar bortförklaringar och legitimerar.

Någon skriver att det är väl ingen som tjänar på att djuren far illa.
Uppenbarligen är verkligheten så att utövarna skiter i om djur far illa.
Machomännen som vill vara cowboys ska visa sina muskler och sin snabbhet, det är tävling och show och folkfest och tradition. Då ska man vara hård och brysk - djuren utsätts för våld för att rodeodeltagaren ska visa upp sig i en styrkemanifestation. Arrangörerna tjänar på att det är action på arenan. Publiken har betalat inträde för att bli underhållen.

Det är klart att det inte är i någons intresse att utföra de här momenten så att kalven slipper benbrott eller den otämjda hästen slipper bli knäckt och bruten. Då försvinner hela underhållningsvärdet.

Visst är det många andra djur som också far illa: djuren i kött- mjölk- och äggindustrierna, hästar instängda i boxar och minimala hagar.
Men det legitimerar inte rodeo. Liksom rodeo inte legitimerar att djur far illa i djurindustrin.

Man skäms över att tillhöra en art som så ofta totalt saknar empati med andra.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag holler med.. det är hemsk och jag undrar ifall alla som varit på rodeo har sett de hemska bilderna som finna att se typ överallt och sett hästarna innan.. de e klart de blir helt galna det skulle jag oxå bli!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag kan bara konstatera att ingen av er har varit på rodeo. Det är lite sorgligt att folk tycker så mycket om saker dom inte vet något om.


Jaha tycker du det?

Sett nyss den rodeo video... dom sparkade och bet hästens öra?? sparkade på kalvar??

Det kanske finns seriösa rodeo som du känt till men föreställa dig att du är en häst och din öde slutar där med lidande..
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag kan bara konstatera att ingen av er har varit på rodeo. Det är lite sorgligt att folk tycker så mycket om saker dom inte vet något om.

Kan lägga till en sak på sorglig listan..

Det är hemskt med rodeo tycker många (min privata mening lägger jag inte in här) - men samtidigt är det väldigt lätt att skrika om sådant som fortfarande inte tågat in i sverige. Innanför våra gränser spöas hästar in i transporter med kvastar, linor, longerpiskor och kedjor. Innanför våra gränser finns taggtrådsgrimmor, mulebits. Innanför våra gränser finns det dagligen sinnessjuka rena misshandelsfall mot hästar.. men det skriker ingen här om.. bara det moderna utropet "Rodeo är djurplågeri"..

Vi kan inte uttala oss om en annan kultur (för det är på sätt och vis Rodeo) när vi själva begår så många fel och misstag varje dag här hemma.. sopa rent framför egen dörr - sen kan vi komma med pekpinnar.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Eh...fast nu handlade ju just denna tråden om rodeo...

Du kan ju starta en ny tråd som heter"sopa rent framför egen dörr"!:idea:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Eh...fast nu handlade ju just denna tråden om rodeo...

Du kan ju starta en ny tråd som heter"sopa rent framför egen dörr"!:idea:

*asg*

^^ Mje, jag håller med ang rodeo... Bara lite trött på att det är lätt att se djurplågeri på långt håll men inte nära..
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jaha tycker du det?

Sett nyss den rodeo video... dom sparkade och bet hästens öra?? sparkade på kalvar??

Det kanske finns seriösa rodeo som du känt till men föreställa dig att du är en häst och din öde slutar där med lidande..

Uttala dig inte om vad du ser på en video. Det ger en ALLDELES för förvrängd bild av verkliigheten. Jag skulle faktiskt tro att när en rodeo går RÄTT till av rätt människor (riktiga hästmänniskor) och det inte är en "otursdag" är det nog bättre än exempelvis dressyr. I t.ex. fälttävlan och hoppning finns det hur många hästar som helst som har brutit ben, nackar, dött, fått avlivas m.m. m.m. Varför glöms de bort? Varför bryr sig ingen om det? Jag såg en tjej i Globen Horse Show för några år sedan (tänker INTE nämna hennes namn) som verkligen inte behandlade sin häst på ett schyst sätt. Hästen var rädd för ett hinder och vägrade. Hon började spöa hästen, och hästen blev självklart ännu räddare. Hon blev utesluten såklart, men fortsatte att spöa den stackars hästen, som vettskrämd trippade ut från arenan. Är det okej, medan rodeo inte är det?

Det var bara ett exempel, och det har hänt betydligt värre saker, men det var en av de saker jag minns som ha hänt medan jag sett på. Jämför dressyrhästens 2 timmars långa arbetspass där ryttaren rycker i hästens känsliga mun och bankar den i sidorna med sporrarna, med rodeohästens 6 sekunders arbetspass fri från en obekväm sadel och bett (som sagt, det finns dåliga rodeoryttare och det finns dåliga dressyrryttare!)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

På vilket sätt var filmen förvrängd?:confused: Den visade precis hur det ser ut! Visst, den visade bara det "dåliga" men vad du ser kan du väl inte förneka eller?
Visst, ridning är inte heller alltid så trevligt att se, det kan man åka till vilken ridskola/tävling/stall och beskåda men då ska man även sluta äta kött (gör jag inte heller iofs..:angel: ), bara köpa ekologisk mjölk, ost (har du sett hur många kor har det, blir dessutom avlivade runt 5 föratt dom inte producerar lika mycket mjölk då längre fast dom eg skulle kunna bli minst 15) ägg....osv,osv...

Alla gör väl det dom anser vara moraliskt rätt men JAG anser det inte moraliskt rätt att utnyttja djuren för skojs skull som man gör på rodeo, därför la jag upp filmen. Och inridandet av hästar som dom gjorde i filmen är tyvärr gängse metoder på rodeo inte bara "filmat i fel ögonblick". Har släktingar i uSA så jag vet...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

kl

fyfaan vilken vidrig film :eek:
stackars hästar och kossorna :confused:
detta är verkligen djurplågeri :devil:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Tänkte bara säga att hästarna och kossorna i filmen är det verkligen synd om , det borde ingen få uppleva ! Hur alla här debbaterar om hur rodeo går till annars har jag ingen åsikt om , då jag aldrig sett detta. Men visst , även här i Sverige händer det många sake rsom inte borde vara tillåtna !
Jag är vegetarian , äter med andra ord inte kött , och köper allt ekologiskt . Om det nu hörde till saken _Smulan_
Jag tycker det är fel med djurplågeri i alla former !! Dåliga hästägare som rider , som behandalr hästen illa , rodeo , vad du vill. Ett djur har ingen chans att välja , vi har ansvaret för de och ska göra deras tid här så bra som möjligt !! Det är vårat ansvar och som djurgare ska man göra allt som står i sin makt för att djuret alltid har det så bra som möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp